Wydział Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności realizuje zadania gminy i powiatu. Jest komórką właściwą w sprawach zarządzania kryzysowego i prowadzi sprawy wynikające z ustaw: o zarządzaniu kryzysowym, o obronie ojczyzny, o ochronie przeciwpożarowej,o stanach nadzwyczajnych oraz o bezpieczeństwie imprez masowych a także realizuje zadania związane z rzeczami znalezionymi. W szczególności do zadań Wydziału należy:
- w zakresie zarządzania kryzysowego:
- gromadzenie i przetwarzanie informacji o możliwych do użycia siłach i środkach w sytuacjach kryzysowych, w czasie stanów nadzwyczajnych,
- opracowanie procedur postępowania na wypadek zagrożeń,
- przygotowanie planu zarządzania kryzysowego,
- zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia,
- wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatów i miast na prawach powiatów,
- przeciwdziałanie skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej
- organizowanie działalności Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- organizowanie pracy i obsługa Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w ramach, którego funkcjonują dyspozytorzy miejskich służb ratowniczych,
- w zakresie obrony cywilnej:
- planowanie realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej,
- przygotowanie i kierowanie formacjami obrony cywilnej,
- opracowanie planu obrony cywilnej miasta oraz nadzór nad opracowywaniem planów obrony cywilnej podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych,
- organizowanie i prowadzenie szkolenia formacji obrony cywilnej, a także szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
- planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej.
- w zakresie ochrony przeciwpożarowej:
- prowadzenie analiz i opracowywanie prognoz dotyczących pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
- prowadzenie analizy sił i środków krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego ( ksrg ) na obszarze miasta,
- budowanie systemu koordynacji działań jednostek ochrony przeciwpożarowej wchodzących w skład ksrg oraz służb, inspekcji, straży oraz innych podmiotów biorących udział w działaniach ratowniczych na obszarze miasta,
- organizowanie systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na obszarze miasta,
- uzgadnianie z instytucjami, jednostkami organizacyjnymi, osobami fizycznymi i prawnymi dobrowolnego wspomagania ksrg na obszarze miasta.
- zakresie pozostałych zadań:
- budowanie, utrzymanie i konserwacja systemu monitoringu wizyjnego miasta ( monitoringów lokalnych),
- wydawanie decyzji administracyjnych zatwierdzających regulamin strzelnicy,
- koordynacja oraz obsługa prac Miejskiej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
- nadzór nad przebiegiem konkursu „Bezpieczna Dzielnica” oraz koordynowanie zagadnień związanych z konkursem „Bezpieczna Gdynia”.
- opiniowanie wniosków i potrzeb Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz innych służb i inspekcji w zakresie dofinansowania kosztów ich funkcjonowania,
- współpraca z jednostkami organizacyjnymi policji, państwowej straży pożarnej, innych służb, inspekcji i straży oraz wydziałami UM w zakresie przeciwdziałania zjawiskom noszącym znamiona kryzysu,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach o zezwolenie na przeprowadzanie imprez masowych,
- kontrola imprez masowych,
- koordynowanie zapewnienia bezpieczeństwa na terenie miasta w związku z imprezami masowymi,
- przyjmowanie zawiadomień o zgromadzeniach w trybie uproszczonym.
- prowadzenie działań prewencyjnych związanych z przebywaniem dzikich zwierząt na terenach zurbanizowanych miasta
|