Szkolny program zapobiegania przemocy i agresji
SZKOLNY PROGRAM ZAPOBIEGANIA PRZEMOCY I AGRESJI
ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 5 W GDYNI
Program profilaktyczny jest elementem programu wychowawczego szkoły, określa działania psychoedukacyjne, podejmowane w celu zapobiegania zachowaniom ryzykownym uczniów i szkodom wynikającym z tych problemów dla nich samych i w ich otoczeniu.
Przy konstruowaniu szkolnego programu profilaktyki uwzględniono:
- podstawy prawne
- Program Wychowawczy Szkoły
- diagnozę problemów występujących w społeczności szkolnej:
(Ankiety przeprowadzone w ubiegłym roku szkolnym wśród nauczycieli, rodziców i uczniów, uwzględniające problemy młodzieży widoczne na terenie szkoły i poza nią, problemy zgłaszane przez rodziców oraz problemy edukacyjne i wychowawcze zauważane przez wychowawców, pedagoga szkolnego i dyrekcję).
Diagnoza wykazała, że uzależnienia oraz agresja to jedne z najczęściej wymienianych problemów.
W roku szkolnym 2003/2004 szkolny program profilaktyki obejmuje zjawisko różnego rodzaju uzależnień oraz szeroko rozumianej przemocy, zarówno w aspekcie agresji międzyrówieśniczej jak i przemocy osób dorosłych wobec dzieci.
PROFILAKTYKA PRZEMOCY I AGRESJI
Główni adresaci programu: uczniowie ZSO Nr 5 w Gdyni
Cel główny: zapobieganie postawom agresywnym wśród młodzieży.
Cele szczegółowe: - przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole
- wykształcenie umiejętności konstruktywnego wyrażania
emocji - zwiększenie uczestnictwa młodzieży w zajęciach wf
- wykształcenie umiejętności właściwego reagowania na
agresję
- zapobieganie tzw. fali ( i mobbing’owi szkolnemu)
- pogłębienie współpracy szkoły z rodzicami, szczególnie
w przypadku rodzin objętych ryzykiem zachowań agresywnych
- objęcie opieką psychologiczną i pedagogiczną uczniów
przejawiających zachowania agresywne oraz tych, którzy są ich ofiarą.
- integracja klas pierwszych
- zlikwidowanie potencjalnych „ognisk zapalnych” agresji poprzez rozwijanie umiejętności zdrowej komunikacji w klasach.
- wzmacnianie pożądanych zachowań zmniejszających skalę agresji w szkole.
- kształtowanie postaw tolerancji wobec kolegów ze szkoły
- kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim bez używania wulgaryzmów
- uczenie krytycznego stosunku do mediów
- kształtowanie pozytywnych postaw i umiejętności radzenia sobie z problemami życia w grupach rówieśniczych
- zbudowanie wizerunku szkoły bezpiecznej, przyjaznej każdemu uczniowi.
- wzrost wiedzy i świadomości nauczycieli, uczniów i rodziców na temat przemocy,
- umiejętne radzenie sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą.
Kryteria sukcesu: - spadek liczby osób przyznających anonimowej ankiecie, że doświadczyły agresji ze strony innych uczniów
- większy procent uczniów ćwiczących na lekcjach wf
i uczestniczących w zajęciach SKS
- większa liczba uczniów objętych opieką psychologiczno- pedagogiczną
- bardziej aktywny udział uczniów w życiu szkoły i w zajęciach pozalekcyjnych
- częstsze kontakty rodziców ze szkołą
- integracja klas pierwszych
- polepszenie komunikacji uczeń-nauczyciel
- podniesienie poziomu świadomości i kultury uczniów
Obszar działań: obejmuje zadania skierowane zarówno do uczniów, nauczycieli, jak i rodziców i środowiska lokalnego.
Realizacja nastąpi na pięciu płaszczyznach:
- Podejmowanie przez szkołę działań zmierzających do zredukowania przemocy wśród uczniów, tworzenie warunków do konstruktywnej aktywności uczniów na terenie szkoły i poza nią.
- Wykłady na temat przemocy i agresji dla rodziców, mające na celu uświadomienie sobie przez nich istoty problemu oraz uczulenie ich na jego zakres i skalę.
- Szkolenie nauczycieli i wychowawców w zakresie prowadzenia zajęć profilaktycznych z uczniami i ich rodzicami oraz udzielania wsparcia w sytuacjach kryzysowych.
- Współpraca z "zewnętrznymi" specjalistami w zakresie organizacji szkoleń oraz realizacji programów profilaktyczno-interwencyjnych obejmujących całą społeczność szkolną.
- Długoterminowa praca wychowawcza z wybranymi klasami,
w których stopień przemocy znacznie odbiega od średniej szkolnej.
Wykonawcy: Bezpośrednimi wykonawcami programu są: nauczyciele, wychowawcy klas, pedagog i psycholog szkolny, katecheci, pielęgniarka szkolna, lekarz, pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, pracownicy Policji.
Formy działania: Projekcja filmu, warsztaty, prelekcja, pogadanka, konkurs, trening, praca w grupach dyskusyjnych, praca nad projektem, prezentacja, zajęcia praktyczne, ankiety, rozmowy, zajęcia w ramach godzin wychowawczych, imprezy organizowane na terenie szkoły i poza nią.
Ewaluacja: Skuteczność programu będzie sprawdzana po realizacji poszczególnych zadań.
Metody ewaluacji: ankieta ewaluacyjna, metoda zdań niedokończonych, dane statystyczne, obserwacja zachowań uczniów.
Program ten będzie poddawany systematycznej ewaluacji przez Zespół Wychowawczy. Podlega modyfikacji i dostosowaniu do wynikłych problemów w każdym czasie.
Realizacja szkolnego programu nastąpi według poniższego harmonogramu:
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE | ||
I. DIAGNOZA WSTĘPNA
| |||||
Diagnoza samopoczucia uczniów w szkole i w klasie, stopnia integracji klasy, przestrzegania praw człowieka w szkole. |
Przeprowadzenie zajęć dotyczących praw człowieka, dziecka, ucznia.
Analiza Statutu Szkoły w części poświęconej kwestiom zachowania i konsekwencjom łamania jego postanowień w tym względzie.
Rozmowy, zajęcia w ramach godzin wychowawczych.
Warsztaty. |
IX/X |
Dyrekcja Wychowawcy klas
Psycholog | ||
Wczesne rozpoznawanie grup ryzyka, wczesna pomoc psychologiczno-pedagogiczna, diagnoza. |
Ankiety i rozmowy diagnostyczne, zdania niedokończone etc. Diagnoza i pomoc psychologiczna. |
IX/X |
Psycholog | ||
Rozpoznawanie sytuacji rodzinnej, materialnej uczniów, mogącej predysponować do zachowań dysfunkcjonalnych. |
Ankiety. Rozmowy. |
IX/X |
Pedagog | ||
II. WDROŻENIE PROGRAMU ZAPOBIEGANIA PRZEMOCY I AGRESJI 1. Utrwalenie wśród uczniów postaw tolerancji.
| |||||
Kształtowanie umiejętności rozumienia i respektowania różnic między uczniami. |
Dyskusje i pogadanki na temat tolerancji na godzinach wychowawczych i w ramach ścieżek między-przedmiotowych. |
Cały rok |
Wychowawcy
Nauczyciele | ||
Wzmocnienie umiejętności pokonywania obojętności, wrogości, niechęci wobec koleżanek i kolegów |
Pogadanki i zajęcia z psychologiem w ramach godzin wychowawczych. |
Cały rok, według potrzeb |
Wychowawcy Psycholog | ||
Promowanie postawy życzliwości wobec innych. |
Przeprowadzenie „Szkolnego Dnia Tolerancji” |
XI |
Samorząd Szkolny Gazetka szkolna | ||
2. Zapewnienie przez szkołę właściwej formy spędzania czasu wolnego przez uczniów.
| |||||
Organizowanie zajęć pozalekcyjnych. |
Organizowanie dodatkowych zajęć sportowych w ramach SKS
Organizowanie imprez sportowych, zawodów, m. in. Dzień Sportu.
Organizowanie przez szkołę aktywnych form wypoczynku (wyjazdów integracyjnych, wycieczek, zajęć w czasie ferii zimowych). |
Cały rok |
Dyrekcja
Nauczyciele | ||
Angażowanie uczniów i rodziców w działalność na rzecz szkoły. |
Zaangażowanie uczniów w działalność społeczną, charytatywną i artystyczną.
Udział uczniów w przygotowywaniu imprez okolicznościowych, obchodów świąt szkolnych i narodowych.
Zorganizowanie Festynu Rodzinnego, mającego na celu integrację rodziców i podsumowującego pracę w całym roku szkolnym. |
Cały rok
Według potrzeb
VI
|
Wychowawcy PCK Nauczyciele sztuki i wiedzy o kulturze Nauczyciele odpo-wiedzialni za przy- gotowanie imprez
Samorząd Szkolny Dyrekcja Rada Dzielnicy | ||
Umożliwienie uczniom ze specyficznymi problemami korzystania z odpowiednich zajęć pozaszkolnych. |
Kierowanie uczniów do specjalistycznych placówek (trening antystresowy, punkt konsultacyjny, grupy terapeutyczne dla młodzieży, trening twórczości, zajęcia wychowawcze). |
Według potrzeb |
Psycholog Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna Ośrodek Profilaktyki Ognisko Wychowawcze | ||
3. Ograniczenie zjawiska przemocy i agresji wśród uczniów.
| |||||
Zwiększenie świadomości i stanu wiedzy |
Realizacja tematu agresji i przemocy w klasie w ramach lekcji wychowawczych i ścieżek międzyprzedmio-towych.
Zorganizowanie warsztatów dotyczących przemocy i agresji w wybranych klasach.
Szkolny konkurs dotyczący przemocy, jej skutków, mechanizmów powstawania i zapobiegania. Konkurs literacki, plastyczny. |
Na bieżąco
Według potrzeb
I/II |
Wychowawcy Nauczyciele
Psycholog
Wszyscy Nauczyciele Samorząd szkolny Gazetka szkolna | ||
Zapewnienie uczniom szykanowanym przez kolegów efektywnej ochrony i wsparcia |
Opieka Psychologiczno-Pedagogiczna |
Według potrzeb |
Psycholog Pedagog Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna | ||
Pogłębianie wiedzy nauczycieli na temat sposobów zapobiegania i reagowania na agresję w szkole. |
Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli w ramach Rady Szkoleniowej. |
IV |
Dyrekcja
| ||
Uczenie świadomego kontrolowania emocji
i umiejętności konstruktywnego odreagowania przykrych emocji. |
Pogadanki w ramach lekcji wychowawczych.
Organizacja grupy terapeu-tycznej (Grupy Rozwoju Osobistego) dla młodzieży z problemami emocjonalnymi i przejawiającej zachowania dysfunkcjonalne.
Zapoznanie uczniów i rodzi-ców z WSO oraz treściami Statutu Szkoły dotyczącymi praw i obowiązków uczniów, zasad usprawiedliwiania nieobecności i systemu nagród i kar. |
Cały rok
I
IX |
Wychowawcy
Psycholog
Wychowawcy | ||
4. Kształtowanie postaw asertywnych. Uczenie młodzieży akceptacji siebie i innych.
| |||||
Wykształcenie umiejętności konstruktywnego wyrażania własnych uczuć i myśli. |
Trening asertywności dla wybranych klas. |
Cały rok |
Psycholog Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna | ||
Wzmocnienie poczucia własnej wartości u uczniów. |
Rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami. Opieka psychologiczna nad uczniami niedostosowanymi i z problemami emocjonalnymi.
Wykorzystywanie elementów motywacji w systemie oceniania. Nagradzanie uczniów za ich rzeczywiste osiągnięcia. |
Cały rok
Cały rok |
Wychowawcy Pedagog Psycholog
Nauczyciele
| ||
5. Wyrównywanie braków w zakresie kulturalnego zachowania się.
| |||||
Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim bez wulgaryzmów. |
Dyskusje dotyczące kultury słowa.
Pogadanki uczące kulturalnego sposobu wyrażania negatywnych uczuć. |
Cały rok |
Nauczyciele języka polskiego Wychowawcy | ||
Uczenie krytycznego stosunku do mediów. |
Zorganizowanie debaty klasowej dotyczącej roli mediów w kształtowaniu negatywnych wzorców zachowań. |
Cały rok |
Wychowawcy Nauczyciele języka polskiego i Wychowania do życia w rodzinie | ||
Podniesienie poziomu świadomości i kultury uczniów. |
Pogadanki na temat kultury osobistej na lekcjach wychowawczych. |
Cały rok |
Wychowawcy | ||
6. Stwarzanie przyjaznego klimatu zarówno w grupie rówieśniczej jak i na poziomie uczeń – nauczyciel.
| |||||
Wzmocnienie więzi emocjonalnych w grupie rówieśniczej. |
Klasowe (szkolne) imprezy, wyjścia, wyjazdy. |
Cały rok |
Wychowawcy Dyrekcja Samorząd Szkolny | ||
Integrowanie zespołów klasowych. |
Przeprowadzenie obowiązkowych zajęć wychowawczych integrujących zespoły klasowe
Inicjowanie klasowych przedsięwzięć, służących integracji zespołów uczniowskich (wycieczki, wyjścia, imprezy). |
IX/X
Cały rok |
Wychowawcy
Wychowawcy klasowe Rady Rodziców | ||
Podnoszenie umiejętności i pogłębianie wiedzy nauczycieli na temat motywowania uczniów. |
Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli w ramach Rady Szkoleniowej. |
Do VI |
Dyrekcja | ||
7. Wskazywanie uczniom sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi.
| |||||
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi |
Przeprowadzenie pogadanek na temat przyjaźni, miłości, szczęścia rodzinnego. Projekcje filmów.
Trening umiejętności konstruktywnego rozwiązy-wania konfliktów i negocjacji w wybranych klasach. Wypracowanie w grupach dyskusyjnych umiejętności odpowiedniego reagowania na zachowania agresywne. |
Cały rok
Według potrzeb |
Wychowawcy
Nauczyciele Wychowania do życia w rodzinie
Psycholog | ||
Nauczanie krytycznej analizy własnych postaw i poglądów na wiele spraw. |
Realizacja tematu odpowiedzialności prawnej i moralnej na lekcjach wychowawczych.
Wykorzystywanie uczestnictwa młodzieży w praktykach religijnych dla dostarczania wiedzy o wartościach uniwersalnych. |
Cały rok
Według potrzeb
|
Wychowawcy
Katecheci Proboszcz Wychowawcy | ||
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem. |
Trening antystresowe /relaksacyjne dla IV klas LO i 3 klas gimnazjum. |
IV |
Psycholog | ||
Troska o własne zdrowie psychiczne i higienę umysłową. |
Prelekcja na temat właściwego motywowania się do pracy odpoczynku po niej oraz organizacji swojego czasu.
Praca nad projektem: „Tydzień z życia aktywnego nastolatka”.
Warsztaty poświęcone rozwijaniu umiejętności społecznych |
Według potrzeb |
Wychowawca
Psycholog
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna | ||
8. Adaptacja pierwszoklasistów do nowej szkoły.
| |||||
Integracja zespołu klasowego i poznanie barier utrudniających kontakt z drugą osobą. |
Realizacja wśród uczniów klas pierwszych warsztatów profilaktycznych „Dobry kontakt” i „Bądźmy razem”.
Imprezy i wycieczki klasowe |
IX/X
Cały rok |
Psycholog Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna Wychowawca | ||
Diagnoza samopoczucia uczniów w szkole i w klasie, stopnia integracji klasy.
Wczesne rozpoznawanie grup ryzyka. |
Ankiety i rozmowy diagnostyczne, zdania niedokończone etc. Obserwacja.
|
IX/X i na bieżąco |
Wychowawca Psycholog | ||
Rozpoznawanie sytuacji rodzinnej i materialnej uczniów klas pierwszych. |
Ankiety. Rozmowy diagnostyczne. |
IX/X |
Pedagog | ||
Opieka materialna nad uczniami.
|
Dofinansowanie obiadów oraz kupno podręczników. Zapomogi etc. |
Cały rok |
Dyrekcja Pedagog | ||
9. Budowanie dobrej współpracy z rodzicami i pozyskiwanie ich do współpracy jako sojuszników działań wychowawczych i profilaktycznych.
| |||||
Nawiązanie i utrzymywanie kontaktu z domem rodzinnym ucznia |
Zebrania z rodzicami.
Realizowanie przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów comiesięcznych konsultacji dla rodziców.
Punkt konsultacyjny dla rodziców w gabinecie psy-chologiczno-pedagogicznym.
Kontrola frekwencji. Wysyłanie wezwań przez szkołę w razie wysokiej absencji uczniów i problemów wychowawczych. |
Cały rok |
Wychowawcy
Nauczyciele
Pedagog Psycholog
Pedagog Dyrekcja | ||
Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny |
Organizowanie wspólnych zebrań z rodzicami i dziećmi. |
Według potrzeb |
Wychowawcy | ||
Podniesienie stanu wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców. |
Przeprowadzanie indywidualnych spotkań z rodzicami.
Pedagogizacja rodziców w ramach zebrań z rodzicami. |
Cały rok
|
Wychowawcy Pedagog Psycholog | ||
Rozszerzenie zakresu form pomocy pedagogiczno-psychologicznej dla rodziców. |
Kierowanie rodziców na zajęcia Szkoły dla Rodziców i do punktu doradczo-konsultacyjnego w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej. |
Według potrzeb |
Psycholog Pedagog Ośrodek Profilaktyki Poradnia Psycholo-giczno-Pedagogiczna | ||
10. Właściwe reagowanie w sytuacjach nagłego zagrożenia życia i zdrowia.
| |||||
Troska o bezpieczeństwo w szkole. |
Reagowanie na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla uczniów oraz mienia szkoły.
Przestrzeganie przepisów bhp i sumienne pełnienie dyżurów |
Na bieżąco |
Wszyscy pracownicy szkoły | ||
Uczenie właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia. |
Wypracowanie wzorca zachowania się w sytuacjach zagrożenia życia własnego i innych osób.
Dyskusja dotycząca zachowania w obliczu agresji w ramach godzin wychowawczych. |
Cały rok |
Wychowawca
Pracownik Policji | ||
Zasady wykorzystania zapisów z monitoringu. | Zapisy z kamer CCTV wykorzystuje dyrektor szkoły w celu ustalenia sprawcy agresywnego zachowania lub niszczenia mienia szkolnego. | cały rok | Dyrektor Nauczyciel nadzorujący system monitoringu szkolnego. | ||
Pobierz plik |
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Odpowiedzialny za treść: | Ewa Piątek |
Wprowadził informację: | Marek Telecki |
Ostatnio zmodyfikował: | Marek Telecki |
Data wytworzenia informacji: | 09.05.2014 |
Data udostępnienia informacji: | 09.05.2014 |
Ostatnia aktualizacja: | 09.05.2014 |
Data aktualizacji | Czynność | Osoba |
---|---|---|
09.05.2014 11:05 | Dodanie informacji | Marek Telecki |