Szkolny program profilaktyki uzależnień
Szkolny program profilaktyki uzależnień
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 5 w Gdyni
Gimnazjum Nr 13 i XIV Liceum Ogólnokształcące
I. Charakterystyka programu
Program ma charakter profilaktyki pierwszorzędowej adresowanej do ogółu uczniów oraz ich rodziców i nauczycieli. Obejmuje on przede wszystkim działania nastawione na kształtowanie ważnych umiejętności życiowych, jak radzenie sobie ze stresem,
z trudnościami w nauce, z agresją, nawiązywanie kontaktów interpersonalnych, promowanie zdrowego stylu życia, przekazywanie informacji o konsekwencjach zażywania środków uzależniających, kształtowanie postaw asertywnych. Wybór poziomu profilaktyki zdeterminowany był diagnozą problemu. Program uwzględnia wyniki ewaluacji wewnętrznej szkoły i uwzględnia trzy rodzaje zagrożeń uzależnieniem-od nikotyny, alkoholu oraz narkotyków i innych substancji psychoaktywnych.
II. Cele programu:
1. Zapobieganie uzależnieniom.
2. Promowanie zdrowego stylu życia.
III. Cele szczegółowe:
1. Kształtowanie ważnych umiejętności życiowych, szczególnie w zakresie budowania równowagi psychicznej oraz konstruktywnego i stabilnego systemu wartości.
2. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych.
3. Dostarczenie wiedzy o zagrożeniach wynikających z palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków i innych substancji psychoaktywnych oraz mechanizmach powstawania uzależnień i ich skutkach.
4. Promowanie zdrowego stylu życia.
5. Obniżenie liczby uczniów zażywających środki uzależniające.
IV. Rodzaje działań profilaktycznych:
1. Zapobieganie niedostosowaniu społecznemu uczniów mających trudności w nauce
poprzez:
- zapoznanie uczniów z różnymi sposobami uczenia się,
- realizowanie programów pracy z uczniami wymagającymi wsparcia,
- organizowanie pomocy koleżeńskiej,
- rozmowy indywidualne z pedagogiem i psychologiem szkolnym,
- kierowanie uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej celem zdiagnozowania ich trudności w nauce.
2. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych:
- kształcenie umiejętności skutecznej komunikacji,
- kształtowanie takich postaw, jak: poczucie własnej wartości, podejmowanie decyzji, radzenie sobie ze stresem i presją grupy rówieśniczej, asertywność.
3. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju uczniów poprzez rozbudzanie i rozwijanie
ich zainteresowań :
- stworzenie uczniom możliwości udziału w zajęciach pozalekcyjnych
i pozaszkolnych,
- uczenie organizowania i racjonalnego wykorzystania czasu wolnego,
- propagowanie i organizowanie różnych form aktywności uczniów.
4. Dostarczenie wiedzy o zagrożeniach wynikających z palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków i innych substancji psychoaktywnych oraz mechanizmach powstawania uzależnień i ich skutkach:
- przeprowadzenie pogadanek na temat uzależnień,
- przeprowadzenie warsztatów na temat uzależnień,
- uświadomienie rodzicom zagrożeń, objawów i skutków uzależnień od nikotyny, alkoholu i innych substancji psychoaktywnych,
- udostępnienie uczniom i rodzicom informacji o konsekwencjach prawnych używania przez uczniów środków psychoaktywnych, procedurach postępowania nauczycieli i metodach współpracy szkoły z Policją w takich sytuacjach,
- szkolenie nauczycieli na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem uzależnieniom.
5. Promowanie zdrowego stylu życia i ukierunkowanie na zdobycie konstruktywnego
i stabilnego systemu wartości:
- rozwijanie postaw odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
- poznanie zagrożeń cywilizacyjnych,
- propagowanie i utrwalanie postaw abstynenckich jako warunku decydowania
o swoim zdrowiu,
- rozwijanie i wspieranie działalności woluntarystycznej,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości.
6. Wypracowanie i realizowanie jednoznacznej polityki szkoły wobec palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków i innych substancji psychoaktywnych przez uczniów poprzez:
- egzekwowanie zapisanych w WSO kryteriów oceniania zachowania oraz zdecydowaną reakcję na palenie przez uczniów papierosów, picie alkoholu
i zażywanie narkotyków i innych substancji psychoaktywnych,
- aktywne dyżury nauczycieli podczas przerw śródlekcyjnych,
- kontrola opuszczania przez uczniów posesji szkolnej w czasie lekcji i przerw śródlekcyjnych.
7. Współpraca w zakresie profilaktyki uzależnień z jednostkami samorządu lokalnego, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, poradniami specjalistycznymi, Policją, Sądem Rodzinnym oraz innymi podmiotami realizującymi świadczenia zdrowotne i działania profilaktyczne:
- diagnoza w zakresie występujących w środowisku szkolnym czynników chroniących oraz czynników ryzyka
- zapraszanie specjalistów zajmujących się uzależnieniami na spotkania
z uczniami, rodzicami i nauczycielami,
- upowszechnianie informacji o specjalistycznych ośrodkach wsparcia dla potrzebujących pomocy,
- kierowanie uczniów zagrożonych uzależnieniem (w porozumieniu z rodzicami) do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub, w zależności od skali zagrożenia, do innej instytucji udzielającej pomocy.
V. Przewidywane efekty programu:
1. Uczniowie mają świadomość odpowiedzialności za własne zdrowie.
2. Uczniowie i ich rodzice mają podstawową wiedzę dotyczącą skutków zażywania środków uzależniających oraz mechanizmów powstawania uzależnień.
3. Uczniowie potrafią organizować i z pożytkiem dla własnego rozwoju spędzać czas
wolny.
4. Uczniowie wykazują prawidłowe postawy wobec środków uzależniających - postawy asertywne i abstynenckie.
5. Nauczyciele potrafią rozpoznać zagrożenie uzależnieniem i w odpowiedni sposób
na nie reagować.
6. Uczniowie i rodzice wiedzą, gdzie szukać pomocy specjalistycznej w przypadku
zagrożenia uzależnieniem.
VI. Ewaluacja programu:
1. Obserwacja zachowań uczniów.
2. Rozmowy z uczniami i rodzicami.
3. Analiza dokumentacji (sprawozdań) wychowawcy klasowego, psychologa i pedagoga szkolnego.
4. Ankietowanie uczniów, rodziców i nauczycieli.
VII. Harmonogram działań profilaktycznych:
Zadania główne | Zadania szczegółowe | Sposób realizacji | Termin Realizacji | Osoby realizujące | Dowody realizacji |
Zapobieganie niedostosowaniu społecznemu
Pomoc uczniom mającym trudności w nauce
| zapoznanie uczniów uczenia się | godziny do dyspozycji wychowawcy | listopad- grudzień | wychowawcy psycholog
| uczniowie znają różne sposoby uczenia się |
realizowanie programów pracy z uczniem wymagającym wsparcia | praca z uczniem wymagającym wsparcia | cały rok | nauczyciele poszczególnych przedmiotów | sprawozdania z pracy komisji przedmiotowych | |
organizowanie pomocy koleżeńskiej | godziny do dysp. wychowawcy | cały rok | wychowawcy | sprawozdania wychowawców klasowych | |
| kierowanie uczniów do poradni psychologiczno- pedagogicznej w celu zdiagnozowania trudności | konsultacje | cały rok | pedagog | dokumentacja pracy pedagoga i psychologa szkolnego |
| praca indywidualna | terapia psychologiczna | wg potrzeb | psycholog szkolny | dokumentacja pracy psychologa szkolnego |
Kształtowanie umiejętności interpersonalnych | kształtowanie skutecznej komunikacji | lekcje j.polskiego | cały rok | nauczyciele | uczeń potrafi skutecznie się komunikować |
wyjazdy integracyjne uczniów klas pierwszych | wrzesień - październik | wychowawcy | karty wycieczki | ||
kształtowanie postaw | warsztaty integracyjne dla uczniów klas pierwszych | wrzesień-listopad | pracownicy PPP | zapisy | |
zajęcia | wg potrzeb | psycholog | dokumentacja pracy psychologa i pedagoga szkolnego | ||
wyjazdy integracyjne uczniów klas pierwszych | wrzesień-październik | wychowawcy | karty wycieczek | ||
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia | stworzenie uczniom możliwości udziału | organizowanie zajęć pozalekcyjnych oraz rozpow-szechnienie informacji | wrzesień- październik | nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne we współpracy z placówkami naukowymi | stała ekspozycja oferty zajęć pozalekcyjnych |
uczenie organizowania | organizowanie klasowych wyjść do teatru, kina, muzeum, imprez klasowych, rajdów, biwaków itp. | cały rok | wychowawcy | uczeń potrafi organizować swój wolny czas | |
Dostarczanie wiedzy o zagrożeniach wynikających
| uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających | prowadzenie warsztatów profilaktycznych nt. uzależnień | listopad-grudzień | pracownicy Fundacji „Kreatywni” | zapisy |
pogadanki na temat uzależnień prowadzone przez zapraszanych specjalistów | styczeń –luty | pedagog | uczniowie mają wiedzę na temat zagrożeń | ||
godziny do dysp. wychowawcy | wg klasowych planów wychowaw-czych | wychowawcy | zapisy | ||
Dostarczanie wiedzy o zagrożeniach wynikających
| uświadomienie rodzicom zagrożeń, objawów | pogadanki | wg klasowych planów wychowawczych | wychowawcy, pedagog | sprawozdanie |
udostępnienie rodzicom | pogadanki
| wg klasowych planów wychowawczych | wychowawcy | sprawozdanie | |
udostępnienie uczniom | zamieszczenie informacji na temat uzależnień i oferty specjalistycznej pomocy na stronie internetowej szkoły | cały rok | pedagog | strona internetowa szkoły | |
szkolenie nauczycieli nt. skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych | szkolenie nauczycieli | listopad – grudzień | pedagog | nauczyciele potrafią rozpoznać objawy zażywania środków uzależniających , znają sposoby postępowania | |
wypracowanie procedur postępowania |
| dyrekcja szkoły, nauczyciele | |||
Promowanie zdrowego stylu życia
| kształtowanie postaw odpowiedzialności
| realizacja programu nauczania zdrowia | cały rok | nauczyciele biologii, WDŻ, WF | zapisy |
organizowanie fakultetów sportowych wybieranych przez uczniów dostosowanych
| cały rok
| nauczyciele WF | zapisy | ||
akcja społecznościowa „Mam Haka | cały rok | nauczyciele biologii | raport z akcji | ||
Realizacja programu „Pozdro”- badania lekarskie przesiewowe uczniów klas pierwszych gimnazjum | cały rok | pielęgniarka, wychowawcy | raport z badań
| ||
kształtowanie i utrwalanie zachowań asertywnych | godziny do dysp. wychowawcy (realizacja elementów programu Unplugged) | wg klasowych planów wycho-wawczych
| wychowawcy | sprawozdanie | |
zorganizowanie konkursu plastycznego promującego zdrowy styl życia | luty | Szkolne Koło PCK | sprawozdanie | ||
promocja wizualna rozpowszechnianie ulotek, plakatów, broszur promu-jących wolność | cały rok | SK PCK, pielęgniarka szkolna, psycholog |
| ||
rozwijanie | działalność Szkolnego koła wolontariuszy | cały rok | Szkolne koło wolontariuszy | sprawozdanie | |
kształtowanie hierarchii systemu wartości | realizacja programu nauczania | cały rok | nauczyciele religii, etyki i WDŻ, wychowawcy | zapisy | |
Wypracowanie wspólnej polityki szkolnej wobec palenia przez uczniów papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków i innych środków psychoaktywnych
| egzekwowanie zasad zapisanych w Statucie Szkoły, zarządzeniach Dyrektora , WSO | podejmowanie stosownych działań wobec uczniów łamiących panujące w szkole zasady
| cały rok | dyrekcja szkoły, nauczyciele, pedagog | sprawozdania wychowawcy klasowego, protokoły Rady Pedagogicznej |
dyżury nauczycieli | aktywne dyżury nauczycieli podczas przerw śródlekcyjnych | cały rok | dyżurujący nauczyciele | protokoły z kontroli | |
kontrola opuszczania przez uczniów posesji szkolnej podczas lekcji | dyżury nauczycieli | cały rok | dyżurujący nauczyciel |
| |
Współpraca | diagnoza w zakresie występujących | wnioski | cały rok | pedagog | raport |
informowanie uczniów | zamieszczenie informacji | cały rok | pedagog | uczniowie i ich rodzice wiedzą, gdzie mogą uzyskać potrzebną pomoc | |
organizowanie specjalistycznej pomocy dla uczniów i rodziców zagrożonych uzależnieniem i współuzależnionych | kierowanie | wg potrzeb | pedagog | dokumentacja psychologa |
Gdynia, dnia 13 października 2015 r.
Pobierz plik
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Odpowiedzialny za treść: | Ewa Piątek |
Wprowadził informację: | Marek Telecki |
Ostatnio zmodyfikował: | Marek Telecki |
Data wytworzenia informacji: | 09.05.2014 |
Data udostępnienia informacji: | 09.05.2014 |
Ostatnia aktualizacja: | 16.11.2015 |
Data aktualizacji | Czynność | Osoba |
---|---|---|
16.11.2015 11:33 | Zmiana załącznika | Marek Telecki |
16.11.2015 11:20 | Zmiana załącznika | Marek Telecki |
16.11.2015 11:14 | Aktualizacja treści | Marek Telecki |
09.05.2014 10:56 | Aktualizacja treści | Marek Telecki |
09.05.2014 10:55 | Dodanie informacji | Marek Telecki |