Program Wychowawczy
PROGRAM WYCHOWAWCZY
Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 5 w Gdyni
a) Założenia ogólne.
Uznając, że wychowanie, obok nauczania i kształcenia, jest integralnym elementem szkolnej edukacji, kierując się zasadami zawartymi w Ustawie o systemie oświaty, a więc respektując chrześcijański system wartości i uniwersalne zasady etyki, przyjmując za jego nadrzędny cel rozwijanie u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju osobowego, przygotowanie do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady wolności, demokracji, tolerancji i sprawiedliwości.
Działania wychowawcze Szkoły obejmują wszystkich uczniów, zarówno tych, których zachowanie odbiega o normy, jak i pozostałych, i nastawione są przede wszystkim na otwarcie ich na dobro, prawdę, piękno, na to, co wyraźnie przekracza przeciętną i zachęca do poszukiwania wzniosłych wartości i pozytywnych wzorców.
Szkoła w swej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, zmierzać będzie do tego, aby jej uczniowie w szczególności :
- znajdowali w szkole warunki wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym),
- rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą i ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,
- mieli świadomość życiowej użyteczności edukacji szkolnej,
- stawali się coraz bardziej samodzielni i dojrzali w dążeniu do dobra w wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętność dążenia do dobra własnego z dobrem innych, wolność własną z wolnością innych,
- poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągania życiowych celów i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
- uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako postawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu szacunku dla dziedzictwa kulturowego i patriotyzmu,
- przygotowali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się,
- kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i szanowania ich poglądów, aby umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
II. Cele i zadania programu wychowawczego.
Przyjmując, że wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie, oraz kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się swoją osobowość, cele i zadania wychowawcze przyjęte przez Szkołę realizowane będą na wszystkich zajęciach edukacyjnych i obejmować będą działania wynikające z pojmowania wychowania jako wymiaru pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, poprzez realizację zadań i treści wynikających z podstaw programowych kształcenia ogólnego, przez działania wychowawcze zaprojektowane w tematycznych programach wychowawczych, zajęciach pozalekcyjnych, imprezach i uroczystościach szkolnych oraz poprzez działania nauczycieli pełniących obowiązki wychowawców klasowych.
W realizacji swej wychowawczej funkcji Szkoła przyjmuje następujące cele i zadania.
Lp | Cele wychowania | Zadania |
| |
1 | Rozwój jednostki i kształtowanie własnej osobowości | Kształtowanie umiejętności prawidłowego odczytywania swoich stanów emocjonalnych, poczucia własnej wartości, dawania i otrzymywania wsparcia |
| |
|
| Nabywanie umiejętności rozróżniania i pielęgnowania uczuć koleżeństwa, przyjaźni i miłości |
| |
|
| Zachęcenie do bliższego i głębszego poznawania siebie jako bytu osobowego i pracy nad własnym rozwojem intelektualnym i duchowym; stymulowanie procesu samowychowywania się w dążeniu do dobra, piękna i prawdy |
| |
|
| Przygotowanie do rozpoznawania podstawowych wartości i dokonywania ich hierarchizacji |
| |
|
| Kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej .analizy wzorów i norm społecznych |
| |
|
| Ukierunkowanie na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości w tym docenienie znaczenia zdrowia i poczucia sensu życia. |
| |
|
| Kształtowanie umiejętnosci życiowych, w szczegolności samokontroli , radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji. |
| |
|
| Wspomaganie uczniów w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażająch prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu. |
| |
|
| Ukazywanie atrakcyjności dobra i krytycznego odbioru tego, co niesie za sobą kultura masowa, która kojarzy atrakcyjne życie z różnymi odmianami zła |
| |
|
| Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych oraz dokonywane wybory moralne |
| |
|
| Kształtowanie umiejętności szanowania poglądów innych, wyrażanie poglądów własnych i ich obrony oraz rozwijanie umiejętności prezentacji swego stanowiska, dialogu z innymi i demokratycznego współdziałania |
| |
|
| Rozbudzanie postawy tolerancji dla odmienności rasowych, narodowych, światopoglądowych, wyznaniowych, kulturowych |
| |
|
| Rozwijanie indywidualnych zainteresowań |
| |
|
| Wprowadzanie w świat kultury i sztuki przez umożliwienie kontaktu z działami sztuki prowadzącego do przeżyć estetycznych |
| |
|
| Uczenie istnienia w kulturze, aby stała się ona wewnętrzną i osobistą własnością młodego człowieka |
| |
|
| Stwarzanie sytuacji dających możliwość doświadczania tajemnicy procesu twórczego, wysiłku i radości towarzyszącej twórczej aktywności |
| |
|
| Kształtowanie nawyków dbania o estetykę wyglądu własnego i najbliższego otoczenia |
| |
|
| Kształtowanie kultury bycia na co dzień |
| |
|
| Rozwijanie troski o kulturę języka i odpowiedzialności za słowo |
| |
|
| Pomoc w rozwiązywaniu dylematów związanych z wyborem szkoły, studiów, zawodu i przestrzeganie przed minimalizowaniem aspiracji życiowych |
| |
2 | Wychowanie zdrowotne – kształtowanie postaw prozdrowotnych | Uświadomienie współzależności między wymiarami zdrowia, np. fizycznym, psychicznym i duchowym oraz odpowiedzialności za ochronę własnego zdrowia.Udział uczniów w programach: „Różowa wstążeczka”, „Trzymaj formę”, ‘Mam haka na raka”. |
| |
|
| Współpraca z rodzicami/opiekunami w celu budowania postawy prozdrowotneji zdrowego stylu życia. Udział uczniów w programie po-zdro. |
| |
|
| Edukowanie uczniów, rodziców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego, rozpoznawania objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych i tzw "dopalaczy" , suplementów diet i leków. |
| |
|
| Kształtowanie postaw dbałości o własny rozwój fizyczny, sprawność i odporność organizmu oraz o higienę ciała i otoczenia |
| |
|
| Kształtowanie zachowań prozdrowotnych i zdrowego stylu życia |
| |
|
| Organizowanie zajęć rekreacyjno - sportowych i turystycznych wspierających rozwój fizyczny. |
| |
|
| Przygotowanie do racjonalnych zachowań w obliczu zagrożeń cywilizacyjnych, militarnych, katastrof, klęsk żywiołowych, wypadków, awarii itp.; ratownictwo w nagłych stanach zagrożenia życia |
| |
3 | Wychowanie do życia w rodzinie | Pomoc w rozwiązywaniu problemów i pokonywaniu trudności związanych z okresem dorastania i dojrzewania |
| |
|
| Promowanie integralnej wizji seksualności człowieka, ukazywanie jedności pomiędzy działaniem seksualnym a miłością i odpowiedzialnością |
| |
|
| Kształtowanie umiejętności obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunku dla ciała innej osoby |
| |
|
| Pomoc w kształtowaniu pozytywnego stosunku do płciowości i odnoszeniu jej do wartości nadrzędnych, takich jak poszanowanie życia, miłość, małżeństwo, rodzina, akceptacja i szacunek w relacjach międzyosobowych |
| |
|
|
|
| |
|
| Uświadamianie roli rodziny w życiu człowieka, promowanie trwałych związków małżeńskich, opartych na wierności, uczciwości, odpowiedzialności i partnerstwie |
| |
|
| Kształtowanie pozytywnych wzorców dojrzałego funkcjonowania w rodzinie |
| |
|
| Nabywanie umiejętności korzystaniaz internetu i innych środków przekazu w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem na rozwój osobowy i życie rodzinne |
| |
4 | Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich | Rozwijanie i pogłębianie poczucia przynależności do społeczności lokalnej i regionalnej, narodowej i wspólnoty obywateli państwa polskiego |
| |
|
| Kształtowanie postaw szacunku wobec godła i hymnu państwowego |
| |
|
| Zapoznanie z miejscami i instytucjami istotnymi dla naszego państwa (np.Muzeum Hymnu Narodowego, Sejm, Senat) |
| |
|
| Uświadomienie obowiązków wobec ojczyzny, w tym obowiązku jej obrony i dbałości o jej dobre imię |
| |
|
| Rozwijanie poczucia wartości i przydatności indywidualnego i zespołowego działania na rzecz społeczności lokalnej, regionu i państwa |
| |
|
| Ukazanie wzorca państwa prawnego, funkcjonującego na podstawie mechanizmów demokratycznych, odniesionego do dobra wspólnego |
| |
|
| Obchody świąt państwowych i rocznic historycznych i wpisanie ich do tradycji szkoły (np. Grudzień’70, Parada Niepodległości) |
| |
|
| Kształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy o zasadach ustroju RP do interpretacji wydarzeń życia publicznego |
| |
|
| Zapoznanie z prawami i obowiązkami wynikającymi z natury człowieka (prawa do życia i godnej śmierci) oraz z faktu bycia obywatelem RP |
| |
|
| Poznanie roli i znaczenia wyborów demokratycznych poprzez bezpośrednie spotkania z osobami sprawującymi funkcje radnego gminy, sejmiku wojewódzkiego, posła. udział uczniów w debatach i prawyborach parlamentarnych. |
| |
|
| Kształtowanie umiejętności podporządkowania się wymogom procedur demokratycznych we wspólnym działaniu (np. w zespole klasowym, samorządzie uczniowskim) |
| |
|
| Rozwijanie kultury prawnej poprzez wycieczki do sądu i udział w rozprawach sądowych |
| |
|
| Przygotowanie do roli odpowiedzialnych współgospodarzy regionu i Polski poprzez uczestnictwo w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności (uczniowskiej, dzielnicy, miasta) |
| |
5 | Wychowanie do aktywnego udziału w życiu gospodarczym | Poznanie mechanizmów gospodarki wolnorynkowej |
| |
|
| Rozbudzanie wyobraźni i pomysłowości na temat przyszłej aktywności zawodowej i gospodarczej |
| |
|
| Kształtowanie umiejętności planowania rozwoju własnego wykształcenia i kwalifikacji zawodowych |
| |
|
| Kształtowanie umiejętności konfrontowania własnej samooceny z wymaganiami szkół i zawodów. |
| |
|
| Poznawanie struktury i warunków przyjęć do szkołu wyższego rzędu , pomoc w planowaniu kariery edukacyjno- zawodowej. |
| |
|
| Przygotowanie ucznia do procesów reorientacji zawodowej i mobilności oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnuch. |
| |
|
| Rozwijanie ducha przedsiębiorczości i zdolności zarządzania własnymi pieniędzmi. |
| |
|
| Poznanie podstawowych zasad etycznych życia gospodarczego i nabywanie umiejętności stosowania ich w życiu szkolnym (np. rzetelna praca, punktualność, dotrzymywanie danego słowa, wywiązywanie się z powierzonych funkcji i zadań, prawdomówność, uczciwość) |
| |
|
| Kształtowanie umiejętności sporządzania dokumentów określonych procedurą ubiegania się o pracę (np. list motywacyjny, życiorys zawodowy, kwestionariusz osobowy) oraz zdolności do odbycia rozmowy kwalifikacyjnej |
| |
6 | Kształtowanie postaw proekologicznych | Poznanie współzależności między różnymi składnikami środowiska oraz zrozumienie przyczyn i skutków ingerencji człowieka w świat przyrody |
| |
|
| Budzenie i rozwijanie szacunku do naturalnego środowiska człowieka |
| |
|
| Kształtowanie postaw proekologicznych i organizowanie działań służących poprawie stanu środowiska w najbliższym otoczeniu . |
| |
|
| Wpajanie umiejętności przestrzegania ładu i porządku w miejscach publicznych i środowisku naturalnym (np. w lesie, na plaży...) |
| |
7 | Rozwijanie szacunku dla dziedzictwa kulturowego własnego regionu | Rozwijanie wiedzy o historii i kulturze własnego regionu i jej związkach z historią i kulturą narodu oraz tradycjami własnej rodziny |
| |
|
| Wprowadzanie w świat tradycji regionu i należących do niej wartości |
| |
|
| Zawieranie kontaktów z osobami i instytucjami zajmującymi się ochroną i pomnażaniem dziedzictwa kulturowego w regionie (np. Zrzeszeniem Kaszubsko – Pomorskim, Muzeum Miasta Gdyni) |
| |
|
| Udział w lokalnych inicjatywach kulturalnych |
| |
8 | Kształtowanie postaw proeuropejskich; wychowanie prouropejskie | Uświadomienie wielowiekowych (tysiącletniego) związków (związku) Polski z Europą |
| |
|
| Określenie miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie |
| |
|
| Rozwijanie poczucia tożsamości europejskiej i świadomości: “jestem Polakiem więc jestem Europejczykiem” |
| |
|
| Zapoznanie z celami, podstawami ustrojowymi i instytucjonalnymi Unii Europejskiej oraz z zasadami funkcjonowania najważniejszych organizacji europejskich | ||
|
| Uświadomienie korzyści procesu integracji z Unią Europejską jako środka prowadzącego do przyspieszenia transformacji ustrojowej i osiągnięcia warunków do rozwoju kraju | ||
|
| Poznanie kultury i spraw życia codziennego kraju nauczanego w szkole języka | ||
|
| Rozwijanie postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur i obyczajów | ||
|
| Kształtowanie umiejętności potrzebnych w nawiązywaniu współpracy europejskiej na poziomie indywidualnym i grupowym | ||
|
| Rozwijanie wymiany miedzynarodowej z liceum w Bussum (Holandia) udział młodzieży w programie Socrates Comenius. | ||
9 | Rozwijanie samorządności uczniowskiej | Rozwijanie poczucia bycia współgospodarzem szkoły, wzmacnianie więzi ze szkołą i społecznością lokalną, budowani właściwych realcji w społeczności szkolnej
| ||
|
| Współudział w realizowaniu zadań dotyczących działalności szkoły (np. udział w opracowywaniu programu wychowawczego szkoły, regulaminu wewnątrzszkolnego systemu oceniania, wyrażania opinii o pracy nauczycieli, organizacji imprez szkolnych i klasowych itp.) | ||
|
| Umożliwienie składania Dyrekcji i Radzie Pedagogicznej propozycji dotyczących życia społeczności uczniowskiej | ||
|
| Stosowanie procedur demokratycznych w działalności społeczności uczniowskiej w wyborach opiekuna i przedstawicieli uczniów w SU. | ||
10 | Organizacja czasu wolnego ucznia | Organizowanie różnych form wypoczynku i rekreacji | ||
|
| Rozwijanie i wspieranie działalności wolontarystycznej. | ||
|
| Wycieczki klasowe i szkolne | ||
|
| Udział w zajęciach pozalekcyjnych - kołach zainteresowań | ||
|
| Przygotowywanie imprez szkolnych i środowiskowych | ||
|
| Wyjścia do teatru, kina, muzeum | ||
Dla realizacji celów i zadań wychowawczych przyjmuje się kalendarz stałych, będących podstawą budowania tradycji Szkoły, imprez i uroczystości oraz tematyczny program wychowawczy realizowany przy współudziale pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 2
A. Kalendarz imprez i uroczystości szkolnych (do uzupełnienia lub zmiany)
1. Rozpoczęcie roku szkolnego (z zachowaniem szkolnego ceremoniału) 1. IX
2. Pamięć o czasie minionym –udział pocztow sztandarowych w uroczystościach poświeconych pamięci narodowej 1. IX, 17. IX
3. Dzień Edukacji Narodowej 14. X
4. Święto Niepodległości 11. XI
5. Wieczornica ku pamięci Grudnia’70 XII
6. Wigilie klasowe XII
7. Studniówka I
8. 3-Maja – święto Konstytucji V
11. Dzień Sportu 1. VI
12. Uroczyste pożegnanie absolwentów liceum i gimnazjum VI
13. Zakończenie roku szkolnego VI
B. Tematyczny program wychowawczy.
Program przeznaczony jest dla uczniów klas gimnazjalnych i licealnych, który ma wspomagać nauczycieli, wychowawców i rodziców w realizacji programu wychowawczego szkoły i jednocześnie stanowi ofertę pomocy profilaktyczno-wychowawczej dla uczniów.
1. Założenia programu przyjęte przez jego autorów:.
a) Stworzenie uczniom właściwych warunków wzajemnego poznania się jako jednego z warunków współpracy i nauki.
b) Długofalowość oddziaływań edukacyjnych tj. prowadzenie w klasach konkretnych cyklicznych warsztatów.
c) Indywidualizacja zajęć uwzględniająca charakter klasy - stopień integracji, dojrzałość społeczno-emocjonalna uczniów.
d) Współpraca z nauczycielami - wychowawcami celem wspólnego oddziaływania wychowawczego w stosunku do uczniów.
e) Współpraca z rodzicami jako niezbędny warunek skutecznych i długofalowych oddziaływań wychowawczych.
2. Cele programu.
Celem nadrzędnym przyjętego programu jest wyposażenie uczniów w konkretne umiejętności przydatne w życiu społecznym.
Cele szczegółowe:
a) w ramach rozwoju społecznego:
· integrowanie grup klasowych,
· kształtowanie poczucia tożsamości z klasą i szkolną społecznością,
· pomoc w odnajdowaniu własnego miejsca w społeczeństwie,
· kształtowanie postaw współpracy i wrażliwości na innych, szczególnie osoby niepełnosprawne,
· poszanowanie dla odmiennych sposobów i stylów życia,
· modelowanie i uczenie postaw społecznie aprobowanych,
· poprawa relacji z dorosłymi ( rodzicami i nauczycielami),
· rozwijanie umiejętności szukania profesjonalnej pomocy psychologicznej,
b) w ramach rozwoju indywidualnego:
· budowanie poczucia własnej wartości, własnego „ja” wspartego pozytywną relacją z rówieśnikami,
· kształtowanie postaw odpowiedzialności w związku z dokonywanymi wyborami,
· poprawa emocjonalnego funkcjonowania w klasie i innych grupach rówieśniczych,
· nabywanie odporności w sytuacjach trudnych,
· wybieranie prozdrowotnych sposobów rozładowania napięć emocjonalnych,
· kształtowanie asertywnych zachowań i odmawiania w sytuacji kontaktu ze środkami zmieniającymi świadomość,
· wyposażenie wychowawców i nauczycieli w podstawowe umiejętności interpersonalne przydatne w pracy z grupami klasowymi.
3. Zadania programu i ich realizacja:
a) realizowanie warsztatów integracyjnych „Dobrego kontaktu” dla klas pierwszych gimnazjum i liceum,
b) przeprowadzenie autorskiego programu profilaktycno-edukacyjnego „Bądźmy razem” w klasach pierwszych,
c) trening zachowań asertywnych dla wybranych uczniów gimnazjum i liceum,
d) utworzenie grupy terapeutycznej dla uczniów z problemami adaptacyjnymi i zaburzeniami w zachowaniu,
e) stworzenie punktu konsultacyjnego (psychologiczno-pedagogicznego) dla rodziców mających problemy wychowawcze z dziećmi,
4. Szczegółowy opis form realizacji programu.
a) Przeprowadzenie w każdej klasie pierwszej warsztatu „Integracja zespołu klasowego"
Cel | · nauczenie młodzieży nawiązywania znajomości, |
| · przełamywanie oporów i nieśmiałości w kontaktach z innymi, |
| · poznanie barier psychicznych utrudniających kontakt z drugą osobą, |
| · zapoznanie uczestników zajęć z komunikacją werbalną i niewerbalną, |
| · integracja zespołu klasowego poprzez wspólne gry i zabawy psychologiczne. |
Medody | · praca z klasami metodami aktywizującymi wg. założeń psychologicznego treningu grupowego, |
Czas trwania | · 1 * 6 godzin zajęć |
b) Przeprowadzenie w każdej klasie pierwszej elementów programów profilaktycznych: współpraca w grupie, uzależnienia, bezpieczny internet
Cel | · dostarczenie młodzieży (stosownie do jej wieku) wiedzy o chorobie alkoholowej, możliwościach uzależnień, zachowaniach ryzykownych związanych z używaniem środkow odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych. |
| · nabycie umiejętności wyrażania uczuć i określenia swoich potrzeb, |
| · zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo w inernecie i uzaleznienia od telefonów i internetu. |
| · nauczenie młodzieży asertywnego zachowania i odmawiania w sytuacji kontaktu ze środkami uzależniającymi, |
| · poznanie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu. |
Metody | · jak w pkt. a) w wykorzystaniem materiałów instruktażowych. |
Czas trwania | · 3 * 3 godziny zajęć. |
c) Trening zachowań asertywnych dla wybranych uczniów.
Cel | · zapoznanie uczniów z pojęciem asertywności, |
| · określenie mapy asertywności i obszarów zaburzeń dla każdego uczestnika zajęć, |
| · nabywanie umiejętności asertywnych w konkretnych indywidualnych sytuacjach, |
Metody | · zajęcia w małych grupach prowadzone wg. założeń metodyki psychologicznego treningu grupowego z wykorzystaniem materiałów instruktażowych. |
Czas trwania | · 20 godzin zajęć w systemie 5 * 4 godz. |
d) Punkt konsultacyjny dla rodziców.
Cel | · udzielanie porad psychologiczno-pedagogicznych odnośnie metod postępowania z dzieckiem, |
| · nabywanie umiejętności korzystania z profesjonalnej pomocy, |
| · współpraca rodziców ze szkołą, |
Metody | · porady, konsultacje, rozmowy indywidualne, |
Czas trwania | · spotkania przy okazji zebrań szkolnych dla rodziców - 2 godz.. |
5. Opis metod:
· metoda psychologicznego treningu grupowego w małych grupach,
· metoda warsztatów psychologicznych,
· wykłady, prelekcje,
· rozmowy indywidualne.
6. Przewidywane efekty podejmowanych działań.
Powiązanie działań psychoedukacyjnych i edukacyjnych skierowanych do młodzieży z równoległą pracą z dorosłymi umożliwi:
· wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności psychologicznego kontaktu umożliwiające pozytywne funkcjonowanie w szkole,
· rozwój postawy aktywne, poszukującej,
· odrzucenie biernych, obronnych form zachowania,
· poznanie różnych sposobów zabawy, bycia z sobą, spędzania wolnego czasu.
· zmniejszenie liczby uczniów sięgających po środki odurzające,
· nabycie większej pewności siebie, poczucia własnej wartości, a w konsekwencji osiąganie lepszych wyników w nauce,
7. Formy oceny programu:
· przeprowadzenie ankiet wśród młodzieży po zakończeniu warsztatów,
· przeprowadzenie ankiet wśród wychowawców i nauczycieli,
· spotkanie z Radą Pedagogiczną po zakończeniu realizacji programu - dyskusja, wymiana doświadczeń,
· spotkanie z Samorządem Uczniowskim i dyskusja nad skutecznością prowadzonego programu.
Na podstawie powyższego zestawienia celów i zadań wychowawcy opracują dla swych klas plany wychowawcze, uwzględniające etap kształcenia, który dla uczniów gimnazjum za nadrzędny cel wychowania stawia wdrażanie ich do samodzielności pomocnej w podejmowaniu decyzji dotyczącej dalszej edukacji i przygotowania do aktywnego udziału w życiu społecznym, a dla uczniów liceum kształcenie ich dojrzałości życiowej i przygotowanie do podjęcia wyboru kierunku studiów, nauki w szkole policealnej, zawodu.
III. Powinności nauczyciela wychowawcy klasowego.
Realizując cele i zadania wychowawcze nauczyciele w swych działaniach mają obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich rozwój intelektualny, zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem ich godności osobistej.
Szczególna rola w procesie wychowania przypada wychowawcy klasowemu.
Jego powinności obejmują:
- poznawanie uczniów (obserwacja, analiza dokumentów, rozmowy z uczniami, rodzicami, nauczycielami, pedagogiem szkolnym)
- rozwijanie w wychowankach ich zdolności i umiejętności
- motywowanie do doskonalenia siebie, rozwijania w uczniach poczucia własnej wartości
- rozpoznawania problemów zespołu klasowego i problemów indywidualnych ucznia
- rozwijanie samorządności uczniów z zachowaniem demokratycznych procedur
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w klasie w zakresie wychowania i z pedagogiem szkolnym
- współdziałanie z rodzicami (spotkania zbiorowe, indywidualne, korespondencja, wizyty domowe, angażowanie rodziców w życie zespołu klasowego, pedagogizacja rodziców)
- prowadzenie na bieżąco dokumentacji – dzienniki lekcyjne, arkusze ocen
Jego działania wychowawcze powinno cechować:
- kompetencja merytoryczna
- okazywanie zainteresowania i zrozumienia dla osobistych spraw ucznia bez naruszania sfery jego intymności
- pozyskiwanie zaufania do własnej osoby i obdarzanie zaufaniem wychowanków
- wyrozumiałość i przyjazny stosunek wobec uczniów
- takt pedagogiczny (cierpliwość, opanowanie, zdolność przewidywania następstw swego oddziaływania)
- postępowanie zgodne z zasadą sprawiedliwości w stosunku do uczniów, zwłaszcza przy ocenie ich zachowania
- dawanie uczniom dobrego przykładu własnym postępowaniem
IV. Zasady i formy współpracy wychowawczej szkoły z rodzicami.
Współdziałanie wychowawcze szkoły z rodzicami ma na celu dobro poszczególnych uczniów i ogółu społeczności uczniowskiej ( klasowej, szkolnej) oraz usprawnienie pracy wychowawcy z uczniami w szerokim jej rozumieniu.
Współpraca szkoły z rodzicami powinna przebiegać wg następujących zasad:
· partnerstwa,
· wielostronnego przepływu informacji,
· jedności oddziaływań,
· aktywności i systematyczności.
Formy współpracy wychowawczej z rodzicami to:
· spotkania z Dyrekcją,
· spotkania zbiorowe,
· spotkania okolicznościowe,
· spotkania z okazji uroczystości i imprez szkolnych (klasowych),
· spotkania z ekspertami,
· spotkania indywidualne (konsultacje),
· kontakty korespondencyjne ( korespondencja poprzez platfomę e-dziennika, dzienniczkach uczniowskich, listy do rodziców - otwarte i do poszczególnych rodziców),
· wizyty domowe, wywiady środowiskowe przeprowadzane przez wychowawcę i pedagoga szkolnego.
V. Wzorcowy model wychowanka. Zakłada się, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania wychowawczego uczeń będzie:
- wyposażony w wiedzę i użyteczne w życiu umiejętności
- gotów do wzięcia na siebie odpowiedzialności za swoją przyszłość
- z szacunkiem odnosił się do swego państwa i dbał o jego dobro
- szanował polskie dziedzictwo kulturowe i będzie otwarty na wartości kultur Europy
- przygotowany do wypełniania swych obowiązków rodzinnych i obywatelskich
- poczuwał się do odpowiedzialności za własne zdrowie
- troszczył się o czystość środowiska naturalnego
- szanował godność własną i drugiego człowieka
- kierował się w życiu takimi zasadami, jak wolność, demokracja, sprawiedliwość, tolerancja
VI.Zadania dla poszczególnych organów statutowych i instytucji wspomagających działania wychowawcze szkoły:
1. Rada Rodziców- jako organ kolegialny współrealizuje zadania szkoły wynikające z Ustawy o systemie oświaty, a więc także program rozwoju szkoły.
Reprezentuje także interesy wychowawcze rodziców i odpowiada za prawidłowe relacje szkoła - uczeń - rodzice oraz jest rzecznikiem rodzinnego modelu opartego na więziach rodzinnych.
Do zadań wychowawczych Rady Rodziców należą:
· zgłaszanie propozycji, wniosków oraz uchwalenie programu wychowawczego szkoły,
· opiniowanie szkolnych programów profilaktycznych, wnioskowanie i zatwierdzanie programów zgodnych z potrzebami uczniów,
· odpowiedzialność za współpracę rodziców ze szkoła,
· odpowiedzialność za jedność oddziaływań wychowawczych ze strony rodziców i szkoły poprzez uzgadnianie ich zasad i form,
· odpowiedzialność za czynne i stałe angażowanie się rodziców w wykonywanie zadań w ramach współdziałania wychowawczego,
· podejmowanie działań służących dobru całej społeczności uczniowskiej i poszczególnych uczniów.
2. Rada Pedagogiczna - wspomagając rodziców w ich naturalnych prawach do wychowania ma obowiązek w swych działaniach wychowawczych i opiekuńczych kierowania się dobrem uczniów i troską o ich rozwój intelektualny, fizyczny i emocjonalny. Jest stymulatorem pożądanych i permanentnych oddziaływań na wychowanków określonych w programie wychowawczym szkoły i wynikających z obowiązków, jakie nakłada na każdego nauczyciela Ustawa o systemie oświaty.
Do ej zadań w zakresie wychowania należą:
· tworzenie szkolnego programu wychowawczego i jego realizacja,
· tworzenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
· dostarczania rodzicom kompetentnych informacji na temat rozwoju intelektualnego, psychicznego oraz zachowania się ucznia oraz sposobach wprowadzania korekt wychowawczych,
· ułatwianie i stwarzania możliwości kontaktu rodziców z :
Þ poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
Þ ekspertem z dziedziny medycyny, psychologii, uzależnień itp.
· określenie zasad i form współpracy z rodzicami.
3. Samorząd Uczniowski - jako organ przedstawicielski wszystkich uczniów uczestniczy w realizacji programu wychowawczego szkoły.
Do jego zadań w tym zakresie nalezą:
· podejmowanie działań w ramach swych kompetencji określonych w Statucie Szkoły, dotyczących realizacji zadań wychowawczych szkoły,
· podejmowanie działań mających na celu realizowanie postanowień Statutu Szkoły w zakresie praw i obowiązków ucznia,
· organizowanie uroczystości i imprez szkolnych,
· inspirowanie i podejmowanie działań wychowawczych ( np. charytatywnej samopomocy koleżeńskiej itp.),
· współpraca z samorządami uczniowskimi innych szkół.
4. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 2 w Gdyni - wspomaga nauczycieli, wychowawców i rodziców w realizowaniu programu profilaktyczno-wychowawczego uzupełniającego edukację prozdrowotną oraz w udzielaniu profesjonalnej pomocy uczniom i rodzicom w zakresie wychowania w formie zajęć warsztatowych, terapeutycznych, rozmów indywidualnych, konsultacji itp.
5. Rada Dzielnicy - wspomagać będzie proces wychowania poprzez:
· Kształtowanie postaw dbałości o własny rozwój fizyczny:
Þ organizowanie dodatkowych zajęć sportowych w szkole ( treningi zespołów grających w koszykówkę, siatkówkę, piłkę nożną),
Þ festyny dzielnicowe ( turnieje sportowe gier zespołowych, wyścigi rowerowe, biegi przełajowe),
· Wprowadzenie uczniów w świat kultury i sztuki:
Þ umożliwienie uczestnictwa młodzieży w wieczorach literackich oraz wystawach malarskich i fotograficznych,
Þ organizowanie konkursów plastycznych,językowych
Þ włączenie uczniów do udziału w dyskusyjnym klubie filmowym przy Radzie Dzielnicy.
· Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej i przygotowanie do roli odpowiedzialnych współgospodarzy naszego regionu.
Þ uczestnictwo w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności poprzez współredagowanie gazetki dzielnicowej i współpracę z gazetką szkolną oraz udział w dyskusjach panelowych,
Þ poznawanie historii własnej szkoły, dzielnicy, miasta ( gazetka dzielnicowa, spotkania z ciekawymi ludźmi).
Þ realizacje szkolnych projektów edukacyjnych związanych z historią i problemami społecznymi, ekonomicznymi dzielnicy.
6. Parafia - współpraca parafii ze szkołą w dziele wychowania jest realizowana na następujących płaszczyznach:
· coroczne rekolekcje wielkopostne dla dzieci i młodzieży,
· cotygodniowe spotkania z grupą uczniów zainteresowanych problematyką religijną i teologiczną w domu parafialnym,
· możliwość organizowania jednodniowych wyjazdów do okolicznych sanktuariów, takich jak Wejherowo, Żarnowiec, Swarzewo.
· organizację Dnia Papieskiego i konkursu biblijnego
Gdynia, dnia 07 września 2009 r.
Późniejsze zmiany: (październik 2011, wrzesień 2015).
Pobierz plik
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Odpowiedzialny za treść: | Ewa Piątek |
Wprowadził informację: | Marek Telecki |
Ostatnio zmodyfikował: | Marek Telecki |
Data wytworzenia informacji: | 09.05.2014 |
Data udostępnienia informacji: | 09.05.2014 |
Ostatnia aktualizacja: | 28.09.2015 |
Data aktualizacji | Czynność | Osoba |
---|---|---|
28.09.2015 13:14 | Aktualizacja treści | Marek Telecki |
09.05.2014 10:48 | Dodanie informacji | Marek Telecki |