XLI sesja z dnia 28 marca 2018 r.
PORZĄDEK OBRAD
XLI SESJI RADY MIASTA GDYNI
28 marca 2018 roku
GODZ. 12.00, s. 105 UM
- Otwarcie sesji Rady Miasta,
- Przyjęcie porządku obrad,
- Przyjęcie protokołu z XL sesji Rady Miasta,
- Sprawozdanie z prac Rady Dzielnicy Babie Doły,
- Projekty uchwał w sprawach:
5.1 podziału na okręgi wyborcze w wyborach do Rady Miasta Gdyni.
5.2 obwieszczenie Rady Miasta Gdyni w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego statutu jednostki budżetowej Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
5.3 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
5.4 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie przyjęcia raportu z realizacji w 2017 roku Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.
5.5 wykazu kąpielisk na obszarze morskim przyległym do Gminy Miasta Gdyni w roku 2018;
5.6 uzgodnienia przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych na pomnikach przyrody
5.7 programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na obszarze Gminy Miasta Gdyni na rok 2018
5.8 ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Benisławskiego w Gdyni,
5.9 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ul. Słonecznej,
5.10 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Chylońskiej,
5.11 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu pomieszczeń użytkowych znajdujących się w budynku przy ul. Traugutta 2 w Gdyni,
5.12 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ulicy
Surmana/Kapitańskiej,
5.13 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ul. Wielkopolskiej,
5.14 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Krokowskiej,
5.15 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ul. Świętopełka 59A,
5.16 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ul. Chwarznieńskiej,
5.17 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ulicy Dembińskiego 137,
5.18 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ul. Widnej,
5.19 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ul. Żywicznej,
5.20 wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej przy ul. Cypriana Kamila Norwida 4,
5.21 wyrażenia zgody na sprzedaż garażu stanowiącego własność Gminy Miasta Gdyni wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu,
5.22 wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości położonej przy ul. Zbożowej, stanowiącej własność osób fizycznych,
5.23 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej (ul. Starochwaszczyńska),
5.24 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gdyni – miasta na prawach powiatu nieruchomości położonej w pasie ulicy Zielonej,
5.25 wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste gruntów stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni wraz z nieodpłatnym przeniesieniem własności garaży na rzecz najemców w trybie bezprzetargowym,
5.26 sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w uchwale Rady Miasta Gdyni wyrażającej zgodę na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej w Gdyni ul.Sochaczewska 6,
5.27 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni zmieniająca uchwałę nr III/30/14 Rady Miasta Gdyni z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie powołania Rady Społecznej przy Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ w Gdyni ul. Żwirki i Wigury 14,
5.28 odmowy wyrażenia zgody na odstąpienie od żądania zwrotu bonifikaty udzielonej od ceny sprzedaży nieruchomości,
5.29 skargi Pana XX na działalność Prezydenta Miasta Gdyni.
6. Sprawozdanie z prac Komisji Polityki Gospodarczej i Mieszkaniowej.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
Aneks do porządku obrad
XLI sesji Rady Miasta Gdyni
28 marca 2018 r.
Projekty uchwał w sprawach:
1. zmieniająca uchwałę Rady Miasta w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na 2018 rok
2. zmieniająca uchwałę Rady Miasta w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdynia na lata 2018 – 2033
3. ustalenia cen i opłat za usługi przewozowe osób i bagażu środkami miejskiej komunikacji zbiorowej oraz zasad taryfowych,
4. udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru, znajdujących się na terenie administracyjnym Gminy Miasta Gdyni.
Przewodnicząca Rady Miasta Gdyni
Joanna Zielińska
PROTOKÓŁ NR 41/18
XLI SESJI RADY MIASTA GDYNI
Gdynia, 28 marca 2018 r.
Porządek posiedzenia:
Otwarcie sesji Rady Miasta,
Przyjęcie porządku obrad,
Przyjęcie protokołu z XL sesji Rady Miasta,
Sprawozdanie z prac Rady Dzielnicy Babie Doły,
Projekty uchwał w sprawach:
5.1 Rezolucja
5.2 podziału na okręgi wyborcze w wyborach do Rady Miasta Gdyni.
5.3 obwieszczenie Rady Miasta Gdyni w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego statutu jednostki budżetowej Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
5.4 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
5.5 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie przyjęcia raportu z realizacji w 2017 roku Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.
5.6 wykazu kąpielisk na obszarze morskim przyległym do Gminy Miasta Gdyni w roku 2018;
5.7 uzgodnienia przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych na pomnikach przyrody
5.8 programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na obszarze Gminy Miasta Gdyni na rok 2018
5.9 ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Benisławskiego w Gdyni,
5.10 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ul. Słonecznej,
5.11 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Chylońskiej,
5.12 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu pomieszczeń użytkowych znajdujących się w budynku przy ul. Traugutta 2 w Gdyni,
5.13 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ulicy
Surmana/Kapitańskiej,
5.14 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ul. Wielkopolskiej,
5.15 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Krokowskiej,
5.16 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ul. Świętopełka 59A,
5.17 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ul. Chwarznieńskiej,
5.18 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ulicy Dembińskiego 137,
5.19 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ul. Widnej,
5.20 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ul. Żywicznej,
5.21 wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej przy ul. Cypriana Kamila Norwida 4,
5.22 wyrażenia zgody na sprzedaż garażu stanowiącego własność Gminy Miasta Gdyni wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu,
5.23 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej (ul. Starochwaszczyńska),
5.24 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gdyni – miasta na prawach powiatu nieruchomości położonej w pasie ulicy Zielonej,
5.25 wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste gruntów stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni wraz z nieodpłatnym przeniesieniem własności garaży na rzecz najemców w trybie bezprzetargowym,
5.26 sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w uchwale Rady Miasta Gdyni wyrażającej zgodę na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej w Gdyni ul.Sochaczewska 6,
5.27 projekt uchwały Rady Miasta Gdyni zmieniająca uchwałę nr III/30/14 Rady Miasta Gdyni z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie powołania Rady Społecznej przy Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ w Gdyni ul. Żwirki i Wigury 14,
5.28 odmowy wyrażenia zgody na odstąpienie od żądania zwrotu bonifikaty udzielonej od ceny sprzedaży nieruchomości,
5.29 skargi Pana XX na działalność Prezydenta Miasta Gdyni,
5.30 zmieniająca uchwałę RMG w sprawie uchwalenia budżetu Miasta Gdyni na 2018 rok,
5.31 zmieniająca uchwałę RMG w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2018 – 2033,
5.32 ustalenia cen i opłat za usługi przewozowe osób i bagażu środkami miejskiej komunikacji zbiorowej oraz zasad taryfowych,
5.33 udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru, znajdujących się na terenie administracyjnym Gminy Miasta Gdyni
Sprawozdanie z prac Komisji Polityki Gospodarczej i Mieszkaniowej.
Interpelacje.
Informacje.
Wolne wnioski.
Ustalenie terminu następnej sesji.
Zakończenie obrad.
Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki.
Przypisy protokolantki pisane są niepogrubioną kursywą.
Wyniki głosowań każdorazowo podawane są w nast. kolejności: głosy „za”, głosy „przeciw”, głosy „wstrzymujące się”.
Pełne nazwy komisji jak w załączonym biuletynie rady.
Ad 1.
Otwarcie obrad ogłosiła Przewodnicząca RMG, radna Joanna Zielińska.
Ad 2.
Zgłoszono następujące wnioski dotyczące przedłożonego porządku obrad:
Radny Paweł Stolarczyk- 28 marca b.r. przypada 73. rocznica zakończenia okupacji niemieckiej w Gdyni. Wnoszę o uchwalenie rezolucji okolicznościowej przed projektami uchwał występującymi w zaplanowanym porządku obrad. Na obecną chwilę pod projektem rezolucji widnieje już więcej niż 5 podpisów radnych.
Radny Paweł Stolarczyk wniósł ponadto o uczczenie minutą ciszy pamięć gdynian, ofiar II Wojny Światowej.
Radni uczcili minutą ciszy gdyńskie ofiary II Wojny Światowej.
Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Geodezji, pan Andrzej Ryński, wniósł o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały w spr. wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości położonej przy ul. Zbożowej (pkt 5.22 zaplanowanego porządku obrad).
Wniosek radnego P. Stolarczyka o wniesienie do porządku obrad (jako pkt-u 5.1.) projektu rezolucji przyjęto jednogłośnie: 25 gł. za
Zmodyfikowany w wyniku przyjętych zmian i uzupełniony o aneks porządek obrad przyjęto jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 3.
Wobec braku uwag Przewodnicząca J. Zielińska uznała protokół 40. sesji za przyjęty.
Ad 4.
Sprawozdanie z prac Rady Dzielnicy Babie Doły przedstawił jej Wiceprzewodniczący, pan Adam Gmyrek.
Wiceprzewodniczący podziękował radnym RM za zwiększanie kompetencji rad dzielnic poprzez przekazywanie dodatkowych funduszy. Dla tak małej dzielnicy jak Babie Doły środki statutowe wynoszą rocznie około 19 tys. zł. Dodatkowe środki przekazywane w ramach realizacji programów rewitalizacji, konkursów czy budżetu obywatelskiego pozwalają na realizację różnego typu inwestycji.
Wiceprzewodniczący wymienił zadania społeczne i inwestycyjne realizowane przez radę dzielnicy w okresie sprawozdawczym.
Ad 5.1.
Projekt rezolucji (patrz załącznik) odczytał radny Paweł Stolarczyk.
Wystąpienie radnego Jarosława Kłodzińskiego: - Zgadzam się z treścią projektu rezolucji, natomiast chciałbym dodać kilka faktów historycznych. Na ogół, gdy mówimy o wysiedleniach gdynian, mamy na myśli Gdynię Centrum, Dworzec PKP w Gdyni, skąd odjeżdżały pociągi z mieszkańcami Gdyni do Generalnej Guberni, a także w kierunku Niemiec. Bardzo rzadko natomiast mówi się, że wysiedleniu podlegali mieszkańcy takich dzielnic jak Oksywie, Pogórze, Obłuże, Babie Doły - tam także zlokalizowane były miejsca wywózki. Funkcjonował tam, obecnie już nie istniejący, Dworzec Gdynia Nowe Obłuże, u zbiegu ulic Śmidowicza i Nasypowej.
Jeśli chodzi o historyczny dzień wyzwolenia Gdyni spod okupacji, czyli 28 marca, to jak najbardziej, ale dotyczy to tylko centrum Gdyni. W skład administracyjny Gdyni wchodzą obecnie dzielnice północne, które zostały wyzwolone dopiero 5 kwietnia.
Mówiąc o wyzwoleniu Gdyni powinniśmy mieć na uwadze daty 28 marca oraz 5 kwietnia 1945 roku.
Skoro mamy przed sobą Święta Wielkiej Nocy, to przy okazji możemy zaznaczyć, że święta Wielkiej Nocy w Centrum były obchodzone w obecności Rosjan, natomiast na Kępie Oksywskiej w obecności Niemców.
REZOLUCJA RADY MIASTA GDYNI w 73. rocznicę zakończenia okupacji niemieckiej Gdyni została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 5.2.
Projekt przedstawił Naczelnik Wydziału Organizacyjnego, pan Mariusz Szpaczyński.
Po odczytaniu projektu pan Szpaczyński wyjaśniał: - Nie dokonujemy zmian w podziale na okręgi, tylko uchwalamy nowy podział, co wynika z przepisów ustawy, która weszła w życie 31 stycznia 2018 roku i która wprowadziła zmiany w Kodeksie Wyborczym. W przepisach końcowych ustawy nakazuje się wszystkim gminom podjęcie uchwały jak przedmiotowa. Warto to mieć na uwadze, ponieważ ustawa o zmianie ustaw zmieniła kompetencje organów gmin, pozbawiając je w nowej kadencji prawa do ustalenia okręgów i możliwości uchwalania podziału na obwody. Te kompetencje przechodzą do komisji wyborczych od nowej kadencji.
- W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami – wyjaśniał dalej Naczelnik – informuję, że art. 419 Kodeksu Wyborczego, który musimy stosować przy podziale na okręgi wyborcze, granice, numery, a także liczbę radnych z każdego okręgu ustala rada wg jednolitej normy przedstawicielstwa, obliczanej przez podzielenie liczby mieszkańców gminy przez liczbę radnych wybieranych do danej rady. Gminom wielkości Gdyni przypada 28 mandatów. Zasady są takie, że w naszym mieście nie możemy dzielić dzielnic, skoro istnieje możliwość podzielenia miasta na okręgi. Wobec tego całe dzielnice tworzą okręgi. Dzieli się liczbę mieszkańców okręgu przez normę przedstawicielstwa i otrzymuje się przybliżoną liczbę mandatów w każdym okręgu. Stąd ułamkowe liczby przyjęte dla poszczególnych okręgów. Zsumowanie ułamkowych części daje nam 28 mandatów. Nie można jednak sumować ułamków, tylko – zgodnie z przepisami ustawowymi – ułamki zaokrągla się. Po zaokrągleniu suma wynosi 27. W tej sytuacji sięgamy do przepisów mówiących, że jeśli liczba radnych wybieranych w okręgach przewyższa liczbę radnych wynikającą z artykułu 377, nadwyżkę zdejmuje się w okręgach, gdzie norma przedstawicielstwa jest najmniejsza, natomiast w przypadku, gdy liczba mandatów jest mniejsza, jak w przypadku Gdyni, dodatkowe mandaty przydziela się tym okręgom wyborczym, w których norma przedstawicielstwa jest największa. Sprawdzamy zatem w tabeli, gdzie norma przedstawicielstwa jest największa i widzimy, że jest to okręg nr 3 i temu okręgowi musimy dodać brakujący mandat. Nie ma innej możliwości dokonania podziału mandatów, jak poprzez zastosowanie reguł arytmetyki. Nie ma tu miejsca na politykę.
Uchwała Państwowej Komisji Wyborczej ustala zasadę podziału na okręgi wyborcze. Uchwała ta, poza cytowaniem stosownych przepisów ustawowych stwierdza, że zasad ustawowych należy bezwzględnie przestrzegać i że niedopuszczalne jest jakiekolwiek odstępstwo od tych zasad, bez względu na motywy, którymi kierować miałyby się gminy dążące do takich odstępstw.
Zgodnie z wytycznymi Państwowej Komisji Wyborczej zleca się wójtom, burmistrzom, prezydentom przedłożenie radom wniosku w sprawie podziału na okręgi. Opracowany projekt przedstawia się właściwemu komisarzowi wyborczemu w trybie konsultacji.
Zgodnie z tymi wytycznymi przekazaliśmy komisji w Gdańsku przedmiotowy projekt i otrzymaliśmy z Krajowego Biura Wyborczego odpowiedź akceptującą.
Zwracam uwagę, że Komisja Wyborcza, jako przedstawiciel Państwowej Komisji Wyborczej, sprawuje nadzór nad działaniami samorządu terytorialnego w zakresie prac związanych z przygotowaniem i organizacją wyborów. Temu nadzorowi podlegają zarówno działania Prezydenta jak i Rady Miasta.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Sportu- pozytywna
DEBATA:
W imieniu klubu PiS wystąpił radny Michał Bełbot: - Wszystko, co powiedział Naczelnik, jest zgodne z prawdą, ale to nie znaczy, że nie warto podyskutować o konsekwencjach przyjęcia uchwały. Moim zdaniem te zmiany są złe dla mieszkańców okręgu nr 2, bo ten okręg będzie miał o jeden mandat mniej. W efekcie mniej osób będzie zabiegało o interesy mieszkańców na tym zacnym forum. Nie spotka się to z aprobatą mieszkańców tego okręgu. Ja oczywiście nie neguję procesów związanych z wyludnieniem części dzielnic i migracją czy z rozwojem, zwłaszcza Gdyni Zachód. Fakt, że zgadza się arytmetyka nie oznacza, że tylko i wyłącznie arytmetyką powinniśmy się tu kierować. Oczywiście postanowienia przepisów ustawy, jeśli uchwała zostanie podjęta, będą wypełnione poprawnie. Umknął nam moment, kiedy należało podjąć dyskusję na temat zmiany wielkości okręgów wyborczych. W tym kontekście należało się zastanowić nad ewentualnym przesunięciem Leszczynek do okręgu nr 2. W mojej opinii, ale i w opinii mieszkańców, Leszczynki czy część Leszczynek strukturalnie i czysto ludzko związana jest z dzielnicą Chylonia. Stacja SKM Gdynia Leszczynki znajduje się w Gdyni Chylonii. Wiele dzieci mieszkańców Leszczynek uczęszcza do szkół Chylonii. Uważam, że moment na taką dyskusję był. Dałoby się to zrobić w 2006 roku, kiedy Orłowo na skutek pewnych zmian zostało przesunięte do innego okręgu wyborczego. Przesłanki, moim zdaniem, zachodzą, żeby tego typu przesunięć dokonywać. Inny argument za taką zmianą jest taki, że Chylonia, Pustki Cisowskie, Cisowa i Demptowo były przez wiele lat niedoceniane i w odczuciu mieszkańców pokrzywdzone. Jest tam mniej inwestycji niż w części centralnych dzielnic. To jest właśnie dzielnica (Chylonia – p.p.) znajdująca się na obrzeżu miasta, która przez wiele lat czekała i w zasadzie wciąż czeka na rewitalizację, remonty. Są tam wielkie problemy społeczne – ulice Opata Hackiego, Zamenhoffa, pogrążony infrastrukturalnie „Meksyk”. Sygnał, który zostanie wysłany poprzez przesunięcie tego jednego mandatu jest bardzo czytelny. Nie chcę powiedzieć, że Miasto przestaje dbać, ale że Miastu mniej zależy na tych dzielnicach niż na dzielnicach bezpośrednio przylegających do Śródmieścia. Powinniśmy się sugerować nie tylko arytmetyką, ale przede wszystkim interesem społecznym. Uważam, że tę zmianę można było przeprowadzić w inny sposób. Potrzebna była wola polityczna i tej woli, już nie radzie, ale Prezydentowi, ewidentnie zabrakło.
Ireneusz Bekisz- nie zgadzam się z tezą przedmówcy, że Miasto nie dba o okręg nr 2, tym niemniej w imieniu klubu PO zgłaszam poprawkę w sprawie przesunięcia dzielnicy Leszczynki do okręgu wyborczego nr 2. Mieszkańcom Leszczynek jest zdecydowanie bliżej do tego okręgu jeśli chodzi o sprawy infrastrukturalne niż mieszkańcom Wiczlina czy Chwarzna. Nie chodzi o to, aby dyskutować, czy to polityczne rozwiązanie.
Nie zgadzam się też z poglądem przedmówcy, że Miasto po to wprowadza zmianę, aby osłabić okręg nr 2. Jest to błędna teza. Byłoby jednak dobrze, gdyby tę dzielnicę dołączono do sąsiadów.
Paweł Brutel- liczby nie kłamią. Widzimy, jaka jest struktura demograficzna. Nie proponujemy zmian granic okręgów. Państwo sugerujecie Prezydentowi dokonanie pewnej inżynierii wyborczej. Nie zgadzam się z twierdzeniem, że okręg nr 2 jest zaniedbany. Trwa proces rewitalizacji – ulice Zamenhofa, Opata Hackiego czy „Meksyk” o tym świadczą. Kierowane są potężne pieniądze do tej dzielnicy. To nie liczba radnych determinuje władze do tego, żeby w takim czy innym obszarze miasta realizować zadania.
Nie jest też tak, że Leszczynki historycznie związane są tylko z Chylonią. Historycznie są również związane z Grabówkiem. Dziwi mnie, że dzisiaj, w dniu kiedy musimy przyjąć ten projekt, proponuje się jakieś grzebanie przy granicach. Jest to działanie na przekór liczbom, które Państwo znacie. Jest to wysoce nieuczciwe.
Prezydent Wojciech Szczurek- wypowiedź Pana Naczelnika w sposób precyzyjny uświadomiła chyba wszystkim na tej sali, że proponowana dzisiaj zmiana wynika z konieczności i obowiązku, który nakłada na nas Kodeks Wyborczy.
Proponuję, biorąc pod uwagę bardzo szczególny czas, zachowanie niezbędnego minimum. Należałoby powściągnąć się – i tu apel do Pis oraz PO – partii politycznych - z budowaniem przekonania wśród mieszkańców, że rada miasta intencjonalnie dostosowuje mapę okręgów wyborczych do potrzeb politycznych. Jest dobrą praktyką w utrwalonej demokracji w Europie i na świecie, że zmiany reguł wyborczych są oddalone w czasie od aktu wyborczego. Zaproponowaliśmy zmianę, która jest prostą matematyką i obowiązkiem wynikającym z Kodeksu Wyborczego. Państwo proponujecie dyskusję o granicach i co więcej przypisujecie to rozwiązanie określonym intencjom. Twierdzę, że to jest Państwa intencja jeśli chodzi o zmianę reguł wyborczych. Ordynacja wyborcza jest dokumentem, jak mniemam, dokumentem powszechnie znanym, a przynajmniej być powinna. Ordynacja nie stanowiła przeszkody – i zwracam się tu do radnych PiS oraz PO – we wcześniejszej lekturze tego dokumentu. Tym bardziej, że prominentne postacie PiS w Gdyni przypisywały sobie w olbrzymiej części autorstwo zmian w ordynacji wyborczej. Nie odnotowałem, żebyście Państwo występowali ze zgodnym z kulturą polityczną wyprzedzeniem w czasie o zmiany tych granic czy dyskusję nad nimi. Takiej inicjatywy do chwili obecnej na tej sali nikt nie zgłaszał. W związku z tym proponuję wywiązanie się z obowiązku nałożonego na Radę Miasta, czyli dokonanie tego, co wynika z ordynacji.
Tego samego, dość populistycznego moim zdaniem, argumentu, że okręg traci reprezentatywność, mogliby użyć mieszkańcy Gdyni Zachód.
Proponuję uszanować przepisy prawa, reguły zdrowego rozsądku i to, co wynika z dobrych reguł demokracji.
M. Bełbot- odniosę się do kilku nieprawdziwych informacji. Najpierw do wypowiedzi kolegi z PO: nie kojarzę, żebym utrzymywał, że ta zmiana to zmiana polityczna. Powiedziałem, że wynika to z ustawy, a zdecydowała arytmetyka. Zabrakło natomiast politycznej decyzji o dyskusji na temat kształtu okręgów. Taka dyskusja mogła się wcześniej odbyć.
Pan Prezydent mówił że mieliśmy jakąś okazję, by wcześniej zaproponować przesunięcie Leszczynek. Nie jest tak, jak Pan Prezydent mówił, że to byłaby zmiana, ponieważ zmianę widzimy tutaj – jest przesunięcie mandatu z jednego okręgu do drugiego. A okazję być może mielibyśmy, gdyby nie to, że projekt trafił do nas na dwa dni przed zakończeniem biegu ustawowego terminu. Dosyć późno. Gdyby projekt uchwały pojawił się wcześniej, pewnie ta zmiana byłaby zaproponowana przez klub PiS. Okazję miał właśnie Pan Prezydent mając świadomość, że w tym kształcie projekt uchwały trafi pod obrady, bo konsultacje z Komisarzem Wyborczym trwały, a my jako radni nie byliśmy tego świadkami, ponieważ te czynności leżały po stronie urzędu i urzędników. Moment na to faktycznie był i to jest zarzut przede wszystkim pod adresem Pana Prezydenta, a trochę pod naszym pewnie też. Byłaby potrzebna polityczna decyzja, żeby tego dokonać, natomiast brak tej decyzji to jest też odpowiedzialność polityczna Pana Prezydenta. Brak decyzji implikuje pewne skutki dla mieszkańców tego okręgu, więc siłą rzeczy jest to decyzja polityczna.
W. Szczurek- uporządkujmy fakty: nie ulega wątpliwości, że dzisiaj dokonujemy zmiany związanej z liczbą mandatów dla poszczególnych okręgów.
Nie ulega wątpliwości, że zmiany tej dokonujemy, ponieważ taki obowiązek nałożyła na nas ordynacja wyborcza. Jak rozumiem, co do tych dwóch faktów sporu nie ma.
Trzeci fakt, co do którego nie ma chyba sporu, że inicjatywa uchwałodawcza przysługuje Prezydentowi, grupie radnych, komisjom rady.
Jeśli dzisiaj Pan radny próbuje insynuować, że decyzje Prezydenta zablokowały czy uniemożliwiły dyskusję na ten temat, to jest to rzeczywiście przestrzeń sporu. Jeśli chcielibyście Państwo uczciwie dyskutować, to był naprawdę na to czas, który moim zdaniem nie powinien być czasem bezpośrednio poprzedzającym wybory. Takie są standardy demokracji. Robimy niezbędne minimum wiążące się z obowiązkiem, który nakłada na nas ustawa.
Nie rozstrzygam, czy Leszczynki powinny być w okręgu związanym z Chylonią czy raczej związanym z Grabówkiem (choć uważam, że proponowany w projekcie podział jest poprawny).
Gorąco rekomenduję dawanie przykładu, także innym samorządom jak to wielokrotnie miało miejsce w przeszłości, wysokiego poziomu standardów i debaty oraz wrażliwości, także w aspekcie tego szczególnego aktu jakim jest akt wyboru przez mieszkańców swoich radnych, a także Prezydenta i pokazanie, że potrafimy szanować oraz przestrzegać najwyższych standardów demokracji w tym zakresie.
Patryk Felmet- uwaga administracyjna: jestem ciekawy jak wyglądała struktura pod względem liczby mieszkańców wszystkich dzielnic w 2014 roku. To dałoby możliwość zweryfikowania danych na temat przyrostu lub spadku liczby mieszkańców i nawet mogłoby uzasadnić merytorycznie przeprowadzenie takiej zmiany. A takich informacji niestety nie ma.
M. Szpaczyński- sprostowanie: ktoś powiedział, że polityczną decyzję o zmianie granic okręgów władze miasta podjęły w 2006 roku. Otóż od 2002 roku, gdy zmniejszono liczbę radnych do 28. i gdy zmienił się ustrój samorządu, a także gdy rada dokonała podziału na pięć okręgów wyborczych, w przeciągu 16. lat dokonano jednej zmiany, która też nie była wynikiem politycznej decyzji, czyli przeniesiono Orłowo z okręgu nr 5 do okręgu nr 4. To też było wynikiem zastosowania algorytmu. Co prawda obowiązywała wówczas inna ordynacja wyborcza, ale zasady były te same.
Pan Szpaczyński zacytował fragment uzasadnienia projektu dot. przywołanej zmiany, w którym wyjaśnia się, że zastosowanie proponowanego podziału gminy na okręgi wyborcze spowodowane jest koniecznością, zgodnie z ordynacją, zwiększenia liczby mandatów w okręgu nr 5 o jeden mandat, co przy niezmienionej liczbie mandatów w pozostałych okręgach skutkuje zwiększeniem ogólnej liczby mandatów do 29, a więc niezgodnie z prawem. Zastosowanie ustawowego przepisu powoduje odjęcie mandatu nadwyżkowego z okręgu nr 5 na okręg nr 4 (odejmuje się mandat tam, gdzie norma przedstawicielstwa jest najniższa). Nie jest możliwe dokonanie podziału zgodnie z przepisami przy zachowaniu podziału na okręgi wyborcze, bo podział co do zasady jest stały. Tak więc zaistniała przesłanka prawna do zmiany granic.
– Od tego czasu – informował dalej p. Spaczyński – nie było żadnych zmian granic. W 2010 roku badano legalność liczby radnych w okręgach i nie dokonano zmian, ponieważ nie zachodziły ku temu przesłanki. W 2012 roku weszła w życie nowa ustawa Kodeks Wyborczy i znowu przepisy przejściowe mówiły wyraźnie, że to rada dokonuje podziału i również granic okręgów nie zmieniono. W 2014 roku zbadaliśmy przed wyborami czy nasz podział spełnia warunki i znowu nie zaistniały przesłanki do przesuwania mandatów ani granic. Stabilność podziału, który określił Pan Prezydent, ma duże znaczenie.
Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski- na poziomie formalnym, prawnym sytuacja jest dla mnie jasna. Jeśli miałbym mieć do kogoś pretensje w tej sytuacji, to w dużej mierze do siebie. Mam poczucie, że nawet rozmawialiśmy o tym wcześniej i że w gronie radnych, z którymi miałem okazję rozmawiać, zgadzaliśmy się, że liczba ludności stale się zmienia. Potwierdzamy, że tak się stało, ale jednocześnie mało mówimy o powodach. Rozumiem, że ludzie osiedlający się w różnych częściach miasta definiują je jako bardziej rozwojowe, ciekawsze, odpowiadające ich potrzebom, bo na pewno nie decyduje o tym cena m kw. Śmiem twierdzić, że akurat w Cisowej nie jest to cena szczególnie wygórowana. Trochę mieszkańcy nas podsumowali mówiąc, że ta część nie jest najciekawszym miejscem do zamieszkania, bo nie są tu realizowane najciekawsze działania Miasta, że nie są to dzielnice, w których pewnie za kilka lat będzie inaczej. Ja w tym okręgu mieszkałem od zawsze i mam w sobie wiarę, że warto tam mieszkać, ale jak widać kilkanaście tysięcy mieszkańców w przeciągu kilkunastu lat zniknęło z tej części miasta, więc widocznie mieli inne zdanie. Rozumiem więc, dlaczego nie ma propozycji zmiany. Kiedy powstał ten okręg wszyscy wiedzieli, że jest on sztuczny, że nic poza wymogami prawa nie uzasadnia jego utworzenia, że jest połączeniem dwóch zupełnie różnych okręgów i że spowodowała to właśnie arytmetyka. Żałuję, że głos tych dzielnic będzie nieco słabiej reprezentowany ilościowo, ale mam nadzieję, że lepiej jakościowo. Rzeczywiście nie liczba radnych decyduje jak różne kwestie są artykułowane.
Marcin Wołek- ja również mam przyjemność bycia radnym z tego okręgu. Odniosę się do wypowiedzi jednego z radnych PiS, w której padło wiele razy w różnych odmianach słowo „polityczny”. Pewien spór próbują koledzy przenieść z poziomu merytorycznego na polityczny.
Wydaje mi się, że opowieść o Chylonii można snuć na dwa różne sposoby. Można opowiadać, że jest to dzielnica zaniedbana, zapomniana, a można też spojrzeć szerzej na ten okręg wyborczy, który tak jak każdy z pozostałych okręgów jest niejednorodny. Ma on miejsca, które od lat są przedmiotem naszej troski. Rok temu przyjęliśmy wszyscy na tej sali gdyński program rewitalizacji, który jest już realizowany. Dwa obszary z naszego okręgu zostały nim objęte. Są to obszary całkowicie różne, o innej morfologii problemów i wyzwań. Od lat postulowane i wreszcie realizowane działania z zakresu gospodarki wodnej w części Opata Hackiego, Zamenhofa i Św. Mikołaja. Przypomnijmy sobie, ile lat temu zaczęliśmy miękkie działania rewitalizacyjne i współpracę z mieszkańcami Opata Hackiego oraz Zamenhofa. Dzisiaj wśród mieszkańców mamy partnerów w procesie rewitalizacji, która przechodzi z etapu miękkich działań, niewidocznych, do części inwestycyjnej, widocznej.
Co do argumentu, że przystanek SKM nazywa się Gdynia Leszczyki, spieszę poinformować, że jest inicjatywa radnych dzielnicy Chylonii co do zmiany nazwy tego przystanku. Radni zgłosili kilka propozycji i będą działać, bo rzeczywiście nie jest to sytuacja właściwa. Ten rok to rok dużych zmian na Chylonii, ale także na Cisowej. W obszarze dworca SKM i dworca kolejowego w Chylonii tak naprawdę trwają trzy procesy inwestycyjne. Za chwilę skończy się modernizacja peronu Gdynia SKM, w czym Miasto uczestniczy także w sensie finansowym. W ostatnich latach Miasto wsparło Szybką Kolej Miejską kwotą kilkunastu milionów złotych. Do tego dochodzi kwestia budowy węzła integracyjnego Gdynia Chylonia, który ma wymiar przestrzenny znacznie większy niż sam obszar przed dworcem. Od strony północnej skoordynowaliśmy działania w postaci rewitalizacji „Meksyku”, dla którego największą bolączką była kwestia infrastruktury technicznej.
A więc ten okręg może być rozpatrywany w całkiem innej kategorii niż koledzy przedstawili. Ja to widzę jako dzielnicę rosnących szans i stopniowej zmiany.
Co do liczby mieszkańców to oczywiście możemy dywagować sobie na ten temat sto lat. Wszyscy wiemy, że dane dotyczące meldunków nie są wiarygodne i że dane GUS też są w określony sposób zbierane. Nie bierzemy pod uwagę, że sporo mieszkań jest wynajmowanych, nie bierzemy pod uwagę sporej liczby osób narodowości ukraińskiej, która mieszka i pracuje w naszym mieście, w różnej formie. Tutaj warto, by radni PiS wsparli trochę urząd wojewódzki, który ewidentnie nie radzi sobie z tym problemem, ku zmartwieniu naszych przedsiębiorców.
Zmiana jest więc wynikiem pewnej arytmetyki i jako radny wolę podejmować decyzje na podstawie czytelnych, logicznych i konkretnych przesłanek niż na podstawie jakichś dywagacji, a czasami fantazji.
Poprawka klubu radnych PO, dot. przesunięcia dzielnicy Leszczynki do Okręgu Wyborczego Nr 2, nie została przyjęta: 11/16/0
UCHWAŁA NR XLI/1167/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie podziału na okręgi wyborcze w wyborach do Rady Miasta Gdyni została podjęta: 17/10/0
Ad 5.3.
Projekt obwieszczenia odczytał Wiceprzewodniczący RM, radny Andrzej Bień.
Przewodnicząca J. Zielińska zarządziła przejście do głosowania przypominając, że obwieszczenia nie są przedmiotem dyskusji.
OBWIESZCZENIE NR XLI/24/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego statutu jednostki budżetowej Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zostało przyjęte jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.4.
O zadaniach, na które proponuje się przeznaczyć środki PFRON poinformowała, zgodnie z treścią załącznika, Wiceprzewodnicząca RM, radna Beata Szadziul.
Opinia Komisji Polityki Rodzinnej – pozytywna
UCHWAŁA NR XLI/1168/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.5.
Przedstawiając zgodnie z treścią załącznika, raport z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, radna B. Szadziul zaznaczyła, że choć zakres czasowy programu powinien być większy, wymóg ustawowy sprawia, że program jest uchwalany na rok.
- W ramach realizacji programu zdecydowano się na połączenie problematyki narkomanii z problematyką uzależnień behawioralnych oraz uzależnieniem alkoholowym.
Stworzono program internetowy, dzięki któremu mieszkańcy mają szybki dostęp do niezbędnych informacji.
We współpracy ze szkołami opracowano system konkursów, a na zwycięskie projekty szkoły otrzymują dofinansowanie. Ta metoda bardzo dobrze się sprawdza.
Bardzo duży nacisk tradycyjnie kładziony jest na profilaktykę uzależnień.
Opinia Komisji Polityki Rodzinnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XLI/1169/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przyjęcia raportu z realizacji w 2017 roku Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.6.
Wykaz kąpielisk przedstawił, zgodnie z treścią załącznika, radny Jarosław Kłodziński.
Radna Hanna Mazur wnioskowała o ograniczenie powierzchni części plaży w Gdyni Orłowie, dzierżawionej przez Teatr Letni uzasadniając: - Jest to istotne szczególnie w środku dnia, ponieważ w tym czasie teatr nie korzysta z plaży, a nie mogą na nim odpoczywać turyści. Ochrona teatru jest agresywna, wulgarna. Sama byłam świadkiem takiego ataku. Na posiedzeniu Komisji Sportu wszyscy zgodziliśmy się, że można ten teren ograniczyć.
J. Kłodziński- takie miejsca będą dopiero wyznaczane, nie wykluczam więc rozwiązania zgodnego z Pani wnioskiem.
UCHWAŁA NR XLI/1170/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wykazu kąpielisk na obszarze morskim przyległym do Gminy Miasta Gdyni w roku 2018 została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.7.
Projekt, zgodnie z treścią załącznika, przedstawił radny J. Kłodziński.
Opinia Komisji Gospodarki Komunalnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XLI/1171/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie uzgodnienia przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych na pomnikach przyrody została podjęta: 24/0/1
Ad 5.8.
Po przedstawieniu programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi, zgodnie z treścią załącznika, radna Maja Wagner podziękowała w imieniu wszystkich wielbicieli kotów Wiceprezydentowi Michałowi Guciowi za realizację „Kociarni”.
Opinia Komisji Gospodarki Komunalnej- pozytywna
W imieniu wszystkich kotów podziękował także radny Kamil Góral.
UCHWAŁA NR XLI/1172/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na obszarze Gminy Miasta Gdyni na rok 2018 została podjęta jednogłośnie: 27 gł. za
Ad 5.9.
Projekt przedstawił radny J. Kłodziński.
Informacje jak w załączniku.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
UCHWAŁA NR XLI/1173/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Bonisławskiego w Gdyni została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.10
Projekt przedstawił, zgodnie z treścią załącznika, radny J. Kłodziński (jak też kolejne projekty, do punktu 5.12 włącznie).
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
/powyższe dotyczy całego bloku projektów w sprawach nieruchomości/
UCHWAŁA NR XLI/1174/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych, położonych w Gdyni, przy ul. Słonecznej, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.11
Radny J. Kłodziński poinformował, że teren będący przedmiotem projektu nie jest objęty planem zagospodarowania przestrzennego.
Pozostałe informacje: patrz zał.
UCHWAŁA NR XLI/1175/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej, położonej w Gdyni, przy ul. Chylońskiej, została podjęta jednogłośnie: 27 gł. za
Ad 5.12
UCHWAŁA NR XLI/1176/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu pomieszczeń użytkowych znajdujących się w budynku przy ul. Traugutta 2 w Gdyni została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 5.13
UCHWAŁA NR XLI/1177/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych, położonych w Gdyni, przy ul. Surmana/Kapitańskiej, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.14
Kolejne projekty dotyczące nieruchomości (do pkt-u 5.19 włącznie) przedstawiała, zgodnie z treścią załączników, radna Elżbieta Sierżęga.
UCHWAŁA NR XLI/1178/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej, położonej w Gdyni, przy ul. Wielkopolskiej, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.15
UCHWAŁA NR XLI/1179/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej, położonej w Gdyni, przy ul. Krokowskiej, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.16
Radna E. Sierżęga poinformowała o toczącym się postępowaniu sądowym w celu ustalenia, czy nieruchomość podlegać ma przejęciu na własność Skarbu Państwa.
- Czekamy na rozstrzygnięcie. Jest to specyficzna nieruchomość, którą dzierżawca – spółka „Kwadrat” – dzierżawi od 23 lat. Spółka poniosła już znaczne nakłady (w wysokości 200 tys. zł.).
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisji Kultury- pozytywna
W imieniu klubu radnych PiS uwagi do projektu zgłosiła radna Hanna Mazur: - Rzeczywiście toczy się postępowanie przed Wojewodą co do ewentualnego zwrotu nieruchomości prawowitym właścicielom. Bardzo więc dziwi decyzja o zamiarze wydzierżawienia tej nieruchomości na okres 25. lat. W przypadku gdy zapadnie decyzja o zwrocie, prawdopodobne będą roszczenia odszkodowawcze, co obciąży Skarb Państwa bądź gminę. Nie mamy informacji kto jest płatnikiem podatku od nieruchomości. Dziwi, że stawka dzierżawy za m kw. wynosi ok. 16 zł., co pomnożone przez powierzchnię daje miesięcznie ok. 3 tysięcy zł. Myślę, że byłoby wielu chętnych do dzierżawienia za takie pieniądze lokalu w takim miejscu. W planie nie ma informacji, że ma tam być prowadzona działalność Tylko stricte biurowa. W planie mowa jest o turystyce, o usługach na rzecz mieszkańców. Tu kieruję prośbę do osób przygotowujących materiały, aby zamieszczane były obligatoryjnie wszystkie informacje dotyczące obiektów w przypadku dzierżawy lub sprzedaży, bo ma to spore znaczenie.
Jest prawdopodobne, że powstanie konieczność zapłacenia odszkodowania, jeśli projekt zostanie przyjęty.
Radna Mazur zgłosiła wniosek o imienne głosowanie nad projektem uchwały w celu – jak stwierdziła – odnotowania, którzy z radnych narażają Skarb Państwa na konieczność wypłacenia odszkodowania.
K. Góral- na posiedzeniu komisji tydzień temu ustaliliśmy z Panem Naczelnikiem, że za każdym razem, gdy będzie taka potrzeba, będzie podawana stosowna informacja. Potwierdzono, że takie informacje w uzasadnieniach będą podawane. Na dzisiejszym posiedzeniu komisji taka informacja została przekazana.
A. Ryński- potwierdzam – w uzasadnieniach będą podawane postulowane informacje. Dzisiaj przekazałem Państwu Zarządzenie Prezydenta, w którym podane są stawki dla wszystkich obszarów. Jeśli chodzi o odszkodowanie, to jest to ryzyko inwestora. Sprawa ta będzie elementem umowy. Inwestor wie o toczącym się postępowaniu.
I. Bekisz- uważam, że decyzja o wydzierżawieniu jest właściwa. Prezentująca projekt radna informowała, że spółka „Kwadrat” jest dzierżawcą tego budynku. Ja wiem, jak wyglądał ten budynek ponad 20 lat temu. To była ruina. Nadal jest konieczne poniesienie tam dużych nakładów. Podejrzewam, że stąd bierze się długi okres dzierżawy. Jeśli okaże się, że trzeba zwrócić pieniądze, to dzierżawca będzie musiał opuścić ten budynek.
H. Mazur- kto płaci podatek od nieruchomości? Czy urząd, czy najemca?
Prosiliśmy o prezentację wyglądu tego budynku. Nie budzi to zachwytu.
Zadałam też pytanie Panu Konserwatorowi zabytków, jakie prowadził działania nadzorcze i usłyszałam, że przez 20 lat niczego nie zrobił.
Zastrzeżenia budzi też to, że na dokumentacji nie widnieje data. Dobrze by było, gdyby takie dokumenty opatrzone były datami.
Wniosek formalny o przeprowadzenie głosowania imiennego nie został przyjęty: 10/14/1
UCHWAŁA NR XLI/1180/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej, położonej w Gdyni, przy ul. Świętopełka 59A, została podjęta : 19/7/0
Ad 5.17
UCHWAŁA NR XLI/1181/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych, położonych w Gdyni, przy ul. Chwarznieńskiej, została podjęta jednogłośnie: 27 gł. za
Ad 5.18
UCHWAŁA NR XLI/1182/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej, położonej w Gdyni, przy ul. Dembińskiego 137, została podjęta jednogłośnie : 27 gł. za
Ad 5.19
UCHWAŁA NR XLI/1183/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej, położonej w Gdyni, przy ul. Widnej, została podjęta jednogłośnie : 27 gł. za
Ad 5.20
UCHWAŁA NR XLI/1184/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowych, położonych w Gdyni, przy ul. Żywicznej, została podjęta jednogłośnie: 27 gł. za
Ad 5.21
Kolejne projekty dotyczące nieruchomości, zgodnie z treścią załączników przedstawił radny Kamil Góral.
UCHWAŁA NR XLI/1185/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej przy ul. Cypriana Kamila Norwida 4 została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 5.22
UCHWAŁA NR XLI/1186/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż garażu stanowiącego własność Gminy Miasta Gdyni wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 5.23
UCHWAŁA NR XLI/1187/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej (ul. Starochwaszczyńska) została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.24
UCHWAŁA NR XLI/1188/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gdyni – miasta na prawach powiatu, nieruchomości położonej w pasie ulicy Zielonej została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.25
UCHWAŁA NR XLI/1189/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste gruntów stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni wraz z nieodpłatnym przeniesieniem własności garaży na rzecz najemców w trybie bezprzetargowym została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.26
UCHWAŁA NR XLI/1190/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w uchwale Rady Miasta Gdyni, wyrażającej zgodę na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej w Gdyni, przy ul. Sochaczewska 6 została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.27
Projekt, zgodnie z treścią załącznika, przedstawiła radna Ewa Krym.
UCHWAŁA NR XLI/1191/18 RADY MIASTA GDYNI zmieniająca Uchwałę Nr III/30/14 RMG z dnia 30 grudnia 2014 r. w spr. powołania Rady Społecznej przy Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SPZOZ w Gdyni, ul. Żwirki i Wigury 14, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.28
W imieniu Komisji Statutowej projekt przedstawił, zgodnie z treścią załącznika, jej Przewodniczący, radny Andrzej Kieszek.
W podsumowaniu prezentacji radny stwierdził: - Nie zachodzą przesłanki prawne, aby gmina odstąpiła od żądania zwrotu bonifikaty.
UCHWAŁA NR XLI/1192/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie odmowy wyrażenia zgody na odstąpienie od żądania zwrotu bonifikaty udzielonej od ceny sprzedaży nieruchomości została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.29
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, radny Stanisław Borski, wyjaśnił, że opłata dodatkowa staje się wymagana z mocy prawa z chwilą stwierdzenia braku opłaty za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania. Artykuł 13 ustawy o drogach publicznych z 2003 roku obowiązuje w niezmienionej treści do dnia dzisiejszego.
Komisja wnioskuje o uznanie skargi za bezzasadną.
Przewodnicząca J. Zielińska zwróciła uwagę na email wysłany do wszystkich radnych, w którym skarżący prosi o odczytanie skargi w trakcie jej rozpatrywania.
Na pytanie Przewodniczącej, czy ktoś z radnych życzy sobie odczytania skargi, nikt nie udzielił odpowiedzi twierdzącej, wobec czego skarga, przedłożona radnym w materiałach, nie została odczytana.
UCHWAŁA NR XLI/1193/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie skargi Pana xxx na działalność Prezydenta Miasta Gdyni została podjęta: 19/0/6
Ad 5.30
Proponowane zmiany w budżecie na rok 2018 przedstawił, zgodnie z treścią załącznika, Skarbnik Miasta Gdyni Krzysztof Szałucki.
Opinie wszystkich komisji pozytywne
DEBATA:
Dorota Płotka- 1 685 000 zł. przeznacza się na budowę Parku Centralnego z parkingami podziemnymi. Czy ta kwota będzie przeznaczona tylko na projekt? Gdzie można się zapoznać z dokumentacją?
K. Szałucki- tak. Środki będą kierowane wyłącznie na dokumentację i nie jest to koniec wydatków na ten cel. Jednostką prowadzącą jest Wydział Inwestycji i tam proponuję zapoznać się ze szczegółami. Osobą bezpośrednio prowadzącą jest Wiceprezydent Marek Stępa.
P. Brutel- powstanie kolejna filia żłobka „Niezapominajka”. Przeznacza się m. in. na to blisko 6 mln. zł. Dodatkowo ze środków wymienionych w punkcie V dostosowane do potrzeb zostaną budynki pozostałych filii. To dobra wiadomość przede wszystkim dla mieszkańców Witomina.
P. Felmet- na kiedy planowane jest uruchomienie miejskiego portalu „Moje Miasto”? Jaka ma być jego funkcja? Proszę o kilka szczegółowych informacji.
K. Szałucki- celem jest stworzenie platformy skoordynowanej wymiany informacji dla mieszkańców. Program jest elementem tego systemu. Prace trwają już od jakiegoś czasu i mają być ukończone jak najszybciej.
P. Stolarczyk- „Poradnik dobrych praktyk reklamowych dla Śródmieścia Gdyni”: na jakim etapie są prace i czy jest to dobry moment na wydawanie takiego poradnika, skoro nie ma jeszcze uchwały krajobrazowej?
W. Szczurek- prace nad przygotowaniem uchwały krajobrazowej są zaawansowane. To jest także kwestia szyldów, kwestia pokazania, jak w sposób niedrogi można wprowadzić zmiany. Takie zmiany już wprowadzamy. W ramach festiwalu prowadzone były warsztaty, których celem było edukowanie, jak przywrócić w pewnych miejscach historyczną elegancję frontów budynków. Chcemy propagować dobre zachowania w tym obszarze. Nie jest to sprzeczne. Wręcz przeciwnie. Jest to jeden z elementów przygotowywania się do podjęcia tej uchwały.
M. Bełbot- bardzo się cieszę, że powstaje poradnik przed wejściem w życie uchwały krajobrazowej. Warto zwrócić uwagę, że Gdańsk ma już taką uchwałę, a Sopot za chwilę będzie ją przyjmował.
Pan Prezydent powiedział, że prace są zaawansowane. Informacje, które do mnie spłynęły po interpelacji zdają się przeczyć tej tezie, gdyż mówią o tym, że Gdynia wstrzymuje się ze względu na wątpliwości natury prawnej. Mimo że mówi się o uchwale, to jednak czynów nie widać.
W. Szczurek- słusznie Pan zauważył, że niektóre samorządy przyjęły uchwałę. Nie chcemy dopuścić do sytuacji, że nasza uchwała zostanie zaskarżona przez Wojewodę – tak, jak to się stało z uchwałą Gdańska. Trwa spór prawników co do niektórych elementów tego dokumentu. Zakładam, że jeśli projekt ma nakładać obowiązki i normy, które mają dyscyplinować mieszkańców i firmy, powinniśmy być przekonani do ostatecznego kształtu uchwały. Prace nad wieloma zagadnieniami tej uchwały są bardzo zaawansowane.
UCHWAŁA NR XLI/1194/18 RADY MIASTA GDYNI zmieniająca Uchwałę RMG w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na 2018 rok została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 5.31
Projekt przedstawił Skarbnik K. Szałucki.
Informacje jak w zał.
Opinie wszystkich komisji pozytywne
UCHWAŁA NR XLI/1195/18 RADY MIASTA GDYNI zmieniająca Uchwałę RMG w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2018 – 2033 została podjęta jednogłośnie: 21 gł. za
Ad 5.32
Projekt przedstawiła Wiceprzewodnicząca B. Szadziul.
Przedstawione opinie związków zawodowych nt. przedmiotowego projektu (w spr. cen i opłat za usługi przewozowe) są załączone do protokołu.
Zgłoszone dwie autopoprawki – patrz załączniki.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Polityki Rodzinnej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Kultury- pozytywna
DEBATA:
Radny P. Felmet rozpoczął wystąpienie od zacytowania wypowiedzi radnych „Samorządności” w czasie debaty nad analogicznym projektem, która odbyła się w trakcie czerwcowej sesji, w roku 2017 (patrz protokół nr 33/17).
Beata Szadziul- zabrakło cytatu z wypowiedzi, w której mowa była o tym, że jesteśmy zobowiązani do przygotowania wspólnej oferty na poziomie metropolitarnym. To był jeden z postulatów, aby nie zgłaszać wcześniej takiego projektu. Wszystkie gminy wyraziły chęć i gotowość wprowadzenia proponowanego rozwiązania. Miasto Gdynia jest za ujednoliceniem opłat w porozumieniu z innymi gminami metropolii.
Tadeusz Szemiot- w cytatach wygłoszonych przez radnego Felmeta zabrakło pointy, że każdy etap ma swoją prawdę. Na tamtym etapie nie można było inaczej. Obecny etap rządzi się innymi prawami.
P. Felmet- przytoczyłem wypowiedzi radnych „Samorządności”, którzy nie poparli projektu obywateli. Klub PiS ma ten przywilej, że poparł projekt obywateli, a moim zamiarem było wykazanie braku konsekwencji.
M. Wołek- po pierwsze ten projekt dotyczy wprowadzenia darmowej komunikacji miejskiej dla pewnej grupy osób. Wprowadzamy też takie zmiany jak obniżenie cen biletów godzinnych - na wszystkich liniach. Istotą tego projektu jest oczywiście wprowadzenie darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci. Jednym z kluczowych argumentów wstrzymywania się z projektem był fakt braku uzgodnienia go z partnerami metropolitarnymi. Dzisiaj sprawa bezpłatnej komunikacji miejskiej została uzgodniona z sąsiednimi gminami. Wątek finansowy jest bardzo ważny. Trzeba pamiętać, że z budżetu Miasta zniknie od 5.do 7. mln. zł. rocznie. Zachęcam do poparcia projektu poprzedzonego bardzo istotnymi badaniami. Tak naprawdę chodzi przecież o zmuszenie gdynian do określonych zachowań komunikacyjnych. Kwestie socjalne są, moim zdaniem, na 3., a nawet na 4. miejscu, co zresztą potwierdzają wyniki badań.
Z. Zmuda-Trzebiatowski- z przykrością mówię, że większy wpływ na nasze decyzje mają samotne szarże Prezydenta Adamowicza niż rozmowy w gronie radnych. Wolałbym, żebyśmy nie gonili rzeczywistości po raz kolejny dlatego, że Gdańsk złamał reguły metropolitarne. Zawsze szanowałem argument, że Gdynia gra fair. Wiadomo, że Gdańsk kiedyś wprowadził bilet 3 +, a my to zrobiliśmy dużo później. W czerwcu uznaliśmy, że w imię lojalności nie należy się spieszyć. Martwi mnie, że gdański Prezydent ma czasami większy wpływ na podejmowane decyzje niż radni.
B. Szadziul- Gdynia jest jedną z pierwszych gmin, która wdrożyła system bezpłatnych przejazdów dla rodzin w 2008 roku. W 2013 roku rozszerzyliśmy grono uprawnionych o każdego członka rodzin z 3. dzieci i więcej. Tak więc w Gdyni zarówno rodzice jak i dzieci mają prawo do bezpłatnych przejazdów.
UCHWAŁA NR XLI/1196/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia cen i opłat za usługi przewozowe osób i bagażu środkami miejskiej komunikacji zbiorowej oraz zasad taryfowych została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.33
Projekt przedstawiła radna Marika Domozych.
Omówione przez radną wnioski, sposoby ich rozpatrzenia i przydzielone kwoty szczegółowo przedstawione są w załączniku.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Kultury- pozytywna
E. Sierżęga- procedowaliśmy nad tym w poprzednim miesiącu. Lista obiektów była na tyle długa, że wnioskowaliśmy jako komisja gospodarki komunalnej o zwiększenie dofinansowania. Otrzymaliśmy dodatkowe 300 tys. zł. Dziękuję Panu Skarbnikowi. Choć Gdynia jest młodym miastem, to jednak są w niej obiekty, które trzeba restaurować.
UCHWAŁA NR XLI/1197/18 RADY MIASTA GDYNI w sprawie udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru, znajdujących się na terenie administracyjnym Gminy Miasta Gdyni została podjęta: 21/0/1
Ad 6.
Sprawozdanie z prac Komisji Polityki Gospodarczej i Mieszkaniowej, przedstawione przez jej Przewodniczącego, radnego A. Kieszka, załączone jest do niniejszego protokołu.
Ad 7
Do Prezydium RMG interpelacje nie wpłynęły.
Ad 8.
Radna Beata Szadziul poinformowała o wydarzeniach jakie są planowane w związku z Festiwalem Literatury Dziecięcej, organizowanego po raz pierwszy w Gdyni, w ramach projektu „Gdynia Rodzinna”.
Radna Beata Szadziul zaprosiła do zgłaszania przez radnych akcesu do wzięcia udziału w regatach żeglarskich
Wiceprzewodnicząca B. Szadziul podziękowała za pracę długoletniej Naczelnik Wydziału Zdrowia, pani Teresie Marzejon.
Z. Zmuda-Trzebiatowski- wczoraj miał miejsce finał konkursu wiedzy o Gdyni. Część radnych bardzo się zaangażowała w to przedsięwzięcie. Wzięło w nim udział ponad 1 200 uczniów gdyńskich szkół.
Radny wymienił nazwiska uczniów, którzy osiągnęli najlepsze wyniki i podziękował sponsorom konkursu oraz wszystkim radnym udzielającym pomocy.
Wiceprzewodniczący A. Bień poinformował o planowanych wydarzeniach, które upamiętnią 8. rocznicę katastrofy smoleńskiej oraz 78. rocznicy zbrodni katyńskiej.
Przewodnicząca J. Zielińska poinformowała o przekazaniu Przewodniczącym klubów pisma Prezydenta w sprawie wstępnego projektu dotyczącego granic obwodów wyborczych.
Przewodnicząca przypomniała także o konieczności złożenia przez radnych oświadczeń majątkowych.
Ad 9.
T. Szemiot- przypominam swój wniosek w sprawie rezolucji dotyczącej klifu w Orłowie (patrz protokół nr 40 z b.r.) i deklarację, że zajmą się tym komisje. Wnioskuję, aby informacja na temat sposobu rozstrzygnięcia tej sprawy przez komisje została przekazana wszystkim radnym w formie pisemnej.
Ad 10.
Termin kolejnej sesji: 25 kwietnia b.r., godz. 12:00
Ad 11.
Zakończenie obrad ogłosiła Przewodnicząca RMG, radna Joanna Zielińska.
Na podstawie stenogramu zredagowała:
insp. Zofia Kostrzewska
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Odpowiedzialny za treść: | Magdalena Anuszek |
Wprowadził informację: | Katarzyna Manikowska |
Ostatnio zmodyfikował: | Katarzyna Manikowska |
Data wytworzenia informacji: | 15.03.2018 |
Data udostępnienia informacji: | 15.03.2018 |
Ostatnia aktualizacja: | 25.02.2019 |
Data aktualizacji | Czynność | Osoba |
---|---|---|
25.02.2019 15:09 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
22.03.2018 08:32 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
15.03.2018 15:32 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
15.03.2018 15:04 | zatwierdzenie | Michał Kowalski |
15.03.2018 11:42 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
15.03.2018 11:37 | Dodanie informacji | Katarzyna Manikowska |