XXXI sesja z dnia 26 kwietnia 2017 r.
PORZĄDEK OBRAD
XXXI SESJI RADY MIASTA GDYNI
26 kwietnia 2017 roku
GODZ. 12.00, s. 105 UM
1. Otwarcie sesji Rady Miasta,
2. Przyjęcie porządku obrad,
3. Przyjęcie protokołu z XXX sesji Rady Miasta,
4. Sprawozdanie z projektu Gdynia Rodzinna za rok 2016,
5. Sprawozdanie z prac Rady Dzielnicy Redłowo,
6. Projekty uchwał w sprawach:
6.1 przyjęcia "Strategii Rozwoju Miasta Gdyni 2030"
6.2 przyjęcia Programu Osłonowego wsparcia mieszkańców Wzgórza Gen. Orlicz-Dreszera na lata 2017-2021,
6.3 wykazu kąpielisk na obszarze morskim przyległym do Gminy Miasta Gdyni w roku 2017,
6.4 zmiany nazw ulicy Generała Zygmunta Berlinga, ulicy Wincentego Rzymowskiego i ulicy I Armii Wojska Polskiego,
6.5 wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu niemieszkalnego oraz garaży położonych przy Al. Marsz. Piłsudskiego 16, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu,
6.6 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Palmowej,
6.7 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Orzechowej,
6.8 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonych przy ul. Gołębiej,
6.9 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Kombatantów,
6.10 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonych przy ul. Krzemowej,
6.11 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonych przy ul. Czechosłowackiej
6.12 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów dzierżaw nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ul. Świeckiej i Wiejskiej
6.13 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. Świętojańskiej (Skwer Żeromskiego),
6.14 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. Zygmunta Augusta,
6.15 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. Morskiej,
6.16 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów dzierżawy nieruchomości gminnych położonych w Gdyni przy ul. Skarbka,
6.17 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów najmu nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni zabudowanych kompleksem Miejskich Hal Targowych, położonych przy ul. Wójta Radtkego 36/40,
6.18 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ulicy Ignacego Krasickiego,
6.19 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Zbożowej,
6.20 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni przy ul.Jana z Kolna
6.21 skargi Pani EB na działalność Kierownika Administracji Budynków Komunalnych Nr 4 w Gdyni,
6.22 skargi Pani AK na działalność Dyrektora Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, str. 2, str. 3
7. Sprawozdanie z prac Komisji Oświaty,
8. Interpelacje.
9. Informacje.
10. Wolne wnioski.
11. Ustalenie terminu następnej sesji.
12. Zakończenie obrad.
Przewodnicząca Rady Miasta Gdyni
Joanna Zielińska
Aneks do porządku obrad
XXXI sesji Rady Miasta Gdyni
26 kwietnia 2017 r.
Projekty uchwał w sprawach:
1. zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
2. ustalenia uprawnień w ramach przewozów o charakterze użyteczności publicznej
3. utworzenia gminnej jednostki budżetowej pod nazwą „Gdyńskie Centrum Zdrowia”
Przewodnicząca Rady Miasta Gdyni
Joanna Zielińska
PROTOKÓŁ NR 31/17
XXXI SESJI RADY MIASTA GDYNI
Gdynia, 26 kwietnia 2017 r.
Porządek obrad:
Otwarcie sesji Rady Miasta,
Przyjęcie porządku obrad,
Przyjęcie protokołu z XXX sesji Rady Miasta,
Sprawozdanie z projektu Gdynia Rodzinna za rok 2016,
Sprawozdanie z prac Rady Dzielnicy Redłowo,
Projekty uchwał w sprawach:
6.1 przyjęcia "Strategii Rozwoju Miasta Gdyni 2030"
6.2 przyjęcia Programu Osłonowego wsparcia mieszkańców Wzgórza Gen. Orlicz-Dreszera na lata 2017-2021,
6.3 wykazu kąpielisk na obszarze morskim przyległym do Gminy Miasta Gdyni w roku 2017,
6.4 zmiany nazw ulicy Generała Zygmunta Berlinga, ulicy Wincentego Rzymowskiego i ulicy I Armii Wojska Polskiego,
6.5 wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu niemieszkalnego oraz garaży położonych przy Al. Marsz. Piłsudskiego 16, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu,
6.6 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Palmowej,
6.7 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Orzechowej,
6.8 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonych przy ul. Gołębiej,
6.9 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Kombatantów,
6.10 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonych przy ul. Krzemowej,
6.11 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonych przy ul. Czechosłowackiej
6.12 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów dzierżaw nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni przy ul. Świeckiej i Wiejskiej
6.13 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. Świętojańskiej (Skwer Żeromskiego),
6.14 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. Zygmunta Augusta,
6.15 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. Morskiej,
6.16 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów dzierżawy nieruchomości gminnych położonych w Gdyni przy ul. Skarbka,
6.17 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów najmu nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni zabudowanych kompleksem Miejskich Hal Targowych, położonych przy ul. Wójta Radtkego 36/40,
6.18 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w Gdyni przy ulicy Ignacego Krasickiego,
6.19 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości gminnej położonej w Gdyni przy ul. Zbożowej,
6.20 wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni przy ul.Jana z Kolna
6.21 skargi Pani EB na działalność Kierownika Administracji Budynków Komunalnych Nr 4 w Gdyni,
6.22 skargi Pani AK na działalność Dyrektora Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni,
6.23 uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Śródmieście w Gdyni, rejon ulic Jana z Kolna i projektowanej Nowej Węglowej,
6.24 określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON,
6.25 ustalenia uprawnień w ramach przewozów o charakterze użyteczności publicznej,
6.26 utworzenia gminnej jednostki budżetowej pod nazwą „Gdyńskie Centrum Zdrowia”
Sprawozdanie z prac Komisji Oświaty,
Interpelacje.
Informacje.
Wolne wnioski.
Ustalenie terminu następnej sesji.
Zakończenie obrad.
Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki.
Pełne brzmienie opinii komisji – patrz biuletyn rady stanowiący załącznik.
Przypisy protokolantki pisane są niepogrubioną kursywą.
Wyniki poszczególnych głosowań podawane są każdorazowo w nast. kolejności: głosy „za”, „przeciw”, „wstrzymujące się”.
Ad 1.
Otwarcie obrad ogłosiła Przewodnicząca RMG, radna Joanna Zielińska.
Ad 2.
Wniosek dotyczący przedłożonego porządku obrad zgłosił Prezydent Wojciech Szczurek:
- Na poprzedniej sesji, w oparciu o informację, która wpłynęła przed obradami, zdecydowaliśmy się zdjąć z porządku projekt uchwały dotyczący planu części Śródmieścia, tzw. Międzytorza (sprawy nieruchomości PKP mogą budzić wątpliwości co do tytułu kolei do przedmiotowego terenu). W wyniku analizy dokumentów stwierdziliśmy, że mimo tych wątpliwości jest możliwe dalsze procedowanie nad planem, dlatego wnoszę o uzupełnienie porządku o przedmiotowy projekt uchwały.
Wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Śródmieście w Gdyni, rejonu ulic Jana z Kolna i projektowanej Nowej Węglowej, przyjęto następującym stosunkiem głosów: 17/5/0
Zmodyfikowany w wyniku przyjętego wniosku i uzupełniony o aneks (stanowi zał.) porządek obrad został przyjęty: 17/0/5
Ad 3.
Wobec braku uwag Przewodnicząca J. Zielińska uznała protokół XXX sesji za przyjęty.
Ad 4.
Sprawozdanie z realizacji projektu Gdynia Rodzinna za rok 2016 (pełny tekst stanowi załącznik) przedstawiła Pełnomocnik ds. Rodziny, radna Beata Szadziul: - Można uznać, że program jest zrealizowany przed czasem (obowiązuje do roku 2018). Udało się wprowadzić w życie wszystkie założenia programu, a nawet więcej. Najważniejszą wytyczną realizatorów polityki rodzinnej jest idea „Gdynia przyjazna rodzinie”.
Radna pokrótce poinformowała o inicjatywach realizowanych w ramach programu:
- karta „Gdynia rodzinna” – każda rodzina mająca minimum jedno dziecko korzysta z przywilejów wynikających z posiadania karty (szczegóły: patrz załącznik);
- bilet miesięczny uprawniający do darmowych przejazdów rodziny z 4. dzieci (obecnie także z 3. dzieci);
- rodzinne spacery po Gdyni – spacer po Gdyni z rodzicami i dziećmi w roli przewodników oraz spacery z profesjonalnymi przewodnikami;
- place zabaw – wykaz placów dostosowanych do potrzeb wszystkich użytkowników, w tym osób niepełnosprawnych;
- muzeum dla dzieci – specjalne ceny biletów do wszystkich gdyńskich muzeów, warsztaty i zajęcia oferowane rodzinom z dziećmi;
- wydarzenia w Centrum Nauki „Eksperyment” – zniżka cen biletów dla rodzin z dziećmi na wydarzenia do nich adresowane;
- uniwersytet dla dzieci – wydarzenia edukacyjne adresowane do najmłodszych mieszkańców Gdyni;
- granty na zadania związane z wspieraniem rodzin z dziećmi (za niewielkimi kwotami kryje się bardzo duża liczba przedsięwzięć);
- ogólnopolski „Dzień Rodzeństwa” 22 października (w ub. roku zorganizowany pierwszy raz; co roku zwiększana będzie liczba atrakcji);
- strona internetowa „Gdynia rodzinna” – bardzo dobrze oceniana i chętnie odwiedzana;
- inicjatywy dodatkowe realizowane przez koordynatora projektu „Gdynia rodzinna”, przy współpracy z partnerami zewnętrznymi (nie zapisane w programie);
- „Klub rodzica” – sieć klubów (dzisiaj 15)- są to grupy wsparcia będące oddolną, nieformalną inicjatywą, cieszącą się dużym powodzeniem. Działalność klubów finansowo i lokalowo wspiera Miasto i prywatni partnerzy. Dodatkowa inicjatywa, nie zapisana w programie;
- broszurka dla rodziców – otrzymuje ją każda kobieta rodząca dziecko w Gdyni (m. in. informacje o formach pomocy udzielanej w mieście). Bardzo wysoko oceniana przez mamy;
- cykl spotkań „Dystrybutornia pomysłów”, podczas których kluby rodzica występują z nowymi inicjatywami (jednym z pomysłów jest wręczanie naklejek samochodowych „Dziecko na pokładzie” rodzicom dzieci rejestrowanych w mieście);
- „Urodziny Gdyni” świętowane z najmłodszymi mieszkańcami;
- Dzień Dziecka – co roku Miasto zamienia się w wielki plac zabaw;
- Mikołajki – wspólne odpalanie światełek;
- imprezy sportowe adresowane do rodzin (m. in. kącik małego kibica);
- seria książeczek dla dzieci pisanych przez gdynian, oferowanych bezpłatnie podczas różnych wydarzeń (do tej pory wydano 3 książeczki, z których jedna – „Trzy gdyńskie rybki” została przeniesiona na deski teatru w Centrum Kultury);
- „Bieg Malucha” organizowany podczas gdyńskiego biegu (budowanie postaw sportowych od najmłodszych lat);
- „Gdynia na fali” – spotkania z żeglarzami;
- spotkania rodzinne organizowane najczęściej w okresie przedświątecznym (ręcznie wykonywane prezenty i kartki okolicznościowe) – Miasto udostępnia salę i promuje wydarzenie;
- „Bezpiecznie na fali” – dzieci otrzymują ulotki, z których dowiadują się, jakich zasad bezpieczeństwa trzeba przestrzegać na plażach;
- inicjatywy zewnętrzne (wykaz w załączniku)
Ad 5.
Sprawozdanie z prac Rady Dzielnicy Redłowo przedstawił jej Przewodniczący, pan Marcin Strzelczyk:
1) Informacje ogólne i statystyczne z działalności Rady Dzielnicy Redłowo
2) Działania Rady podjęte w latach 2015 – 2017
3) Plany na lata 2017 – 2019
4) Problemy i trudności
Ad 1
Rada Dzielnicy Redłowo powstała w 1995 roku. Od pierwszej kadencji minęły już 22 lata. Obecnie jest to VI kadencja Rady.
Obecna Rada pracuje od wyborów do Rad Dzielnic w 2015 roku. Rada liczy obecnie 14 radnych.
Od momentu powołania w kwietniu 2015 roku Rada odbyła 16 Sesji.
Zarząd w składzie trzy osobowym odbył dotychczas 22 posiedzenia.
Ad 2
W latach 2015 – 2017 Rada przeprowadziła szereg działań w obszarach:
Obszar infrastruktura i gospodarka komunalna
a) Remont chodnika przy ul. Powstania Śląskiego
b) Dokończenie z budżetu inwestycyjnego remontu ul. Heweliusza
c) Remonty chodników przy ul. Powstania Wielkopolskiego
d) Doprowadzenie do wymiany nawierzchni przy ul. Bohaterów Starówki Warszawskiej
e) Doprowadzenie do modernizacji boiska przy Szkole Podstawowej nr 34
Obszar Kultura , Sport, Rekreacja, Sprawy Społeczne
a) Wsparcie dla chóru dzielnicowego „Słoneczko”
b) Wsparcie dla Klubu Seniora
c) Wsparcie dla konkursu fotograficznego organizowanego przez Szkołę Podstawową nr 34
d) Zorganizowanie Festynu Dzielnicowego w czerwcu 2016 r.
e) Zorganizowanie cyklicznego Dnia Redłowo 22 września 2017 roku (dzień urodzin komandora Przybyszewskiego)
f) Zorganizowanie Dnia Kobiet dla Pań z dzielnicy z udziałem Pani Profesor Joanny Senyszyn
g) Przygotowanie projektów w ramach Programu Przyjazna Dzielnica (zajęcia dla niepełnosprawnych, Seniorzy 60+)
h) Wsparcie dla projektów z Budżetu Obywatelskiego
Ad 3
Plany w ramach Budżetu Inwestycyjnego
a) Modernizacja schodów od ul Powstania Śląskiego – droga w kierunku szpitala, skarpa
b) Budowa fontanny przy skwerze vis a vis Szkoły Podstawowej nr 34
c) Budowa oświetlenia przy ul. Stryjskiej
Plany ramach budżetu Rady Dzielnicy
a) Dalszy remont chodników na terenie Redłowa
b) Nasadzenia i pielęgnację zieleni
c) Wsparcie dla działań seniorów
d) Wsparcie dla przedszkola przy ul. Korczaka
Ponadto planujemy stworzenie na terenie dzielnicy Parku Młodego Redłowa , na terenie którego rodzice nowo narodzonych dzieci sadzili by otrzymane od miasta sadzonki drzew w raz z tabliczką pamiątkową
Rada Dzielnicy będzie dążyć do stworzenia na terenie Redłowa Międzydzielnicowego Klubu Integracyjnego.
Ad 4
Rada Dzielnicy wskazuje na problemy na terenie dzielnicy, które nie zostały rozwiązane:
1) Remont ul. Wiosny Ludów
2) Siedziba Klubu Seniora
3) Kwestia usunięcia wad po remoncie boiska przy Szkole Podstawowej nr 34 oraz dalszej rozbudowy
4) Kwestia kanalizacji sanitarnej przy ul. Orląt Lwowskich
Ad 6.1.
Wiceprezydent Michał Guć- strategia rozwoju Gdyni jest dokumentem wytyczającym kierunki rozwoju na kolejne kilkanaście lat. Będzie on miał wpływ na jakość życia gdynian i przedsiębiorców działających w naszym mieście. Tworzenie dokumentu strategicznego jest dużym wyzwaniem, ponieważ uwzględniana być musi wola i rola wszystkich interesariuszy. Jest to dokument tworzony z perspektywy mieszkańców, ponieważ strategia dotyczy wspólnoty samorządowej, a nie samorządu rozumianego jako instytucje samorządowe. Położyliśmy mocny nacisk na partycypację społeczną w jego tworzeniu. Oczywiście zaangażowani byli także eksperci z różnych dziedzin, ale jednocześnie miał miejsce szeroki udział mieszkańców. Prowadzono badania ankietowe, panele obywatelskie z udziałem 1 300 mieszkańców. Odbywały się warsztaty. Nie zapomniano też o najmłodszych mieszkańcach, których zaproszono do udziału w konkursie plastycznym „Moja Gdynia w 2030 roku”. Powstała specjalna strona internetowa.
W rezultacie tych prac wyłoniła się wizja Gdyni w roku 2030 jako miasta nowoczesnego, o bardzo wysokim poziomie życia jego obywateli w skali kraju i Europy. W takiej wizji musi być ujętych szereg aspektów, stąd dokument zawiera w sobie kilkanaście pozycji, m.in. dziedzictwo kulturowe, aktywność, kreatywność, wykształcenie. Nie można było nie docenić waloru położenia geograficznego Gdyni. Istotnym elementem jest wizja Gdyni jako miasta spotkań, miasta o szerokiej ofercie kulturalnej, rekreacyjnej i sportowej, miasta zrównoważonego rozwoju, bezpiecznego, uporządkowanego urbanistycznie, a także miasta pełniącego istotną rolę w obszarze metropolitarnym, którego jest częścią.
Trzeba było określić misję samorządu Gdyni, rozumianego jako ogół mieszkańców (zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym mieszkańcy tworzą wspólnotę samorządową). Trzeba było podkreślić działania całej gdyńskiej społeczności na rzecz podnoszenia jakości życia. Chcemy, aby Gdynia była miastem, za które będą się czuli odpowiedzialni wszyscy mieszkańcy.
Kolejnym krokiem było określenie priorytetów i celów. Przy próbie określenia priorytetów okazało się, że dwa wymiary to za mało. Okazało się, że najlepiej byłoby budować strukturę priorytetów i celów trójwymiarowo. Ostatecznie ustalono cztery priorytety, w tym jeden horyzontalny, czyli jakość życia, a w ślad za tym sformułowano kolejne trzy priorytety – dom, praca i nauka, czas wolny.
Jeśli chodzi o priorytet horyzontalny to wśród wytyczonych celów nie zapominamy o działaniach rewitalizacyjnych. Nacisk jest położony na aktywny udział mieszkańców, rozwój kreatywności, integrację międzypokoleniową. Istotna jest też asymilacja nowych mieszkańców.
Poziomem odniesienia do priorytetu pierwszego jest jednostka, nie każdy bowiem funkcjonuje w obrębie rodziny. Podnosi się tu kwestie dotyczące transportu i usług. Położono nacisk na bezpieczeństwo przestrzeni miejskiej, na zróżnicowany zasób mieszkaniowy, na czyste i zielone miasto. 50 % terenów to tereny zielone. Stworzenie warunków sprzyjających mobilności pieszej i rozwojowi infrastruktury rowerowej. Nie możemy oczywiście zapominać o tych, którzy chcą korzystać z transportu indywidualnego, ale ważne jest, aby to miało charakter racjonalny.
Priorytet trzeci to praca i nauka i tu nie można się obejść bez nowoczesnego szkolnictwa, atrakcyjnej oferty edukacyjnej, wzmocnionej bazy naukowo – badawczej, wspierania aktywności zawodowej mieszkańców.
Wracając do wątków morskich – Miasto ma funkcjonować w symbiozie z portem. Ma przyciągać nowe inwestycje, wspierać przedsiębiorczość gdynian i generalnie wspierać gdyńską gospodarkę.
Czwarty priorytet to czas wolny i tu poziomem odniesienia są rodziny i grupy społeczne. Mowa jest o nowoczesnej ofercie kulturalnej, rozwoju centrów służących mieszkańcom, są wątki dotyczące kultury, przestrzeni rekreacyjnej, rozwoju infrastruktury turystycznej, itd.
To wszystko opisano w syntetyczny sposób. Uznaliśmy, że powinien to być dokument łatwy w czytaniu i przyswajaniu. Nie jest to dokument operacyjny, bo w ślad za nim takie dokumenty będą przygotowywane. Niektóre już istnieją i są realizowane, niektóre będą dopiero tworzone w oparciu o zapisy w strategii.
Ogłoszona została kolejna tura konsultacji społecznych. Złożono 252 uwagi, z czego 107 przyjęto, 46 uznano za zasadne, ale znalazły one swoje odzwierciedlenie w innych punktach dokumentu niż postulowano, 90 uwag odrzucono, 9 uwag to raczej typ refleksji.
Wiceprezydent poinformował o autopoprawce (patrz załącznik), która jest wynikiem uwzględnienia 3 uwag zgłoszonych przez radnych na posiedzeniach komisji.
Opinie komisji:
Komisja Kultury- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Sportu- pozytywna
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Polityki Rodzinnej- pozytywna
Komisja Oświaty- pozytywna
DEBATA:
Wystąpienie radnego Michała Bełbota w imieniu klubu radnych PiS: - Podchodzę entuzjastycznie do koncepcji przyjęcia strategii, natomiast ubolewam, że prace nad nią trwały tak długo. Był okres, kiedy nie mieliśmy strategii. Wielka szkoda. Mam wątpliwości co do kształtu dokumentu, a raczej do zapisanych w nim, pewnych intencji. Dobrze, że odbyły się konsultacje, że część opinii wzięto pod uwagę. Natomiast mam poważne obawy, że uwzględniono tylko uwagi części mieszkańców.
Spodobał się nam element dotyczący warstwy komunikacyjnej w zakresie obsługi dzielnic północnych i południowych przez transport szynowy. Zabrakło jednoznacznych deklaracji co do dalszych prac w tym zakresie. Nie przywołano tu dzielnic zachodnich, które na to sobie nie zasłużyły.
Generalnie deprecjonuje się rolę kierowców w przestrzeni miejskiej. Jeśli spojrzymy na rozłożenie akcentów, to podniesiono rolę pieszych, komunikacji rowerowej, natomiast zabrakło poszerzenia inwestycji w zakresie infrastruktury drogowej, na co czekają kierowcy.
Infrastruktura drogowa pojawiła się w jednym tylko punkcie i w dodatku dość „rozmytym”, i jest to kluczowy zarzut. Uważam, że to dobrze, że mamy ten dokument, natomiast nie do końca zgadzamy się co do kierunku, w którym on zmierza.
Wystąpienie radnego Marcina Wołka w imieniu klubu radnych „Samorządność”: - To jeden z ważniejszych dokumentów tej kadencji. Pierwsza strategia została uchwalona w 94 roku, kolejna w 98 i w niej określono proeuropejski kierunek rozwoju. W 2003 roku nastąpiła aktualizacja strategii (przed wejściem Polski do UE). Dzisiaj jesteśmy pełnoprawnym członkiem UE (oby na dłużej) i wydaje się, że musimy zdefiniować nowe cele. Dla mnie istotny jest horyzont czasowy – 2030 rok. Wiele strategii w Polsce zawęża się do 2023 roku, co rodzi obawy, że są one „podkładką” pod środki europejskie.
W czasach ostatniej aktualizacji strategii nie było jeszcze Facebooka i wielu firm, obecnie najpotężniejszych na świecie. Przed autorami strategii postawiono trudne zadanie. Dokument został napisany z perspektywy mieszkańca, a więc kładzie się nacisk na jakość życia wspólnoty – dom, praca, nauka i czas wolny. Dokument jest też rodzajem porozumienia między różnymi interesariuszami. Miasto jest też przecież sceną konfliktów. To, co jest atutem dla jednych (np. nadmorskie położenie Gdyni), dla drugich jest hamulcem rozwoju, np. biznesu i pogodzeniu stron służą te zapisy. Strategia nie jest uchwalana na pustyni programowej, to nie jest tak, że nie mamy innych dokumentów. Jest wiele programów strategicznych, które już uchwaliliśmy, np. dotyczących gospodarki niskoemisyjnej, rewitalizacji, zrównoważonej mobilności miejskiej. W obszarze rozwoju gospodarczego istotne jest, jakie branże zostały zidentyfikowane.
Gdy w 98 roku zostałem radnym na jednym z posiedzeń Pan Szwabski mówił o zbudowaniu przemysłu kulturalnego. Wtedy nie bardzo wiedziałem, na czym to ma polegać. W tej strategii jest wiele zapisów służących rozwojowi kultury.
Bardzo istotne jest podkreślenie harmonijnego rozwoju Miasta i portu. Z jednej strony to zaleta, a z drugiej wiemy, jakie to problemy generuje.
Istotne jest położenie nacisku na budowanie lokalnej wspólnoty. W Gdyni zawsze to podkreślano.
Podobnie jeśli chodzi o kształtowanie debaty na temat zagospodarowania przestrzennego.
Dla mnie najistotniejsze jest potwierdzenie rosnącej roli transportu kolejowego.
Jako jedno z pierwszych miast wpisujemy do strategii miejski system transport ładunków i organizacji dostaw. Tego nie ma wiele miast zachodniej Europy.
Infrastruktura drogowa – ten element jest też obecny, ale przede wszystkim w kontekście obsługi podmiotów działających w porcie. Jest to jeden z najważniejszych celów.
Edukacja: silne nastawienie na edukację trwającą całe życie mieszkańca. Duży nacisk położono na zdobywanie nowych kompetencji. I wreszcie bardzo istotny zapis dla nauczycieli – systemowe wsparcie tego środowiska.
To nie znaczy, że dokument nie będzie aktualizowany, bo strategia musi być żywym dokumentem. Bardzo mnie cieszą zapewnienia ze strony Prezydenta M. Gucia i Naczelnika wydziału strategii K. Gruszki, że dokument będzie wzbogacany o programy operacyjne. Bardzo się cieszę, że tak dobry jakościowo dokument został nam przedłożony.
Andrzej Bień- wątek podniesiony przez radnego Bełbota, czyli użytkownicy samochodów osobowych: z mojej perspektywy strategia wyrównuje proporcje jeśli chodzi o udział poszczególnych rodzajów transportu. Przez 10-lecia to transport indywidualny był preferowany, a w tej chwili próbujemy doprowadzić do sytuacji, że wszyscy będą mogli z przestrzeni miejskiej korzystać. Trudno zakładać, że nie będziemy inwestować w drogi, natomiast musimy równoważyć to, co zostało wcześniej zaniedbane. Przestrzeni miejskiej nie można zapełniać samochodami.
Marika Domozych- dziękuję za ten dokument. Zwracam uwagę na cel 1.3., który otwiera nowe perspektywy rozwoju dla gdyńskich dzielnic. Każdy punkt mówi o najważniejszych problemach dzielnic. Realizacja celów da szansę dzielnicom, jak np. mojej dzielnicy, czyli Oksywiu. Dziękuję za umieszczenie tego celu w strategii.
Bogdan Krzyżankowski- uważam, że strategia powinna odpowiadać przede wszystkim na zapotrzebowanie, a nie odrabiać jakieś tam zaległości. Niewątpliwie ulice w Gdyni są skomunikowane fatalnie i strategia powinna na to odpowiedzieć. Dokument jest zupełnie dobry, ale w tym miejscu całkowicie się zgadzam z radnym Bełbotem.
M. Wołek- zapis na stronie 21. pkt 2.2.3: jeden z podpunktów mówi o poprawie połączeń komunikacyjnych dzielnic północnych i zachodnich ze Śródmieściem. Nie chodzi o odpowiedź tylko i wyłącznie na zapotrzebowanie. Gdyby tak było, poszlibyśmy w takim kierunku jak miasta amerykańskie, w których do 40 % powierzchni zajmuje infrastruktura drogowa. Dzisiaj te miasta trochę inaczej rozkładają akcenty w zakresie rozwoju transportu. Myślę, że każdy z nas trochę jeździ samochodem, rowerem, ale do wielu miejsc dociera pieszo. Uważam, że dość dużo zrobiono w zakresie rozwoju infrastruktury drogowej. Pojawia się szansa wprowadzenia w życie rozwiązań na rzecz bezpiecznego poruszania się w przestrzeni miejskiej, także z poszanowaniem środowiska.
Jarosław Kłodziński- jestem bardzo szczęśliwy, że jest priorytet 4, czyli czas wolny (śmiech na sali). Czas wolny to sport, rekreacja, turystyka, kultura. Strategia przewiduje dalszy rozwój sportu, infrastruktury sportowej. Dla rekreacji powstaje cały system ścieżek pieszo – rowerowych. Turystyka to także odkrywanie nowych przestrzeni dzielnicowych. Mam na myśli rewitalizację Babich Dołów, Oksywia, centrum Redłowa i Orłowa. No i kultura. Te cztery elementy będą w przyszłości wpływały na poprawę jakości życia fizycznego i psychicznego.
M. Bełbot- zgadzam się z radnym Bieniem, że próbujemy wyrównywać pewne dysproporcje, ale tendencje są takie, że mieszkańcy preferują indywidualny transport.
A propos czasu wolnego: spędzam go na podróżach zagranicznych i chętnie dowiedziałbym się, jak wg Państwa ma wyglądać realizacja cywilnych połączeń lotniczych z Gdynią, bo taki cel w tej strategii został zapisany. Nie wskazaliście Państwo na narzędzia, które takie połączenia uruchomią. Mam wątpliwości, czy to od strony formalnej będzie możliwe, więc wpisywanie takiego celu do strategii jest jednak mało poważne.
UCHWAŁA NR XXXI/768/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Miasta Gdyni 2030” została podjęta: 21/0/5
Ad 6.2.
Wiceprezydent Michał Guć- miesiąc temu Rada Miasta Gdyni przyjęła Gminny Program Rewitalizacji (patrz: protokół 30. sesji) – bardzo obszerny dokument wskazujący działania Miasta w sześciu obszarach. Jednym z jego elementów są działania, opisane w dokumencie, skierowane do mieszkańców tzw. Pekinu, czyli Wzgórza Orlicz-Dreszera. Dotyczy to grupy około 120. rodzin, które są zagrożone bezdomnością, ponieważ od lat funkcjonują na terenach prywatnych, których właściciele chcą je skomercjalizować i co wiąże się z tym, że starają się ze wszystkich sił pozbyć tych mieszkańców. Nie są to osoby bardzo zasobne i dlatego zagraża im popadnięcie w bezdomność. W programie jest zapowiedź stworzenia planu działań osłonowych.
Program, oprócz krótkiej diagnozy sytuacji wynikającej z badań, rozmów z przedstawicielami praktycznie wszystkich rodzin, zawiera dwa podstawowe priorytety – działania, które będą się odbywały na terenie „Pekinu”, wiążące się z rozpoznaniem problemu oraz diagnozą potrzeb mieszkańców i rozpoznaniem sytuacji kryzysowych, udzielaniem wsparcia dla osób, które znalazły sobie miejsca godne zamieszkania. Priorytet drugi to działania, które będą wszczynane w momencie, kiedy mieszkańcy postanowią się wyprowadzić. Będzie to wsparcie w zagospodarowaniu nowego miejsca i długofalowa pomoc w adaptacji do nowego środowiska życia. Nie jest to bowiem program tworzony wg filozofii „odpal i zapomnij”, tylko program długofalowej pomocy. Minimalny okres udzielania wsparcia ma trwać 24 miesiące i może być przedłużony w przypadkach osób w wieku senioralnym, które nie mają perspektyw zwiększenia swoich dochodów, a raczej będą się zwiększały ich wydatki. Zakładamy, że program może być realizowany nawet bezterminowo.
Wiceprezydent poinformował o autopoprawce (stanowi załącznik), która – jak informował – wynika z rozeznania sytuacji blisko 100. rodzin. – Rodziny mieszkające w „Pekinie” statystycznie nie są osobami bardzo ubogimi. Można pomagać tym osobom już dzisiaj biorąc pod uwagę kryzysową sytuację i to jest przesłanka do udzielania pomocy, natomiast kryterium dochodowe określone w ustawie spełnia mniej niż 1/5 rodzin. Długofalowa pomoc dla osób przekraczających kryterium może rodzić zarzuty nieprzestrzegania ustawy. Stąd propozycja, aby to kryterium dochodowe wynosiło 250 %. Oznacza to, że znakomita większość rodzin będzie mogła otrzymywać pomoc od MOPS, który w programie został wskazany przez Prezydenta Miasta jako jednostka odpowiedzialna za rewitalizację „Pekinu”.
Ponieważ mieliśmy możliwość udzielania pomocy już wcześniej, ze wsparcia Miasta w wyprowadzeniu się i zamieszkaniu w nowym miejscu skorzystały 4 rodziny, a kolejne 6 rodzin jest obecnie na etapie wyprowadzania się.
Opinia Komisji Polityki Rodzinnej – pozytywna
DEBATA:
Wystąpienie radnego Pawła Stolarczyka w imieniu klubu radnych PiS:
- Odczytam fragment pisma złożonego przez mieszkańców na ręce Prezydenta, podczas spotkania w dniu 24 kwietnia b.r.:
„FRAGMENTY PISMA MIESZKAŃCÓW „PEKINU” WRĘCZONEGO PREZYDENTOWI WOJCIECHOWI SZCZURKOWI PODCZAS SPOTKANIA W DNIU 24 KWIETNIA 2017 ROKU – ZACYTOWANE PRZEZ RADNEGO PAWŁA STOLARCZYKA PODCZAS SESJI RADY MIASTA GDYNI W DNIU 26 KWIETNIA 2017 ROKU:
Mieszkańcy Wzgórza Orlicz- Dreszera w Gdyni pragną przypomnieć, że na pomoc ze strony władz miasta w rozwiązaniu ich problemów mieszkaniowych oczekują już od kilku dziesięcioleci. Przez cały ten czas ich prośby i oczekiwania nie doczekały się żadnej odpowiedzi, aż do teraz, kiedy przedstawiono im plan, który w odczuciu mieszkańców, w małym stopniu odpowiada na ich potrzeby i nie uwzględnia ich możliwości finansowych, ale za to ponad wszelką wątpliwość w pełni uwzględnia interes prywatnych właścicieli terenu, którzy zamierzają realizować na nim znacznie większe zyski niż mogliby, gdyby teren nadal był zamieszkały. Mieszkańcy, pragną poinformować, iż po tak długim oczekiwaniu na to, by władza publiczna wyszła naprzeciw ich potrzebom, po wielu latach pozostawania w sytuacji kryzysu mieszkaniowego, są skłonni jeszcze poczekać, do czasu gdy w partnerskim dialogu zostaną wypracowane rozwiązania, które będą mogły zostać zaakceptowane przez obie strony.
Mieszkańcy mają poczucie, że zostali potraktowani w sposób instrumentalny i że przedstawiony im plan pomocy nie powstał w tym celu, żeby rozwiązać ich problemy, ale że niejako zajęto się nimi przy okazji planów inwestycyjnych, stwierdziwszy, że stanowią przeszkodę w ich realizacji. To wrażenie pogłębia fakt, że uwagi zgłoszone przez mieszkańców do planu rewitalizacji podczas konsultacji nie znalazły żadnego odzwierciedlenia w tworzonych przez służby miejskie dokumentach i programach. Wręcz przeciwnie, władze miasta starają się wdrażać program, który nie uzyskał akceptacji ze strony mieszkańców jak najszybciej, przyjmując kolejne uchwały i stawiając w ten sposób mieszkańców - interesariuszy przed faktami dokonanymi (co jest kompletnie sprzeczne z założeniami ustawy o rewitalizacji). To wskazuje na fakt, iż mieszkańcy nie są traktowani w sposób podmiotowy oraz, że projektodawcy oferując wsparcie nie zadali sobie trudu, by spojrzeć na sytuację adresatów proponowanych działań z punktu widzenia ich żywotnych interesów. Panie Prezydencie, mieszkańcy postulują przede wszystkim, by podjęto z nimi rozmowy, w wyniku których uzyskają realny wpływ na treść kierowanej do nich oferty.
Jednym z elementów konstytucyjnego prawa do mieszkania, o które tutaj przecież idzie, jest stabilność i trwałość stosunku prawnego umożliwiającego korzystanie z lokalu. Jak niezwykle trafnie stwierdził w jednej z wypowiedzi Jarosław Kaczyński: „Mieszkanie jest warunkiem wolności, ktoś kto nie ma mieszkania własnego lub wynajętego za niewielkie pieniądze, nie jest człowiekiem wolnym.” Owa trwałość najmu w polskich warunkach, warunkach niestabilnego rynku pracy i niskich dochodów uzyskiwanych przez duże grupy pracowników, tym bardziej w odniesieniu do osób obecnie należących do grupy uzyskującej dochody, które nie pozwalają na samodzielne zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych na wolnym rynku, polega na zapewnieniu najmu o niskim czynszu do czasu, gdy sytuacja gospodarstwa domowego nie ulegnie istotnej zmianie. Program ten nie zawiera takich gwarancji.
Tymczasem dokumenty zawierające diagnozę sytuacji społecznej wskazują, iż społeczność, której oferta dotyczy składa się z osób uzyskujących relatywnie niskie dochody. Sama sytuacja zamieszkiwania w lokalach o bardzo niskim standardzie świadczy o tym, że chodzi tu gospodarstwa domowe, których potrzeby mieszkaniowe nie zostały zaspokojone z przyczyn o podłożu ekonomicznym. Z całą pewnością w większości wypadków są to te gospodarstwa domowe o niskich dochodach, o których mowa w art. 4 ust. 2 zd. ostatnie ustawy o ochronie praw lokatorów. Zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych takich gospodarstw domowych stanowi zadanie własne gminy. Panie Prezydencie, jeśli uchwała mieszkaniowa miasta nie kwalifikuje takich osób, jako spełniających kryteria do uzyskania lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy, to oznacza, że nie zagwarantowano w niej ochrony prawa do mieszkania. Oznacza to, że kryteria umożliwiające uzyskanie wsparcie ustanowiono na zbyt niskim poziomie, by można było uznać, że miasto realizuje zadanie, o którym mowa w art. 4 ust. 2, zd. ostatnie ustawy o ochronie praw lokatorów. Zatem możemy powiedzieć, że wysokość kryteriów kwalifikujących do udzielenia pomocy mieszkaniowej ustanowiono w oderwaniu od cen wynajmu na wolnym rynku, i że dochód, który pozwala na uznanie danego gospodarstwa domowego za gospodarstwo o niskich dochodach został ustalony w sposób całkowicie dowolny. Reasumując uważamy więc, że oferta utworzona w ramach programu rewitalizacji de facto stanowi próbę obejścia prawa, bowiem osobom, które winny mieć gwarancję możliwości bycia wpisanymi do kolejki mieszkaniowej oferuje się udział w całkiem innym programie. W programie, w którym nie określono jasnych reguł, zasad udzielania wsparcia. Program ten, w odróżnieniu od systemu pomocy mieszkaniowej utworzonego na podstawie przepisów ustawy o ochronie praw lokatorów nie przyznaje bowiem swoim beneficjentom żadnych uprawnień. Zawiera tylko niesprecyzowane możliwości. Mieszkańcy postulują by podniesiono kryterium ekonomiczne w uchwale o zasadach wynajmu lokali z mieszkaniowego zasobu miasta do takiego poziomu, który sprawi, że system pomocy mieszkaniowej w Gdyni będzie obejmował takie gospodarstwa domowe, których potrzeby mieszkaniowe nie są zaspokojone z powodów finansowych.
Miasto nie może oczekiwać, że lokatorzy porzucą swoje dotychczasowe domy, zamieszkają w drogich mieszkaniach z czynszem wolnorynkowym, jeśli program wsparcia nie przyznaje im jasnych uprawnień, nie zwiera żadnych gwarancji. Lokatorzy postulują by program wsparcia dla osób, które miałyby ewentualnie podjąć decyzję o przeprowadzeniu się do mieszkań, na których samodzielne utrzymanie ich nie stać, precyzyjnie określał jakie warunki trzeba będzie spełnić, by otrzymać wsparcie, jakiej wysokości dopłaty do czynszu program przewiduje, przez jaki czas świadczenia będą wypłacane, a także czy przyznane świadczenie będzie mogło zostać odebrane, a jeśli tak, to w jakich okolicznościach. Podpisani pod niniejszym listem pragną też zwrócić uwagę na zagrożenia, które program stwarza dla właścicieli mieszkań na wynajem. Otóż, warto zauważyć, że na komercyjnym rynku wynajmu mieszkań pojawią się lokatorzy, których dochody nie pozwalają na pokrycie opłat czynszowych. Przez nieokreślony jeszcze czas lokatorzy ci będą otrzymywali dopłaty i wywiązywali się z obowiązku opłacania czynszu, ale potem mogą pojawić się spore problemy, gdyż osoby o dochodach kwalifikujących je do pomocy mieszkaniowej nie będą w stanie samodzielnie opłacać czynszu wolnorynkowego. W ten sposób ciężar udzielania wsparcia niezamożnym lokatorom zostanie przerzucony z barków władzy publicznej na osoby prywatne, a w każdym razie wcześniej czy później prywatni właściciele odczują wyraźnie konsekwencje zaniedbań władz miasta w dziedzinie mieszkalnictwa. Jeśli bowiem nie będzie zasobu komunalnego to na realizację wyroku z uprawnieniem do lokalu socjalnego trzeba będzie czekać całymi latami.
Mieszkanie stanowi podstawę bytu, i dlatego prawo do dachu nad głową jest prawem człowieka. Art. 75 Konstytucji, który ustanawia publiczne prawo do mieszkania, stanowi, że władze wspierają rozwój budownictwa socjalnego, a ustawa o samorządzie gminnym stanowi, iż budownictwo komunalne stanowi zadanie własne gminy/miasta. Władze Gdyni w wyraźny sposób artykułują niechęć do wywiązywania się z tego obowiązku. To właśnie dlatego sytuacja mieszkaniowa niezamożnych gospodarstw domowych w Gdyni jawi się jako tragiczna, co wyraża się wyjątkowo długim okresem oczekiwania na zawarcie umowy najmu lokalu komunalnego. Mieszkańcy domagają się więc, by miasto poważnie potraktowało powinność zapewnienia realnego istnienia zasobu mieszkaniowego z lokami o czynszu umożliwiającym utrzymanie dachu nad głową mniej zamożnym gospodarstwom domowym. Mieszkańcy postulują, by Gdynia przedstawiła realny plan znacznego zwiększenia mieszkaniowego zasobu gminy w najbliższych latach.
Ogromne zastrzeżenia budzi też postawa władz miasta, jaka wykazują wobec lokatorów nękanych przez zarządców terenu. Mieszkańcy odnoszą wrażenie, że w odróżnieniu od właścicieli terenu są traktowani jak obywatele gorszej kategorii, że władze miasta w pełni przyjęły punkt widzenia właścicieli, przyjmując z góry, że racja stoi po stronie osób majętnych. Mieszkańcy, najemcy, dzierżawcy czytając dokumenty zawierające analizę ich sytuacji, stwierdzają między innymi, że przedstawia się ich opinii publicznej, jako osoby, które z premedytacją przebywają w domach zajmowanych bezprawnie, podczas gdy w rzeczywistości użytkują je na podstawie obowiązujących umów najmu /dzierżawy. Odnosi się wrażenie, że miasto odpowiedzialność za stan budynków przerzuca na najemców, uwalniając od niej osoby, które oferowały mieszkańcom wynajem/dzierżawę tych budynków i które przez lata pobierają z tego tytułu czynsz. W tym kontekście warto przypomnieć, że umowa o odpłatne użytkowanie lokalu/ domu bezsprzecznie i bezspornie przyznaje lokatorowi uprawnienie do niezakłóconego używania lokalu oraz że do ochrony praw lokatora ( najemcy, dzierżawcy) stosuje się przepisy o ochronie własności.
Tak jak nie ulega wątpliwości fakt, iż to na władzy publicznej spoczywa obowiązek zaspokajania potrzeb mieszkaniowych niezamożnych gospodarstw domowych, jak również, że prowadzenie gminnego budownictwa społecznego stanowi zadanie własne gminy/miasta, których to zadań gmina jednak nie zamierza realizować, to ogromne zdziwienie wywołują publiczne wystąpienia włodarzy miasta, z których wynika, że czują się oni zobowiązani do zajmowania stanowiska, w którym wypowiadają się na temat zgodnego, czy też niezgodnego z prawem zajmowania domów, choć kompetentnie wypowiedzieć się w tej sprawie jest władny jedynie niezawisły sąd. Tymczasem relacje pomiędzy stronami umów najmu/ dzierżawy, w stosunkach cywilnoprawnych mogą stawać się obiektem zainteresowania władzy samorządowej w wyjątkowych, ściśle określonych sytuacjach. „
- Naszym zdaniem – oświadczył radny Stolarczyk – poważne wątpliwości budzą zamiary Miasta, uczciwość i rzetelność proponowanych rozwiązań.
Wiceprzewodniczący Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski- na pewno w przytoczonym liście jest wiele tez, do których należałoby się ustosunkować, natomiast nie wiem, czy nie uczestniczyliśmy przed chwilą w turnieju szybkiego czytania, co uniemożliwiło nawet zastanowienie się nad tym. Chyba że celem Pana radnego było odczytanie pisma i pokazanie tym samym mieszkańcom, że się tym zajmuje. Wydaje się, że należało to pismo powielić i dostarczyć wszystkim radnym, gdyby Panu radnemu zależało na dyskusji. Na tej Sali powinniśmy mieć możliwość odnoszenia się do zarzutów i argumentów. Były w tym piśmie także cytaty z wypowiedzi Pana Prezesa Kaczyńskiego, które zapewne też były warte zastanowienia, ale też nie mieliśmy na to szansy. Proponowałbym inny sposób rozmowy.
Michał Bełbot- nieco zabawnie brzmiały słowa, że Pan Trzebiatowski nie miał okazji odnieść się do treści listu i jednocześnie nie czynił tego mając okazję. Fakt, że radni nie otrzymali listu nie świadczy, że tezy w nim zawarte mają mniejszą wagę. Ciekaw jestem jak Państwo, w kontekście argumentów Pana radnego, będziecie głosować nad projektem wniesionym dzisiaj w skandalicznym trybie (przyp. prot.: mowa o projekcie uchwały dot. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Śródmieście w Gdyni, rejonu ulic Jana z Kolna i projektowanej Nowej Węglowej).
Marika Domozych- dlaczego Pan radny Stolarczyk niczego nie powiedział na posiedzeniu komisji, chociaż prosiliśmy o wypowiedzenie się? Pan radny powtórzył argumenty, które padły na poprzedniej sesji, a o tym, co odczytał teraz, nie powiedział nic.
Tadeusz Szemiot- dwie tezy zawarte w liście są mi bliskie – wieloletnie zaniedbania i brak polityki w tym zakresie. Dzisiaj stajemy przed problemami wywołanymi planami inwestycyjnymi właścicieli, które przecież nie dzisiaj się narodziły i każdemu są znane od lat. Możemy wygłaszać płomienne mowy jak to się nie zgadzamy, że do tej pory nie rozwiązano problemu, ale dzisiaj stoimy właśnie przed próbą jego rozwiązania. W wypowiedziach radnych Stolarczyka i Bełbota nie usłyszałem argumentu przeciw samemu projektowi. Proszę więc o rozmawianie przede wszystkim o tym, czy ta pomoc jest dobrze zaplanowana i czy jest to jeden z kroków w kierunku udzielenia pomocy. Ja tak to rozumiem – że jest to jeden z kroków i że będziemy się zastanawiać nad kolejnymi rozwiązaniami.
Przewodnicząca J. Zielińska- czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę.
Z chwilą zarządzenia przez Przewodniczącą RMG głosowania, radna Hanna Mazur zwróciła uwagę z sali, że zgłaszała (poprzez podniesienie ręki – przyp. prot.) chęć zabrania głosu.
Przewodnicząca J. Zielińska nie udzieliła głosu radnej H. Mazur uzasadniając, że trwa już głosowanie nad projektem.
UCHWAŁA NR XXXI/769/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przyjęcia Programu Osłonowego wsparcia mieszkańców Wzgórza Gen. Orlicz-Dreszera, na lata 2017-2021, została podjęta: 16/0/1
Ad 6.3.
Projekt uchwały przedstawił, zgodnie z treścią załącznika, Wiceprezydent Michał Guć.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Sportu- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXI/770/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wykazu kąpielisk na obszarze morskim, przyległym do Gminy Miasta Gdyni w roku 2017, została podjęta: 19/0/2
Ad 6.4.
Elżbieta Sierżęga- w ubiegłym roku Sejm przyjął ustawę o zakazie propagowania komunizmu lub innego systemu totalitarnego przez nazwy obiektów, budowli i urządzeń użyteczności publicznej. Ustawa nakłada na samorządy obowiązek zmieniania nazw, których patroni przez swoją działalność kojarzeni są z systemem totalitarnym, trwającym w latach 1944 – 1989.
Pan Prezydent powołał zespół ds. dekomunizacji, który przyjrzał się nazwom wszystkich obiektów, budynków, ulic i placów. Wytypowano dwie ulice w dzielnicy Pogórze, których patronami są Gen. Zygmunt Berling i Wincenty Rzymowski. Życiorysy obu obecnych patronów ulic mają wiele wątków, także pozytywnych, ale niestety po roku 1943 podjęli współpracę z obcym państwem, ówczesnym Związkiem Radzieckim, w celu wprowadzenia władzy totalitarnej. Ta aktywność miała miejsce w okresie stalinowskim, najbardziej represyjnym, dlatego proponuje się dwóch nowych patronów – Kontradmirała Stanisława Mieszkowskiego i Komandora Jerzego Staniewicza, oficerów Marynarki Wojennej, obrońców Helu, rozstrzelanych po sfingowanym, tzw. procesie komandorów. W roku 1956 zostali zrehabilitowani wraz z pozostałymi pięcioma osobami. Nazwanie ulic ich imieniem jest symbolicznym hołdem im samym, jak i tysiącom ofiar stalinowskiego terroru.
W uzasadnieniu projektu przytoczone są biografie obecnych, jak i proponowanych patronów.
Kolejna zmiana dotyczy Śródmieścia i ulicy o obecnej nazwie: I Armii Wojska Polskiego. Wg stanowiska IPN należy zmienić tę nazwę zgodnie z przywołaną ustawą. I Armia została stworzona na terenie Związku Radzieckiego wbrew stanowisku polskiego rządu polskiego. Armia jako organ wojskowy była wykorzystywana do celów politycznych, rozbieżnych z polską racją stanu. Jednak na upamiętnienie zasługują losy zwykłych żołnierzy z ofiarnością walczących o Polskę, dlatego proponowana jest nazwa: „Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego”.
W celu zminimalizowania uciążliwości związanych ze zmianami wśród mieszkańców zostanie rozprowadzona ulotka informująca o proponowanych zmianach oraz o tym, że przy wyrabianiu dowodów osobistych i praw jazdy mieszkańcy będą zwalniani z opłat.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
DEBATA:
Andrzej Bień- bardzo się cieszę. Wielokrotnie się do tego przymierzaliśmy, ale nie udawało się przekonać wszystkich radnych. Był to pewien kłopot, może w mojej sile sprawczej. Bardzo się cieszę, bo osoby te mimo wcześniejszych zasług patronami absolutnie być nie powinni.
Michał Bełbot- dziękuję w imieniu mieszkańców całej Gdyni. Czekaliśmy na to wiele lat. Trudno oprzeć się wrażeniu, że gdyby nie stymulacja z poziomu centralnego, nigdy by do tej zmiany nie doszło, bo nie było woli dokonania tej dobrej zmiany. Dobrze, że to się stało. Pewien niesmak mimo wszystko pozostaje.
Wojciech Szczurek- pan radny Bełbot jest bardzo młodym człowiekiem i nie był uczestnikiem bardzo gwałtownych zmian w życiu publicznym. Myślę, że dobrze, że to się dzieje w skali ogólnopolskiej. W wielu polskich miastach pozostały kłujące w oczy pamiątki po historii. W trakcie prac nad projektem zmieniała się też opinia IPN w tym zakresie. Traktuję to jako element, który kończy proces trwający 25 lat. Bardzo spektakularnym momentem po pierwszych wyborach samorządowych było zdetronizowanie symbolu jakim był pomnik „Natasza”. Potem miały miejsce zmiany nazw ulic, potem, przy aktywnym proteście ambasady rosyjskiej, uporządkowanie sprawy bohaterów zasługujących na miano honorowych obywateli naszego Miasta i wyeliminowanie z tej listy wielu postaci. Proponuję nie przypisywać sobie sprawczej roli w tym zakresie. Dzisiejszy projekt jest kropką nad i. Myślę, że sprawiedliwość dziejowa znajdzie wyraz także w tej uchwale.
Paweł Brutel- od ponad roku odbywają się spotkania radnych z radą dzielnicy Pogórza, na których ten temat też był podejmowany z inicjatywy mieszkańców. Byłoby dosyć niesprawiedliwe nie odnotować, że w tym zakresie miała miejsce inicjatywa oddolna. Radni Trzebiatowski, Felmet, Sierżęga, Jędrzejewski, Król byli w tym gronie, więc wszystkie kluby radnych Rady Miasta Gdyni uczestniczyły w tej pracy i wówczas nie było jeszcze mowy o ustawie. Cieszymy się, że z inicjatywy Pana Prezydenta i dzięki obecnemu stanowi prawnemu udało się te prace przyspieszyć.
Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski- proces zmian nazw ulic mamy nawet sfotografowany w publikacji wydanej z okazji jubileuszu samorządu. Dobrze, że Komandorzy wreszcie będą uczczeni. Brakowało w Gdyni takiego miejsca dla nich. Obrady obserwuje Pan Krzysztof Chachulski, któremu też bardzo dziękuję i który też w tym brał udział i choć nie miał tak ortodoksyjnego poglądu na ten temat jak my, zwrócił nam uwagę, że trzeba przygotować ulotkę informacyjną. Dzięki mądrej, spokojnej rozmowie mieszkańcy też rozumieją, co się dzieje i dlaczego. Tłumaczenie zaowocowało.
W. Szczurek- gratuluję wszystkim Państwu, że będziecie mogli napisać w życiorysach: „uczestniczyłem czynnie w procesie dekomunizacji”.
Ta uchwała będzie jednym z elementów wydarzeń, które będą miały miejsce jeszcze w tym roku w naszym mieście. Będziemy upamiętniali postacie Komandorów poprzez odsłonięcie tablicy na budynku przy ul. 10 Lutego. W październiku tego roku odbędzie się uroczystość państwowa pochówku trzech Komandorów na cmentarzu oksywskim. Jednym z elementów uroczystości będzie sprowadzenie prochów Admirała Unruga z małżonką. W tym kontekście uchwała nabiera symbolicznego charakteru.
Patryk Felmet- dziękuję radzie dzielnicy Pogórze. Zmiana była oddolną inicjatywą mieszkańców. Wielkie podziękowania dla Pawła Borkowskiego i rady dzielnicy Pogórza.
Tadeusz Szemiot- zainteresowanie historią sprawia, że zdajemy sobie sprawę jak wiele w życiorysach bohaterów i normalnych ludzi jest odcieni szarości. Życie nie jest czarno – białe, jak obecnie próbuje się nas przekonywać. Ludzie czasami są bohaterami, a czasami wręcz przeciwnie. Dziękuję za bardzo mądrą propozycję zmiany w przypadku ulicy I Armii WP. To jest salomonowe rozwiązanie. Warto myśleć o naszych polskich losach, bardzo złożonych, trudnych, właśnie w ten sposób. W tej armii także byli bohaterowie, a że ich droga wiodła przez szlak Lenino nie było ich winą. I odwrotnie: to, że ktoś był żołnierzem wyklętym, też nie czyni go automatycznie bohaterem. Uczmy gdynian mądrego postrzegania historii. Na wszystko trzeba patrzeć z pogłębioną wiedzą.
UCHWAŁA NR XXXI/771/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany nazwy ulicy Generała Zygmunta Berlinga, ulicy Wincentego Rzymowskiego i ulicy I Armii Wojska Polskiego została podjęta jednogłośnie: 26 głosów za
Ad 6.5
Blok projektów uchwał dotyczących nieruchomości przedstawiał, zgodnie z treścią załączników, Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Geodezji, pan Tomasz Banel.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
/w/w komisje pozytywnie zaopiniowały wszystkie projekty dot. nieruchomości/
UCHWAŁA NR XXXI/772/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż lokalu niemieszkalnego oraz garaży położonych przy Al. Marsz. Piłsudskiego 16, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 6.6.
Pan T. Banel poinformował, że przedmiotowy projekt jak i kolejny związane są z przystąpieniem do rewitalizacji części Miasta zwanej „Meksykiem”. Negocjacje z właścicielami nieruchomości, które w przyszłości stanowić będą ciągi komunikacyjne.
UCHWAŁA NR XXXI/773/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Palmowej została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 6.7.
Naczelnik T. Banel zaznaczył, że wielkość powierzchni nieruchomości będącej przedmiotem projektu została podana na podstawie danych uzyskanych z ewidencji. Przeprowadzenie podziału spowoduje weryfikację danych.
UCHWAŁA NR XXXI/774/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Orzechowej została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 6.8.
Pan T. Banel poinformował, że przedmiotowy projekt rozpoczyna blok projektów dotyczących komunalizacji. Gmina musi utrzymywać ciągi komunikacyjne, a tym samym przejmować w zarząd stosowne nieruchomości.
UCHWAŁA NR XXXI/775/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonych przy ul. Gołębiej została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 6.9.
- Przedmiotowy projekt – informował p. T. Banel- wiąże się z zamiarem wystąpienia do Wojewody pomorskiego o przekazanie gminie przedmiotowych nieruchomości.
UCHWAŁA NR XXXI/776/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Kombatantów została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 6.10
UCHWAŁA NR XXXI/777/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonych przy ul. Krzemowej została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 6.11
UCHWAŁA NR XXXI/778/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonych przy ul. Czechosłowackiej została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 6.12
UCHWAŁA NR XXXI/779/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów dzierżaw nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni, przy ul. Świeckiej i Wiejskiej została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 6.13
UCHWAŁA NR XXXI/780/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni, przy ul. Świętojańskiej (Skwer Żeromskiego), została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 6.14
UCHWAŁA NR XXXI/781/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni, przy ul. Zygmunta Augusta, została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 6.15
UCHWAŁA NR XXXI/782/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni, przy ul. Morskiej, została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 6.16
T. Banel- projekt dotyczy 2. nieruchomości, ale zapisanych w jednej księdze wieczystej. Chcemy zachować ten teren jako rezerwę pod rozwiązania komunikacyjne. Na razie proponujemy kontynuowanie umów.
Do projektu uwagę zgłosił radny Bogdan Krzyżankowski: - Projekt dotyczy dwóch działek położonych w różnych miejscach. W tym przypadku nie będę miał problemu z głosowaniem, ale na przyszłość proszę, aby tego typu problem rozpatrywany był w ramach dwóch projektów uchwał.
UCHWAŁA NR XXXI/783/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów dzierżaw nieruchomości gruntowych położonych w Gdyni, przy ul. Skarbka, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 6.17
T. Banel- w 2013 roku gmina stała się nowym zarządcą obiektu Zespół Gdyńskich Hal Targowych. Wówczas podmioty tam funkcjonujące były w różnych sytuacjach. Większość spraw udało się unormować. Z tymi, którzy mieli umowy, a wcześniej ponieśli nakłady, podpisano umowy na 8 lat. W międzyczasie pojawili się nowi najemcy, z którymi zawarto nowe umowy. Znaczna część kupców poradziła sobie. Składają wnioski o kontynuowanie umów. Naszym zdaniem jest to dobry moment na ujednolicenie czasu obowiązywania umów. Wszystkie umowy zawarte byłyby do roku 2020.
UCHWAŁA NR XXXI/784/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umów dzierżaw nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni, zabudowanych kompleksem Miejskich Hal Targowych, położonych przy ul. Wójta Radtkego 36/40. została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 6.18
UCHWAŁA NR XXXI/785/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni, przy ul. Ignacego Krasickiego, została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 6.19
T. Banel- w tym przypadku intencją była sprzedaż nieruchomości, ale wspólnoty nie doszły do porozumienia, dlatego proponujemy kontynuowanie umowy dzierżawy ze stawką o 100 % wyższą. Umowa byłaby zawarta na czas nieoznaczony.
UCHWAŁA NR XXXI/786/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni, przy ul. Zbożowej, została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 6.20
T. Banel- do tej pory przedmiotowy teren był dzierżawiony jako parking. Wpłynął wniosek o kontynuowanie umowy dzierżawy do czasu zagospodarowania terenu (w projekcie planu teren jest przeznaczony na realizację celu publicznego).
UCHWAŁA NR XXXI/787/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy nieruchomości położonej w Gdyni, przy ul. Jana z Kolna, została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 6.21
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, radny Stanisław Borski, przypomniał, że przedmiotowa skarga była już przedmiotem pracy, a następnie opinii komisji. – Została podjęta uchwała przez RM. Po ponownym rozpatrzeniu skargi komisja nie dopatrzyła się nowych okoliczności, wobec czego ponownie wnioskuje o uznanie skargi za bezzasadną.
UCHWAŁA NR XXXI/788/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie skargi xxxix na działalność Kierownika Administracji Budynków Komunalnych Nr 4 w Gdyni, została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 6.22
St. Borski- komisja wyjaśniła, że w sprawie chodzi o uporczywe uchylanie się od obowiązku kasowania biletu. Komisja Rewizyjna uznała skargę za bezzasadną.
UCHWAŁA NR XXXI/789/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie skargi xxx na działalność Dyrektora Zarządu Komunikacji Miejskiej została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 6.23
Wystąpienie Wiceprzewodniczącego RM, radnego Andrzeja Bienia (ilustrowane mapami i zdjęciami – p.p.): - Pan Prezydent wyjaśnił, dlaczego projekt został ponownie wprowadzony do porządku obrad (patrz pkt 2. niniejszego protokołu). Plan dotyczy bardzo ważnego, atrakcyjnego terenu, tzw. Międzytorza, a ściślej obszaru nazywanego Śródmieściem Morskim. Przez wiele lat teren ten był wykorzystywany na potrzeby kolei. Obecnie jest to obszar zaniedbany, a jego potencjał nie jest wykorzystywany. Można by tu stworzyć nową przestrzeń miejską, realizować nowe formy aktywności Miasta. Wyjątkowe jest to, że teren o takim charakterze leży bezpośrednio przy Śródmieściu. Warto tę przestrzeń odpowiednio zagospodarować, a to wymaga opracowania planu. Ponieważ jest to obszar należący do centrum, proponuje się nawiązanie do historycznych form zabudowy uznanej za pomnik historii, ale – ponieważ żyjemy w innych czasach – chcemy, aby szacunek dla historii, dla cech gdyńskiej architektury, połączony był z nowoczesnością.
W celu chronienia dziedzictwa wskazane są w planie obiekty zabytkowe. Jest to kamienica przy ul. Portowej 4 oraz zespół dworca kolejowego. Są to też budynki, które nie są chronione wpisem do rejestru, położone przy ul. Portowej 8 i przy ul. Jana z Kolna 2 (grupa A). Z kolei kamienica przy ul. Portowej 6 i budynek przy ul. T. Wendy 15 to grupa B. Grupa C to obiekty, które mają pewną wartość, ale nie jest konieczne ich zachowanie (magazyn towarowy przy ul. Jana z Kolna 28 i kościół przy ul. Portowej) - te obiekty obejmujemy ochroną stosownymi zapisami w planie.
Zapisy planu mają też zapewnić dostępność przedmiotowego terenu dla wszystkich mieszkańców, stąd propozycja urządzenia parku na skrzyżowaniu ulic Jana z Kolna i Tadeusza Wendy oraz na tyłach zabudowy ulicy Portowej. Będzie to przestrzeń publiczna. Do tego ciąg pieszo – rowerowy, który będzie prowadził od ulicy Władysława IV do terenów dworca kolejowego.
Generalnie zabudowa będzie miała charakter śródmiejski, pierzejowy, będzie liczyła od 5. do 6. kondygnacji, a gdzieniegdzie będzie możliwość dobudowania 7. kondygnacji. Będzie też możliwość tworzenia dominant, ponieważ przewiduje się stosowanie nowych rozwiązań, charakterystycznych dla nowoczesnych przestrzeni miejskich, które będą urozmaicały krajobraz Miasta. Jeśli chodzi o intensywność i skalę zabudowy, to będą one korespondowały z tym, co obecnie występuje na terenie Śródmieścia. Funkcja mieszkaniowa i usługowa w parterach budynków.
Możliwe będzie zbudowanie centrum handlowego. Liczymy na to, że nowa zabudowa mieszkaniowa pozytywnie wpłynie na obecnie funkcjonujące podmioty kupieckie.
Jest też przewidziana przestrzeń dla ewentualnego włączenia ulicy Nowej Węglowej w układ komunikacyjny prowadzący do Drogi Czerwonej. Plan tylko rezerwuje na ten cel przestrzeń, ponieważ te kwestie nie są jeszcze rozstrzygnięte.
Obszar będzie komunikowany poprzez ulice Władysława IV, 3 Maja i ulicę, która jeszcze nie istnieje, a która włączy się do przekształconego układu drogowego w obszarze Placu Konstytucji.
Radny poinformował o spełnieniu wymogów proceduralnych (wyłożenie, dyskusja publiczna, rozpatrzenie wniosków do planu, dyskusja na posiedzeniach komisji RMG).
Radny A. Bień poinformował o treści uwag, jakie wpłynęły do planu i sposobie ich rozpatrzenia przez Prezydenta Gdyni. – Gros osób – informował radny – które włączyły się w dyskusję nad planem, wykazało się w tym względzie dużą kompetencją.
- Pierwsza uwaga Pomorskiej Komunikacji Samochodowej sp. z o.o., radnego P. Stolarczyka oraz p. R. Kierszka: dotyczy terenu przeznaczonego dla komunikacji. Wskazane są w niej szczegółowe rozwiązania, które nie mogą być elementem planu. Te kwestie będą ustalane na etapie opracowywania rozwiązań komunikacyjnych.
Uwzględniona została uwaga PKS dotycząca zabezpieczenia odpowiedniej liczby miejsc dla obsługi regionalnej i międzynarodowej, w połączeniu z komunikacją publiczną.
Bardzo szczegółowe są propozycje dotyczące np. zieleni, ale nie są to kwestie tak drobiazgowo rozwiązywane w planie. Oczywiście zieleń jest w tej przestrzeni zaplanowana.
- Uwaga Morskiej Agencji Gdynia sp. z o.o. i Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A: Morska Agencja chciałaby doprecyzowania definicji dotyczących pylonów informacyjnych przed budynkami biurowymi, co na etapie planu nie jest konieczne. Te kwestie będzie regulować uchwała krajobrazowa.
Jeśli chodzi o Zarząd Portu, to uwaga dotyczyła kilku kwestii – m. in. zabudowy od strony ulicy Nowej Węglowej Duża część ruchu ma się odbywać właśnie od tej strony. Powstanie tam zabudowa pierzejowa. Port postuluje wykluczenie w tej części terenu zabudowy mieszkaniowej lub wpisania klauzuli uciążliwości dla tego fragmentu terenu, z uwagi na działalność portu. Uznaliśmy, że w gestii portu jest ograniczenie tych uciążliwości. Uwagi nie uwzględniono. Planujemy, że w tej części realizowana będzie przede wszystkim funkcja usługowa.
Następna uwaga dotyczyła poszerzenia ulicy komunikacyjnej, która obejmowałaby również Węzeł Ofiar Grudnia i łączyłaby się z Estakadą Kwiatkowskiego. Te kwestie będą analizowane przy planowaniu szczegółowych rozwiązań, ale na potrzeby planu nie jest to konieczne i dlatego Prezydent tej uwagi także nie uwzględnił.
- Uwaga firmy „Speciopost” dotycząca nieruchomości przy ul. Jana z Kolna 2: firma władająca tą nieruchomością proponowała pewne korekty linii zabudowy, wykluczenie powstania przejścia przez jej teren i ten postulat uwzględniono – przejścia nie będzie. Co do linii zabudowy to uwzględnienie wniosku wpłynęłoby na sąsiedni budynek, dlatego nie został uwzględniony.
- Uwaga nr 4 p. R. Nalezińskiego dotyczyła pewnych sformułowań definicyjnych. Pan Prezydent uznał, że proponowane zapisy są wystarczające i nie wymagają doprecyzowania.
Inny wniosek dotyczył przesunięcia linii zabudowy. Pewne zróżnicowanie jeśli chodzi o kształt pierzei spowoduje, że przestrzeń będzie atrakcyjna, natomiast zabudowa w jednej linii wydaje się mniej ciekawa. Chcemy stworzyć architektom możliwość zaprojektowania ciekawych rozwiązań.
Postulat dotyczący zapewnienia publicznego dostępu do przejścia przez teren 03, 04 oraz 05 i 06: ta kwestia będzie przedmiotem późniejszego rozstrzygnięcia. Na obecnym etapie wydaje się, że nie ma potrzeby wyznaczania tam dodatkowej przestrzeni publicznej. Skomunikowanie tego terenu jest wystarczające. Tego wniosku Prezydent nie uwzględnił.
Proponowano też wprowadzenie zakazu ogradzania nieruchomości. Tej propozycji nie uwzględniono.
Postulat co do proporcji współczynników mieszkaniowych i usługowych po to, żeby nie powstały tam niskie obiekty: ryzyko jest tu niewielkie i dlatego wnioski p. Nalezińskiego w tej części nie zostały uwzględnione, natomiast doprecyzowane zostały, zgodnie z jego propozycją, zapisy dotyczące zabudowy parkingowej.
- 3 uwagi Stowarzyszenia Miasto Wspólne, Stowarzyszenia „Rowerowa Gdynia” oraz p. Martyny Regent: większości postulatów nie uwzględniono, część była spójna z uwagami p. Nalezińskiego , natomiast część nie powinna być uwzględniana na etapie planu, ponieważ dotyczą zbyt szczegółowych regulacji.
Istotny postulat dotyczył terenu zielonego. Postulowano jego zwiększenie niemal trzykrotnie. Wydaje się, że obecnie zaplanowany park jest wystarczający i stąd nieuwzględnienie wniosku.
Wnioski dotyczące zwiększenia do 30 lub 40 % powierzchni biologiczne czynnej uznane zostały przez Prezydenta za niezasadne.
Postulat wskazywania dokładnej lokalizacji dominant: na etapie planu nie warto tego robić. Warto dać pewną swobodę architektom.
Kwestia poszerzenia Władysława IV (dwa pasy w każdym kierunku): zapewne tak się stanie. Musimy te przestrzenie obsłużyć. Dlatego również Prezydent nie przyjął postulatu zmniejszenia parametrów parkingowych. Przyjęty został wymóg jednego miejsca na jedno mieszkanie, co i tak jest rygorystycznym wymogiem, który ma zniechęcać do poruszania się samochodem.
Inne uwagi dotyczyły innej szerokości chodników czy zwiększenia liczby szpalerów drzew (większej liczby niż zaplanowana nie przewidujemy).
Uwagi dotyczącej zwiększenia szerokości ciągu pieszo – rowerowego też nie uwzględniono. Uznano, że to co jest zaplanowane, jest wystarczające.
- Były też inne uwagi – informował dalej radny Bień - np. uwzględniono wniosek Stowarzyszenia „Rowerowa Gdynia” dotyczący przebiegu trasy rowerowej wzdłuż ulicy Janka Wiśniewskiego.
Wniosek p. L. Dzierżaka o umożliwienie realizacji na terenach 01 do 07 i 09 zabudowy bez ograniczania wysokości budynków: tego wniosku Prezydent nie uwzględnił uznając wysokość 55 m za wystarczającą.
Z chwilą przystąpienia do realizacji kolejnych etapów być może będziemy korygować zapisy tego planu. Na razie chodzi o ustalenie generalnych zasad.
/Przyp. prot.: szczegółowe omówienie uwag – patrz załącznik nr 2 do projektu uchwały/
Przewodnicząca J. Zielińska przypomniała, że przedmiotowy projekt został wprowadzony do porządku obrad w trybie nadzwyczajnym, natomiast komisje pracowały nad nim przed sesją marcową (na której został wycofany z porządku obrad przez projektodawców).
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
DEBATA:
Hanna Mazur- Gdynia ma 90 lat, a port 95. Nie zwrócono uwagi na to, że działalność portowa ma swoje minusy. Planowanie wielkich inwestycji mieszkaniowych tak blisko portu jest trudne do zrozumienia. Prośba portu (mowa o uwadze zgłoszonej do planu) została odrzucona i jest to dla władz portu kłopot. Oczekiwanie, że działalność portu nie będzie uciążliwa, jest trochę naiwne. Dobrze by było przyjrzeć się temu. Mieszkańcy mogą oczekiwać, że będą mieli ciszę i spokój. Powiem trochę złośliwie: mówi się, że będą brane pod uwagę nowe tereny pod mieszkalnictwo, więc może pomyśleć o zamknięciu portu, a wtedy byłoby jeszcze więcej miejsca dla zabudowy mieszkaniowej.
Paweł Stolarczyk- sposób wprowadzenia projektu pod obrady: mieliśmy ten projekt co prawda w programie poprzedniej sesji, ale nie był procedowany. Byłoby więc wskazane, żeby był w materiałach kierowanych na dzisiejszą sesję. Nie dość, że my jesteśmy zaskoczeni, to jest to pewien nietakt wobec mieszkańców, którzy po fakcie dowiedzą się, że plan został przegłosowany (zapewne większością głosów).
Prezydent Wojciech Szczurek- jest to bardzo szczególna sytuacja, wynikająca z czystej ostrożności procesowej, jak mówią prawnicy. Wszystkie wymogi proceduralne zostały zrealizowane, plan poddany został najbardziej uspołecznionej w historii Miasta procedurze uchwalania planów. Pojawiły się pewne wątpliwości formalne, ale doszliśmy do wniosku, że z dyskusją o zagospodarowaniu tej przestrzeni nie ma to wiele wspólnego, stąd wracamy do tematu. Chodzi o to, żeby nie tracić kolejnego miesiąca. Jesteśmy w stałym kontakcie z PKP (pamiętam dyskusję w sprawie Międzytorza, jaka toczyła się 25 lat temu). Powinniśmy zrobić wszystko, żeby działania związane z kolejnym etapem zostały zrealizowane.
Wytyczenie granicy między przestrzeniami funkcji miejskiej i funkcji portowej jest efektem wieloletnich dyskusji i uzgodnień z Zarządem Portu. Docierają do mnie sygnały, że na różnych przestrzeniach portowych i przyportowych, zdaniem wielu osób związanych z portem, można by działalność portową poszerzyć (pytałem o to wprost Prezesa portu, który tego nie potwierdził). Trzy rozwojowe obszary są własnością PKP w nadzorze Skarbu Państwa, spółki NAUTA, która jest w 100 % kontrolowana przez Skarb Państwa i spółki PKM, właściciela DALMORU i także w 100 % kontrolowanej przez Skarb Państwa. Jeśli państwo w trosce o rozwój portu będziecie miało wobec nas inne oczekiwania, to wystąpi z taką inicjatywą, ale dzisiaj rząd RP oczekuje przekształceń tej przestrzeni i mówię to z całą odpowiedzialnością. Bardzo mnie cieszy, że kolejne rządy popierają te działania.
Zapisy planu przewidują lokalizację funkcji usługowej od strony północnej. Ten styk Miasto – Port jest w Gdyni żywy i prawdziwy. Oczywiście wywołuje to dyskusje, ale te działania są następstwem uzgodnień co do granic administracyjnych portu. Pajęczyna torów leżących na północ od ul. Nowej Węglowej jest wielką rezerwą pod rozwój portu i oby znalazły się na to środki oraz realne zapotrzebowanie. Nie znam żadnego poważnego argumentu ani oficjalnego stanowiska, które by kwestionowały działania planistyczne w tym zakresie. Myślę, że ten niepokój, który też do mnie dociera, nie przekłada się na stanowiska formalne zainteresowanych podmiotów, nie tylko uprawnionych do zarządzania, ale też odpowiadających za strategię rozwojową tych terenów.
Ireneusz Bekisz- odniosę się do zarzutu radnego Stolarczyka dotyczącego wprowadzenia projektu w trybie nadzwyczajnym. Przypomnę, że miesiąc temu szczegółowo omawialiśmy ten projekt, spotykaliśmy się z Panem Karzyńskim (Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego- p.p.). Wycofaliśmy projekt w dniu sesji, więc mieszkańcy mogli wnieść uwagi. Zawsze jest oczywiście jakaś gra interesów, ale uważam, że im szybciej ten plan będzie zatwierdzony, tym lepiej. Wiemy o podpisaniu listu intencyjnego przez PKP i generalnego wykonawcę. Może powstać coś dobrego dla Miasta. Tu o braku szacunku dla mieszkańców nie może być mowy.
Patryk Felmet- na posiedzeniu komisji kultury zastanawialiśmy się co zrobić, żeby ożywić Śródmieście i taka okazja pojawia się w kontekście planu. Tymczasem wydaje się, że mamy ochotę zrobić kasę na ulicy Świętojańskiej po to, aby za jakiś czas ponownie zastanawiać się nad sposobem ożywienia tych ulic. Teren Infoboxu pokazuje, że mieszkańcy, nie tylko młodzi, potrzebują takich przestrzeni.
Dość dziwny był dla mnie argument, że wysokie budynki nie są przestrzenne.
Wydawać by się mogło, że skoro te tereny graniczą z halą targową, to jest okazja na zrewitalizowanie hali, a tymczasem planuje się sklep wielkopowierzchniowy, a więc „wbijamy hali gwóźdź do trumny”.
Nie rozumiem kolegów z PO, którzy też twierdzą, że to miejsce powinno tętnić życiem. Nie rozumiem, dlaczego nie można tego zaprojektować na nowo.
Tadeusz Szemiot- prognozowanie jest bardzo trudne. Technologie pozwalają na to, żeby na mniejszych powierzchniach odbywały się większe przeładunki. Porty rozwijają się dzisiaj dzięki intensyfikacji funkcji portowych, unowocześnianiu urządzeń, a także zmianie charakteru ładunków. Torowiska stoją puste. Pamiętam doskonale, bo to rząd PO rozpoczął ten proces, argumenty wówczas padające, że mordujemy rybołówstwo, że koniec z DALMOREM, który zresztą dawno nastąpił, bo ta gałąź gospodarki już nie funkcjonuje. Dobrze, że otwieramy nowe tereny na rozwój Miasta. To nie jest marnotrawstwo, a wręcz przeciwnie. Oczekiwanie, że rząd ożywi jakąś gałąź gospodarki jest zwyczajnym populizmem i oszukiwaniem ludzi.
Jedno mi się bardzo nie podoba – sprawa parku. W 2008 roku przeprowadzono badania dotyczące lokalizacji dużego parku i wynikało z nich, że w północnej części właśnie tego brakuje. Takie obiekty powinny być w mieście i powinny być większe. Park powinien być większy, bo na takim terenie mogą być realizowane różne, społeczne funkcje. Rozumiem, że jest to zderzenie interesów. Rozumiem, że Skarb Państwa nie chce pozwolić na to, aby taki park powstał. Prośba do kolegów z PiS o lobbing w tej sprawie. Warto przekonać rząd, że taki park jest potrzebny, a PKP mogłaby zrezygnować z części przychodów z tych gruntów.
H. Mazur- władze portu złożyły swoje uwagi w najbardziej oficjalny sposób jak można. Pan radny ma lekkie podejście do upadku gałęzi przemysłu (uwaga skierowana do przedmówcy).
Michał Bełbot- odnosząc się do słów dotyczących trybu procedowania: tak istotnego projektu uchwały nie powinno się wprowadzać w trybie nadzwyczajnym. Trudno nie odnieść wrażenia, że chodzi o to, aby mieszkańcy, zwłaszcza ci, którzy złożyli uwagi, o tym się nie dowiedzieli. Wielokrotnie podkreślaliśmy, że nie akceptujemy takiego trybu.
Zgadzam się z częścią uwag, które nie zostały uwzględnione. Zabrakło odwagi jeśli chodzi o wysoką zabudowę. To jest bezpieczny plan, który nie pozwoli na wysoką zabudowę. Wielka szkoda.
Liczyłem, że powstaną miejsca spotkań wielopokoleniowych, ale jednak tak nie będzie. Na parterach będą prawdopodobnie mieszkania, a nie miejsca, w których mieszkańcy będą mogli się spotykać.
Podobnie w przypadku parku. Dostajemy namiastkę zieleni w tej potencjalnie ciekawej przestrzeni. Z jednej strony Państwo mówicie, że toczyły się rozmowy z mieszkańcami, natomiast na podstawie moich spotkań mogę powiedzieć, że nie do końca są zadowoleni. Wzięto pod uwagę interes inwestora, bo powstanie kolejne centrum handlowe, które dobije handel na ul. Starowiejskiej. Nie może być naszej zgody na dobijanie kupców w Gdyni. Nie poprzemy tego projektu.
Dyrektor Marek Karzyński odniósł się do części wypowiedzi radnego Bełbota: - Plan nie pokazuje ostatecznego kształtu przestrzeni, a rozpoczyna tylko pewien proces. Elementem do rozstrzygnięcia będzie m. in. lokalizacja budynków wysokościowych. Chcielibyśmy wyłonić lokalizacje i projekty w drodze konkursów, z udziałem szerokiego grona architektów. Podobnie z centrum handlowym – kształt centrum i jego wewnętrznych przestrzeni zostanie określony w drodze konkursu. Nie możemy obecnie wpisywać do planu wymogów konkursów. Sądy administracyjne uznały, że jest to przekroczenie upoważnienia ustawy. Musimy robić odwrotnie – najpierw konkurs, a potem ewentualnie korekta zapisów planu.
UCHWAŁA NR XXXI/790/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Śródmieście w Gdyni, rejon ulic Jana z Kolna i projektowanej Nowej Węglowej została podjęta: 20/6/0
Ad 6.24
Wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz poinformował, że projekt ma charakter techniczny.
Zmiany związane z przeznaczeniem przez PFRON dodatkowych środków wyszczególnione są w załączniku.
Opinia Komisji Polityki Rodzinnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXI/791/17 RADY MIASTA GDYNI zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych została podjęta jednogłośnie: 21 gł. za
Ad 6.25
Paweł Brutel- za około miesiąc odbędą się w Gdyni mistrzostwa UEFA EURO U21. Projekt uchwały ustanawia uprawnienie do przejazdów środkami komunikacji miejskiej na podstawie biletów na mecze piłkarskie. Jest to standard obowiązujący na wszystkich imprezach organizowanych przez UEFA. Uprawnienie obowiązuje w dniu meczu, od godziny 15:00, do godz. 3:00 następnego dnia.
Autopoprawka: w paragrafie 1. w miejsce roku 2016 wpisanie roku 2017.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXI/792/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia uprawnień w ramach przewozów o charakterze użyteczności publicznej została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 6.26
B. Bartoszewicz- projekt ma na celu otworzenie jednostki - Gdyńskiego Centrum Zdrowia – w której wszyscy obywatele Gdyni będą mogli uzyskać kompleksową informację na temat usług zdrowotnych oferowanych w mieście. Mamy dzisiaj w Gdyni bardzo szeroką ofertę w zakresie opieki zdrowotnej, promowaną przez wiele instytucji i jednostek. Chcemy tę ofertę poszerzyć w kontekście edukacyjnym i informacyjnym. Odbyło się ponad 17 spotkań zespołu, który nad tym zagadnieniem pracował. Okazało się, że brakuje w Gdyni miejsca, w którym dostępna byłaby informacja obejmująca działalność wszystkich podmiotów.
Środki zewnętrzne na realizację programów miękkich - procedura ubiegania się o te środki przez urząd jest bardziej skomplikowana niż ubieganie się o nie przez samodzielną jednostkę. Chcemy też, aby jednym z celów powołania centrum było opracowanie przez nie strategii dla opieki zdrowotnej w Gdyni. Na początku jednostka będzie tworzona w oparciu o etatyzację Wydziału Zdrowia, a z czasem chcemy rozszerzyć jej działalność w zakresie promowania, edukowania, działań prozdrowotnych.
Pełna informacja jak w uzasadnieniu załączonego projektu.
Komisja Polityki Rodzinnej- pozytywna
DEBATA:
I. Bekisz- z jakim kosztem wiąże się utworzenie tej jednostki i co z Wydziałem Zdrowia? Czy te instytucje nie będą się dublować?
H. Mazur- wydaje mi się, że takie posunięcie będzie owocne. Czy bierze się pod uwagę takie działanie jak konsolidacja usług wszystkich jednostek w celu zwiększenia dostępności? Wiem, że w jednym miejscu jest dostęp do danej usługi, a w innym nie ma. Chodzi o to, żeby pacjent miał szybszy dostęp do lekarza.
M. Król- cieszę się z działań, które przyczyniają się do wzrostu świadomości zdrowotnej gdynian. Czy centrum wypełni lukę, jaką mamy obecnie w szkołach? Dzieci na lekcjach biologii uczą się o budowie gadów czy płazów, a nic nie wiedzą np. o profilaktyce. Czy będzie możliwość szkolenia dzieci w centrum po to, żeby miały większą świadomość?
B. Bartoszewicz- podstawa programowa mówi, co szkoły mają realizować w tym zakresie. Są oczywiście luki. Jednym z działań centrum będą inicjatywy edukacyjne, natomiast dzisiaj nie wiem, jakie konkretnie będą to działania, ale myślę, że centrum mogłoby także taką działalność prowadzić.
Odpowiadając radnej Mazur Wiceprezydent mówił: - Nie mamy wpływu na działalność przychodni, ale poszerzyliśmy już oferty powiązane ze zdrowiem w ramach działalności różnych jednostek miejskich. Zależy nam, żeby informacja na temat tych ofert była dostępna w jednym miejscu. Centrum nie będzie realizowało zadań NZOZ-ów, natomiast będziemy zbierać informacje na temat ich problemów – te jednostki będą objęte sieciowaniem jeśli chodzi o informacje.
Wydział Zdrowia zostanie zlikwidowany, a jego działania przejmie centrum. Osoby pracujące w wydziale albo otrzymają propozycję zatrudnienia w centrum w oparciu o te same prawa pracownicze albo otrzymają propozycję podjęcia alternatywnej działalności.
Koszt działalności centrum będzie adekwatny do kosztu funkcjonowania wydziału. Dodatkowym kosztem będzie zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za sprawy kadrowe i księgowe.
UCHWAŁA NR XXXI/793/17 RADY MIASTA GDYNI w sprawie utworzenia gminnej jednostki budżetowej pod nazwą „Gdyńskie Centrum Zdrowia”, została podjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 7.
Sprawozdanie z prac Komisji Oświaty przedstawiła jej Przewodnicząca, radna Ewa Krym.
W okresie sprawozdawczym odbyło się 9 posiedzeń.
Standardowym zajęciem komisji jest oczywiście opiniowanie projektów uchwał, przede wszystkim dotyczących oświaty i budżetu.
Kwestie budżetowe, jak zawsze obszernie i przejrzyście, wyjaśnia Skarbnik Krzysztof Szałucki.
Stałym punktem programu pracy komisji jest odwiedzanie placówek oświatowych.
I tak w okresie sprawozdawczym wizytowaliśmy w kolejności:
Gimnazjum Nr 20, SP Nr 48, Przedszkole Nr 28, Zespół Szkół Nr 7, I Akademickie LO, ZespółSzkół Nr 14, Zespół Wczesnej Edukacji, w którego skład wchodzą SP Nr 45 i Przedszkole Nr 50, SP Nr 21, Przedszkole Nr 16, Gimnazjum Nr 1.
Członkowie komisji oprowadzani byli po placówkach, informowani o problemach, ale także o sukcesach zespołów pedagogicznych.
Praca nad budżetem w dziale oświaty na rok 2017 odbywała się z udziałem Skarbnika K. Szałuckiego i przedstawicielki wydziału oświaty, pani Anny Bennich.
Począwszy od 19 grudnia ubiegłego roku systematycznie spotykaliśmy się z Wiceprezydentem B. Bartoszewiczem, w celu zapoznawania się z propozycjami zmian wprowadzanych do sieci gdyńskich szkół. Informacje przekazywała komisji przedstawicielka wydziału oświaty, pani Aneta Szymerowska. W dyskusjach aktywnie brali udział stali uczestnicy posiedzeń – przedstawiciele związków zawodowych edukacji: NSZZ „Solidarność” i ZNP.
Ad 8.
Do Prezydium RM interpelacje nie wpłynęły.
Ad 9.
Radna M. Domozych przedstawiła założenia projektu „Gdynia piknikowa” (zgodnie z treścią załącznika).
Po poinformowaniu o lokalizacji pierwszych 6. miejsc przeznaczonych na organizowanie pikników, radna Domozych poprosiła radnych o wyszukiwanie kolejnych lokalizacji. – Będę również zabiegała o pomoc rad dzielnic, które znają swoje tereny.
Do wzięcia udziału w inauguracji sezonu letniego zaprosiła radnych Wiceprzewodnicząca B. Szadziul.
Przewodnicząca J. Zielińska poinformowała o możliwości otrzymania zaproszeń na uroczystości organizowane w Dniu Flagi.
Przewodnicząca zaprosiła do wzięcia udziału w uroczystościach organizowanych w związku z obchodami święta Konstytucji 3 Maja.
Przewodnicząca przypomniała o zbliżaniu się terminu ostatecznego złożenia oświadczeń majątkowych.
Ad 10.
I. Bekisz- dobrym obyczajem okresu, gdy Przewodniczącym RM był Pan Szwabski, było informowanie o tym, co się dzieje w Dolinie Redy i Chylonki. Mówię o tym, ponieważ PWiK po raz pierwszy obniżył cenę i spóźnił się z zawiadomieniem o tym fakcie administratorów. Gdyby cena zwiększyła się, byłby to problem dla wszystkich administratorów.
Radny skierował do Przewodniczącej RM wniosek o przestawianie na sesjach krótkich informacji przez Przedstawiciela Gdyni w Związku Gmin, radnego Z. Zmudę-Trzebiatowskiego.
Z. Zmuda-Trzebiatowski- z przyjemnością podejmę się tego. Może nie będzie to informacja przekazywana na każdej sesji, ale na pewno powinna być co jakiś czas przedstawiana.
Ad 11.
Termin kolejnej sesji: 24 maja b.r.; godz. 12:00
A 12.
Zakończenie obrad ogłosiła Przewodnicząca RMG, radna Joanna Zielińska.
Na podstawie stenogramu zredagowała:
insp. Zofia Kostrzewska
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Odpowiedzialny za treść: | Magdalena Anuszek |
Wprowadził informację: | Katarzyna Manikowska |
Ostatnio zmodyfikował: | Katarzyna Manikowska |
Data wytworzenia informacji: | 13.04.2017 |
Data udostępnienia informacji: | 13.04.2017 |
Ostatnia aktualizacja: | 21.06.2017 |
Data aktualizacji | Czynność | Osoba |
---|---|---|
21.06.2017 14:36 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
21.04.2017 10:03 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
20.04.2017 08:38 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
19.04.2017 16:14 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
19.04.2017 15:10 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
13.04.2017 11:19 | Korekta | Michał Kowalski |