z dnia 20 kwietnia 2016 r.
PORZĄDEK OBRAD
XX SESJI RADY MIASTA GDYNI
20 kwietnia 2016 roku
GODZ. 12.00, s. 105 UM
- Otwarcie sesji Rady Miasta,
- Przyjęcie porządku obrad,
- Przyjęcie protokołu z XVIII i XIX sesji Rady Miasta,
- Sprawozdanie z prac Rady Dzielnicy Dąbrowa,
- Projekty uchwał w sprawach:
5.1 w sprawie zmiany statutu jednostki budżetowej „Biuro Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni” i odwołania upoważnienia do załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej udzielonego Dyrektorowi Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni. zobacz projekt,
5.2 uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Witomino-Radiostacja w Gdyni, terenu położonego na północ od ulic Rolniczej i Chwarznieńskiej, zobacz projekt,
5.3 w sprawie podjęcia współdziałania z gminami tworzącymi obszar funkcjonalny Dolina Logistyczna w dziedzinie rozwoju gospodarczego, rozwoju przestrzennego i gospodarowania gruntami oraz rozwoju transportu. zobacz projekt,
5.4 w sprawie podjęcia współdziałania z gminami tworzącymi obszar funkcjonalny Nadmorski Obszar Usługowy NORDA w dziedzinie rozwoju gospodarczego, rozwoju przestrzennego i gospodarowania gruntami oraz promocji. zobacz projekt,
5.5 w sprawie przyjęcia aktualizacji „Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz w Miastach i Gminach Objętych Porozumieniami Komunalnymi na lata 2016-2025”, zobacz projekt, zobacz AUTOPOPRAWKĘ,
5.6 w sprawie udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru, znajdujących się na terenie administracyjnym Gminy Miasta Gdyni. zobacz projekt,
5.7 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4 przy ul. płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni, zobacz projekt,
5.8 uchwała w sprawie likwidacji Gimnazjum nr 14 im. Jana Radtkego przy ul. płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni, zobacz projekt,
5.9 uchwała w sprawie likwidacji XIII Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego przy ul. płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni, zobacz projekt,
5.10 uchwała w sprawie likwidacji IV Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej przy ul. Morskiej 186 w Gdyni, zobacz projekt,
5.11 uchwała w sprawie przekształcenia Technikum Transportowego przy al. Zwycięstwa 194 w Gdyni, zobacz projekt,
5.12 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Ekologicznych przy ul. Chylońskiej 237 w Gdyni, zobacz projekt,
5.13 uchwała w sprawie przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 4 przy ul. Chylońskiej 237 w Gdyni, zobacz projekt,
5.14 uchwała w sprawie likwidacji Technikum Chemicznego im. prof. Stefana Kozłowskiego i Technikum Mechanicznego nr 2 im. prof. Stefana Kozłowskiego przy ul. Chylońskiej 237 w Gdyni, zobacz projekt,
5.15 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Usługowych przy ul. Morskiej 75 w Gdyni, zobacz projekt,
5.16 uchwała w sprawie przekształcenia Szkoły Policealnej nr 3 przy ul. Morskiej 75 w Gdyni, zobacz projekt,
5.17 uchwała w sprawie likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 5 przy ul. Morskiej 75 w Gdyni, zobacz projekt
5.18 uchwała w sprawie likwidacji Technikum nr 4 przy ul. Morskiej 75 w Gdyni, zobacz projekt,
5.19 uchwała w sprawie połączenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 4, Technikum Transportowego, Szkoły Policealnej nr 3 w Zespół Szkół Ekologiczno – Transportowych z siedzibą przy ul. Morskiej 186 w Gdyni, zobacz projekt,
5.20 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Technicznych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego przy ul. Energetyków 13A w Gdyni, zobacz projekt,
5.21 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Mechanicznych im. inż. Tadeusza Wendy przy ul. Morskiej 79 w Gdyni, zobacz projekt,
5.22 uchwała w sprawie likwidacji XII Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Morskiej 79 w Gdyni, zobacz projekt,
5.23 uchwała w sprawie przekształcenia Technikum Budowy Okrętów, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 3, Szkoły Policealnej nr 1, Szkoły Policealnej nr 8 dla Dorosłych, Ośrodka Dokształcania Zawodowego przy ul. Energetyków 13A w Gdyni, zobacz projekt,
5.24 uchwała w sprawie połączenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 1, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 3, Technikum Budowy Okrętów, Technikum Mechanicznego nr 1, Szkoły Policealnej nr 1, Szkoły Policealnej nr 8 dla Dorosłych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 z siedzibą przy ul. Morskiej 79 w Gdyni, zobacz projekt,
5.25 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Rzemiosła i Handlu im. Bandery Polskiej przy ul. Śmidowicza 49 w Gdyni, zobacz projekt,
5.26 uchwała w sprawie likwidacji Gimnazjum z Oddziałami Przysposabiającymi do Pracy przy ul. Śmidowicza 49 w Gdyni, zobacz projekt,
5.27 uchwała w sprawie przekształcenia Technikum nr 3, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 6, Gimnazjum dla Dorosłych przy ul. Śmidowicza 49 w Gdyni, zobacz projekt,
5.28 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Budowlanych im. Bronisława Bukowskiego przy ul. Tetmajera 65 w Gdyni, zobacz projekt,
5.29 uchwała w sprawie przekształcenia Technikum Budowlanego, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 2 przy ul. Tetmajera 65 w Gdyni, zobacz projekt,
5.30 uchwała w sprawie wyłączenia Szkoły Policealnej nr 5 dla Dorosłych z Zespołu Szkół Administracyjno - Ekonomicznych przy ul. Orłowskiej 57 w Gdyni, zobacz projekt,
5.31 uchwała w sprawie przekształcenia Technikum Ekonomicznego, Technikum Handlowego, Szkoły Policealnej nr 4, Szkoły Policealnej nr 5 dla Dorosłych przy ul. Orłowskiej 57 w Gdyni, zobacz projekt,
5.32 uchwała w sprawie połączenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 2, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 6, Technikum Budowlanego, Technikum nr 3, Szkoły Policealnej nr 5 dla Dorosłych, Ośrodka Dokształcania Zawodowego w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 z siedzibą przy ul. płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni, zobacz projekt,
5.33 uchwała w sprawie połączenia Kolegium Miejskiego Centrum Kształcenia Ustawicznego, Gimnazjum dla Dorosłych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 3 z siedzibą przy ul. Raduńskiej 21 w Gdyni, zobacz projekt,
5.34 uchwała w sprawie przekształcenia IX Liceum Ogólnokształcącego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego przy ul. Żeromskiego 31 w Gdyni. zobacz projekt,
5.35 uchwała w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów na terenie Gminy Miasta Gdyni, zobacz projekt,
5.36 wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości, stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul.Głogowej, zobacz projekt,
5.37 ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Góralskiej w Gdyni, zobacz projekt,
5.38 ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Kurpiowskiej w Gdyni, zobacz projekt,
5.39 ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Szkolnej w Gdyni, zobacz projekt,
5.40 skargi Pani E.K. na działalność Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni, zobacz projekt,
- Sprawozdanie z prac Komisji Polityki Rodzinnej, Pomocy Społecznej i Zdrowia,
- Interpelacje.
- Informacje.
- Wolne wnioski.
- Ustalenie terminu następnej sesji.
- Zakończenie obrad.
Aneks do porządku obrad
XX sesji Rady Miasta Gdyni
20 kwietnia 2016 r.
Projekty uchwał w sprawach:
- w sprawie wystąpienia Gminy Miasta Gdyni ze Stowarzyszenia Turystyczne Kaszuby. zobacz projekt
- w sprawie współdziałania Gminy Miasta Gdyni z Gminą Miasta Gdańska, Gminą Miasta Sopotu, Gminą Miasta Rumi, Gminą Miasta Wejherowa oraz Gminą Wejherowo w celu przygotowania i realizacji przedsięwzięcia dotyczącego budowy tras rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. zobacz projekt
- w sprawie wykazu kąpielisk na obszarze morskim przyległym do Gminy Miasta Gdyni w roku 2016. zobacz projekt
- w sprawie zmiany Regulaminu Nagrody Literackiej Gdynia. zobacz projekt
- w sprawie zasad udzielenia dotacji celowej na finansowanie ochrony środowiska w zakresie inwestycji obejmujących zakup spalinowych rozdrabniaczy ogrodowych. zobacz projekt
PROTOKÓŁ NR 20/16
XX SESJI RADY MIASTA GDYNI
Gdynia, 20 kwietnia 2016 r.
Porządek obrad:
5.1. rezolucja w sprawie wyrażenia woli udzielenia pomocy polskim rodzinom z Ukrainy;
5.2 w sprawie zmiany statutu jednostki budżetowej „Biuro Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni” i odwołania upoważnienia do załatwienia indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej udzielonego Dyrektorowi Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni,
5.3 uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Witomino-Radiostacja w Gdyni, terenu położonego na północ od ulic Rolniczej i Chwarznieńskiej,
5.4 w sprawie podjęcia współdziałania z gminami tworzącymi obszar funkcjonalny Dolina Logistyczna w dziedzinie rozwoju gospodarczego, rozwoju przestrzennego i gospodarowania gruntami oraz rozwoju transportu,
5.5 w sprawie podjęcia współdziałania z gminami tworzącymi obszar funkcjonalny Nadmorski Obszar Usługowy NORDA w dziedzinie rozwoju gospodarczego, rozwoju przestrzennego i gospodarowania gruntami oraz promocji,
5.6 w sprawie przyjęcia aktualizacji „Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz w Miastach i Gminach Objętych Porozumieniami Komunalnymi na lata 2016-2025”,
5.7 w sprawie udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru, znajdujących się na terenie administracyjnym Gminy Miasta Gdyni,
5.8 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4 przy ul. płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni,
5.9 uchwała w sprawie likwidacji Gimnazjum nr 14 im. Jana Radtkego przy ul. płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni,
5.10 uchwała w sprawie likwidacji XIII Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego przy ul. płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni,
5.11 uchwała w sprawie likwidacji IV Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej przy ul. Morskiej 186 w Gdyni,
5.12 uchwała w sprawie przekształcenia Technikum Transportowego przy al. Zwycięstwa 194 w Gdyni,
5.13 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Ekologicznych przy ul. Chylońskiej 237 w Gdyni,
5.14 uchwała w sprawie przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 4 przy ul. Chylońskiej 237 w Gdyni,
5.15 uchwała w sprawie likwidacji Technikum Chemicznego im. prof. Stefana Kozłowskiego i Technikum Mechanicznego nr 2 im. prof. Stefana Kozłowskiego przy ul. Chylońskiej 237 w Gdyni,
5.16 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Usługowych przy ul. Morskiej 75 w Gdyni,
5.17 uchwała w sprawie przekształcenia Szkoły Policealnej nr 3 przy ul. Morskiej 75 w Gdyni,
5.18 uchwała w sprawie likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 5 przy ul. Morskiej 75 w Gdyni,
5.19 uchwała w sprawie likwidacji Technikum nr 4 przy ul. Morskiej 75 w Gdyni,
5.20 uchwała w sprawie połączenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 4, Technikum Transportowego, Szkoły Policealnej nr 3 w Zespół Szkół Ekologiczno – Transportowych z siedzibą przy ul. Morskiej 186 w Gdyni,
5.21 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Technicznych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego przy ul. Energetyków 13A w Gdyni,
5.22 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Mechanicznych im. inż. Tadeusza Wendy przy ul. Morskiej 79 w Gdyni,
5.23 uchwała w sprawie likwidacji XII Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Morskiej 79 w Gdyni,
5.24 uchwała w sprawie przekształcenia Technikum Budowy Okrętów, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 3, Szkoły Policealnej nr 1, Szkoły Policealnej nr 8 dla Dorosłych, Ośrodka Dokształcania Zawodowego przy ul. Energetyków 13A w Gdyni,
5.25 uchwała w sprawie połączenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 1, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 3, Technikum Budowy Okrętów, Technikum Mechanicznego nr 1, Szkoły Policealnej nr 1, Szkoły Policealnej nr 8 dla Dorosłych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 z siedzibą przy ul. Morskiej 79 w Gdyni,
5.26 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Rzemiosła i Handlu im. Bandery Polskiej przy ul. Śmidowicza 49 w Gdyni,
5.27 uchwała w sprawie likwidacji Gimnazjum z Oddziałami Przysposabiającymi do Pracy przy ul. Śmidowicza 49 w Gdyni,
5.28 uchwała w sprawie przekształcenia Technikum nr 3, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 6, Gimnazjum dla Dorosłych przy ul. Śmidowicza 49 w Gdyni,
5.29 uchwała w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Budowlanych im. Bronisława Bukowskiego przy ul. Tetmajera 65 w Gdyni,
5.30 uchwała w sprawie przekształcenia Technikum Budowlanego, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 2 przy ul. Tetmajera 65 w Gdyni,
5.31 uchwała w sprawie wyłączenia Szkoły Policealnej nr 5 dla Dorosłych z Zespołu Szkół Administracyjno - Ekonomicznych przy ul. Orłowskiej 57 w Gdyni,
5.32 uchwała w sprawie przekształcenia Technikum Ekonomicznego, Technikum Handlowego, Szkoły Policealnej nr 4, Szkoły Policealnej nr 5 dla Dorosłych przy ul. Orłowskiej 57 w Gdyni,
5.33 uchwała w sprawie połączenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 2, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 6, Technikum Budowlanego, Technikum nr 3, Szkoły Policealnej nr 5 dla Dorosłych, Ośrodka Dokształcania Zawodowego w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 z siedzibą przy ul. płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni,
5.34 uchwała w sprawie połączenia Kolegium Miejskiego Centrum Kształcenia Ustawicznego, Gimnazjum dla Dorosłych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 3 z siedzibą przy ul. Raduńskiej 21 w Gdyni,
5.35 uchwała w sprawie przekształcenia IX Liceum Ogólnokształcącego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego przy ul. Żeromskiego 31 w Gdyni,
5.36 uchwała w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów na terenie Gminy Miasta Gdyni,
5.37 wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości, stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul.Głogowej,
5.38 ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Góralskiej w Gdyni,
5.39 ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Kurpiowskiej w Gdyni,
5.40 ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Szkolnej w Gdyni,
5.41 skargi Pani E.K. na działalność Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni,
5.42 rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale nr XIX/435/16 RMG z dnia 30 marca 2016 r. w spr. wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Miasta Gdyni,
5.43 wystąpienia Gminy Miasta Gdyni ze Stowarzyszenia Turystyczne Kaszuby,
5.44 współdziałania Gminy Miasta Gdyni z Gminą Miasta Gdańska, Gminą Miasta Sopotu, Gminą Miasta Rumi, Gminą Miasta Wejherowa oraz Gminą Wejherowo w celu przygotowania i realizacji przedsięwzięcia dotyczącego budowy tras rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym,
5.45 wykazu kąpielisk na obszarze morskim przyległym do Gminy Miasta Gdyni w roku 2016,
5.46 zmiany Regulaminu Nagrody Literackiej Gdynia,
- 47 zasad udzielenia dotacji celowej na finansowanie ochrony środowiska w zakresie inwestycji obejmujących zakup spalinowych rozdrabniaczy ogrodowych.
- Sprawozdanie z prac Komisji Polityki Rodzinnej, Pomocy Społecznej i Zdrowia,
- Interpelacje.
- Informacje.
- Wolne wnioski.
- Ustalenie terminu następnej sesji.
- Zakończenie obrad.
Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Wszystkie materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki.
Pełne brzmienie opinii komisji – patrz załączony wykaz..
Przypisy protokolantki pisane są niepogrubioną kursywą.
Ad 1.
Otwarcie obrad ogłosiła Przewodnicząca RMG, radna Joanna Zielińska.
Przewodnicząca poinformowała o wpłynięciu na ręce Wiceprzewodniczącego Zygmunta Zmudy-Trzebiatowskiego pisma Wojewódzkiego Komisarza Wyborczego o wygaśnięciu mandatu radnego Jana Kłoska i tym samym podjęciu procedury zmierzającej do objęcia mandatu przez kolejną osobę na liście wyborczej, panią Dorotę Płotkę.
Ad 2.
Wiceprezydent Michał Guć wniósł o wprowadzenie do porządku w trybie nadzwyczajnym projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale z 30 marca b.r. w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Miasta Gdyni. - Takie wezwanie złożyło na ręce Pani Przewodniczącej RM dwóch przedstawicieli tzw. „Pekinu”. Wpłynęło ono 18 kwietnia, a ponieważ chcemy, aby działania rewitalizacyjne toczyły się jak najszybciej, wprowadzamy projekt uchwały w trybie nadzwyczajnym.
Wiceprzewodniczący Z. Zmuda-Trzebiatowski wniósł o wprowadzenie w trybie nadzwyczajnym projektu rezolucji w sprawie wyrażenia woli udzielenia pomocy polskim rodzinom z Ukrainy. Powodem wniesienia projektu pod obrady jest aktualna sytuacja. Projekt jest następstwem wielomiesięcznej korespondencji z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Wojewodą Pomorskim. Wydaje się, że spełnione są wszystkie przesłanki pozwalające na udzielenie pomocy 2. rodzinom ewakuowanym z Donbasu.
W imieniu klubu radnych PiS radny Paweł Stolarczyk wniósł o niewprowadzanie do porządku obrad projektu zgłoszonego przez Wiceprezydenta M. Gucia (dot. wezwania do usunięcia naruszenia prawa – patrz wyżej). - Uważamy, że jest to ewidentny brak szacunku dla prawa własności właścicieli terenu, dalej mieszkańców i dla radnych. Nie możemy procedować „na kolanie” nad projektem dotyczącym fundamentalnych kwestii jak prawa właścicielskie, czy sytacja terenowo – prawna tzw. „Pekinu”.
Radny Patryk Felmet wniósł o zdjęcie z porządku obrad projektów uchwał występujących w zaplanowanym porządku obrad pod numerami od 5.7. do 5.34, zmieniających sieć gdyńskich szkół.
- W rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku „zasady sztuki prawniczej” (§ 131 w zw. z § 142 i 143 tegoż rozporządzenia) czytamy: „Uchwała powinna zawierać uzasadnienie. W uzasadnieniu uchwały winien znaleźć się szczegółowy opis przyczyn podjęcia decyzji o zamiarze likwidacji, dane dotyczące możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, informacje o organizacji i sposobie bezpiecznego dowozu, jak również informacje dotyczące spraw kadrowych nauczycieli i pracowników niepedagogicznych likwidowanych szkół. Uzasadnienie powinno być poparte odpowiednim materiałem analitycznym, uwzględniającym następujące kryteria: zasadność projektowanych zmian, rejonizacja sieci szkolnej, jakość edukacji i dopiero potem względy ekonomiczne, warunki, w jakich uczniowie będą się uczyć po likwidacji lub przekształceniu szkoły, w tym szczegółowe zasady organizacji pracy szkoły, warunki lokalowe, baza i wyposażenie placówki, zaplecze sportowo – rekreacyjne, organizacja świetlicy, organizacja żywienia, kwalifikacje kadry, organizacja dowożenia dzieci do szkoły, czas i warunki dojazdu, zapewnienie bezpiecznego transportu i opieki podczas dowożenia, czas oczekiwania uczniów na zajęcia szkolne po przyjeździe do placówki, na autobus po zakończeniu lekcji, warunki oczekiwania na transport, środki transportu i organizacja transportu, losy zawodowe nauczycieli i możliwość zatrudnienia nauczycieli w innych placówkach.”
Radny Felmet stwierdził: - W uzasadnieniach projektów nie ma danych wymienionych w cytowanym rozporządzeniu, dlatego proszę o zdjęcie projektów z porządku obrad.
Odnosząc się do wniosku radnego P. Felmeta Wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz stwierdził: - Spełnione zostały wszystkie wymogi formalne poza jednym, dotyczącym zasięgnięcia opinii Forum Związków Zawodowych i to uchybienie jest właśnie naprawiane. Wnoszę o utrzymanie projektów w porządku obrad.
Do wniosku radnego P. Stolarczyka odniósł się Wiceprezydent M. Guć: - Rzadko która uchwała jest podjęta po tak długich dyskusjach z udziałem mieszkańców, komisji, radnych. Wszyscy mieli szanse zapoznać się z uchwałą, która – jak zakładam – została podjęta po głębokim namyśle. Dziwię się trochę radnemu Stolarczykowi, który przychyla się do głosu właścicieli uzasadniających swój wniosek tym, że chcą się pozbyć mieszkańców.
Wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale nr XIX/435/16 RMG został przyjęty: 18/7/1
Wniosek o wprowadzenie do porządku uchwały projektu rezolucji w sprawie wyrażenia woli udzielenia pomocy polskim rodzinom z Ukrainy został przyjęty jednogłośnie: 26 gł. za
Przewodnicząca J. Zielińska zaproponowała umieszczenie projektu rezolucji na początku punktu 5. – jako 5.1.
Wniosek o zdjęcie z zaplanowanego porządku obrad projektów występujących pod numerami od 5.7. do 5.34 nie został przyjęty: 5/20/1
Zmodyfikowany w wyniku przyjętych zmian i uzupełniony o aneks porządek obrad został przyjęty: 21/0/5
Ad 3.
Wobec braku uwag Przewodnicząca J. Zielińska uznała protokoły nr XVIII nadzwyczajnej sesji i XIX sesji za przyjęte.
Ad 4.
Sprawozdanie z pracy Rady Dzielnicy Dąbrowa przedstawił jej Przewodniczący, pan Lechosław Dzierżak.
W sprawozdaniu zawarte były kwestie dotyczące priorytetów rady w zakresie budżetu inwestycyjno – remontowego - należy do nich podwyższenie poziomu bezpieczeństwa poprzez oświetlanie ciemnych miejsc.
Realizacja remontów chodników, zgłoszenie do realizacji w ramach budżetu inwestycyjnego projektów przegranych w głosowaniu nad budżetem obywatelskim, ale cieszących się dużym poparciem mieszkańców.
Inne przedsięwzięcia: szkolenia, konkursy, organizacja imprez sportowych, imprezy integracyjne dla mieszkańców, wspieranie najuboższych.
Pan Dzierżak poinformował o współpracy z Młodzieżową Radą Dzielnicy: - Młodzi radni służą nam pomocą w kwestiach dotyczących najmłodszych mieszkańców.
Ad 5.1
Potrzebę uchwalenia rezolucji uzasadniał Wiceprzewodniczący Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski: - Warto podkreślić, że na tej sali panuje zgoda co do potrzeby podjęcia takiej inicjatywy nie tylko w warstwie symbolicznej, ale i realnej.
Wiceprzewodniczący odczytał tekst rezolucji zgodnie z treścią załącznika stwierdzając ponadto: - Pomocą mają być objęte dwie konkretne rodziny, które wyraziły wstępną wolę osiedlenia się na terenie Gdyni. Obecnie przebywają na terenie ośrodka na Mazurach. Staraliśmy się, żeby były to takie rodziny, co do których ma podstawę przekonanie, że odnajdą się w gdyńskich realiach. Są to ludzie młodzi, gotowi do pracy i mający szanse na zatrudnienie w sektorze stoczniowym (padły już określone deklaracje ze strony pracodawców). Przyjęcie rezolucji pozwoli na zakończenie wymaganych procedur do końca czerwca.
M. Bełbot- przypomnę, że we wrześniu ubiegłego roku złożyłem interpelację z sugestią, że Miasto powinno pomóc Polekom zamieszkałym na Ukrainie. Wyrażam satysfakcję i dziękuję Panu Prezydentowi i Państwu radnym za wsparcie i złożenie podpisów pod projektem rezolucji. Chwała, jeszcze raz chwała.
REZOLUCJA RADY MIASTA GDYNI z 20 kwietnia 2016 roku w sprawie wyrażenia woli udzielenia pomocy polskim rodzinom z Ukrainy została podjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 5.2.
Wiceprzewodniczący Andrzej Bień prezentując projekt w sprawie zmiany statutu Biura Planowania Przestrzennego stwierdził, że jest on wynikiem intensywnej pracy radnych i jeszcze bardziej intensywnej pracy biura planowania. Te prace pozwoliły na uchwalenie dużej liczby planów. Tym samym nie jest już konieczne podejmowanie licznych decyzji administracyjnych w zakresie lokalizacji. Celowe wydaje się więc przesunięcie kompetencji w tym zakresie w stronę Wydziału Architektoniczno – Budowlanego, a to może nastąpić po wprowadzeniu odpowiedniej poprawki do statutu biura.
Opinia Komisji Gospodarki Komunalnej- pozytywna
DEBATA:
Bogdan Krzyżankowski- nie rozumiem argumentacji Pana radnego. Skoro liczba decyzji jest znacznie mniejsza, a biuro radziło sobie z większą ich liczbą, to tym bardziej poradzi sobie z mniejszą. Jest i strona merytoryczna: inwestycje celu publicznego oddziaływają w sposób tak istotny na otoczenie, że - w moim odczuciu - zasadne jest zostawienie decyzji w gestii biura. Pracują w nim ludzie, którzy mają w głowach pomysły i wręcz plany, jak dany obszar powinien wyglądać, więc w biurze powinny decyzje zapadać.
A. Bień- kiedy mniejsza część Miasta była pokryta planami, to rzeczywiście wymagało to podejmowania większej liczby decyzji w odniesieniu do szerokiego otoczenia. Mówimy o techniczno – organizacyjnym rozwiązaniu. W ocenie i biura i wydziału mniejsza liczba wydawanych decyzji wskazuje na możliwość odciążenia biura i zostawienie mu najistotniejszych zadań planistycznych. Wydział architektoniczny doskonale sobie z tym poradzi i chętnie te obowiązki przejmie. Jest też wola obu komórek dokonania tej zmiany.
B. Krzyżankowski- ja mówię o sprawach natury merytorycznej. Nie uzyskałem odpowiedzi na moje wątpliwości.
Wiceprzewodniczący A. Bień- merytoryczny powód jest właśnie taki – znaczna część Miasta jest już pokryta planami, co pozwala często na uniknięcie konieczności podejmowania decyzji administracyjnych. Oczywiste jest, że Wydział Architektoniczno – Budowlany będzie w kontakcie z biurem i względy szerszego spojrzenia w przypadku decyzji będą brane pod uwagę. Decyzje o warunkach zabudowy wykazały, że również wydział jest sprawny w tej materii.
UCHWAŁA NR XX/447/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany statutu jednostki budżetowej „Biuro Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni” i odwołania upoważnienia do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, udzielonego Dyrektorowi Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni została podjęta: 17/3/4
Ad 5.3.
Ustalenia planu i sposób rozstrzygnięcia uwag przedstawił Wiceprzewodniczący, radny Andrzej Bień (prezentacja ilustrowana była slajdami): - Plan stanowi de facto uporządkowanie przestrzeni i zapewnia, naszym zdaniem, prawidłowe funkcjonowanie tego obszaru, w dużym stopniu już zainwestowanego. Dlatego przekształceń nie będzie zbyt dużo, aczkolwiek będą również i tu mogły mieć miejsce.
Plan przewiduje m. in. ochronę niektórych obiektów. Budynki objęte ochroną wpisaliśmy do kategorii ochrony A, B i C (wymienione w § 5 załączonego projektu uchwały).
Dla niektórych kart terenu przewidziana jest możliwość inwestowania. Najbardziej istotny jest tu teren przy ulicy Chwarznieńskiej. Będą tu mogły powstać budynki formą nawiązujące do sąsiedniej zabudowy, liczące do 5. kondygnacji. Jest też teren przeznaczony pod zabudowę wielorodzinną z uwzględnieniem miejsc postojowych po to, aby zrekompensować miejsca utracone przez właścicieli istniejących obecnie garaży. Na pozostałym terenie przekształcenia nie będą miały miejsca. Plan przewiduje poprawę warunków komunikacyjnych i parkingowych. Część ulic jest na tyle wąska, że stwarza to problemy. Na terenie objętym planem mamy szkołę i przedszkole i te funkcje będą zachowane.
Kwestia uwag: w przypadku tego planu możemy mówić o wyjątkowo rozbudowanej formule konsultacji, ponieważ odbyły się 4 wyłożenia, 4 dyskusje publiczne oraz 4 razy mieszkańcy mogli zgłaszać uwagi do planu. W wyniku uwzględniania uwag plan zmieniano, po czym przy ponownym wyłożeniu wpływały kolejne uwagi.
Uwagi koncentrowały się wokół 5. zagadnień i dotyczyły wschodniej części obszaru objętego planem, czyli rejonu ulic Zielnej, Bursztynowej i Strażackiej.
Omówię uwagi w kontekście poszczególnych obszarów, a nie wyłożeń, bo to powinno ułatwić ocenę sytuacji.
- Teren przy ulicy Bursztynowej, przewidziany dla funkcji usługowych z wyłączeniem, na wniosek mieszkańców, funkcji uciążliwych, a zatem nie mogą tam powstać takie usługi jak stacje benzynowe czy warsztaty. Możliwa jest natomiast do zrealizowania funkcja mieszkaniowo – usługowa. W materiałach jest załączony wykaz osób składających uwagi (patrz załącznik nr 2 – dokument jest załączony do protokołu). Państwo się z tą listą zapoznaliście. Głównym postulatem mieszkańców było to, aby funkcja usługowa w ogóle nie była tam realizowana, ale wydaje się, że dwie działki mogą być przeznaczone na usługi. Na usługi biurowe została już wydana decyzja o warunkach zabudowy, a więc plan sankcjonuje to, co się już wydarzyło. Uwagę, aby nie było tam funkcji uciążliwych, należy uznać za przyjętą. Dla terenu przewidzianego pod usługi przewidziano wyższe wskaźniki niż dla zabudowy mieszkaniowej właśnie po to, aby stworzyć barierę akustyczną. Są to stosunkowo niewielkie różnice, dlatego uwaga, aby wskaźniki były niższe, nie została uwzględniona.
Uwaga dotycząca niewprowadzania funkcji gastronomicznej, która mogłaby być uciążliwa (np. fast food): z racji wielkości działek i uwarunkowań komunikacyjnych taka funkcja jest wykluczona, natomiast nie wyklucza się powstania tam kawiarenki czy restauracji. Jest też możliwość urządzenia parkingu.
Uwaga dotycząca pozwolenia na dachy płaskie: budynki przy ulicy Bursztynowej pokrywają skośne dachy. W wyniku przeprowadzenia analiz stwierdzono, że budynki po drugiej stronie ulicy mają płaskie dachy, dlatego jest to usankcjonowane w planie.
- Obszar ulicy Zielnej (przeciwna strona ulicy Witomińskiej): po pierwszym wyłożeniu pojawiły się głosy właścicieli zainteresowanych intensywniejszą zabudową na terenach niektórych działek (zabudową szeregową) i tym, aby powierzchnie działek budowlanych mogły być zmniejszone. Pan Prezydent uznał wówczas, że warto wyjść na przeciw tym oczekiwaniom i w następnym wyłożeniu zapisy dopuszczały już intensywniejszą zabudowę. Aby jednak było to możliwe, konieczne było poszerzenie ulicy Zielnej. Tym razem odezwali się z kolei właściciele działek, które musiałyby być podcięte i oczywiście protestowali przeciw temu. Prezydent postanowił uwzględnić te protesty i wrócić do pierwotnego zapisu, wykluczającego zabudowę szeregową, aby Witomino, jak dotychczas, zabudowane było budynkami jednorodzinnymi. Proponuje się więc taką szerokość drogi jak dotychczas, z minimalnym podcięciem (1,5 m) jednej z działek po to, aby można było tam urządzić chodnik, którego obecnie nie ma.
Po 4. wyłożeniu uwagi zgłosiły tylko osoby postulujące nadal umożliwienie realizacji gęstej zabudowy, ale wobec powyższego rozstrzygnięcia Prezydent już tych uwag nie uwzględnił.
- Obszar przy ulicy Rolniczej: na nim stoi już budynek przeznaczony na siedzibę „Biedronki”. W zgłaszanych uwagach postulowano, aby w ogóle nie zabudowywać terenu, ale decyzję o warunkach zabudowy już wydano. Były też postulaty nie związane z planem, dlatego nie wzięto ich pod uwagę.
Treść uwag i wykaz ich autorów – patrz załącznik nr 2.
- Obszar dojazdu od ulicy Rolniczej do jednostki wojskowej. Teren został sprzedany przez Agencję Mienia Wojskowego. Po pierwszym wyłożeniu pojawiły się postulaty, aby niczego tam nie budować, a jeśli już ma powstać zabudowa, żeby zwiększono jej odległość od budynków przy ul. Strażacka 9, 9A i od ulicy Rolniczej. Były to wnioski wspólnoty mieszkaniowej. Właściciel terenu miał swoje postulaty i proponował wprowadzenie innych rozstrzygnięć, które pozwoliłyby mu na zrealizowanie zabudowy na terenie obecnego, małego targowiska (tu postulaty mieszkańców były takie, aby taka funkcja była wyłączona). Pan Prezydent zmienił nieco zapisy co do zabudowy (przedstawiono wizualizację zabudowy na slajdzie). Zwiększono, zgodnie z postulatem, odległości między budynkami.
Postulowano też zmiany w zakresie wysokości zabudowy. Właściciel postulował, aby było wyżej (2 kondygnacje) i Prezydent wyraził na to zgodę uznając, że jest to nawiązanie do wysokości budynków po drugiej stronie Strażackiej, ale z zastrzeżeniem zachowania warunków doświetlenia budynku stojącego w tyle budynku, który mógłby powstać.
Postulatem mieszkańców było też wprowadzenie zieleni między budynkami 9, 9A, a budynkiem, który ewentualnie powstanie. Zieleń została wprowadzona, a więc postulat zrealizowano.
Był też postulat ograniczenia zabudowy do powierzchni ok. 200 m kw. W wyniku przeprowadzenia przez biuro planowania prac analitycznych uznano, że budynek będzie mógł zająć powierzchnię 230 m kw., a więc niewiele większą od powierzchni postulowanej.
Odbyło się kolejne wyłożenie. Wspólnoty i mieszkańcy podtrzymali swoje postulaty. Pan Prezydent generalnie już ich nie uwzględnił.
Po 4. wyłożeniu uwagę zgłosili mieszkańcy przeciwnej strony Rolniczej wyrażając obawy związane z lokalizacją przystanku autobusowego. Plan przewidywał poszerzenie granic działki, na terenie której leży droga przy przystanku, kosztem działki, na której miał powstać pawilon. Zapewniono wszystkie niezbędne funkcje i nie powinno być obaw, że powstaną jakieś utrudnienia w zakresie obsługi komunikacyjnej.
Wykaz składających uwagi i treść uwag – p. zał. nr 2.
- Teren działki położonej na granicy 2. działek: uwagi dotyczyły pawilonu. Dostęp do niego miał miejsce bezpośrednio od ulicy Rolniczej. Był to teren wojskowy, ostatecznie sprzedany prywatnemu inwestorowi. Inwestor zamknął dostęp, wobec czego właściciel wniósł o zapewnienie właściwej obsługi komunikacyjnej pawilonu. Inwestor zaproponował zapewnienie służebności przejazdu przez jego działkę w notarialnym oświadczeniu. Tak się już stało. Akt notarialny został złożony do biura planowania. Właściciel działki zobowiązał się do pokrywania połowy kosztów utrzymania dojazdu. Niemniej właściciel pawilonu nadal stara się o uzyskanie dojazdu od ulicy Rolniczej. Prezydent nie chce się na to zgodzić, ponieważ jest to skarpa i urządzenie tam dojazdu wymagałoby dużych nakładów. Stanowisko ZDiZ jest takie samo. Usytuowanie tam przystanku nie jest możliwe.
Treść uwag i wykaz ich autorów – patrz załącznik nr 2.
Opinie komisji:
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
DEBATA:
Paweł Brutal- projekt jest bardzo ważny dla mieszkańców Witomina, szczególnie w kontekście komunikacji i miejsc parkingowych, które są niezbędne. W tej sprawie wielokrotnie składano wnioski. W karcie terenu 32 zabezpieczono usługi rekreacji i sportu. Jest to teren, na którym znajduje się stadion. W przeszłości na zapleczu stadionu znajdowały się korty tenisowe. Zapisy planu zapewniają dalszy rozwój w tym kierunku. Warte uwagi jest też porządkowanie terenu zajmowanego przez tzw. targowisko.
P. Stolarczyk- stanowisko klubu radnych PiS: plan niestety nie rozwiązuje problemów mieszkańców. Przede wszystkim zabezpiecza potrzeby działek inwestycyjnych. Plan pogłębia jeszcze problemy. Nie sprzyja ich rozwiązaniu umożliwienie powstania niemal w zwartej zabudowie obiektów handlowych. Chodzi przede wszystkim o ulicę Rolniczą, o jej przepustowość. Od lat mówi się o poszerzeniu ulicy Rolniczej. Jadąc w kierunku ronda przy „Witawie” jest rezerwa terenu po prawej stronie, czego plan nie uwzględnia. Ta rezerwa była przeznaczana pod drogę od kilkudziesięciu lat. Problem tzw. korków występuje począwszy od Węzła Franciszki Cegielskiej, więc można sobie wyobrazić co będzie, gdy powstaną kolejne obiekty handlowe. Na pewno będą generowały olbrzymie natężenie ruchu. Pominę wpływ na środowisko. Już obecnie ze Wzgórza Św. Maksymiliana do Witomina jedzie się często 40 minut. Najpierw powinna powstać infrastruktura, a dopiero potem można rozważać lokalizację dla tak dużych obiektów handlowych.
Sprawa podniesiona przez mieszkańców ulicy Rolniczej 10 i okolicznych budynków, czyli lokalizacja przystanku autobusowego. Mieszkańcy zaproponowali przesunięcie przystanku w głąb działki gminnej, w kierunku „Witawy”. Obecnie przystanek ma być przesunięty kosztem prywatnej działki nr 399/88. Pasażerowie wysiadający z autobusu będą niemal wchodzili do galerii handlowej zamiast prosto na stragany, jak to jest obecnie. Niezrozumiałe jest, dlaczego plan nie obejmuje właściwego przeznaczenia działki nr 528/140, która przeznaczona jest pod zabudowę usługową, a równocześnie plan odcina ją od uwarunkowań sprzyjających zabudowie usługowej, jak na przykład wyznaczenie drogi dojazdowej do działek nr 296/88 i 298/88 z pawilonem handlowym. Zamiast tego plan obarczył właściciela działki nr 399/88, na której powstanie galeria handlowa, ustanowieniem służebności. Miano zorganizować spotkanie z właścicielami działek nr 296/88 298/88, na których usytuowany jest pawilon handlowy, z właścicielem terenu działki nr 399/88, na którym znajduje się targowisko, w celu dopełnienia formalności co do ustanowienia służebności. Niestety takie spotkanie nie odbyło się. Właściciel terenu targowiska 13 kwietnia aktem notarialnym jednostronnie ustanowił służebność pod warunkami zawieszającymi, co nawet po ewentualnej akceptacji pozornie rozwiązuje problem na 10 lat, czyli odsuwa rozwiązanie problemu w czasie. W planie i tak nie ma rezerwy pod plac manewrowy do zawracana przez pojazdy dostarczające towar do pawilonu handlowego. W międzyczasie, w rozstrzygnięciu Prezydenta z 10 listopada ub. roku czytamy, że część działki nr 528/140 przy ulicy Rolniczej stanowi teren zielony i urządzenie dojazdu wiązałoby się z jej zniszczeniem. Trudno zgodzić się z takim stanowiskiem, ponieważ teren jest przeznaczony pod usługi, a nie pod zieleń. Argument, że dojazd stanowiłby zagrożenie dla pieszych jest tak uzasadniony jak np. twierdzenie, że w Sopocie należy zamknąć Monte Cassino dla ruchu pieszego.
Dojazd do pawilonu od strony ul. Strażackiej – ten problem też nie został rozwiązany. Nie zapewnia się dojazdu na zaplecze pawilonu, jak też połączenia dwóch niezależnych części ulicy Strażackiej, co miałoby znaczenie, skoro nie poszerza się ulicy Rolniczej. Projekt planu nie tylko uniemożliwia realizację drogi dojazdowej do działek nr 299/88 i 296/88, to jest do pawilonu handlowego, ale również działka gminna nr 528/140, która jednoznacznie jest wskazana pod usługi, będzie pozbawiona dojazdu do drogi publicznej. Projekt planu gwarantuje tylko dojazd od strony ulicy Widnej i od ulicy Strażackiej, akurat przed oknami budynków Rolnicza 10, 12, 14, 16, natomiast mieszkańcy wspólnoty z ulicy Strażackiej 9 skazani są na dyskomfort zamieszkiwania z widokiem na zaplecze galerii handlowej.
Kolejna sprawa: Strażacka 3, 5, 7. Dotychczasowe miejsca postojowe, prostopadłe do jezdni, były częściowo zlokalizowane na działce 493/88. Ustalona w projekcie planu szerokość drogi pozwala na urządzenie miejsc postojowych równolegle do jezdni. Nie jest to dobre rozwiązanie, bo mniej aut będzie mogło zaparkować.
Ulica Zielna: nie uwzględniono wniosku o obsługę nowej zabudowy od ulicy Witomińskiej drogą zbiorczą, ponieważ, jak napisano, należy dążyć do ograniczenia liczby zjazdów, szczególnie dla terenów przeznaczonych pod nową zabudowę. Jest to chybiony argument, ponieważ dokładnie odwrotnie zdecydowano w przypadku zapisu o możliwości zabudowy przy ulicy Bursztynowej. Teren pomiędzy ulicami Kielecką i Witomińską przy ulicy Bursztynowej jest idealnym miejscem na usługi, które nie zakłócają życia mieszkańców. Lokalizacja obiektów gastronomicznych, przy założeniu tworzenia miejsc parkingowych na gruncie gminnym, daje możliwość blokowania przez pojazdy ulicy Bursztynowej. Jest to potencjalne zafundowanie mieszkańcom ulicy Bursztynowej trwających do rana zabaw weselnych w lokalach usługowo - gastronomicznych. Szkoda, że nie było kolejnego wyłożenia, tak jak zapowiedziano podczas ostatniej dyskusji publicznej.
Należałoby najpierw uchwalić plan dla części Witomina Radiostacja od strony ulicy Konwaliowej, poszerzyć ulicę Rolniczą, przeprowadzić rewitalizację części Witomina Radiostacja i dopiero na końcu uchwalić plan dla całości tego terenu. Obecnie mamy sytuację jak w przypadku „Pekinu”: uchwalamy plan, potem przeprowadzamy rewitalizację i potem będziemy plan zmieniać. Nie jest to dobra kolejność.
B. Krzyżankowski- kilka podstawowych spraw: kwestia komunikacji nie tylko w obrębie samego Witomina, ale także w skali Gdyni: nie powinniśmy rozpatrywać tego planu bez zaplanowania powstania obwodnicy, która omijałaby Witomino od strony północnej i bez ustalenia jak ma wyglądać ulica Chwarznieńska. Ten plan mógłby funkcjonować pod warunkiem, że powstanie obwodnica Witomina, a wtedy istniejący układ drogowy byłby tylko do obsługi dzielnicy Witomino. Rozszerzanie ulicy Rolniczej nic nie zmieni, bo jest wąskie gardło na ulicy Chwarznieńskiej. Wracając do ulicy Rolniczej: miejsce między Rolniczą a Strażacką jest usankcjonowaniem jednej z najgorszych decyzji Wydziału Architektoniczno – Budowlanego. Spowodowała wycięcie starodrzewia i spowodowała tak fatalną komunikację w tym obszarze. To, co kolega Stolarczyk uznał za sukces, czyli że ulicę Strażacką będzie można obchodzić, ja uważam za tragedię komunikacyjną, bo będą się włączali do ruchu nie tylko klienci „Biedronki”, ale i ci, którzy będą chcieli ominąć skrzyżowanie. Muszę się natomiast przychylić do opinii, że duże zagrożenie stanowi możliwość utworzenia działalności gastronomicznej. Bez obwodnicy problemów komunikacyjnych nie rozwiążemy. Zawsze będzie sprzeczność między życiem na Witaminie a zablokowaniem ulicy Chwarznieńskiej. Do ulicy Chwarznieńskiej dochodzi kilkadziesiąt zjazdów. Dzielnice zachodnie będą zablokowane i o tym trzeba już myśleć.
P. Stolarczyk- ja o sukcesie nie mówiłem jeśli chodzi o rozwiązania drogowe. Słuszna jest uwaga o obwodnicy. Nie mówiłem o tym, ponieważ dawno już zapadła w tej sprawie decyzja.
A. Bień- plan tę strefę porządkuje tak, aby można było tam lepiej żyć. Wprowadzamy dodatkowe możliwości parkingowe, poszerzenie dróg po to, aby podnieść komfort życia w miarę możliwości, które wynikają z już istniejącej zabudowy.
Pan radny mówił o galerii handlowej. Ta powierzchnia nie ma nic wspólnego z galerią. Jest pawilon i będą dwa czy trzy lokale usługowe. Żadnej galerii tam nie będzie.
Gdybyśmy odsunęli przystanek trolejbusowy, to po pierwsze odsunęlibyśmy go od przejścia dla pieszych. Wydaje się, że tu nie ma takiej potrzeby. Rezerwa jest po drugiej stronie ulicy. Musielibyśmy budować mury oporowe, podciąć w części skarpę. Dojazd od strony Witomińskiej wydaje się nieuzasadniony, ponieważ ulica Zielna, która obsługuje niewielką liczbę domów, na pewno wystarczy. Robienie zjazdu przy Witomińskiej spowodowałoby powstanie kolejnego skrzyżowania i kolejnego kolizyjnego miejsca.
Pan radny wspomniał o mieszkańcach Strażackiej 10. Te osoby żadnych uwag nie złożyły, a był na to czas.
Bursztynowa: jest wyraźnie powiedziane, że dla gastronomii przewiduje się większą liczbę miejsc postojowych niż dla innych usług. Minimalnie 15 miejsc na 100 m kw. sali konsumpcyjnej.
Obiekt „Biedronka”: decyzja została już wydana. Trzeba zaakceptować to, co już jest, chyba że chcemy płacić odszkodowanie.
P. Stolarczyk- proponuję rozróżnić pawilon, który już istnieje, od galerii, która ma powstać. Przystanek: myślę, że to dobry pomysł mieszkańców – nie byłoby potrzeby pozbawiania właściciela jego prawa do działki, na terenie której ma powstać galeria handlowa. Miejsca parkingowe: złożyłem wniosek i dziękuję za jego uwzględnienie. Chodzi o zwiększenie liczby miejsc parkingowych przy obiektach handlowych, skoro one muszą powstać. To też nie gwarantuje, że drogi nie będą tarasowane przez kolejnych klientów tych obiektów. Rezerwa ulicy Rolniczej – nie mamy planu dla drugiej części Witomina Radiostacji. Mieszkańcy ulicy Rolniczej 10, a nie Strażackiej 10, jak to zostało powiedziane, złożyli uwagę 29 lutego 2016 r. właśnie w sprawie przeniesienia przystanku ze względu na kwestie bezpieczeństwa. Trzymam to pismo w ręce.
B. Krzyżankowski- ten projekt jest na wczoraj, a nie na jutro. Nie rozwiązuje nawet problemów na dzisiaj. Parkingi nie rozwiążą obecnych problemów. To nie tylko problem ilości miejsc parkingowych, ale także dostępu do nich. Bloki przy ul. Chwarznieńskiej 30, 32, 34 nie mają innego dostępu, a tylko poprzez ulicę Chwarznieńską. Mieszkające tam osoby niepełnosprawne praktycznie nie będą miały możliwości dostania się do ulicy Uczniowskiej. Karetki czy samochody innych służb nie mają gdzie zaparkować i ten problem zupełnie nie został rozwiązany. Podobna sytuacja jest przy ulicy Chwarznieńskiej 51, 53. Nie spodziewam się, żeby komunikacyjnie remont Chwarznieńskiej coś tu zmienił. Musimy coraz intensywniej myśleć o budowie obwodnicy Witomina. Im szybciej się za to weźmiemy, tym lepiej. Warto w to inwestować środki, a nie w poprawę ulicy Chwarznieńskiej. Potrzebna jest droga przelotowa.
UCHWAŁA NR XX/448/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Witomino-Radiostacja w Gdyni, terenu położonego na północ od ulic Rolniczej i Chwarznieńskiej została podjęta: 16/10/0
Ad 5.4.
Przedstawione przez Wiceprezydent Katarzynę Gruszecką-Spychałę uzasadnienie odnosi się także do kolejnego projektu (każdy z projektów dotyczy innego obszaru funkcjonalnego, natomiast oba są związane z programem NORDA). – Przystępując do realizacji projektu NORDA wybraliśmy dwa obszary funkcjonalne, kierując się ich zróżnicowaniem gospodarczym. Pierwszy z nich – Dolina Logistyczna – jak sama nazwa wskazuje, zdecydowanie bardziej poświęcony jest tematyce logistycznej w szeroko rozumianej branży morskiej, drugi – Nadmorski Obszar Usługowy – bardziej biznesowi turystycznemu. W wyniku prowadzenia tych projektów powstały dokumenty planistyczne i strategiczne i o tych dokumentach mówią dwa projekty uchwał. Dla Nadmorskiego Obszaru Usługowego powstała strategia zrównoważonego rozwoju, a następnie programy operacyjne: w zakresie rozwoju gospodarczego, rozwoju przestrzennego i gospodarowania gruntami oraz w zakresie promocji. W przypadku Doliny Logistycznej różnica jest taka, że ostatni z programów nie dotyczy promocji, ale transportu, co w sposób naturalny wynika z rzeczowej właściwości projektu. Te dokumenty zostały zaakceptowane przez komitet monitorujący. Przypomnę, że w skład tego komitetu wchodzą władze gmin biorących udział w realizacji programu. Dokumenty zostały też poddane konsultacjom społecznym w kształcie, w którym je Państwu przedkładamy. Wymagają one zaakceptowania przez rady wszystkich gmin biorących udział w projekcie. Stanowią podsumowanie kilkunastomiesięcznych działań. Ich wpływ na rozwój gospodarczy będzie z pewnością pozytywny,
Opinia Komisji Polityki Gospodarczej- pozytywna
Mirosława Król- obszar funkcjonalny Dolina Logistyczna będzie niezbędny dla gdyńskiego portu, który sukcesywnie się modernizuje i rozwija. Brakuje mu zaplecza logistycznego i transportowego. Mam nadzieję, że te projekty pobudzą realizację strategicznych celów, zawartych w programie operacyjnym 2020, z perspektywą na 2050, jeśli chodzi oczywiście o OPAT. Zwracam uwagę, że Gdynia posiada stronę internetową dolinalogistyczna.com, tyle że ta strona nie jest aktualizowana – daty są z 2013 roku. Warto, by ta strategia miała odpowiednią oprawę w postaci dobrej strony internetowej.
UCHWAŁA NR XX/449/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie podjęcia współdziałania z gminami tworzącymi obszar funkcjonalny Dolina Logistyczna w dziedzinie rozwoju gospodarczego, rozwoju przestrzennego i gospodarowania gruntami oraz rozwoju transportu została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.5.
UCHWAŁA NR XX/450/16M RADY MIASTA GDYNI w sprawie podjęcia współdziałania z gminami tworzącymi obszar funkcjonalny Nadmorski Obszar Usługowy NORDA w dziedzinie rozwoju gospodarczego, rozwoju przestrzennego i gospodarowania oraz promocji została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 5.6.
Projekt przedstawił Dyrektor ZKM, pan Olgierd Wyszomirski: - Od ostatniego uchwalenia planu zaszły pewne zmiany, zwłaszcza w zakresie planów rozwoju. Plany rozwoju mają być mają być realizowane przy wykorzystaniu środków unijnych, stąd potrzeba ich aktualizacji. Przy okazji została zaktualizowana część diagnostyczna. To, co jest najistotniejsze, zawarte jest w ostatniej części (dokument stanowi załącznik), czyli planowana oferta przewozów, gdzie m.in. mowa jest o planowanych inwestycjach.
Opinie komisji:
Komisja Polityki Gospodarczej-pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XX/451/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przyjęcia aktualizacji „Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Komunikacji Miejskiej w Gdyni oraz w Miastach i Gminach objętych Porozumieniami Komunikacyjnymi na lata 2016-2025 została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 5.7.
Projekt przedstawił Konserwator Miejski, pan Robert Hirsch. – Złożono 23 wnioski, z których 11 dotyczyło budynków wpisanych do rejestru zabytków indywidualnie, a pozostałe budynków znajdujących się na obszarach zabytkowych, wpisanych do rejestru. Wysokość dotacji jest zróżnicowana: górne limity w 3. grupach to 75 %, 50 % i 30 %. Proponuje się uwzględnienie w całości lub części 17 wniosków. Sześciu wniosków nie rozpatrzono pozytywnie. Trzy z nich dotyczą budynków, które były dotowane w ubiegłym roku, kolejne trzy budziły poważne wątpliwości co do zakresu prac.
Tabela, w której wykazane są obiekty, których dotyczyły wnioski, załączona jest do projektu. Dziesięć budynków, które uzyskały akceptację, wpisanych jest do rejestrów zabytków, natomiast siedem znajduje się na terenach obszarów wpisanych do rejestru, z czego dwa położone są na Kamiennej Górze, a pięć na terenie Śródmieścia.
Konserwator Miejski prezentował obiekty na slajdach.
Opinie komisji:
Komisja Polityki Gospodarczej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Kultury- pozytywna
Hanna Mazur- mamy prośbę o podtrzymanie deklaracji, jaka padła na posiedzeniu komisji, że podczas przyszłorocznego procedowania nad dofinansowaniem będzie możliwość wystąpienia o dotacje przez innych właścicieli. Prosimy o bardziej rozległe informowanie o dotacjach. Może spowoduje to wpłynięcie większej liczby wniosków. Nie wszyscy mają świadomość, że mogą występować o dotacje.
Marika Domozych- czy będzie remontowany budynek YMCA? Czy łącznik IMCA ze szkołą będzie remontowany lub wyburzany? Jest to bardzo szpetny element i podobno nie użytkowany.
R. Hirsch- wartościową częścią architektury jest budynek z lat powojennych. Jeśli chodzi o łącznik, to powstał on wtórnie. Jeśli będzie taka wola, to nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby przywrócona została pierwotna forma YMCI.
UCHWAŁA NR XX/452/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru, znajdujących się na terenie administracyjnym Gminy Miasta Gdyni została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 5.8.
Wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz- nie będę powtarzał tego, co już zostało powiedziane (patrz protokoły sesji nr XVII/16 i XVIII/16 – projekty dot. przekształceń sieci szkół). Przyznaliśmy się, że nie poprosiliśmy o opinię Forum Związków Zawodowych. Obecnie opinia forum jest w Państwa materiałach. W opinii zwrócono uwagę, że nie przekazano szczegółowej informacji nt. przekształceń w gdyńskiej sieci szkół. Dotąd nie było w zwyczaju zapraszania na posiedzenia Komisji Oświaty związków spoza oświaty. W posiedzeniach uczestniczą dwa związki zawodowe pracowników oświaty. To przeoczenie nie było efektem zaniechania, ale skutkiem dotychczasowej praktyki.
Wiceprezydent odniósł się do uwag zawartych w opinii Forum Związków Zawodowych:
- kwestia zatrudnienia pracowników oświaty - jeśli któryś z nauczycieli pracuje na ponad dwa etaty, my - jako Miasto - będziemy dążyć do ograniczania pracy takich nauczycieli na jednym etacie. O tym mówiłem wcześniej. Obecnie brakuje nam jednego etatu dla informatyka. Mamy już pomysły na zapewnienie tej osobie pracy. Zaznaczam, że mówimy też o kolejnych latach, co wynikać będzie z wygaszania placówek. Na dzień dzisiejszy mogę uspokoić, że w tej kwestii wszystko jest w porządku. Pracownicy nieświatowi placówek, które będą podlegały restrukturyzacji, będą mieli także zapewnione zatrudnienie.
Przypomnę, że proces konsultacyjny trwał ponad 360 godzin. Składały się na nie spotkania i negocjacje z dyrektorami, z nauczycielami. Były to też spotkania wewnętrzne wydziału. Obecnie archiwizowane są dokumenty i aktualizowane zasoby biblioteczne. Zaplanowaliśmy rekrutację pod kątem remontów w obiektach. Wielkim sukcesem gdyńskiego samorządu jest pozyskanie na realizację projektu najwyższego dofinansowania unijnego w skali województwa , bo w wysokości 63 mln. zł. Beneficjentami będzie szkolnictwo zawodowe i szkoły ponadgimnazjalne. Dzięki temu gdyńskie szkoły zyskają nową jakość. Wielu z obecnych uczniów przyjdzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Chcemy kształcić nauczycieli pod tym kątem.
Dziękuję Pani Naczelnik Krystynie Przyborowskiej i całemu zespołowi Wydziału Edukacji, który bardzo ciężko pracował przez ostatni rok.
Informacja dla Pani radnej Mazur: nowa siedziba „ekonomika” będzie odświeżona, powstanie nowoczesna aula. Poszerzamy stanowiska komputerowe. Cały budynek będzie dostosowany do profilu nauczania szkoły. Nie ma zagrożeń w kwestii liczebności oddziałów. Nie będzie dwuzmianowości. Od roku 2018 szkoła będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Budynek IX LO też będzie odświeżony i doposażony. Uczniowie przeniosą się do budynku, który w 100 % będzie własnością gminy.
W Zespole Szkół Ekologiczno – Transportowych powstanie pierwsze w województwie Technikum Transportu Kolejowego – to informacja dla Pana radnego, dr Wołka. Będą nowoczesne pracownie, a budynek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zespół Szkół Mechanicznych – szkoła otrzyma windę i będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Wiceprezydent poinformował o nowych kierunkach kształcenia, które będą wprowadzone w Centrach Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, a także o nowych kierunkach kształcenia w szkołach zawodowych, usytuowanych w dzielnicach północnych oraz o bezpłatnych kursach zawodowych dla mieszkańców tych dzielnic. – W każdej szkole zawodowej można się spodziewać dużych remontów – zapewniał Wiceprezydent.
Opinia Komisji Oświaty- pozytywna
/powyższe dotyczy wszystkich projektów uchwał dotyczących kwestii oświatowych/
DEBATA:
Patryk Felmet- nie powinniśmy procedować nad uchwałami, których poprawność formalna budzi jakąkolwiek wątpliwość. Mówiliśmy o tym na sesji marcowej, byliśmy wówczas zapewniani, że taka sytuacja z całą pewnością nie ma miejsca. Kilka dni później spotykaliśmy się na sesji nadzwyczajnej, by uchylać uchwalone przed kilkoma dniami uchwały ze względów formalnych, które wskazywaliśmy. Teraz przeczytałem Państwu treść rozporządzenia Rady Ministrów, wskazując jakie konkretnie elementy winno zawierać uzasadnienie.
Zakładam więc, że teraz nie jest to kwestia wiary w moje słowa czy argumenty, tylko respektowanie tego, co mamy napisane w uzasadnieniu do uchwał, ewidentnie nie wyczerpującym dyspozycji przepisów wynikających z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów. Mam wobec tego pytanie do wszystkich z Państwa, którzy zdecydowali o procedowaniu tych uchwał – na podstawie jakich przesłanek tak zdecydowaliście? Jakie macie Państwo argumenty? Wskażcie proszę inny akt prawny, który podważa ten, cytowany przeze mnie.
Mam wrażenie, w kontekście uchwał oświatowych, że Rada Miasta jest ciałem fasadowym, polem iluzorycznej dyskusji na tematy, na które decyzje już zapadły bez zgody i głosowania radnych. Takim przykładem jest choćby akcja ulotkowa w XIII Liceum Ogólnokształcącym reklamująca CKUiZ w lokalizacji XIII Liceum. Akcja ulotkowa reklamująca szkołę, której nie ma.
H. Mazur- bardzo cieszy, że będą remonty, że szkoły będą dobrze przygotowane. Wątpliwości natomiast budzi pewność, że LO Nr IX będzie się bardziej rozwijać, a Liceum Ekonomicznemu wystarczy ta liczba miejsc, jaką gwarantuje budynek po technikum. W jakiej wysokości jest przewidywany nabór do Technikum Handlowego? Wg danych dotyczących rynku pracy, najbardziej poszukiwanym zawodem w skali kraju jest zawód przedstawiciela handlowego. Niepokoi, że w Gdyni tak mały nacisk kładzie się na kształcenie w tym zawodzie, tym bardziej, że kształcenie nie wymaga tu jakichś specyficznych nakładów.
Marcin Wołek- rzeczywiście wiele firm poszukuje przedstawicieli, ale w wielu branżach są szukane osoby z tytułem magistra inżyniera. Każda ze szkół musi znaleźć pomysł na funkcjonowanie. Rynek bardzo szybko zmienia się. Sektor szkolnictwa zawodowego jest najbardziej narażonym na te zmiany sektorem, nie tylko w Gdyni, ale w całym kraju. Stopień otwarcia się szkół wyższych na młodzież spowodował, że szkoły zawodowe zaczęły świecić pustkami. Szkolnictwo zawodowe było zaniedbywane przez lata przez wszystkie władze wyższego szczebla. Dlatego cieszy, że na poziomie lokalnym zawarto porozumienie, że stworzy się model szkół zawodowych, dostosowany do potrzeb rynku. Wątek kolejowy (radny nawiązał do wystąpienia Wiceprezydenta Bartoszewicza): bardzo się z tego cieszę, bo na terenie tylko Gdyni jest bardzo dużo różnych przedsiębiorstw kolejowych. Gdynia jest jednym z najważniejszych miejsc na mapie kolejowej Polski. Jest to ostatni moment na wsparcie naszych przedsiębiorców w tworzeniu konkurencyjnego rynku.
H. Mazur- nikt nie podważa tego, że przedstawiciele handlowi są potrzebni w olbrzymiej ilości branż. Oczywiście, są specyficzne działy, które wymagają szczególnych umiejętności, ale są też takie branże, gdzie te umiejętności nie są potrzebne, np. w branży spożywczej.
Na podstawie jakich przepisów procedujemy, skoro nie dotrzymano wszystkich formalności?
B. Bartoszewicz- padały zarzuty dotyczące formuły powiadamiania uczniów. Udowodniłem, że wszyscy zostali powiadomieni prawidłowo. O procedurach już mówiłem. Przy każdej zmianie jest wymagana analiza ryzyka i to ryzyko zostało zmierzone. Na posiedzeniach Komisji Oświaty były przedstawiane szczegółowe dane i analizy. Informowaliśmy z czego wynikają zmiany.
Zawód technika handlowca: młodzież nie chce się uczyć w tym kierunku. Nie do końca mamy wpływ na decyzje młodzieży. Podstawa kształcenia w zawodzie technika handlowca nie jest zbieżna z przygotowaniem do zawodu przedstawiciela handlowego.
Na posiedzeniach Komisji Oświaty prezentowałem materiały, odpowiadałem na wszystkie pytania. Spotykałem się dwukrotnie z młodzieżą. Dzieliłem się wiedzą na temat wyników analiz z radnymi Miasta.
P. Felmet- nie stwierdziłem, że Pan Prezydent tego nie robił, ale zgodnie z przytoczonym rozporządzeniem nie mamy tego w uzasadnieniach uchwał, a to powinno być.
H. Mazur- ilu uczniów będzie się uczyło w Technikum Handlowym w przyszłym roku? Z tego co wiem, do połowy lipca trwa rekrutacja. Trudno teraz powiedzieć, że nie będzie tam chętnych.
B. Bartoszewicz- zależy ilu uczniów zdecyduje się na kształcenie w Technikum Handlowym. W zeszłym roku było pół oddziału. Mam nadzieję, że w obecnym roku będzie przynajmniej tak samo.
UCHWAŁA NR XX/453/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 4 przy ul. Płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni została podjęta: 16/0/6
Ad 5.9
UCHWAŁA NR XX/454/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji Gimnazjum Nr 14 im. Jana Radtkego, przy ul. Płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni została podjęta: 16/0/6
Ad 5.10
UCHWAŁA NR XX/455/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji XIII Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego przy ul. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni została podjęta: 16/0/6
Ad 5.11
UCHWAŁA NR XX/456/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji IV Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej przy ul. Morskiej 186 w Gdyni została podjęta: 15/0/5
Ad 5.12
UCHWAŁA NR XX/457/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przekształcenia Technikum Transportowego przy al. Zwycięstwa 194, w Gdyni została podjęta: 15/0/6
Ad 5.13
UCHWAŁA NR XX/458/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Ekologicznych przy ul. Chylońskiej 237 w Gdyni została podjęta: 15/0/6
Ad 5.14
UCHWAŁA NR XX/459/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przekształcenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 4 przy ul. Chylońskiej 237 w Gdyni została podjęta: 15/0/6
Ad 5.15
UCHWAŁA NR XX/460/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji Technikum Chemicznego im. prof. Stefana Kozłowskiego i Technikum Mechanicznego Nr 2 im. prof. Stefana Kozłowskiego przy ul. Chylońskiej 237 w Gdyni została podjęta: 15/0/6
Ad 5.16
UCHWAŁA NR XX/461/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Usługowych przy ul. Morskiej 75 w Gdyni została podjęta: 15/0/6
Ad 5.17
UCHWAŁA NR XX/462/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przekształcenia Szkoły Policealnej Nr 3 przy ul. Morskiej 75 w Gdyni została podjęta: 14/0/7
Ad 5.18
UCHWAŁA NR XX/463/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 5 przy ul. Morskiej 75 w Gdyni została podjęta: 15/0/8
Ad 5.19
UCHWAŁA NR XX/464/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji Technikum Nr 4 przy ul. Morskiej 75 w Gdyni została podjęta: 15/0/8
Ad 5.20
UCHWAŁA NR XX/465/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie połączenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 4, Technikum Transportowego, Szkoły Policealnej Nr 3 w Zespół Szkół Ekologiczno – Transportowych z siedzibą przy ul. Morskiej 186 w Gdyni została podjęta: 15/0/8
Ad 5.21
UCHWAŁA NR XX/466/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Technicznych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego przy ul. Energetyków 13 A w Gdyni została podjęta:15/0/8
Ad 5.22
UCHWAŁA NR XX/467/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Mechanicznych im. inż. Tadeusza Wendy przy ul. Morskiej 79 w Gdyni została podjęta: 15/0/8
Ad 5.23
UCHWAŁA NR XX/468/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji XII Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Morskiej 79 w Gdyni została podjęta: 15/0/8
Ad 5.24
UCHWAŁA NR XX/469/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przekształcenia Technikum Budowy Okrętów, Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 3, Szkoły Policealnej Nr 1, Szkoły Policealnej Nr 8 dla Dorosłych, Ośrodka Dokształcania Zawodowego przy ul. Energetyków 13A w Gdyni została podjęta: 17/0/8
Ad 5.25
UCHWAŁA NR XX/470/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie połączenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 1, Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 3, Technikum Budowy Okrętów, Technikum Mechanicznego Nr 1, Szkoły Policealnej Nr 1, Szkoły Policealnej Nr 8 dla Dorosłych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 1 z siedzibą przy ul. Morskiej 79 w Gdyni została podjęta: 17/0/8
Ad 5.26
UCHWAŁA NR XX/471/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Rzemiosła i Handlu im. Bandery Polskiej przy ul. Śmidowicza 49 w Gdyni została podjęta: 17/0/8
Ad 5.27
UCHWAŁA NR XX/472/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji Gimnazjum z Oddziałami Przysposabiającymi do Pracy przy ul. Śmidowicza 49 w Gdyni została podjęta: 17/0/8
Ad 5.28
UCHWAŁA NR XX/473/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przekształcenia Technikum Nr 3, Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 6, Gimnazjum dla Dorosłych przy ul. Śmidowicza 49 w Gdyni została podjęta: 17/0/8
Ad 5.29
UCHWAŁA NR XX/474/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie rozwiązania Zespołu Szkół Budowlanych im. Bronisława Bukowskiego przy ul. Tetmajera 65 w Gdyni została podjęta: 17/0/8
Ad 5.30
UCHWAŁA NR XX/475/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przekształcenia Technikum Budowlanego, Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 2 przy ul. Tetmajera 65 w Gdyni została podjęta: 17/0/8
Ad 5.31
UCHWAŁA NR XX/476/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyłączenia Szkoły Policealnej Nr 5 dla Dorosłych z Zespołu Szkół Administracyjno – Ekonomicznych przy ul. Orłowskiej 57 w Gdyni została podjęta: 17/0/8
Ad 5.32
P. Felmet- w uzasadnieniu czytamy, że szkoła w roku szkolnym 2006/2007 nie dokonała żadnego naboru, a teraz czytamy, że funkcjonowanie szkoły dla dorosłych nr 5 w Centrum Kształcenia Zawodowego jest niezbędne dla poszerzenia oferty, kierowanej do dorosłych. Skoro szkoła nie dokonuje naboru od 10. lat, to na czym to poszerzenie oferty ma polegać?
Drugie pytanie dotyczy Technikum Handlowego. Nie ma informacji, że wygaszamy technikum, gdy tymczasem, na podstawie dokumentów widzimy, że nie ma do tej szkoły naboru na ten rok szkolny.
B. Bartoszewicz- sukces szkoły zależy od wielu czynników, m. in. od lokalizacji. Mamy nadzieję, że w nowej lokalizacji szkole uda się dokonać naboru. Chcemy dać szansę tej szkole przenosząc ją do nowej siedziby. Co do technikum to nabór odbywa się przy ulicy płk. St. Dąbka, a więc nic się nie zmieni.
P. Felmet- nie ma informacji, że wygaszamy Technikum Handlowe, czy też likwidujemy. Zawód technika będzie się nabywać w centrum kształcenia zawodowego. Technikum przenosi się do innej siedziby, a szkoła, pomimo że to technikum funkcjonuje, nie ma naboru. W jakich zawodach będzie się tam kształcić uczniów?
B. Bartoszewicz- nabór jest na ulicy płk. St. Dąbka. Nie ma konieczności prowadzenia naboru dla zawodu technika handlowca. Może być prowadzone nauczanie w innych kierunkach.
P. Felmet- ale ta szkoła nie ma żadnego naboru.
B. Bartoszewicz- chcemy dać szkole szansę, podobnie jak w przypadku liceum dla dorosłych.
P. Felmet- bez naboru
B. Bartoszewicz- w tym roku być może tak
UCHWAŁA NR XX/477/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przekształcenia Technikum Ekonomicznego, Technikum Handlowego, Szkoły Policealnej Nr 4, Szkoły Policealnej Nr 5 dla Dorosłych przy ul. Orłowskiej 57 w Gdyni została podjęta: 17/0/8
Ad 5.33
P. Felmet- dlaczego na terenie LO Nr 13 prowadzono akcję ulotkową promującą szkołę, która formalnie nie istnieje?
B. Bartoszewicz- rozumiem, że pytanie dotyczy całej kampanii informacyjnej. Ta kampania była po to, aby jak najszybciej dotrzeć do uczniów gimnazjów z informacją, jakie zmiany są planowane do wprowadzenia od 1. września.
UCHWAŁA NR XX/478/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie połączenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 2, Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 6, Technikum Budowlanego, Technikum Nr 3, Szkoły Policealnej Nr 5 dla Dorosłych, Ośrodka Dokształcania Zawodowego w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 2, z siedzibą przy ul. Płk. Stanisława Dąbka 207 w Gdyni została podjęta17/0/8
Ad 5.34
UCHWAŁA NR XX/479/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie połączenia Kolegium Miejskiego, Centrum Kształcenia Ustawicznego, Gimnazjum dla Dorosłych w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 3, z siedzibą przy ul. Raduńskiej 21 w Gdyni została podjęta: 17/0/8
Ad 5.35
UCHWAŁA NR XX/480/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przekształcenia IX Liceum Ogólnokształcącego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego przy ul. Żeromskiego 31 w Gdyni została podjęta: 17/0/8
Wiceprezydent B. Bartoszewicz podziękował za podjęcie uchwał. – Kampanię informacyjną rozpoczęliśmy z dużym wyprzedzeniem. Niedotarcie informacji na czas mogłoby spowodować, że uczniowie wybraliby szkoły spoza Gdyni.
Ad 5.36
Projekt przedstawił Wiceprezydent B. Bartoszewicz.
Beata Szadziul- zgłosili się do mnie mieszkańcy ulicy Bernadowskiej, z prośbą o zmianę lokalizacji szkoły podstawowej. Komunikacyjnie jest im bliżej do szkoły nr 8. Czy można dokonać stosownej zmiany w rejonizacji?
B. Bartoszewicz- taki wniosek wpłynął i będzie rozważany. Przy dokonywaniu zmiany konieczne są do przeprowadzenia określone procedury. Taką zmianę wprowadzimy jeśli będzie taka potrzeba. Dzisiaj procedujemy nad tymi dokumentami, które już uzyskały wymagane opinie.
UCHWAŁA NR XX/481/16 RADY MIASTA Gdyni w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów na terenie Gminy Miasta Gdyni została podjęta: 22/0/1
Ad 5.37
Projekt, zgodnie z treścią załącznika, przedstawił radny A. Bień.
Opinia Komisji Polityki Gospodarczej- pozytywna
UCHWAŁA NR XX/482/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Głogowej została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 5.38
Projekt, zgodnie z treścią załącznika, przedstawił radny Sebastian Jędrzejewski (dotyczy wszystkich projektów w spr. ustalenia przebiegu dróg).
UCHWAŁA NR XX/483/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Góralskiej w Gdyni została podjęta jednogłośnie: 22 gł. za
Ad 5.39
UCHWAŁA NR XX/484/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Kurpiowskiej w Gdyni została podjęta jednogłośnie: 21 gł. za
Ad 5.40
UCHWAŁA NR XX/485/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia przebiegu drogi publicznej ulicy Szkolnej w Gdyni została podjęta jednogłośnie: 22 gł. za
Ad 5.41
Prezentujący projekt Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, radny Stanisław Borski, poinformował, że skarga dotyczy procedury Niebieskiej Karty. Komisja analizując dokumenty nie dopatrzyła się nieprawidłowości, wobec czego skarga została uznana za bezzasadną. Na wniosek komisji komórka kontroli UM sprawdziła funkcjonowanie MOPS w zakresie, którego dotyczyła skarga. – W dniu dzisiejszym otrzymałem pismo o wynikach kontroli. Ustalono, że pracownik MOPS, wobec którego sformułowano zarzuty posiada stosowne kwalifikacje. Pismo potwierdza słuszność opinii komisji, że skarga jest bezzasadna.
Tadeusz Szemiot- autorka skargi sformułowała zarzut, że pracownik MOPS mógł wpływać na czynności podejmowane w sprawie skarżącej. Nie dopatrzyliśmy się przejawów takiego faktu. Zasugerowaliśmy ewentualne składanie oświadczeń przez pracowników MOPS przy procedurach Niebieskiej Karty, celem uniknięcia zarzutów w zakresie konfliktu interesów. Nie wiem, jaki jest los tego wniosku. Będziemy, jako Komisja Rewizyjna, jeszcze dopytywać, czy takie postępowanie jest możliwe.
P. Felmet- nie rozsądzając czy zarzuty są zasadne, czy nie, jest to kolejna skarga na Dyrektora MOPS. Daję pod rozwagę przeprowadzenie audytu co do działalności tej osoby.
T. Szemiot- są obszary aktywności ludzkiej, które w znacząco większym stopniu generują liczbę konfliktów i wątpliwości. MOPS zajmuje się takimi właśnie obszarami. Porównywanie MOPS-u do jednostek zajmujących się sprawami z innych obszarów, gdzie żadne skargi nie zostały złożone, niczego nie dowodzi. MOPS zajmuje się sprawami wywołującymi spory, napięcia, poczucie krzywdy, itp.
P. Felmet- oczywiście, że nie dowodzi. Nie powiedziałem, że coś jest nie tak, ale skoro to kolejna skarga, to może należy się temu przyjrzeć. Można też powiedzieć, że punkty udzielania bezpłatnych porad prawnych też dotyczą takich obszarów, a jednak skarg nie dostajemy. Wystarczy skontrolować nie szukając winnych, sprawdzić, dlaczego te skargi wpływają.
St. Borski- widocznie radny Felmet nie słyszał, co powiedziałem. Komisja Rewizyjna stwierdziła potrzebę podjęcia czynności sprawdzających i taka kontrola, na wniosek komisji, odbyła się między 15 a 19 kwietnia b.r.
I. Bekisz- chcę ostro zaprotestować przeciw jakiejkolwiek sugestii, że w MOPS jest coś nie tak. Z dyrektor Jezior współpracuję 10. rok. Pani Dyrektor jest zawsze przygotowana, kiedy rozpatrujemy drażliwe sprawy mieszkaniowe. Zawsze pozytywnie mówi o składających wnioski. Uważam, że odrzucenie skargi jest jak najbardziej zasadne.
Głos ad vocem zabrał radny P. Felmet: - Zwracam honor, ale proszę o udostępnienie informacji co do przeprowadzonej kontroli. Czy dotyczyła tylko tej jednej sprawy, czy ogólnie działalności MOPS-u?
St. Borski- dokumenty są dostępne w biurze rady. Otrzymałem te dokumenty dzisiaj. Dzisiaj też, po sesji, zapraszam na posiedzenie Komisji Rewizyjnej, na którym dokumenty możemy udostępnić.
UCHWAŁA NR XX/486/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie skargi pani E.K. na działalność Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej została podjęta: 20/0/5
Ad 5.42
Wiceprezydent M. Guć- do Rady Miasta wpłynęło pismo od 2. współwłaścicieli terenów położonych w tzw. „Pekinie”. Panowie złożyli sprzeciw stwierdzając, że uchwała włączyła ich działki do obszaru podlegającego rewitalizacji i tym samym narusza ich prawa własności. Kwestie te były poddane analizom, były przedmiotem spotkań i konsultacji. Osoby te nie podają żadnych argumentów poza tym, że chcą swoje działki „wyczyścić” z mieszkańców i realizować projekty developerskie.
P. Stolarczyk-stanowisko klubu już zaprezentowałem (patrz pkt 3. niniejszego protokołu). Nie mamy w zwyczaju rozpatrywania tak ważnych spraw w przeciągu 5. czy 10. minut. Pan Prezydent wskazując na moją skromną osobę stwierdził, że dziwi się stanowisku, jakie przedstawiłem w imieniu klubu. My, jako klub, też moglibyśmy się dziwić, dlaczego ktoś (bez wskazywania imienia i nazwiska) potrzebuje blisko 10. lat na odkrycie, że „Pekin” potrzebuje rewitalizacji. Nie dziwimy się, ale nie będziemy głosować ani „za”, ani „przeciw” nad uchwałą wniesioną w tym trybie.
T. Szemiot- nie jest dobrze, że uchwały w prowadzane są w tym trybie i kiedy Prezydent wycieczkami ad personam odsuwa dyskusję merytoryczną, natomiast sugeruje, że radni są za czymś, czy nie, z takiego, czy innego powodu. Ja też się wstrzymam od głosu, ponieważ głosowanie w takim trybie nad tego typu projektem jest nieakceptowalne.
UCHWAŁA NR XX487/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w Uchwale Nr XIX/435/16 Rady Miasta Gdyni, z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Miasta Gdyni została podjęta: 18/0/7
Ad 5.43
Wiceprezydent K. Gruszecka-Spychała- do Stowarzyszenia Turystyczne Kaszuby Gdynia wstąpiła w 1996 roku. Był to czas zupełnie innych okoliczności. Dzisiaj tworzymy własną grupę promocji turystycznej. Bardzo intensywnie współpracujemy z gminami północnych Kaszub – wczoraj miała miejsce inauguracja kolejnego sezonu letniego, szeroko opisana w prasie. Uważamy, że dalsza przynależność do stowarzyszenia, kosztująca rocznie 7,5 tys. zł., a nie przynosząca nam żadnych korzyści, jest bezcelowa. Stowarzyszenie koncentruje się na promocji południa Kaszub.
Michał Bełbot- projekt nie był omawiany na posiedzeniach komisji, a sprawa jest ciekawa. Niejasne dla nas jest, dlaczego występujemy z organizacji, która jakąś bieżącą działalność turystyczną prowadzi. Rozumiem, że koncentrujemy się na działalności w ramach NORD, ale czemu wykluczać sobie możliwość promocji w ramach innego obszaru? Im więcej promocji, tym lepiej. Nie widzę konkretnego argumentu za wystąpieniem z tego stowarzyszenia, jeśli chcemy być widoczni na terenie każdej części Kaszub. Chyba że chcemy się koncentrować jedynie na obszarze metropolitarnym.
K. Gruszecka-Spychała- działania tego stowarzyszenia nie są adresowane do Kaszub – ani północnych, ani południowych, ale do innych regionów Polski, a także za granicę. Nie mamy wpływu na wybór władz stowarzyszenia, a zatem nie mamy też wpływu na jego bieżącą działalność. Od lat stowarzyszenie nie podejmuje żadnych działań na rzecz promocji terenów Gdyni. Zgadzam się, że składka nie jest wielka, ale mówiąc kolokwialnie jest to wyrzucanie pieniędzy w błoto, ponieważ niczego z tego nie mamy. Stowarzyszenie promuje inne gminy niż nasza. Uważam, że jest to zaszłość historyczna, którą należy zlikwidować.
P. Stolarczyk- pozwolę sobie nie zgodzić się z Panią Prezydent. Skoro od lat nie jesteśmy widoczni w stowarzyszeniu, to chyba należy uderzyć się we własne piersi, bo to Gdynia jest członkiem założycielem i Gdynia powinna kreować wizerunek turystyczny Kaszub. Składka nie jest przerażająca. Uczestnictwo w NORD-a też nie stoi na przeszkodzie. Dziwi, że z jednej strony pielęgnujemy historię Kaszub nawet kosztem biblioteki przy Al. Piłsudskiego, a z drugiej strony występujemy z tego stowarzyszenia. Będzie to źle odebrane. Decyzja należy do Państwa.
UCHWAŁA NR XX/488/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wystąpienia Gminy Miasta Gdyni ze Stowarzyszenia Turystyczne Kaszuby została podjęta: 18/1/4
Ad 5.44
M. Guć- jesteśmy na etapie pozyskiwania środków europejskich – wspólnie z samorządami gmin, z którymi współdziałamy w sprawie budowy rowerowych tras rekreacyjnych, chcemy o te środki wystąpić. Budowa dotyczyłaby łącznie tras liczących 36 kilometry. Liderem projektu ma być Miasto Gdańsk.
UCHWAŁA NR XX/489/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie współdziałania Gminy Miasta Gdyni z Gminą Miasta Gdańska, Gminą Miasta Sopotu, Gminą Miasta Rumi, Gminą Miasta Wejherowa oraz Gminą Wejherowo w celu przygotowania i realizacji przedsięwzięcia dotyczącego budowy tras rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 5.45
Projekt, zgodnie z treścią załącznika, przedstawił Wiceprezydent M. Guć.
Opinia Komisji Gospodarki Komunalnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XX/490/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wykazu kąpielisk na obszarze morskim, przyległym do Gminy Miasta Gdyni, w roku 2016 została podjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 5.46
Zmiany w regulaminie Nagrody Literackiej Gdynia omówiła, zgodnie z treścią załącznika do projektu uchwały, Przewodnicząca Komisji Kultury, radna Maja Wagner.
Opinia Komisji Kultury- pozytywna
UCHWAŁA NR XX/491/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Regulaminu Nagrody Literackiej Gdynia została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 5.47
M. Guć- celem dotacji ma być finansowanie proekologicznego usuwania odpadów z ogródków działkowych.
Opinia Komisji Gospodarki Komunalnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XX/492/16 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zasad udzielenia dotacji celowej na finansowanie ochrony środowiska w zakresie inwestycji obejmujących zakup spalinowych rozdrabniaczy ogrodowych została podjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 6.
W sprawozdaniu z prac Komisji Polityki Rodzinnej, Pomocy Społecznej i Zdrowia przedstawionym przez radną Marikę Domozych, zawarte były następujące informacje:
- na posiedzeniach gościli pp. B. Bartoszewicz, Michał Guć, Krzysztof Szałucki, Mirosława Jezior, Aleksandra Rusak, Marcin Kowalewski;
- w okresie sprawozdawczym odbyło się 8 posiedzeń, w tym 2 wyjazdowe;
- poza standardowymi czynnościami (opiniowanie projektów uchwał), dyskutowano nad nast. dokumentami: Gminny Program Przeciwdziałania Cyberprzemocy na lata 2015 – 2018, Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, programy profilaktyki dot. narkomanii, rewitalizacji, rozwoju opieki nad małym dzieckiem (żłobki, przedszkola);
- wizytacja nast. obiektów: Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości, wyremontowane żłobki i przedszkola, w których zastosowano metodę modułową rozbudowy (największe wrażenie wywarła p. K. Wojciechowska, założycielka przedszkola, którego motywem przewodnim jest Gdynia), gdyńska porodówka;
- omówiono z goszczącymi na posiedzeniu przedstawicielami MOPS-u program wychodzenia z bezdomności, w tym projekt mieszkaniowy „Gdyńska – Warszawska” (pierwszy, prekursorski projekt w Polsce)
Radna M. Domozych podziękowała Przewodniczącej komisji, radnej Beacie Szadziul, za sprawne i kreatywne prowadzenie komisji, zawsze w miłej atmosferze.
Ad 7.
Do Prezydium RMG interpelacje nie wpłynęły,
Ad 8.
Przewodnicząca Joanna Zielińska przypomniała radnym, że oświadczenia majątkowe można składać do 2. maja.
Przewodnicząca zaprosiła radnych do uczestnictwa w „Polach Nadziei” na Pomorzu.
- Wstępnie ustaliłam ze Skarbnikiem Krzysztofem Szałuckim – informowała radna Zielińska – że prace nad budżetem w kontekście udzielenia absolutorium będą prowadzone przez komisje między 30 maja a 10 czerwca, z wyłączeniem 2. czerwca.
Wiceprzewodnicząca B. Szadziul poinformowała o możliwości skorzystania z zaproszeń na seminarium dotyczącym projektu pozyskiwania rodzin zastępczych.
Ad 9.
Wolnych wniosków nie zgłoszono.
Ad 10.
Termin kolejnej sesji: 25 maja b.r.; godz. 12
Ad 11.
Zakończenie obrad ogłosiła Przewodnicząca RMG, radna Joanna Zielińska.
Na podstawie stenogramu zredagowała:
insp. Zofia Kostrzewska
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Odpowiedzialny za treść: | Magdalena Anuszek |
Wprowadził informację: | Katarzyna Manikowska |
Ostatnio zmodyfikował: | Katarzyna Manikowska |
Data wytworzenia informacji: | 07.04.2016 |
Data udostępnienia informacji: | 07.04.2016 |
Ostatnia aktualizacja: | 21.07.2016 |
Data aktualizacji | Czynność | Osoba |
---|---|---|
21.07.2016 14:22 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
13.04.2016 11:17 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
13.04.2016 08:52 | Dodanie informacji | Katarzyna Manikowska |
07.04.2016 09:26 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
07.04.2016 08:44 | Aktualizacja treści | Katarzyna Manikowska |
07.04.2016 08:17 | Dodanie informacji | Katarzyna Manikowska |