Sesja Nr XXXII z dnia 27 maja 2009 r.
XXXII SESJI RADY MIASTA GDYNI
27 maja 2009 roku
GODZ. 12.00, s. 105 UM
1. Otwarcie sesji Rady Miasta,
2. Przyjęcie porządku obrad,
3. Przyjęcie protokołu z XXXI sesji Rady Miasta,
4. Projekty uchwał w sprawach:
4.1 przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon węzła Chwarzno, ul. Chwarznieńskiej i jej przedłużenia w kierunku południowo-zachodnim;załącznik;
4.2 przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Wielki Kack w Gdyni – tzw. Kacze Buki;załąćznik;
4.3 uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Mały Kack i Wielki Kack w Gdyni, terenu położonego na zachód od ulicy Sopockiej, rejonu tzw. Jeziora Kackiego;załącznik;zał. 2;zał. 3;
4.4 uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Kamiennej Góry w Gdyni;załącznik; zał. 2;
4.5 ustalenia przebiegu drogi gminnej – ul. Lipowej;
4.6 zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni Nr V/106/07 z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej z późniejszymi zmianami (wraz z autopoprawką); zał. autopoprawka;
4.14 likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 7 w Zespole Szkół Mechanicznych w Gdyni ul. Morska 79;
4.20 nadania nazwy skwerowi w Gdyni.
5. Sprawozdanie z prac Komisji Sportu.6. Informacja o działalności Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
XXXII sesji Rady Miasta Gdyni
27 maja 2009 r. Projekty uchwał w sprawach:
1. wezwania rady Miasta Gdyni przez Pana Zdzisława Kalińskiego do usunięcia naruszenia prawa uchwałą nr XVII/409/08 Rady Miasta Gdyni z dnia 27 lutego 2008 roku w sprawie użytku ekologicznego w dzielnicy Wielki Kack;
2. w sprawie upoważnienia dyrektora Gdyńskiego Centrum Innowacji do podejmowania czynności związanych z udzielaniem pomocy publicznej de minimis
PROTOKÓŁ NR 32/09XXXII SESJI RADY MIASTA GDYNI
Gdynia, 27 maja 2009 r.
Porządek obrad:
1. Przyjęcie porządku obrad,
2. Przyjęcie protokołu z XXXI sesji Rady Miasta,
3. Projekty uchwał w sprawach:
4.1 Przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon węzła Chwarzno, ul. Chwarznieńskiej i jej przedłużenia w kierunku południowo-zachodnim;
4.2 Przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Wielki Kack w Gdyni – tzw. Kacze Buki;
4.3 Uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Mały Kack i Wielki Kack w Gdyni, terenu położonego na zachód od ulicy Sopockiej, rejonu tzw. Jeziora Kackiego;
4.4 Uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Kamiennej Góry w Gdyni;
4.5 Ustalenia przebiegu drogi gminnej – ul. Lipowej;
4.6 Zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni Nr V/106/07 z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej z późniejszymi zmianami (wraz z autopoprawką);
4.7 Wyrażenia woli objęcia przez Gminę udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdyni;
4.8 Przystąpienia Gminy Miasta Gdyni jako Partnera do projektu pn.: IntAirBaltic w ramach Programu Regionu Morza Bałtyckiego 2007 – 2013;
4.9 Przystąpienia Gminy Miasta Gdyni jako Partnera do projektu pn.: INTERFACE w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk;
4.10 Przystąpienia Gminy Miasta Gdyni, jako członka Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej z siedzibą w Gdyni, do projektu pn.: „South-North Axis” (Sonora) w ramach programu INTERREG IVB – Europa Środkowa;
4.11 Zmiany Uchwały Nr XIV/329/07 Rady Miasta Gdyni z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie: ustalenia zasad udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych niesamorządowych i niepublicznych (szkoły/placówki o uprawnieniach publicznych): przedszkoli, szkół podstawowych, szkół gimnazjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, ośrodków rewalidacyjno – wychowawczych;
4.12 Likwidacji II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 5 w Gdyni ul. Wejherowska 55;4.13 Likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 4 dla Dorosłych w Zespole Szkół Zawodowych Nr 2 w Gdyni ul. Chylońska 237;
4.14 Likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 7 w Zespole Szkół Mechanicznych w Gdyni ul. Morska 79;
4.15 Likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 8 w Zespole Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdyni ul. Energetyków 13a;
4.16 Likwidacji Szkoły Policealnej Nr 7 w zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni ul. Sambora 48;
4.17 Wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej Gdynia ul. Parkowa;
4.18 Wyrażenia zgody na bezprzetargową sprzedaż nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. Morskiej 269 na rzecz jej użytkownika wieczystego;
4.19 Wyrażenia zgody i uprawnienia dla Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni, do używania nazwy Miasta Gdynia w znakach towarowych;
4.20 Nadania nazwy skwerowi w Gdyni;
4.21 Wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej, poł. przy Placu Konstytucji;4.22 Wezwania RMG przez p. Zdzisława Kalińskiego do usunięcia naruszenia prawa Uchwałą Nr XVII/409/08 RMG z dn. 27 lutego 2008 r. w spr. użytku ekologicznego w dzielnicy Wielki Kack;
4.23 Upoważnienia dyrektora Gdyńskiego Centrum Innowacji do podejmowania czynności związanych z udzielaniem pomocy publicznej de minimis.
5. Sprawozdanie z prac Komisji Sportu.
6. Informacja o działalności Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.Materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki. Pełne brzmienie opinii komisji – patrz biuletyn rady stanowiący zał.Wyniki głosowań każdorazowo podawane są w nast. kolejności: głosy „za”; głosy „przeciw”; głosy „wstrzymujące się”. W obradach uczestniczyli członkowie Kolegium Prezydenta.
Ad 1. Otwarcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, radny Stanisław Szwabski.
Ad 2. Do przedłożonego porządku obrad zgłoszono nast. wnioski:
Wiceprezydent Bogusław Stasiak wniósł o wprowadzenie do porządku w trybie nadzwyczajnym projektu uchwały w spr. wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej, położonej przy Placu Konstytucji.
Uzasadniając powyższe Wiceprezydent wyjaśniał, iż oddanie w użytkowanie wieczyste miałoby na celu porządkowanie spraw terenowych, co jest niezbędne dla rozpoczęcia oczekiwanego remontu i modernizacji Dworca Głównego PKP w Gdyni. Na terenie przedmiotowej nieruchomości usytuowana jest znaczna część torowiska oraz część budynków dworca. Obecny stan prawny (nieruchomość jest własnością gminy) jest zaszłością, która wypłynęła w trakcie realizacji prac przygotowawczych.
Tryb nadzwyczajny wniesienia projektu wynika z potrzeby uniknięcia opóźnień w realizacji projektu.
Radny Ireneusz Bekisz wniósł o zdjęcie z porządku obrad projektu występującego w zaplanowanym porządku obrad pod numerem 4.20 (w spr. nadania nazwy skwerowi w Gdyni).
Radny uzasadniając powyższe stwierdził, iż projekt wywołał wiele kontrowersji wśród mieszkańców osiedla, wobec czego wskazane jest poddanie go dalszym społecznym konsultacjom.
Do drugiego z powyżej zgłoszonych wniosków odniósł się Przewodniczący Komisji Statutowej, radny Andrzej Kieszek: - Komisja wyjątkowo otrzymała aż 5 pozytywnych opinii w sprawie proponowanej nazwy, w tym Rady Rodziców, wspólnoty szkolnej i Rady Dzielnicy.
O głos ad vocem poprosił radny I. Bekisz.
Przewodniczący RM zwrócił uwagę, iż w przedmiotowym punkcie nie jest przewidziana dyskusja. – Jest głos za i przeciw zdjęciu projektu. Ostateczną decyzję podejmie Rada. Jeśli będzie to decyzja niezgodna z Pana oczekiwaniem (r. Bekisza – przyp. prot.), będzie czas na dyskusję w odpowiednim punkcie. Jeśli Rada uzna Pańskie argumenty za przekonywujące, może uznać za konieczne zdjęcie tego projektu z porządku.
Wniosek Wiceprezydenta B. Stasiaka przyjęto jednogłośnie: 25 gł. za Wniosek radnego I. Bekisza nie został przyjęty. Wynik głosowania: 7/18/0/ Zmodyfikowany w wyniku przyjętej zmiany porządek obrad przyjęto jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 3. Wobec braku uwag Przewodniczący RMG uznał protokół kwietniowej sesji RM za przyjęty.
Ad 4.1. Projekt prezentował Wiceprezydent Marek Stępa.
Projekt dotyczy przystąpienia do sporządzenia planu w obszarze, dla którego już funkcjonowała uchwała z roku 2008 (o przystąpieniu do sporządzenia planu) i były już wykonywane w oparciu o nią pewne prace. W tytule przedmiotowej uchwały występował łącznik dla Trasy Kaszubskiej. Ponowne przystąpienie do planu ma na celu wyłączenie wymienionego łącznika, ponieważ utrzymanie takiego tytułu wiązałoby się z koniecznością określonego sposobu projektowania trasy i konsultowania tego z licznymi podmiotami. Zmiany w zapatrywaniach Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad co do przebiegu trasy spowodowały, że łącznik przypisywanej mu pierwotnie funkcji nie będzie pełnił, a zatem przestaje być zasadne projektowanie drogi o wcześniej zakładanych parametrach.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa (dalej: Komisja Samorządności)- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszaniowej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska (dalej: Komisja Gospodarki Komunalnej)- pozytywna
Komisja Strategii i Polityki Gospodarczej (dalej: Komisja Strategii)- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXII/714/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno–Wiczlino w Gdyni, rejon węzła Chwarzno, ul. Chwarznieńskiej i jej przedłużenia w kierunku południowo – zachodnim została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 4.2.
Na wstępie prezentacji Wiceprezydent M. Stępa przypomniał, iż analogiczny plan został przyjęty w drodze uchwały w 2007 r. Okazało się, że plan w przedmiotowym fragmencie został sporządzony w oparciu o mylne dane dostarczone przez służby geodezyjne. W świetle uzyskanych dokumentów konieczne okazuje się takie zaprojektowanie drogi 135 KDD, aby jej przebieg zgodny był z korektą materiałów geodezyjnych. Korekta wykazała inny przebieg granic nieruchomości należących do gminy. Przy obecnych zapisach powstałyby w przyszłości komplikacje dla gminy, która będzie drogę budować, jak i dla właścicieli przylegających terenów prywatnych (od zaprojektowanej w planie drogi oddzielałby je pas terenów będących własnością gminy oraz pasek terenu należący do właścicieli prywatnych). Ta niedogodność komplikowałaby sytuację w zakresie obrotu nieruchomościami i ich zagospodarowywania.
Opinie komisji j.w. UCHWAŁA NR XXXII/715/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Wielki Kack w Gdyni – tzw. Kacze Buki została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 4.3. M. Stępa- znakomitą część planu stanowi użytek ekologiczny uchwalony przez Radę w zeszłym roku. Przedmiotowy plan potwierdza oczywiście przeznaczenie tego terenu na zieleń, która podlega ochronie w trybie określonym w przywołanej uchwale i w stosownych ustawach. Do terenu Jeziora Kackiego przylegają tereny kolejowe po części wyłączone spod planowania, a po części są to tereny, które mogą być przedmiotem planu, ale w tym przypadku plan przyznaje im nadal status terenów kolejowych. Jest to linia łącząca Gdynię z Kościerzyną, po której przemieszczać się będzie przyszła kolej metropolitarna.
Dzięki ustaleniom planu pojawią się możliwości przeznaczenia części terenu (przyległego do ulicy Sopockiej) pod zabudowę wielorodzinną. Na jednej z działek przylegających do lasu powstaną możliwości realizowania funkcji sportowych i turystycznych. Dojazd do tych terenów będzie możliwy od ulic Podleśnej i Sopockiej.
Wiceprezydent poinformował o odbyciu się publicznej dyskusji nad planem. Wpłynęło ponad 40. uwag, które zostały rozpatrzone przez Prezydenta (o efektach rozpatrzenia radni byli szczegółowo informowani na posiedzeniach komisji). Część mieszkańców wniosła uwagi, które byłyby na miejscu w procedurze dyskusji nad uchwałą ustanawiającą użytek ekologiczny. W tym przypadku decyzje już zapadły. Zgłoszono też uwagi dot. sposobu zagospodarowania terenu przeznaczonego pod budownictwo mieszkaniowe (padł m. in. wniosek o zagęszczenie zabudowy). W planowaniu przestrzennym trzeba jednak brać pod uwagę takie czynniki jak racjonalność wykorzystania terenu, harmonię kompozycji przestrzennej i właściwe relacje między poszczególnymi fragmentami terenów. W sąsiedztwie użytku nie powinna powstawać zbyt intensywna zabudowa, bo mogłoby to stanowić zagrożenie dla chronionych wartości.
Opinie komisji j.w. UCHWAŁA NR XXXII/716/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnic Mały Kack i Wielki Kack w Gdyni, terenu położonego na zachód od ulicy Sopockiej, rejonu tzw. Jeziora Kackiego została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za
Ad 4.4. Wiceprezydent M. Stępa zwracał uwagę, iż proponowana zmiana ogranicza się do jednego ustalenia, tj. przebiegu linii zabudowy. W uchwalonym w roku 2005 planie linia ta była poprowadzona zgodnie z ówczesną koncepcją rozbudowy Teatru Muzycznego. Ta koncepcja uległa przeobrażeniom i nie można jej zrealizować zgodnie z obowiązującymi ustaleniami planistycznymi. Intencją projektodawców jest umożliwienie teatrowi dokonania rozbudowy zgodnie z aktualną koncepcją.
Opinie komisji j.w. UCHWAŁA NR XXXII/717/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Kamiennej Góry w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 4.5. Odnosząc się do meritum kolejnego projektu Wiceprezydent M. Stępa poinformował, iż przedmiotem jest droga publiczna – ulica Lipowa, która figuruje w Dzienniku Urzędowym Województwa Gdańskiego z 96 r. Nie ustalono dotąd przebiegu drogi, co stanowi uciążliwość w przypadkach realizowania prac remontowych.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXII/718/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia przebiegu drogi gminnej – ul. Lipowej została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 4.6. Projekt prezentował Dyrektor ZKM, pan Olgierd Wyszomirski.
Głównym celem dokonania zmian w taryfie opłat jest integracja taryfowa gmin Zatoki Gdańskiej. Projekt nawiązuje do uchwały Zgromadzenia Związku Metropolitarnego Zatoki Gdańskiej. Chodzi o to, aby 13. gmin objętych zostało taką samą taryfą. Dla Gdyni oznacza to przyjęcie nowych biletów 30-dniowych (w miejsce dotychczasowych miesięcznych). Obowiązywać będą na dogodnie wybrane 30 dni. Wprowadza się bilety semestralne adresowane do wybranych segmentów pasażerów (uczniowie i studenci). Wprowadza się dodatkowy bilet czasowy, jednogodzinny. Będzie to bilet przesiadkowy kosztujący 3 zł. na liniach zwykłych i 4 zł. na wszystkich liniach. Z takim biletem pasażer będzie mógł w ciągu godziny przesiadać się z dowolną częstotliwością.
Niestety likwidacji ulegną bilety dekadowe, które były biletami specyficznymi dla Gdyni, ponieważ nie występują one w taryfie gdańskiej.
Ceny biletów jednoprzejazdowych wzrosną do 2,50 zł. (z 2 zł.), przy czym należy mieć na uwadze, że ceny tych biletów nie wzrastały od 2002 r., jest to więc podwyżka nawiązująca do poziomu inflacji. Ceny biletów jednorazowych na linie pośpieszne wzrosną do 3,50 zł. Wzrośnie cena biletu 24-godzinnego – z 9. do 10 zł. Proponuje się wzrost opłat za nieposiadanie biletu.
Pan Wyszomirski zwrócił uwagę na istotniejsze elementy projektu. W przypadku biletów jednoprzejazdowych nie będą już obowiązywały granice taryfowe (strefy). Dotychczas, po przekroczeniu granicy danej gminy, trzeba było zapłacić więcej. Obecnie np. przejazd z Gdyni do Sopotu będzie kosztował 2,50 zł., a nie – jak dotychczas – 3 zł. Jest to spore udogodnienie. Istotne jest to, iż nie ulegają zmianom ceny biletów okresowych (obecnie 30-dniowych). Jest to szczególnie ważne, ponieważ z biletów okresowych korzysta 2/3 pasażerów płacących.
Z trudem można próbować oszacować przychody, jakie osiągnie w wyniku wprowadzenia zmian ZKM. Przychody powinny wzrosnąć o ok. 1,5 do 2 mln. zł. w skali roku, co oznacza, że gdyby taryfa weszła w życie od lipca w roku bieżącym, to uzyskano by połowę w/w kwoty. Jest to dla komunikacji miejskiej ważne, ponieważ nie są już osiągane w pełni planowane przychody. Główna przyczyna tego stanu rzeczy tkwi prawdopodobnie w tym, iż coraz większa liczba pasażerów przesiada się do samochodów osobowych. W tym roku pewną rolę może odegrać zmniejszające się zatrudnienie, a więc i mniejsza liczba osób kupujących bilety.
Dyrektor poinformował o zmianach proponowanych w drodze autopoprawki (jak w załączniku). Poza zmianami w zakresie nomenklatury proponuje się obchodzenie Europejskiego Dnia bez Samochodu w taki sposób, iż kierowcy posiadający stosowne dokumenty będą zwolnieni z opłat, jeśli w tym dniu będą korzystać z komunikacji zbiorowej.
Odnosząc się do ostatniej kwestii pan Wyszomirski stwierdził: - Wyszliśmy z założenia, że skoro tak ma być w Gdańsku, to w dobie integracji powinno to mieć miejsce także w Gdyni.
Dyrektor odczytał nadesłane opinie związków zawodowych nt. projektu (Forum Związków Zawodowych nie wyraziło opinii; Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych – opinia negatywna, NSZZ „Solidarność” – opinia negatywna).
Opinie komisji:
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
Radni zgłosili następujące uwagi, refleksje i pytania:
Radny Arkadiusz Gurazda nawiązał do kwestii biletu 30-dniowego: - Bilet został wprowadzony w miejsce biletu dekadowego. Będzie to bilet wyłącznie elektroniczny. Taka karta elektroniczna musi zawierać pewne dane, a więc zdjęcie, nazwisko i tu uwag nie mam, ale w punkcie 2. dodaje się, że musi też być podany PESEL, data urodzenia, adres zameldowania Nie ma dzisiaj obowiązku meldunkowego. Są obywatele posiadający dowody bez takiego adresu. Czy nie będzie tu miała miejsca dyskryminacja? Taka osoba nie będzie mogła kupić biletu imiennego, a więc za bilet będzie musiała zapłacić o 21 zł. więcej.
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski- dotąd bilety czasowe, inaczej niż w Gdańsku, nie funkcjonowały w Gdyni. Uważaliśmy ten system za słaby i ryzykowny. Rozumiem, że jest to ofiara złożona na polu integracji. Proszę o szczególny nadzór nad czymś, co jest bardzo ryzykowne (chodzi o niezawinione przekraczanie czasu z powodu zatorów). Będą tu problemy jak to weryfikować – na ile jest to wina pasażera, a na ile rola czynników zewnętrznych.
W dyskusjach powrócił wątek namawiania do korzystania z komunikacji zbiorowej. Nie będzie temu sprzyjać wzrost cen biletów jednorazowych. Warto tu położyć nacisk na wprowadzenie racjonalnych rozwiązań, które były proponowane przez kierowców, a więc wskazanie punktów utrudniających autobusom sprawne przejazdy. Te miejsca już są zinwentaryzowane, ich wykaz przekazany na ręce Pana Prezydenta. Mam nadzieję, że i nasza komisja (gospodarki komunalnej – p.p.) wesprze dążenia, aby te trudne miejsca dla komunikacji były likwidowane. Może warto wrócić do dyskusji o tym, czy są w Gdyni miejsca, które można przeznaczyć wyłącznie na komunikację zbiorową. To byłoby na pewno argumentem do korzystania z usług komunikacji zbiorowej przez użytkowników samochodów osobowych. Wiem, że to jest trudne, ale uważam, że problemowi należy się przyjrzeć, co nie zmienia faktu, że uważam, iż projekt należy przyjąć.
Marcin Wołek- dla mnie ten projekt jest kolejnym krokiem w kierunku integracji, która jest procesem bardzo trudnym i bolesnym. Byliśmy już wielokrotnie dosyć blisko celu, a teraz podejmujemy konkretne decyzje. Bardzo ważnym elementem, choć i ryzykownym, jak wspomniał mój przedmówca, jest wprowadzenie biletu jednogodzinnego, który zwiększa dostępność komunikacji dla osób podróżujących z przesiadką.
Cieszy też systemowe, zintegrowane podejście do Europejskiego Dnia bez Samochodu. Ta impreza zyskuje na popularności już w skali Europy, dlatego cieszą takie inicjatywy. Jest jakaś nadzieja, że przynajmniej niektórzy zatwardziali użytkownicy samochodów osobowych przekonają się do transportu miejskiego.
Przypomnę części z Państwa, że ostatnia podwyżka cen biletów jednorazowych miała miejsce w roku 2002. Jeśli policzymy wzrost kosztów w tym przedziale czasowym i wszystkie wskaźniki inflacji oraz wahania cen paliw, to wynik przemówi za tym, iż ta podwyżka jest konieczna.
Zachęcam do poparcia projektu, jako kroku w kierunku integracji transportu miejskiego.
Opinię klubu radnych PO przedstawił radny Tadeusz Szemiot: - Ten projekt jest symbolem tego, że kiedy dążymy do zawarcia kompromisu (a w tym przypadku oba największe Miasta aglomeracji trójmiejskiej poszły na kompromis), to udaje się zawierać porozumienia pożyteczne dla wszystkich mieszkańców. Tak trzymajmy.
Do powyższych głosów odniósł się Dyrektor ZKM O. Wyszomirski: - Bilety dekadowe zostały wycofane właśnie dlatego, że integrujemy się z Gdańskiem, w którym nigdy nie funkcjonowały bilety dekadowe. Takie bilety nie wystąpiły także w uchwale Związku Metropolitarnego.
Mamy bilety 30-dniowe i miesięczne w wersji elektronicznej. Gdynia jako ostatnie miasto metropolii wprowadziła obowiązek korzystania z karty elektronicznej. Spośród 51. tysięcy pasażerów posiadających takie bilety już 49 tysięcy posiada karty. Nie sprawdzamy dokumentów – pasażer sam wypełnia dane. Ma z tego takie korzyści, że odzyskuje kaucję 10 zł. W przypadku gdy pasażer nie ma przy sobie biletu, ma prawo dochodzenia do anulowania kary. Pasażer deklaruje dane i my te dane przyjmujemy.
Cieszymy się z wprowadzenia biletu jednogodzinnego, ponieważ jest to przejaw nowoczesności taryfy. Taki bilet występuje powszechnie w miastach europejskich. Nie wiem, czy można się zgodzić z obawami, że nowa taryfa w segmencie biletów jednorazowych będzie mniej atrakcyjna dla użytkowników samochodów. Można sobie wyobrazić taką sytuację, że ktoś zostawia samochód na parkingu przed centrum, kupuje bilet jednogodzinny za 3 zł., dojeżdża do centrum, robi zakupy i wraca z powrotem na podstawie tego biletu. Myślę, że można tu się doszukać pewnych walorów z punktu widzenia konkurencyjności prywatnej i zbiorowej komunikacji. Takie nowe rozwiązania są przejawem innowacyjności, dobrze przyjmowanej przez użytkowników samochodów osobowych. Oczywiście będziemy sprawować pełen nadzór nad funkcjonowaniem biletu jednogodzinnego i będziemy unikać konfliktowych sytuacji tak, aby nasi pasażerowie byli zadowoleni z tego nowego biletu.
Ta taryfa jest rzeczywiście w dużym stopniu kompromisem, ale jest to kompromis, w którym większość naszych rozwiązań została przyjęta. W Gdańsku nastąpiła całkowita strukturalna zmiana taryfy, a także mają tam miejsce bardzo wysokie podwyżki, zwłaszcza w segmencie biletów okresowych. U nas tego nie ma, dlatego kompromis z naszej strony nie był aż tak duży.
UCHWAŁA NR XXXII/719/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Rady Miasta Gdyni Nr V/106/07 z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie ustalenia opłat środkami miejskiej komunikacji zbiorowej, z późniejszymi zmianami, została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 4.7. Wiceprezydent B. Stasiak- jaką rangę posiada szybka kolej miejska w komunikacji zbiorowej Trójmiasta nie trzeba wyjaśniać. Struktura udziałów i zakres odpowiedzialności: kapitał zakładowy stanowi 38 mln. zł., co przy dominującej pozycji Skarbu Państwa (ponad 70 % udziałów) sprawia, że to Skarb Państwa decyduje o kierunkach rozwoju. Udział samorządu pomorskiego opiewa na 20 % i po kilka procent udziałów mają samorządy. Przedmiotowy projekt jest częścią działań mających na celu wsparcie, modernizację i rozwój SKM. Ma on też na celu zwiększenie wpływu na sposób funkcjonowania SKM. Zamiar objęcia przez nas udziałów jest też związany z procesami inwestycyjnymi. Pierwszym zwiastunem ma być modernizacja przystanku SKM-ki - Wzgórza Św. Maksymiliana. Przedsięwzięcie opiewa na kwotę ok. 8 mln. zł. Tak więc duże wydatki, ale i wola gmin regionu obsługiwanego przez SKM-kę, aby uzyskać możliwość aktywnego wpływu na pozyskiwanie środków i organizację funkcjonowania tego podmiotu. Projekt jest kompatybilny z działaniami Gdańska i Sopotu.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
M. Wołek- rzadko pojawiają się kolejno dwa projekty, kluczowe dla integracji transportu na terenie metropolii trójmiejskiej. O wejściu w SKM długo już dyskutujemy. U podstaw tego projektu leży projekt rozwoju SKM, zakładający m.in. docieranie kolejki do śródmieścia Gdańska, modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym, modernizację taboru i modernizację przystanków na trasie kolei miejskiej. Pierwszym przystankiem byłoby Wzgórze Św. Maksymiliana, który z uwagi na swoją lokalizację ma szansę uzyskać status inwestycji prestiżowej. SKM ze środków własnych zmodernizowała przystanek w Gdyni Głównej. Mamy szansę na zintegrowanie SKM z systemem transportu miejskiego. Myślę, że jest to jeden z ważniejszych projektów z tego obszaru, zaproponowanych w tej kadencji.
UCHWAŁA NR XXXII/720/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia woli objęcia przez gminę udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, została podjęta jednogłośnie: 22 gł. za
Ad 4.8. B. Stasiak- chciałoby się rzec: były autobusy, trolejbusy, pociągi- czas na połączenia lotnicze. Rekomendujemy przystąpienie do projektu realizowanego w ramach programu Rozwój Regionu Morza Bałtyckiego 2007 - 2013. Projekt ma na celu pozyskanie wiedzy dotyczącej połączeń lotniczych niższej klasy, czyli lotów na zamówienie. Jeden z portów lotniczych powstanie na południu Polski (prawdopodobnie w Rybniku lub w Katowicach). Udział Gdyni to 15 % kosztów kwalifikowanych (22 tys. EURO).Przyp. Prot. – radni otrzymali materiały informacyjne dot. przedmiotowego i 2. kolejnych projektów.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXXII/721/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Gdyni jako Partnera do projektu pn.: IntAirBaltic, w ramach Programu: Region Morza Bałtyckiego 2007-2013 została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 4.9. Wiceprezydent B. Stasiak wyjaśnił, iż zamysłem projektodawców jest usuwanie barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych w lądowym i morskim transporcie zbiorowym. Udział gminy to 15 tys. EURO (koszt kwalifikowany).Reszta informacji jak w zał.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXXII/722/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Gdyni jako Partnera do projektu pn.: INTERFACE, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.10. B. Stasiak- szósty korytarz transportowy Północ – Południe znany jest jako Autostrada Bursztynowa, Autostrada A-1 czy Sonora. Program, w ramach którego prowadzone są prace, miał na celu wylobbowanie (w dobrym tego słowa znaczeniu) rangi Autostrady A-1. Były to wieloletnie starania nasze i naszych skandynawskich partnerów, aby ten korytarz prowadzący od Morza Północnego do Morza Śródziemnego zahaczył o Polskę i przebiegał w osi przebiegu Autostrady A-1. Zadanie zostało zrealizowane – proces inwestycyjny jest w toku. Rekomendujemy dalsze funkcjonowanie w tym programie po to m.in., aby Gdynia mogła mieć narzędzia do monitorowania prac i eksploatacji Autostrady A-1.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXXII/723/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przystąpienia Gminy Miasta Gdyni, jako członka Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej z siedzibą w Gdyni, do projektu pn.: South-North Axis (Sonora), w ramach programu INTERREG IVB Europa Środkowa została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 4.11. Prezentująca projekt Wiceprezydent Ewa Łowkiel zaznaczyła na wstępie, iż nowelizacja ustawy o systemie oświaty niesie ze sobą wiele zmian dotyczących różnych obszarów działań oświatowych, w tym sposobu rozliczania placówek niepublicznych, korzystających z dotacji.
Wiceprezydent odniosła się do załącznika projektu wskazując na pogrupowanie zapisów, które uległy zmianie.
Jedną z istotnych przyczyn wniesienia projektu pod obrady jest konieczność ustalenia jasnych zasad rozliczania placówek z uzyskiwanych od gminy dotacji. Określony jest termin i rodzaj przekazywanych z placówek niepublicznych danych. Projekt uściśla, zgodnie z ustawą, cel wykorzystania dotacji (ustawa określa, że dotacje muszą być wykorzystywane na wydatki bieżące, związane z utrzymaniem danej placówki). Rozszerzono zakres kontroli jaką Miasto może przeprowadzić w zakresie sposobu wykorzystania dotacji.
– To bardzo ważne zmiany, pozwalające na prowadzenie lepszego nadzoru nad sposobem wykorzystywania publicznych środków przede wszystkim przez te placówki niepubliczne, które oferują kształcenie osób dorosłych.
Opinia Komisji Oświaty – pozytywna
UCHWAŁA NR XXXII/724/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Ucwały Nr XIV/329/07 RMG z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie ustalenia zasad udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych niesamorządowych i niepublicznych (szkoły/placówki o uprawnieniach publicznych); przedszkoli, szkół podstawowych, szkół gimnazjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych została przyjęta jednogłośnie: 19 gł. za.
Ad 4.12. Wiceprezydent E. Łowkiel zaznaczyła, iż uzasadnienie dla przedmiotowego projektu odnosi się do wszystkich 5. uchwał w spr. likwidacji placówek. We wszystkich przypadkach podjęto już uchwały o zamiarze likwidacji, tak więc naturalną konsekwencją jest wniesienie pod obrady projektów dotyczących samej likwidacji. Spełnione zostały wymogi proceduralne jak uzyskanie opinii Kuratora Oświaty (pozytywna w przypadkach wszystkich 5. projektów). Likwidacja dotyczy szkół ponadgimnazjalnych lub dla dorosłych, a więc tego typu placówek, co do wyboru których przysługuje uczniom prawo swobodnego wyboru. W Gdyni funkcjonuje bardzo szeroka oferta w przedmiotowym zakresie. Oferta budowana jest nie tylko dla gdynian (przeszło 30 % stanowią uczniowie spoza Gdyni). Wszystkie szkoły, których dotyczą projekty, są likwidowane po zakończeniu cyklu kształcenia. W szkołach nie ma już ani jednego ucznia, dlatego nie jest konieczne imienne powiadamianie rodziców o likwidacji. Szkoły te wchodzą w skład zespołów szkół zawodowych, w których chętni mogą podjąć naukę określonego zawodu. Likwidacje nie wpłyną na liczbę etatów.
W II LO mieszczącym się w zespole Nr 5 podejmowano próby utworzenia klasy dla dorosłych, które nie powiodły się. Dorośli przeszli do Kolegium Miejskiego.
UCHWAŁA NR XXXII/725/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 5 w Gdyni, ul. Wejherowska 55 została przyjęta jednogłośnie: 20 gł. za
Ad 4.13. E. Łowkiel- likwidowane technikum było ofertą kierowaną do absolwentów szkół zawodowych. W Gdyni tylko 7 % uczących się wybiera szkoły zawodowe. Stąd malejące zainteresowanie kontynuowaniem nauki w technikum.
UCHWAŁA NR XXXII/726/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 4 dla Dorosłych w Zespole Szkół Zawodowych Nr 2 w Gdyni ul. Chylońska 237 została przyjęta jednogłośnie: 20 gł. za
Ad 4.14. UCHWAŁA NR XXXII/727/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 7 w Zespole Szkół Mechanicznych w Gdyni, ul. Morska 79 została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 4.15. UCHWAŁA NR XXXII/728/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 8 w Zespole Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdyni, ul. Energetyków 13a została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 4.16. E. Łowkiel- od lat zmniejsza się zainteresowanie kształceniem w szkołach policealnych. Sądzę, że jest to m. in. efekt bardzo szerokiej oferty uczelni. Niektóre szkoły policealne nie odnotowują naboru od 2. lat.
UCHWAŁA NR XXXII/729/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji Szkoły Policealnej Nr 7 w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni, ul. Sambora 48 została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 4.17. Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił Wiceprezydent B. Stasiak.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXII/730/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Parkowej została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 4.18. Projekt (patrz zał.) przedstawił Wiceprezydent B. Stasiak.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXXII/731/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na bezprzetargową sprzedaż nieruchomości położonej w Gdyni, przy ul. Morskiej 269, na rzecz jej użytkownika wieczystego, została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 4.19. Projekt przedstawiła Przewodnicząca Komisji Kultury, radna Beata Łęgowska. - Miasto Gdynia od kilku lat przyznaje nagrodę literacką. Organizatorem nagrody jest Miejska Biblioteka Publiczna. Nagroda nosi nazwę „Gdynia”. Konieczność podjęcia uchwały wiąże się z faktem, iż zgodę do używania przez Miejską Bibliotekę Publiczną nazwy Miasta Gdynia w znakach towarowych musi wyrazić Rada Miasta, która jest organizatorem dla biblioteki.
Opinia Komisji Kultury- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXII/732/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody i uprawnienia dla Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni do używania nazwy Miasta Gdynia w znakach towarowych została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 4.20. Projekt, łącznie z uzasadnieniem, odczytał Przewodniczący Komisji Statutowej, radny Andrzej Kieszek.
Radny Kieszek poinformował o otrzymaniu aż 5. pozytywnych opinii na temat projektu: Rady Dzielnicy (w formie uchwały), Rady Pedagogicznej SP Nr 14, Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego SP.
I. Bekisz- jest mi bardzo trudno teraz rozmawiać o tej sprawie. Ksiądz był moim kolegą, bardzo dobrze się z nim współpracowało. Organizowaliśmy wspólnie różne imprezy. Mieliśmy bardzo dobre relacje. Byłbym więc za, ale sporo osób i organizacji na Dąbrowie uważa tę inicjatywę za przedwczesną. Minęły niecałe dwa miesiące od czasu nagłej śmierci księdza. Ksiądz Proboszcz też jest zbulwersowany, a uważam, że powinien mieć tutaj coś do powiedzenia. Dotyczy to też organizacji społecznie działających przy kościele – tu też są podobne opinie. Rada Dzielnicy wycofała się z wcześniejszego stanowiska określonego w uchwale. Pan Prezydent (mowa o Wiceprezydencie Guciu) mówił, że otrzymał pozytywną opinię Księdza Proboszcza, a sam ksiądz powiedział mi, że nie konsultowano się w tej sprawie nawet z rodzicami ks. Piotra. Namawiam wszystkich szanownych radnych do zdjęcia tego projektu z porządku. Zorganizuję spotkanie wszystkich zainteresowanych stron na Dąbrowie. Ksiądz Proboszcz mówił, że może wskazać 10. innych księży, którzy by bardziej na to zasługiwali. Św. Pamięci Franciszka Cegielska czekała na nadanie nazwy ronda jej nazwiskiem 4 lata. Ja rozumiem, że projektodawcami kierują dobre intencje i dlatego trudno mi o tym mówić, ale jako mieszkaniec i radny dzielnicy proszę o przesunięcie terminu podjęcia decyzji w tej sprawie. Taka inicjatywa powinna jednoczyć, a nie dzielić mieszkańców, a w tej sprawie mieszkańcy są podzieleni. Po co te animozje w smutnej sprawie jaką jest śmierć księdza.
Wiceprezydent M. Guć- myślę, że wypowiedź Pana radnego pokazuje, że rzeczywiście jest mu trudno w tej sprawie występować. Argumenty Pana radnego miały charakter stwierdzenia „jestem za, a nawet przeciw”. Rada Miasta nie podejmuje decyzji o beatyfikacji, ale o nadaniu imienia skwerowi, który usytuowany jest tam, gdzie ksiądz Piotr funkcjonował, czyli w parafii i szkole. Dlaczego tak szybko? A dlaczego nie? Czy jest jakiś powód, dla którego należałoby poczekać? W tej sprawie trudno o wdrażanie jakiejś specjalnej procedury. Inaczej w każdym przypadku, nieodmiennie należałoby organizować szerokie konsultacje społeczne. Zawsze pytamy o opinie Rady Dzielnic właśnie po to, by się zorientować, czy dana inicjatywa nie budzi kontrowersji. W tej sprawie uzyskaliśmy także pozytywne opinie Rady Pedagogicznej i Samorządów Uczniowskich. Faktycznie brak zgody rodziców byłby poważnym argumentem, ale Ksiądz Proboszcz, który podjął się przekonania rodziny do tej inicjatywy, oświadczył, że rodzina ks. Piotra nie ma nic przeciwko temu. Taki jest dzisiaj stan mojej wiedzy.
Radny A. Kieszek podkreślił, iż do Komisji Statutowej nie wpłynęły żadne negatywne opinie Rady Dzielnicy (oświadczenie związane ze stwierdzeniem radnego Bekisza, iż Rada Dzielnicy wycofała się ze swojej opinii – patrzy wyżej).UCHWAŁA NR XXXII/733/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nadania nazwy skwerowi w Gdyni została przyjęta: 20/0/7
Ad 4.21. B. Stasiak- przedmiotowa działka została kiedyś skomunalizowana i dawno temu występowaliśmy o jej dekomunalizację. To jednak nie nastąpiło, dlatego wnioskujemy o oddanie jej w użytkowanie wieczyste. Wszystkie sąsiadujące działki mają status użytkowania wieczystego na gruntach Skarbu Państwa lub gminy i są we władaniu PKP.
Opinia Komisji Gospodarki Komunalnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXII/734/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej położonej przy Placu Konstytucji została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.22. Wiceprezydent E. Łowkiel wniosła o nieuwzględnienie wezwania p. Z. Kalińskiego do usunięcia naruszenia prawa. W uzasadnieniu Pan Kaliński przywołuje ogólne zasady demokracji i prawa własności, a także powołuje się na zmiany w ustawie o ochronie gruntów leśnych.
Odnosząc się do stwierdzeń zawartych w uzasadnieniu wezwania Wiceprezydent oświadczyła: - Po pierwsze zmiany w ustawie zostały przyjęte po podjęciu uchwały kwestionowanej przez Pana Kalińskiego, a po drugie te zmiany nie mają żadnego związku z podjętą uchwałą o ustanowieniu użytku ekologicznego. Także w aktualnym stanie prawnym Rada ma prawo podjąć taką uchwałę. Jedynym względem jakim powinna się kierować gmina – zdaniem ustawodawcy – powinna być wartość przyrodnicza terenów. Nasza uchwała została podjęta na wnioski Katedry Ekologii i Zoologii Kręgowców UG, a także stowarzyszeń ekologicznych. Formy występujące na terenie użytku umieszczone zostały w Czerwonej Księdze Zwierząt, a więc podlegają szczególnej ochronie. Teren ten ulegał systematycznej dewastacji i dopiero nadanie mu statusu użytku pozwala na właściwą ochronę. Przeprowadzona została bardzo wnikliwa analiza wartości przyrodniczych tego terenu. Nie ma więc podstawy do zmieniania stanowiska.
Opinia Komisji Gospodarki Komunalnej- pozytywna
UCHWAŁA NR XXXII/735/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wezwania Rady Miasta Gdyni przez pana Zdzisława Kalińskiego do usunięcia naruszenia prawa Uchwałą Nr XVII/409/08 RMG z dn. 27 lutego 2008 r. w sprawie użytku ekologicznego w dzielnicy Wielki Kack została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za
Ad 4.23. M. Guć- projekt jest związany z rozwojem Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Radni doskonale znają ideę powołania parku. Tworzy on korzystne warunki dla rozwoju innowacyjnej przedsiębiorczości. Część tych warunków jest kwalifikowana jako pomoc publiczna. Jest to pomoc publiczna de minimis (pomoc dozwolona), ale wiąże się z obowiązkiem przeprowadzania określonych procedur i po to, aby było to możliwe, niezbędne jest upoważnienie dyrektora Centrum do podejmowania stosownych działań.
UCHWAŁA NR XXXII/736/09 RADY MIASTA GDYNI w sprawie upoważnienia dyrektora Gdyńskiego Centrum Innowacji do podejmowania czynności związanych z udzielaniem pomocy publicznej de minimis została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 5. Przedstawiając sprawozdanie Komisji Sportu jej Przewodnicząca, radna Joanna Zielińska, wymieniła zagadnienia, którym komisja poświęciła uwagę w okresie sprawozdawczym:
- hala widowiskowo-sportowa;
- dyskusje o koncepcji budowy ścieżek rowerowych;
- budowa boisk przyszkolnych;
- stadion rugby;
- stadion miejski przy ul. Olimpijskiej;
- sytuacja klubów żeglarskich na terenie gdyńskiej Mariny;
- przygotowania do wielkej imprezy żeglarskiej (zlot największych żaglowców) w roku bieżącym;
- opiniowanie projektów uchwał dot. sportu (szczególnie budżetu);
- omawianie wykonania budżetu w dziale sportu
W posiedzeniach systematycznie uczestniczą Dyrektor GOSiR J. Jałoszewski i Z-ca Dyrektora D. Schwartz.
Sprawy inwestycyjne omawiano z Wiceprezydentem M. Stępą i przedstawicielami wydziału inwestycji.
Ad 6. Zwyczajowo sprawozdanie z działalności Związku Komunalnego przedstawił Przewodniczący St. Szwabski: - Związek działając w porozumieniu z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska przeprowadził procedury w związku z nabyciem specjalnego samochodu, który będzie służył do zbiórki odpadów niebezpiecznych.
Przewodniczący przypomniał, iż zbiórki odpadów niebezpiecznych odbywają się w 2. formach. Pierwszą formą jest funkcjonowanie punktów zbiórek. Druga forma to okresowo oczekujący w wyznaczonych miejscach pojazd na odbiór takich odpadów. Ponadto odbierane są w pojeździe przeterminowane lekarstwa zbierane w aptekach i zużyte baterie zbierane w szkołach.
Trwają prace nad lokalizacjami kolejnych punktów zbiórki odpadów niebezpiecznych. Jeden powstanie w nowoprzyjętej do związku gminie Szemud, a dwa pozostałe punkty powstaną w Gdyni (w południowo - zachodniej części Miasta – na Dąbrowie i Karwinach). Powstanie też punkt w Gdyni Orłowie lub w Gdyni Redłowie.
Ad 7. Odczytane interpelacje radnych M. Horały i T. Szemiot zamieszczone są na stronie: www.gdynia.pl/wladze/rada/5106=htmel.
Ponadto radny T. Szemiot odczytał odpowiedź, jaką otrzymał na interpelację złożoną w kwietniu (stanowi załącznik do protokołu).
Ad 8. Radny Bartosz Bartoszewicz zaprosił radnych do wzięcia udziału w organizowanym przez Radę Dzielnic i harcerzy „Święcie Sąsiadów”.
Radny B. Bartoszewicz zapowiedział otrzymanie przez radnych zaproszeń do wzięcia udziału w Gdyńskim Forum Samorządowym.
Wiceprzewodniczący J. Miotke poinformował o nast. sprawach:
- zaproszeniu wystosowanym przez Dowództwo Marynarki do wzięcia udziału w uroczystościach upamiętniających 69. rocznicę Bitwy nad Narwikiem.- Proszę o obecność, ponieważ dotychczas obecność radnych na tych uroczystościach była, delikatnie mówiąc, zła;
- zaproszeniu do wzięcia udziału w konferencji poświęconej przemianom na Pomorzu, jakie dokonały się w ostatnim 20-leciu
Ponadto Wiceprzewodniczący J. Miotke poinformował o aktualnej sytuacji w Stoczni Gdynia: - 30 maja to ostatni dzień pracy w stoczni. Ukończony zostanie statek dla niemieckiego armatora, w trakcie budowy jest statek dla armatora izraelskiego. Przewiduje się, iż wszystkie formalności związane z ponownym zatrudnieniem pracowników do zakończenia pracy nad drugim statkiem uda się sfinalizować do połowy czerwca b.r.
Stocznie gdyńska i szczecińska zostały sprzedane temu samemu inwestorowi. Wśród udziałowców 8 osób posiada obywatelstwo izraelskie. Zakupiono 26 działek związanych głównie z produkcją przemysłową. Sprzedaż została dokonana w formie przetargu internetowego. Ostateczna kwota zakupu wyniosła 288 mln. zł. Majątek stoczni został oszacowany przez Agencję Rozwoju Przemysłu. W ostatnim dniu pracy pracownicy otrzymają odszkodowania kompensacyjne i miesięczne wynagrodzenia.
Radny A. Bień zaprosił do wzięcia udziału w turnieju piłkarskim w dn. 6 czerwca b.r.
Radny Z. Zmuda Trzebiatowski zwrócił się do radnego T. Szemiota i nawiązując do jego wystąpienia (patrz interpelacje) poinformował: - Konferencja nie była konferencją polityczną. Rozumiem, że wątpliwości powstały na skutek obecności na konferencji Pana Premiera Buzka. Odbyły się na niej merytoryczne dyskusje dot. nie tylko energetyki, ale i gospodarki morskiej. Wzięło w niej udział 6. gdyńskich radnych.
Ponadto radny Zmuda Trzebiatowski poinformował o poszerzeniu klubu radnych „Samorządność” o 2. nowych członków: radnego Grzegorza Bonka i Andrzeja Denisa. – Doceniamy aktywność Panów na forum Rady Miasta, szczególnie w ramach komisji (Pan Grzegorz Bonk pracuje w Komisji Gospodarki Komunalnej i Komisji Strategii, Pan Andrzej Denis w Komisji Zdrowia, Komisji Statutowej i Komisji Rewizyjnej). Cenimy sobie bliskość z wymienionymi radnymi w poglądach na Miasto i rolę samorządu, a także w sferze wartości. Osobiście oceniam tę decyzję jako wzmocnienie nie tylko ilościowe, ale i merytoryczne. Cieszę się, że dobra praca klubu „Samorządności” jest doceniana nie tylko przez mieszkańców, ale także przez radnych, którzy kandydowali do Rady z innych list wyborczych. Widać nasz pomysł sprawdza się i pociąga i dlatego na dzień dzisiejszy klub radnych „Samorządność” liczy sobie 19. radnych.
Ad 9.
Wolnych wniosków nie zgłoszono.
Ad 10.Termin kolejnej sesji: 24 czerwca b.r.; godz. 12 Ad 11. Zamknięcie Sesji RMG ogłosił dr Stanisław Szwabski.
Sstenogram:
insp. Zofia Wnuczko
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Wprowadził informację: | Łukasz _Medycki |
Data udostępnienia informacji: | 08.05.2009 |