Sesja Nr XXVI z dnia 17 grudnia 2008 r.
XXVI SESJI RADY MIASTA GDYNI
17 grudnia 2008 roku
GODZ. 12.00, s. 105 UM
2. Przyjęcie porządku obrad,
3. Przyjęcie protokołu z XXV sesji Rady Miasta,
4. Projekty uchwał w sprawach:
4.1 uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2009 (projekt przekazano Radnym w terminie wcześniejszym),
4.2 zmiany uchwały XLII/993/06 Rady Miasta Gdyni z 17 maja 2006 r. w sprawie ustalenia cen, opłat i uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych oraz przepisów taryfowych obowiązujących na liniach regularnego transportu wodnego (tzw. Tramwaju wodnego) po akwenie Zatoki Gdańskiej i Zatoki Puckiej organizowanego przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni; zobacz
4.4 zmiany uchwały nr XVIII/432/08 Rady Miasta Gdyni z dnia 26 marca 2008 roku w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych; załącznik
4.5 przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gdyni na 2009 rok; załącznik
4.6 przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2009 – 2010; załącznik
4.12 zmiany nazwy Przedszkola Samorządowego nr 42 w Gdyni przy ul. Płk. Dąbka 199a;
4.16 utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy w Gdyni przy ul. Wąsowicza 3;
4.25 likwidacji zakładu budżetowego „Zespół Usług Projektowych”;
5. Sprawozdanie z prac Komisji Strategii i Polityki Gospodarczej.
6. Informacja o działalności Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
Gdynia, 17 grudnia 2008 r.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Miasta,
2. Przyjęcie porządku obrad,
3. Przyjęcie protokołu z XXV sesji Rady Miasta,
4. Projekty uchwał w sprawach:
4.1 uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2009;
4.2 zmiany uchwały XLII/993/06 Rady Miasta Gdyni z 17 maja 2006 r. w sprawie ustalenia cen, opłat i uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych oraz przepisów taryfowych obowiązujących na liniach regularnego transportu wodnego (tzw. Tramwaju wodnego) po akwenie Zatoki Gdańskiej i Zatoki Puckiej organizowanego przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni;
4.3 zmiany uchwały nr V/106/07 Rady Miasta Gdyni z 28 lutego 2007 roku w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej;
4.4 zmiany uchwały nr XVIII/432/08 Rady Miasta Gdyni z dnia 26 marca 2008 roku w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
4.5 przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gdyni na 2009 rok;
4.6 przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2009 – 2010;
4.7 zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 4 dla Dorosłych w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 w Gdyni ul. Chylońska 237;4.8 zamiaru likwidacji II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Gdyni ul. Wejherowska 55;
4.9 zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 7 w Zespole Szkół Mechanicznych w Gdyni ul. Morska 79;
4.10 zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego nr 8 w Zespole Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdyni ul. Energetyków 13a;
4.11 zamiaru likwidacji Szkoły Policealnej nr 7 w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni ul. Sambora 48;
4.12 zmiany nazwy Przedszkola Samorządowego nr 42 w Gdyni przy ul. Płk. Dąbka 199a;
4.13 wezwania Rady Miasta Gdyni do usunięcia naruszenia prawa w uchwale nr XLV/1089/06 z dnia 27 września 2006r.w sprawie utworzenia jednostki budżetowej Zarząd Dróg i Zieleni;
4.14 skargi z dnia 07 listopada 2008 r. złożonej przez radcę prawnego Leszka Dacę, w imieniu Jerzego Jankowskiego, na uchwałę nr XX/473/08 Rady Miasta Gdyni z dnia 28 maja 2008 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Mały Kack, rejon ulic Wielkopolskiej, Spokojnej i Sopockiej.
4.15 wystąpienia Gdyńskiego Centrum Innowacji – jednostki budżetowej – z wnioskiem o dofinansowanie projektu „Baltic active education network for development of people to people initiatives” (eduPEOPLE) w ramach programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk 2007- 2013;
4.16 utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy w Gdyni przy ul. Wąsowicza 3;
4.17 wyrażenia zgody na sprzedaż w formie przetargu ustnego nieograniczonego, niezabudowanych nieruchomości położonych przy ul. Algierskiej 2A, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni;
4.18 wyrażenia zgody na sprzedaż w formie przetargu ustnego nieograniczonego, zabudowanej nieruchomości położonej przy ul. Opata Hackiego, stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni;
4.19 wyrażenia zgody na sprzedaż w formie przetargu ustnego nieograniczonego, niezabudowanych nieruchomości położonych przy ul. Maciejewicza, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni;
4.20 wyrażenia zgody na sprzedaż części nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni położonej przy ul. Spokojnej w trybie przetargu ustnego nieograniczonego i wyrażenia zgody na sprzedaż części tej nieruchomości w trybie przetargu ustnego ograniczonego do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości przyległych;
4.21 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości przy ul. Źródło Marii;
4.22 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa przez Gminę Miasta Gdyni nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. Energetyków 16;
4.23 nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości położonej przy ul. Wójta Radtkego 44;
4.24 wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości zajętych pod pas drogowy ulicy Dickmana;
4.25 likwidacji zakładu budżetowego „Zespół Usług Projektowych”;
4.26 a) zaliczenia ul. Jana Kamrowskiego i ul. Leona Staniszewskiego do kategorii drogi gminnej,
b) ustalenia przebiegu przedmiotowej drogi gminnej;
4.27 zmiany uchwały nr XXIII/490/04 z 22 września 2004 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady Miasta Gdyni;
4.28 w sprawie wyrażenia zgody na zamianę zabudowanej nieruchomości, położonej przy ul. Redłowskiej 31, stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni na nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa;
4.29 wspólnego opracowania przez samorządy województwa pomorskiego projektu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT);
4.30 aktualności studium i planów miejscowych w Gdyni
5. Sprawozdanie z prac Komisji Strategii i Polityki Gospodarczej.
6. Informacja o działalności Związku Komunalnego.
7. Interpelacje.
8. Informacje.
9. Wolne wnioski.
10. Ustalenie terminu następnej sesji.
11. Zakończenie obrad.
Materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki. Pełne brzmienie opinii komisji – patrz biuletyn rady stanowiący załącznik. Wyniki głosowań każdorazowo przedstawione są w nast. kolejności: głosy „za”, głosy „przeciw”, głosy „wstrzymujące się”.Przypisy protokolantki pisane są niepogrubioną kursywą. Wszyscy członkowie Kolegium Prezydenta wzięli udział w obradach.
Obrady poprzedzone były przedstawieniem krótkiej inscenizacji, upamiętniającej wydarzenia Grudnia 70, w wykonaniu uczniów II L.O. w Gdyni.
Ad 1. Otwarcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, radny Stanisław Szwabski.
Przewodniczący zwrócił się do radnych z prośbą o wypełnienie ankiet przygotowanych przez Instytut Socjologii UW, będące elementem badań Instytutu, dotyczących samorządności.
Ad 2. Wiceprezydent Bogusław Stasiak wniósł o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały podjętej wcześniej przez Radę Miasta, a dotyczącej zamiany nieruchomości położonej przy ulicy Redłowskiej na nieruchomość położoną przy ulicy Wojewody Wachowiaka. Sprawa wiąże się z budową nowego komisariatu przy ul. Redłowskiej. Obiekt usytuowany przy ul. Wachowiaka przystosowany będzie do pełnienia funkcji mieszkalnych (mieszkania gminne).
Analiza podjętej uchwały wykazała dysproporcje między wartością gruntu należącego do gminy, a wartością gruntu przy ul. Wojewody Wachowiaka. Stąd propozycja zwiększenia areału przejmowanego przez gminę o kolejne dwie nieruchomości.
Uzasadniając skorzystanie z trybu nadzwyczajnego wniesienia projektu, Wiceprezydent wyjaśnił, iż Komenda Miejska oraz Komenda Wojewódzka Policji, a także służby inwestycyjne są w trakcie przygotowań do realizacji procesu inwestycyjnego. W tej sytuacji każdy tydzień jest ważny. Istotny jest też fakt toczącej się właśnie pracy nad budżetem kolejnego roku.
Wniosek Wiceprezydenta B. Stasiaka (j.w.) przyjęto jednogłośnie: 28 gł. za. Porządek obrad z uwzględnieniem aneksu (patrz punkty porządku stanowiącego integralną część niniejszego protokołu) oraz projektu wniesionego przez Wiceprezydenta B. Stasiaka, przyjęto jednogłośnie: 28 gł. za. Ad 3.
Wobec braku uwag Przewodniczący RMG uznał protokół z XXV sesji RMG za przyjęty.
Ad 4.1. O podstawowych wskaźnikach i założeniach przedłożonego projektu budżetu na rok 2009 mówił Skarbnik Miasta Gdyni Krzysztof Szałucki, opierając się na dwóch przedłożonych radnym dokumentach – projekcie budżetu i autopoprawce (stanowią załączniki).
Zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów planowany wskaźnik inflacji w roku 2009 wyniesie 2,9 %., co znajdzie odzwierciedlenie w części wydatkowej Miasta, natomiast wzrost PKB planowany jest na poziomie 5 %, co z kolei wpłynie na część dochodową budżetu.
Budżet gdyński ma nadal charakter wzrostowy – po uwzględnieniu autopoprawki osiąga wskaźnik 5,4 %.
Jaki jest budżet w warstwach strukturalnych? Przede wszystkim jest bardzo konsekwentną kontynuacją tego, co działo się przez ostatnie 4 lata. Zachowana została równowaga pomiędzy wydatkami bieżącymi a majątkowymi, czyli inwestycyjnymi, (jak ¾ do ¼), nieco na korzyść wydatków inwestycyjnych, bowiem tu współczynnik wynosi 27 % całości budżetu.
W części dochodowej jak zwykle stawia się na dochody własne, które stanowią 73 % całości dochodów i które mają tendencje wzrostowe. Połączone subwencje i dotacje stanowią 27 % i mimo że części te kwotowo wzrastają w stosunku do poprzednich lat, to jednak proporcjonalnie tempo ich jest ustabilizowane.
Tradycji staje się zadość także w części wydatkowej – dominują zdecydowanie transport i łączność (27,2 % wydatków) oraz oświata i wychowanie (25.4%).
Budżet, jak zawsze, jest budżetem bezpiecznym. Tzw. roczne bieżące zadłużenie spada i wynosi 5,8 % (wobec ogólnego parametru 15 %). Zadłużenie całkowite ustabilizowało się na poziomie 37 % i ma charakter zmniejszający się, albowiem w roku 2009 zacznie się spłata ostatnich rat kredytów pobranych przed 2005 r., w którym rozpoczęto próbę realizacji budżetu bez sięgania do tego instrumentu .
Zważywszy na zakładaną dynamikę budżetu (5,4 %) i z punktu widzenia sytuacji jaka ma miejsce obecnie nie tylko w Polsce, jest to zdecydowane utrzymanie dynamicznej polityki finansowej.
Czy istnieje dla naszego budżetu zagrożenie z tytułu recesji gospodarczej? Oczywiście, że tak. Zdajemy sobie sprawę z tego, że recesja w końcu dotknie finansów naszej gminy. Spodziewamy się tego przede wszystkim w drugiej części 2009 r., kiedy to prawdopodobnie osłabną nasze podstawowe źródła dochodu, a mianowicie podatki dochodowe od osób fizycznych i prawnych. Nasze podstawowe zewnętrzne źródło finansowania, a mianowicie kredyt bankowy w wysokości 196 mln. zł. jest ciągle kredytem hipotetycznym, ale o ile rok temu stwierdziłem, że nie użyjemy go w roku 2008 i okazało się to prawdą, o tyle widzę możliwość sięgnięcia po część tych środków w ostatnim kwartale 2009 r. Można zaryzykować twierdzenie, że będzie to kwota nie przekraczająca 70 mln. zł. Na razie takiej potrzeby nie ma, ale należy się z taką koniecznością liczyć. Będziemy się starali tego uniknąć i pomocny tu może być fakt, iż główne wysiłki inwestycyjne zostaną podjęte w latach 2010 i 2011.
Skarbnik poinformował o 2. uchwałach RIO, w których projekt budżetu Gdyni na rok 2009 oceniony został pozytywnie (uchwały RIO stanowią załączniki).
Opinie komisji:
Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Rodziny (dalej: Komisja Zdrowia)
Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska (dalej: Komisja Gospodarki Komunalnej)- pozytywna
Komisja Statutowa- pozytywna
Komisja Oświaty- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- nie zajęła stanowiska (4 gł. wstrzymujące się)
Komisja Kultury- pozytywna
Komisja Sportu- pozytywna
Komisja Strategii i Polityki Gospodarczej (dalej: Komisja Strategii)- pozytywna
Komisja Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa (dalej: Komisja Samorządności)- pozytywna
Komisja Budżetowa- pozytywna
DEBATA:
Patrząc na ten budżet, gdybyśmy chcieli go scharakteryzować jednym zdaniem, muszę powiedzieć, że jest to przede wszystkim budżet kontynuacji – kontynuacji pewnej polityki, koncepcji rządzenia miastem, koncepcji sposobu uchwalania budżetu, a również kontynuacji wielu inwestycji przeniesionych z poprzednich lat. Pytanie i to podstawowe: jak się do tej kontynuacji ustosunkowujemy? Jeżeli ktoś uważa, że jest świetnie i nie może być lepiej, no to pewnie oceni ten projekt pozytywnie. My, radni PiS, dostrzegamy jednak pewne obszary, w których mogłoby być lepiej. Z mieszanymi uczuciami podchodzimy do kwestii dynamiki wydatków majątkowych, która jest na poziomie poniżej 100 %, czyli te wydatki zmniejszają się, ale oczywiście jest to nadal wskaźnik wysoki i nie można mówić o spadku, ale o pewnym zatrzymaniu można powiedzieć. Tym bardziej, że wiele z tych inwestycji (skrzyżowanie Chylońskiej i Północnej, ulica Bosmańska, Dom Pomocy Społecznej, monitoring) to pozycje, które są nam już znane, z którymi już się oswoiliśmy przy okazji poprzednich budżetów, więc trudno tu mówić o jakiejś nowej ofercie inwestycyjnej. Jest to raczej kontynuowanie, dokańczanie tego, czego nie udało się zrobić w poprzednim roku. I tu pytanie jak to ocenić? Czy ocenić to pozytywnie, bo są to inwestycje bardzo potrzebne i bardzo dobrze, że w budżecie są, czy też jednak negatywnie, bo nie udało się ich wykonać w poprzednich budżetach i w tym budżecie już powinniśmy dyskutować nad nowymi, kolejnymi inwestycjami, na które mieszkańcy czekają. Co do konkretnych wskaźników, np. 70 % dynamiki w zakresie inwestycji gospodarki mieszkaniowej, czyli bardzo niski wskaźnik, to jest on wynikiem pewnej koncepcji zawartej w gminnym programie gospodarowania zasobem mieszkaniowym i tu odsyłam do debaty na ten temat i naszego stanowiska, jakie przedstawialiśmy podczas tej debaty nad programem.
Kolejną kontynuacją, z którą się nie zgadzamy, jest kontynuacja polityki maksymalnego lub prawie maksymalnego fiskalizmu. To już też sygnalizowaliśmy przy okazji podejmowania uchwał podatkowych. Automatyczne dążenie do śrubowania do maksimum stawek podatkowych w prawie wszystkich obszarach i automatyczne ich podnoszenie już we wszystkich obszarach, bez względu na zmieniającą się sytuację gospodarczą, sytuację Gdynian, uważamy za błąd. Uważamy, że tego rodzaju automatyzm nie powinien być stosowany. Powinniśmy się zastanawiać, czy w danym roku, w danym obszarze podwyższanie podatku jest zasadne, a nie z góry dążyć do tego, żeby jak najwięcej tych pieniędzy z gdynian wycisnąć.
Bliska naszemu sercu jest kwestia Straży Miejskiej i bezpieczeństwa. Przełomem będzie tu monitoring. Dostaliśmy zapewnienie, że jeśli ten monitoring w tym roku ruszy, to i obsługująca go Straż Miejska będzie rozbudowana. Na razie w tym budżecie nie ma zwiększenia środków na Straż Miejską, a co za tym idzie zwiększenia jej roli w utrzymywania porządku i bezpieczeństwa w Gdyni.
Kilka pozytywów: pozytywnie oceniamy to, że sporo poprawek komisji zostało uwzględnionych (nadal zakres, sposób i głębokość wpływu Rady Miasta na kształt budżetu, która w końcu ten budżet uchwala, oceniamy jako niezadowalające), natomiast znaczące uwzględnianie poprawek komisji jest jakimś krokiem w dobrym kierunku. Szczególnie dwie sprawy tu się podobają - rozszerzenie zasięgu internetu bezprzewodowego w dzielnicach i bliska szczególnie mojemu sercu rewitalizacja rejonu ulic Zamenhoffa i Opata Hackiego i w ogóle rewitalizacja przestrzeni miejskiej. Mamy głęboką nadzieję, że stanie się to tradycją i od tej pory już w każdym budżecie zadania z tego obszaru będą realizowane, bo są tu bardzo duże potrzeby.
Tytułem podsumowania: konstrukcja budżetu jako takiego, wskaźniki na poziomie makro – zadłużeń, dochodów, wpływów, są oczywiście dobre i poprawnie skonstruowane. Jest sporo mniej lub bardziej poważnych zmian, które chcielibyśmy wprowadzić i rzeczy, które chcielibyśmy zobaczyć nieco innymi. W znacznej mierze inwestycje są kontynuacją czy przeniesieniem z ubiegłych lat, a jeśli chodzi o to, co jest nowe, to mając na uwadze tradycję nierealizowania w pełni w poprzednich budżetach, możemy tylko przypuszczać, na ile jest to rzeczywisty zapis, a na ile zapis teoretyczny. Dostrzegając poprawne podstawy budżetu, ale również dostrzegając jego gorsze strony, które starałem się tu bardzo skrótowo zasygnalizować, wstrzymamy się od głosu.
W imieniu klubu radnych PO głos zabrał radny Tadeusz Szemiot: - W wypowiedzi przedmówcy zabrakło mi informacji, że to Klub PO zaproponował zmianę trybu pracy nad budżetem, ale dziękuję za te słowa.
Rok 2009 pod względem planowania budżetu jest, moim zdaniem, rokiem szczególnym. W pewnym stopniu mamy do czynienia z kontynuacją zadań, których nie udało się zrealizować w roku 2008, ale rok ten jest jednak jakąś cezurą w tym sensie, że pewne przedsięwzięcia w Gdyni zostały zakończone. Udało się zrealizować ostatecznie plan drogowy z lat 90. i z tego wszyscy się cieszymy – Trasa Kwiatkowskiego, ulica Janka Wiśniewskiego, Droga Różowa. Te ważne strategiczne inwestycje skończyły się i dlatego rok 2008 jest dla Gdyni ważną datą. Dlatego też następuje pewne uwolnienie mocy przerobowych w kontekście środków pieniężnych dotąd kierowanych na te duże projekty inwestycyjne. W naszej opinii rok 2009 powinien być rokiem zadbania o to, co było zaniedbywane w poprzednich latach. Było zaniedbywane, bo środki kierowano na przywołane ważne inwestycje. I nigdy nie było to przedmiotem sporu na tej sali, przynajmniej w tej kadencji.
Myślę, że rok 2009 powinien być też rokiem realizacji wizji miasta atrakcyjnego dla mieszkańców, miasta przyjaznego i korzystającego z przewag, którymi już dysponuje. W pierwszym rzędzie chciałbym tu wspomnieć o Śródmieściu. Śródmieście każdego miasta jest z założenia jego perłą, jego wizytówką. W Gdyni natomiast odnoszę wrażenie, że jest ono obszarem coraz większego dysonansu pomiędzy z jednej strony bardzo nowoczesnym obiektem Sea Towers, z drugiej strony planowanym do zrealizowania za 110 mln. zł. obiektem Urzędu Miasta, a pomiędzy nimi bywa różnie. Jako Rada Miasta nie powinniśmy na to pozwalać i tak działać, żeby Śródmieście stanowiło pewną całość. Naprawiajmy, remontujmy to, co już mamy, a mamy rzeczy, których inne miasta nie mają. W poprawce, którą złożę na ręce Pana Przewodniczącego, proponujemy przekazanie środków na opracowanie dokumentacji technicznej dla Bulwaru Nadmorskiego, który jest tym, czego nie mają nawet wszystkie nadmorskie miasta i warto by było przed realizacją dużych inwestycji, np. Urzędu Miasta, zająć się tym, co już mamy i co, niestety, staje się dewaluującą wizytówką naszego miasta.
Zachęcamy Pana Prezydenta do nieodstępowania od projektu rewitalizacji, renowacji ulicy Starowiejskiej. Dbajmy o te ulice, które są, remontujmy je, żeby nie było tak jak obecnie, że gdy skręcamy z ulicy Świętojańskiej w bok, to nie jest już tak łatwo.
Oczywiście warto, aby takimi działaniami obejmowane były w kolejnych latach następne ulice i żeby ta praca z roku na rok postępowała, żeby nasi sąsiedzi, a także ci, którzy mieszkają dalej, zazdrościli nam wspaniałego, modernistycznego Śródmieścia, rzadko przecież spotykanego.
W kontekście Śródmieścia zwracamy też uwagę na potrzebę zwiększenia dostępności tego obszaru dla mieszkańców Gdyni. W projekcie poprawki, którą złożę, mowa jest o konieczności podjęcia prac projektowych na parkingi przesiadkowe. To jest realizacja tego, o czym dyskutowaliśmy wcześniej, przy okazji pracy nad systemem płatnego parkowania.
Sądzimy również, iż w pewnym stopniu, w obszarze funkcjonalnym, część Śródmieścia należy przesunąć do dzielnic. Pomysłem na to może być lokalizowanie w dzielnicach– i tu dyskusja oczywiście w jakiej liczbie i w jakich lokalizacjach – oddziałów, filii Urzędu Miasta. Może to być pomysł na ograniczenie w jakimś stopniu ruchu interesantów na terenie naszego centrum.
Zachęcam też radnych do podjęcia działań mających na celu podniesienie komfortu życia w dzielnicach. Skupmy się na kwestii atrakcyjności życia w naszym mieście. Jest to mocna strona naszego Miasta i chodzi o to, aby ją jeszcze bardziej wzmacniać. Budujmy więcej dróg gminnych. Skupmy się na sporcie i rekreacji w dzielnicach – stwórzmy miejsca, w których mieszkańcy będą mogli spędzać w dobrych warunkach swój czas.
Radny Szemiot odczytał treść poprawki Klubu Radnych PO:
„W projekcie budżetu miasta na 2009 rok przedstawionym Radzie Miasta na sesji w dniu 17 grudnia 2008 r. wprowadza się następujące zmiany:I. Zwiększenia wydatków:W tym: Wydatki majątkowe:- opracowanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej dla Bulwaru Nadmorskiego na podstawie koncepcji pozyskanej w drodze konkursu architektonicznego – 1 500 000 zł.;- opracowanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej dla ul. Starowiejskiej na podstawie koncepcji pozyskanej w drodze konkursu architektonicznego – 1 000 000 zł.;- modernizacji ulic gminnych – 5 000 000 zł.;- dokumentacja przyszłościowa oddziałów Urzędu Miasta – 2 000 000 zł.;- dokumentacja przyszłościowa parkingów przesiadkowych – 4 000 000 zł.;- dokumentacja przyszłościowa dotycząca przebudowy szkół podstawowych – 500 000 zł.;- dokumentacja przyszłościowa dotycząca przebudowy szkół ogólnokształcących – 500 000 zł.;- budowa sal gimnastycznych przy szkołach podstawowych – 3 000 000 zł.;- budowa sal gimnastycznych przy szkołach ogólnokształcących – 3 000 000 zł.;- dokumentacja przyszłościowa dot. modernizacji boisk przy szkołach – 500 000 zł.;- dokumentacja przyszłościowa dot. budowy nowych i modernizacji istniejących terenów wypoczynkowych i terenów zielonych w dzielnicach – 950 000 zł. I
I. Zmniejszenia wydatków:W tym: Wydatki bieżące: Rozdz. 75075 – promocja jednostek samorządu terytorialnego 2 000 000 zł. Rozdz. 92105 – pozostałe działania w zakresie kultury 500 000 zł. Wydatki majątkowe: Rozdz. 71095 – pozostała działalność 12 750 000 zł.
Rozdz. 75023 – Urzędy Gmin 6 700 000 zł. „
W imieniu klubu radnych „Samorządność” opinię na temat budżetu przedstawił radny Marcin Wołek: - Zastanawiałem się jak zatytułować moje wystąpienie i zatytułowałem je następująco: „Dynamika i rozwaga”. Przedłożony nam projekt budżetu jest budżetem stawiającym na kontynuację rozwoju. Mamy za sobą największe inwestycje drogowe, w których nie raz wyręczaliśmy budżet państwa z troski o port, o gospodarkę morską, o Gdynię. Dochody budżetu miasta zaplanowano na kwotę ponad 900 mln. zł. Dochody własne stanowią blisko ¾ ogółu dochodów naszego miasta. Zaplanowano je na kwotę blisko 673 mln. zł. Na blisko 340 mln. zł. zaplanowano udziały Gdyni we wpływach z podatków dochodowych. Na osłodę można dodać, że co druga złotówka podatku zapłacona w urzędzie skarbowym staje się dochodem miasta. Oczywiście można dyskutować, czy osłabienie tempa wzrostu gospodarczego nie przełoży się na niższe dochody w tej części budżetu miasta. Ponieważ strona dochodowa jest w znacznej mierze zdeterminowana rozwiązaniami przyjętymi przez ustawodawcę, który oparł dochody miast na wysokim udziale w podatku PIT, to Gdynia, jak i inne miasta, bierze pełny udział w ryzyku koniunktury gospodarczej. W trudnym nadchodzącym okresie chciałoby się ustabilizować, częściowo uniezależnić dochody samorządów od wahań koniunktury, np. poprzez udziały w dochodach z podatków pośrednich. Z tytułu niskiego udziału środków UE, w prywatnych, czy na forach komisji wypowiedziach pojawiał się pewien niedosyt, z drugiej jednak strony dowodzi to, że nasz wzrost finansowany odbywa się przede wszystkim w oparciu o zasoby własne, o naszą gdyńską bazę podatkową, w ramach wciąż bardzo bezpiecznego poziomu zadłużenia (połowa maksymalnego, dopuszczalnego poziomu). Zakończeniu realizacji wielkich przedsięwzięć inwestycyjnych towarzyszą prace projektowe i przygotowania do kolejnego dużego skoku inwestycyjnego. System Three Star, projektowanie tras rowerowych w ramach wspólnego, trójmiejskiego przedsięwzięcia inwestycyjnego, kolej metropolitarna, projekt rozwoju szybkiej kolei miejskiej, rozwój proekologicznego transportu trolejbusowego, Centrum Kultury, stadion piłkarski, itd. Dlatego też w projekcie budżecie można odnaleźć wiele przykładów zabezpieczenia środków na przygotowanie bądź rozpoczęcie inwestycji i tutaj ten element występujący w wypowiedzi Pana Szemiota potraktowałbym jako zaletę, a nie wadę tego projektu budżetu.
Zakończone zostały, jak powiedziałem, duże flagowe inwestycje samorządu – Trasa Kwiatkowskiego, Droga Różowa, Muzeum Miasta. Należy się z tego cieszyć. Pomimo zakończenia tak wielkich (nie waham się użyć tego słowa) inwestycji, cały czas utrzymujemy poziom wydatków majątkowych na poziomie 25 %. Wydawałoby się zatem, że czas na głębszy oddech, na spowolnienie tempa wyścigu o inwestycje, środki, inwestorów. Nic z tego. Rok 2009 ma szansę być kolejnym rekordowym rokiem jeśli chodzi o skalę wydatków gdyńskiego samorządu. Przekroczą one 1 mld. zł., z czego wydatki inwestycyjne sięgną ćwierć miliarda zł. Przypomnę, że rekordowa swego czasu emisja obligacji komunalnych na program drogowy, realizowany w przeciągu 4. lat na terenie miasta, wyniosła ok. 200 mln. zł. Tradycyjnie samorząd gdyński stawia na rozwój transportu zdając sobie sprawę z kluczowej roli jaką pełni on dla podmiotów, które swoją szansę związały z Gdynią. Do planowanych inwestycji w tym obszarze zaliczyć należy przede wszystkim przebudowę układu drogowego Węzła Św. Maksymiliana, przebudowę ul. Chwarznieńskiej, ul Bosmańskiej, pętlę autobusową w rejonie ul. Wendy. Przeznacza się również ok. 50 mln. zł. na modernizację i rozbudowę dróg gminnych, co jest bliskie każdemu radnemu. Jest to kwota porównywalna z kwotą jaką samorząd gdyński przeznaczył na cały sektor transportu w roku 1999, a więc w pierwszym roku, kiedy miałem przyjemność pracować nad budżetem.
Rozwój systemu tras rowerowych – rozpoczęcie inwestycji również jest planowane w roku 2009. Pojawią się również w tym roku pierwsze poważniejsze nakłady na system Three Stars – sterowania i zarządzania ruchem na terenie całej Metropolii. Ważne, że perspektywa rozwojowa nie kończy się za progiem tego budżetu.
21 mln. zł. zaplanowano na opracowanie dokumentacji przyszłościowej oraz – co niezwykle ważne – wykupy gruntów pod przyszłe drogi. Jest to budżet rozwoju, budżet kontynuacji, ale i budżet z wizją.
Rozszerzony zakres funkcjonowania tramwaju wodnego w roku 2009 – liczymy na znaczny wzrost pasażerów w porównaniu do roku 2008.
Ważną inwestycją, mało spektakularną, ale istotną również dla przyjezdnych, jest z pewnością projekt ochrony wód Zatoki Gdańskiej, współfinansowany ze środków UE.
Rozpoczniemy budowę stadionu piłkarskiego przy ulicy Olimpijskiej, kontynuowana będzie budowa stadionu rugby.
Sukces Pomorskiego Parku Naukowo – Technologicznego, to przesłanka do tego, by poszerzać i rozwijać sferę innowacyjnego biznesu, który tworzą Gdynianie. Pierwsze środki planowane są na rok 2009. Park stał się znany dzięki sukcesom firm i dobrej współpracy z samorządem nie tylko w Polsce. Dobrą markę ma też w Europie bałtyckiej .
Jak co roku duże środki związane są z oświatą i wychowaniem. Klasyfikowane jako wydatki bieżące, dla mnie osobiście są ważnym elementem budowania potencjału gospodarczego i społecznego naszego miasta. Pomimo spadku liczby uczniów liczba oddziałów w naszym mieście zmniejszyła się tylko o ponad 3 %. Wydatki na kształcenie 36 tysięcy dzieci i uczniów wyniosą w roku 2009 240 mln. zł.
Gdynia to miasto, które wspiera wszystkie grupy społeczne, również te, które nie zawsze są w stanie poradzić sobie w trudnej sytuacji. Wydatki na pomoc społeczną od lat są ważną pozycją w naszym budżecie. Na rok 2009 zaplanowano na ten cel kwotę 90 mln. zł.
Transport miejski od lat stanowi wizytówkę naszego miasta, pomimo wzrastającego udziału motoryzacji indywidualnej. Na koniec ubiegłego roku mieliśmy już ponad 500 samochodów na tysiąc mieszkańców, co z jednej strony jest miarą bogacenia się Gdynian, z drugiej strony stwarza konkurencję dla transportu miejskiego. Jakość i rozwój tego systemu są cały czas naszym oczkiem w głowie.
Gdynia nie rozwija się samotnie. Od kilku lat stanowi ważny punkt na kulturalnej mapie Polski i Europy bałtyckiej. Wydatki na kulturę w roku 2009 sięgną 27 mln. zl.
Środki z UE, które były do dyspozycji w ubiegłym roku, pracują też na korzyść innych podmiotów zlokalizowanych na terenie naszego miasta i z którymi Gdynia pomyślnie współpracuje. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Polskie Linie Kolejowe, Szybka Kolej Miejska, Gdyński Port – cieszą wspólne projekty w skali naszej Metropolii, które są przygotowywane albo były przygotowywane i w roku 2009 rozpocznie się finansowanie tych inwestycji. Cieszy fakt, że nasze Miasto po raz kolejny udowadnia, że jest partnerem, na którego można liczyć w dobrych, ale i trudniejszych czasach.
Projekt budżetu podejmuje wyzwania rozwoju społeczno – gospodarczego miasta o charakterze europejskim. Z satysfakcją chciałbym Państwu zarekomendować projekt budżetu na rok 2009. To naprawdę bardzo dobry projekt budżetu.
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski- przywołany jako klasyk sięgnąłem do osób będących klasykami dla mnie i przypomniałem sobie pewnego korpulentnego pana zwanego Winstonem Churchillem i jego obietnicę dla mieszkańców kraju zawierającą się w trzysłownej ofercie: „Krew, pot i łzy”. Wydaje mi się, że wszystkie te płyny ustrojowe czy soki, o wysysaniu których wspomniał Pan radny Horała, rzeczywiście można tu wyczytać. Otóż rzeczywiście, wysysanie soków z Gdynian, jak w przypadku wszystkich mieszkańców naszego kraju, jest bardzo bolesne i z reguły znajduje to wyraz w płaconym podatku dochodowym. Jedyne co nas może tutaj cieszyć, to to, że co druga szklaneczka z sokiem wraca jednak do naszego miasta, a zatem jest szansa przynajmniej na sensowny kolportaż tej części wyssanych soków. I myślę, że co do sposobu redystrybucji tego napoju zastrzeżeń wielkich nie mamy.
Radny Horała wspominał, że innego rodzaju podatki, o wysokości których mamy szansę decydować, są wyśrubowane, a ja jestem ciekaw kto na tej sali jest w stanie podać, ile płaci podatku od nieruchomości. Jak wszyscy wiemy, nie są to kwoty szczególnie dotkliwe. Większość Gdynian nawet nie ma pojęcia, jaka jest wysokość tego podatku, natomiast bardzo dobrze pamięta, ile wyniósł podatek dochodowy. Jeśli prawdziwą wysysaną krwią jest podatek dochodowy, to podatek od nieruchomości można porównać z otarciem potu ze skroni.
Co do tradycji: rewitalizacja przestrzeni miejskiej stała się już tradycją. Ja także bardzo się cieszę z Zamenhoffa i Opata Hackiego. Zwracam tylko uwagę, że tych elementów rewitalizacyjnych już było w naszym budżecie kilka i tradycyjnie były wpisywane. Tak postrzegam program dofinansowywana remontów gdyńskich zabytków, także prywatnych, tak postrzegam to, co się stało na Witominie, na zrewitalizowanym obszarze. W kategoriach płynów to zapewne była życiodajna kroplówka, którą podajemy tego typu substancji mieszkaniowej i społecznej naszego Miasta. Co a propos łez? Łzy trochę ze smutku, trochę ze śmiechu towarzyszyły mi dzisiaj, kiedy słuchałem poprawek złożonych dzisiaj do budżetu. Szlochałem i łkałem słuchając Pana radnego Szemiota, bo martwi mnie, że poza poprawką dotyczącą ulicy Starowiejskiej, złożonej zresztą nie przez przedstawiciela PO, żadna z tych poprawek nie pojawiła się na posiedzeniach komisji. A zatem nie mam poczucia, że przeprowadzono tu porządną, uczciwą debatę. O żadnej z tych poprawek nie mogliśmy nawet na komisjach podyskutować, bo ich nie było. Boję się myśleć, że to oznacza tylko tyle, że radni PO dopiero teraz doczytali budżet do końca i postanowili zgłosić poprawki. Bo nie wiem, dlaczego w miejscu, w którym powinny być zgłoszone, w którym mogliśmy o nich rozmawiać i nikt nie ucina dyskusji, to się nie działo. Gdyby żył Kohelet, powiedziałby teraz, że jest czas debat i czas decyzji. Ten czas debat słabo wykorzystaliśmy, czego m. in. dowodem jest dzisiaj złożona poprawka. Część osób tego czasu zupełnie nie przepracowała. Mam nadzieję, że dzisiejszy czas traktujemy tylko jako czas decyzji. Wiemy, dlaczego ta debata tutaj w dłuższym trybie się nie potoczy. Po czasie decyzji nadejdzie czas działań. Tych działań realizujących dzisiaj podjętą uchwałę będziemy oczekiwać, będziemy trzymać kciuki, będziemy wspierać we wszystkich działaniach mających na celu konsumowanie dzisiejszej uchwały.
I na marginesie jeszcze jedna uwaga: dzisiaj wypełnialiśmy ankiety. Warto zastanowić się nad pytaniami dotyczącymi celów naszych działań. Słuchając poprawek koncentrujących się wokół Śródmieścia Gdyni miałem wrażenie, że niektóre odpowiedzi w moim wydaniu i części radnych były zupełnie inne. Ja jednak uważam, że naszym zadaniem jest dbanie o równomierny rozwój całego naszego Miasta i takie działania odczytuję w budżecie, a dzisiejsze poprawki traktuję wyłącznie jako manifestację nowego proponowanego trybu pracy nad budżetem, polegającym na tym, że ważnych poprawek nie omawia się na posiedzeniach komisji. Szkoda.
M. Horała- tytułem wyjaśnienia: mówiąc, że rewitalizacja stanie się pewną tradycją nie miałem na myśli, że do tej pory, w ciągu 18. lat nigdy tego rodzaju wydatek w budżecie się nie pojawił. Mam nadzieję, że stanie się tradycją, że co najmniej jakaś tam pula środków rok rocznie, w każdym budżecie, na tego rodzaju działania będzie się pojawiać. Tak samo jak to ma miejsce w przypadku dróg gminnych czy kanalizacji, ponieważ jest to potrzeba nie ustępująca im rangą.
Jeśli chodzi o kwestie podatkowe, to nie będę się już w te płyny ustrojowe głębiej wdawał, ale – pozostając w dziedzinie medycyny – argumentacja kolegi była taka, że skoro ucięto pacjentowi nogę, to jak my mu kawałek palca utniemy, to nie powinien narzekać. Oczywiście, zgadzam się, że największym obciążeniem jest podatek dochodowy i tu niczego nie zmienimy, ale tym bardziej nie stosujmy takiego automatyzmu, że na ile możemy, tyle tej śruby dokręcimy.
Odnośnie samej debaty budżetowej to też żałuję, że nie mogłem z częścią poprawek kolegów z PO zapoznać się na posiedzeniach komisji, natomiast sesja i zgłaszanie na niej poprawek do projektów uchwał – że powtórzę z uporem godnym tej, jakże ważnej sprawy – jest normalnym trybem pracy nad projektami uchwał. Jeśli mówimy, że dyskusja jest ucinana, to uważam, że jest to niedobre zjawisko. To już jest kwestia wyboru radnego, w jakim trybie chce swoje poprawki zgłosić pod rozwagę innym radnym.
Kolegom z PO chciałbym powiedzieć, że zdecydowanie lepiej bym się czuł, gdyby to były poprawki, a nie poprawka. Jest tu dużo spraw wrzuconych do jednego worka. Wolałbym, żeby to było rozbite na kilka poprawek.
Wiceprzewodniczący Rafał Geremek- nie do końca rozumiem, skąd się bierze u Pana radnego Trzebiatowskiego poczucie, które mu pozwala na formułowanie w sposób jednoznaczny negatywnej opinii na temat pracy klubu. Rozumiem, że wiąże się to z faktem odrzucenia projektu uchwały z 17 listopada w sprawie trybu pracy nad budżetem. Nasz projekt miał na celu sprawienie, że radni braliby większy udział w pracy nad budżetem. Dotychczas stosowany tryb powoduje powstanie takich sytuacji, jakie miały miejsce ostatnio, gdy Prezydenci biegali z komisji na komisję. Komisje pracowały wspólnie, natomiast klub ma prawo do dogłębnej pracy nad budżetem i do zaproponowania swojej koncepcji budżetu.
Tadeusz Szemiot- w odpowiedzi na tyradę radnego Trzebiatowskiego odpowiadam, że mamy prawo wyrażać swoją opinię, jak i zgłaszać poprawki, czy to się Panu radnemu podoba, czy nie.
Co do uwagi radnego Horały, to oczywiście jego uwaga jest trafna w sensie technicznym. Chodziło o całościowe potraktowanie tematu. Nie jest to więc przypadek, ani zlepek poprawek. W przyszłości spróbujemy tak konstruować poprawki, żeby dało to większą możliwość manewru.
M. Wołek- w wypowiedziach moich przedmówców pojawiło się kilka niezwykle interesujących wątków. Kwestia rewitalizacji – z nazwy mogła pojawić się po raz pierwszy, ale pod tą nazwą kryje się wiele działań, które występowały także w poprzednich latach, tyle że inaczej się nazywały. Jeśli zaś chodzi o nasz rzekomy fiskalizm podatkowy to uważam, że np. podatek od nieruchomości jest bardziej dolegliwy dla firm, a nie dla osób fizycznych. Żeby więc nie wyszło, że jesteśmy krwiopijcami przypomnę, że od wielu lat bardzo ostrożnie podchodzimy do sprawy Stoczni Gdynia. To chociażby świadczy o tym, że nie można mówić o fiskaliźmie z naszej strony.
Co do poprawki przedstawionej przez radnego Szemiota przypomnę, że rozpoczął się proces planowania przestrzennego dla Śródmieścia.
Z. Zmuda Trzebiatowski- nie mam pojęcia czy klub PO pracuje dobrze, czy źle. Powiedziałem tylko, że ten tryb pracy jest dla mnie niezrozumiały. Niezrozumiały jest tryb pracy pomijający komisję branżową i w tym sensie dziwiłem się, że te poprawki nie pojawiły się na komisji. Nie wiem, jak teraz ktokolwiek z nas ma się do nich odnieść. Oczywiście każdy ma prawo zgłaszać poprawki i nie proponowałem ograniczenia tego prawa. Mówiłem tylko, że można jedynie zgłaszać poprawki, ale można też zgłaszać poprawki dając szansę do przyjrzenia się im, rozpatrzenia i pozytywnego odniesienia się do nich. Taki tryb nie daje na to żadnych szans. Kiedy zastanawiałem się skąd taki tryb pracy, przypomniałem sobie, że to chyba wczorajsza prasa pisała, że komisja „Przyjazne państwo” prowadzona przez posła PO poświęca np. 4 minuty na omówienie kwestii, która ma potem kosztować 1 mld. zł. Wielokrotnie pokazywaliśmy, że Rada Miasta Gdyni nie pracuje w standardach przyjętych przez polski parlament i mam nadzieję, że nadal będziemy tę dobrą tradycję kontynuować.
Poprawka klubu radnych PO o treści jak wyżej (stanowi też załącznik) nie została przyjęta: 9/18/1 UCHWAŁA NR XXVI/601/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie uchwalenia budżetu miasta Gdyni na rok 2009 została przyjęta: 19/6/3/ Ad 4.2.
Projekt omówił Dyrektor ZKM Olgierd Wyszomirski.
Uzasadniając projekt podwyżek dyrektor wyjaśnił, iż ceny tramwaju wodnego nie zmieniały się od początku jego funkcjonowania, a więc przez 3 lata. Ponadto zamierza się rozszerzyć zakres usług o dni powszednie w czerwcu, co ma na celu umożliwienie organizowania wycieczek dla szkolnej młodzieży. Spodziewany jest też wzrost stawek za usługi w efekcie przetargu. Wreszcie WFOŚ wycofał się z dofinansowania tramwaju w kwocie 150 tys. zł.
Pan Wyszomirski poinformował, iż NSZZ „Solidarność” zaakceptowała przedstawiony projekt zmian w zakresie wysokości opłat, natomiast odpowiedź na piśmie od Zarządu Powiatowego Forum Związków Zawodowych jeszcze nie wpłynęła. Z przeprowadzonej rozmowy telefonicznej wynika – jak informował dyrektor – iż związek wyraża zgodę na proponowane zmiany, o czym informuje w wysłanym już piśmie.
Opinie komisji:
Komisja Zdrowia- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
UCHWAŁA NR XXVI/602/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Nr XLII/993/06 RMG z 17 maja 2006 r. w sprawie ustalenia cen, opłat i uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych oraz przepisów taryfowych obowiązujących na liniach regularnego transportu wodnego (tzw. tramwaju wodnego) po akwenie Zatoki Gdańskiej i Zatoki Puckiej, organizowanego przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 4.3. Projekt przedstawił – zgodnie z treścią załącznika - pan O. Wyszomirski.
Opinie związków zawodowych – analogiczne jak w przypadku punktu 4.2.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XXVI/603/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały RMG Nr V/106/07 z dnia 28 lutego 2007 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji zbiorowej została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 4.4. Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił Wiceprezydent Bogusław Stasiak.
Modyfikacja polega na zmianie przeznaczenia środków, tj. na podjęcie działalności gospodarczej przez osobę niepełnosprawną.
Opinie komisji:
Komisja Zdrowia- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
UCHWAŁA NR XXVI/604/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/432/08 RMG z dnia 26 marca 2008 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (zmienionej uchwałami: Nr XX/471/08 RMG z dnia 28 maja 2008 r. oraz Nr XXIV/577/08 RMG z dnia 22 października 2008) została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 4.5. Na wstępie prezentacji Wiceprezydent Ewa Łowkiel poinformowała o korektach redakcyjnych przyjętych w formie autopoprawki (ostateczny, jednolity tekst – patrz uchwała stanowiąca załącznik).
- Zgodnie z ustawą – mówiła Wiceprezydent – raz do roku Rada Miasta jest zobowiązana do przyjęcia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Stosowny projekt uchwały wprowadzamy w takim terminie, aby program mógł być realizowany od 1 stycznia.
Wiceprezydent omówiła strukturę dokumentu, a także przedstawiła cele, jakie winny być realizowane poprzez działania określone w programie (patrz zał.).
Opinie komisji:
Komisja Zdrowia- pozytywna
Komisja Oświaty- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Stanowisko klubu radnych PO przedstawił Bogdan Krzyżankowski: - Przypadła mi w udziale niewdzięczna rola. Dlatego niewdzięczna, ponieważ mamy do tego projektu bardzo ambiwalentny stosunek. Doceniamy pracę Pani Prezydent i cierpliwość, z jaką wysłuchała naszych uwag, z których wiele zostało zresztą uwzględnionych. Mimo to uważamy, że ten program nie jest dobry. Obawiamy się, że programu w zaproponowanej formule nie jesteśmy w stanie poprawić. Dalsze cyzelowanie poszczególnych punktów nic nie da. Wprawdzie program jest co roku lepszy, ale ciągle niezadowalający. Jest to ciągle zlepek różnych pomysłów o różnym stopniu ogólności. To prawda, że niektóre z tych pomysłów są bardzo dobre, ale nie jest to prawdziwy program profilaktyki. Jest to raczej program dla usprawiedliwienia wydatków na czasem – przyznaję - słuszne cele. Dlaczego? Próbujemy rozwiązywać problemy alkoholowe, a nawet nie udało się ich jednoznacznie zdefiniować. Nie określiliśmy gdzie i kogo dotyczą.
Jest w programie część, która została nazwana trochę na wyrost diagnozą. Zamieszczone są wyniki badania, nawiasem mówiąc nie naszego, gdyńskiego, tylko ogólnopolskiego i dane statystyczne. Nawet z tego chromego badania nie wyciągamy wniosków, a jeśli nawet wyciągamy, to nie znajdują one odzwierciedlenia w programie. Co możemy z tego badania wyczytać? Np. to, że wzrasta ilość spożywanego alkoholu przez nastolatki. Czy znalazło to jakieś odzwierciedlenie w naszym programie? – Nie. Czytamy też, że największe spożycie alkoholu ma miejsce między 40. a 49. rokiem życia. Czy jakikolwiek program profilaktyczny został dla tej grupy stworzony? Nie. Czytamy, że znaczny procent wydatków komunikacyjnych powodują nietrzeźwi. Czy jakiekolwiek programy profilaktyczne tworzymy dla kierowców? Nie. Znajdujemy też zapis, że ilość pacjentów po raz pierwszy zgłaszających się do OPiT-u spadła i to w sposób znaczny, bo o około 20 %. Czy z tego faktu zostały wyciągnięte wnioski, czy próbowano podjąć działania zmieniające tę sytuację? Nie. Są też dane uzyskane z Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego, z których wynika, że udzielono pomocy 2 134. osobom w stanie upojenia alkoholowego i tu pytanie: czy lekarze zostali przeszkoleni w zakresie diagnozy i wczesnej interwencji odnośnie problemów alkoholowych? Nie, takich programów się nie tworzy i w przedmiotowym programie także nie ma zapisu, że takie działania zostaną podjęte. Ci pacjenci będą trafiać do następnych placówek ochrony zdrowia i tu pytanie, czy w tych placówkach będzie ktoś, kto będzie mógł zdiagnozować, czy pacjent już wymaga terapii i leczenia, czy nie? Czy ktoś będzie umiał takich pacjentów zmotywować do leczenia? Czy ktoś będzie w stanie udzielić im porady i pomocy? Myślę, że nie, bo dotychczas żadne działania podnoszące wiedzę pracowników służby zdrowia na ten temat, nie zostały podjęte. Czy zastanawiano się, co się dzieje w tych rodzinach, które zgłosiły się do pogotowia? Czy został wdrożony adresowany do tych rodzin jakiś system badania, czy dzieci z tych rodzin znajdują się w odpowiednich warunkach i czy nie dochodzi do przemocy domowej? Brak kompleksowych działań. Jest to też bardzo widoczne jeśli chodzi o problem alkoholowego zespołu płodowego. Chwała, że ten problem został zauważony, ale jest to problem edukacji młodzieży, programów profilaktycznych adresowanych do ciężarnych. To jest sprawa szkolenia ginekologów, położnych, pediatrów, a także nauczycieli, pedagogów. Jest to kwestia stworzenia całego systemu pomocy dla dzieci z tym zespołem.
W programie brakuje oceny skuteczności podejmowanych dotąd działań. Nie jest oceniana ich efektywność, nie stworzono żadnych mechanizmów oceny tej efektywności.
Program ma też dużo dobrych stron, ale per saldo nie jest to program na miarę Gdyni i oczekiwań społecznych. Nowoczesne miasto to nie tylko miasto z nowoczesnymi rozwiązaniami urbanistycznymi, ale jest to też miasto stosujące nowoczesne metody rozwiązywania problemów społecznych. Problemy te w dużej mierze rodzą się właśnie na kanwie problemów alkoholowych. Powinno to być rozwiązane w sposób nowoczesny, a dziedzina nauki zajmującej się tą problematyką to psychologia społeczna. Myślę, że powinniśmy sięgać po pomoc specjalistów i u nich szukać pomocy w planowaniu i realizacji takich programów.
UCHWAŁA NR XXVI/605/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gdyni na 2009 r. została przyjęta: 16/5/2
Ad 4.6.Wiceprezydent E. Łowkiel przedstawiła treść autopoprawki (jednolity zapis po uwzględnieniu autopoprawki – patrz załącznik).
Program obowiązywać będzie przez okres 2. lat (nie ma obowiązku przyjmowania programu dot. przeciwdziałania narkomanii co roku). Konstrukcja programu jest podobna do konstrukcji dokumentu omówionego w poprzednim punkcie – od próby postawienia diagnozy poprzez podanie informacji nt. zjawisk w przedmiotowym zakresie, odnotowywanych w kraju i w Gdyni, do przedstawienia działań związanych z profilaktyką i leczeniem.
W programie formułuje się zagadnienia na zasadzie uogólnień, bo taka jest istota programu. Program nie opisuje poszczególnych zagadnień – robi się to w sprawozdaniach. Gdyby do programu włączone zostały opisy działań, projekt straciłby charakter programu. Każda ze szkół np. podejmuje co najmniej kilkanaście działań.
Wiceprezydent poinformowała też o ciągłym monitorowaniu sklepu z tzw. dopalaczami. Rodzice otrzymali ostrzeżenie. Zwrócono się do Sanepidu i Państwowej Inspekcji Handlowej o przeprowadzanie kontroli tego sklepu. Jest on poddany monitowaniu ze strony Straży Miejskiej i Policji. Obecnie oczekuje się na stosowne decyzje posłów, dzięki którym sprzedaż takich produktów zostanie objęta zakazem.
Opinie komisji:
Komisja Zdrowia- pozytywna
Komisja Oświaty- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Mariusz Bzdęga- mam nadzieję, że przy sprawozdaniu, które Pani Prezydent nam przedstawi, będziemy mieli możliwość zapoznania się ze szczegółowymi danymi. Szczególnie proszę o umieszczenie w sprawozdaniu informacji od GOSiR. Przypomnę, że ten ośrodek otrzymuje dość istotne środki na profilaktykę przez sport i rekreację. Być może dobrze byłoby dowiedzieć się, z jakim typem odbiorcy mamy do czynienia. Pamiętajmy, że tego typu działania powinny być kierowane przede wszystkim do osób najbardziej ich potrzebujących, a więc do dzieci i młodzieży, które mieszczą się w programach profilaktycznych drugo i trzeciorzędowych.
Jest tak, jak wspomniał mój przedmówca – ten program, jak i program alkoholowy, nie zawiera takich informacji, jakie chcielibyśmy uzyskać w zakresie diagnozy problemu. Brakuje szczególnie danych o charakterze lokalnym. Jeśli Miasto wzdryga się przed wydawaniem środków na badania diagnostyczne, warto wykorzystać te zasoby, które już są w naszej dyspozycji. Warto w to zaangażować inne podmioty – np. GOSiR.
UCHWAŁA NR XXVI/606/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2009 – 2010 została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.7 Prezentująca projekt Wiceprezydent E. Łowkiel podkreśliła, iż sieć szkół jest w Gdyni tworzona elastycznie, stosownie do potrzeb rynku pracy oraz potrzeb uczniów. Ta swoboda wyboru szkoły przez ucznia powoduje, że część oddziałów nie dokonuje naboru. Gdynia jest bardzo ważnym centrum edukacyjnym, ma bardzo dużo uczniów, którzy nie są gdynianami (41 % uczniów szkół ponadgimnazjalnych).
Likwiduje się wszystkie szkoły, które nie mają ani jednego ucznia. Robi się to z chwilą zakończenia cyklu edukacyjnego, a kolejne lata nie przynoszą naboru.
Wykształcenie oferowane przez likwidowaną przedmiotową placówkę można nabyć w Zespole Szkół Mechanicznych.
Reszta informacji jak w zał.Opinia Komisji Oświaty – pozytywna (dotyczy bloku projektów uchwał prezentowanych przez Wiceprezydent E. Łowkiel).
UCHWAŁA NR XXVI/607/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 4 dla Dorosłych w Zespole Szkół Zawodowych Nr 2 w Gdyni, ul. Chylońska 237 została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.8.Uzasadnienie analogiczne do przedstawionego w poprzednim punkcie (dot. wszystkich projektów w spr. zamiaru likwidacji placówek).
Typ kształcenia realizowany jest przez Kolegium Miejskie.
UCHWAŁA NR XXVI/608/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zamiaru likwidacji II Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 5 w Gdyni, ul. Wejherowska 55 została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.9. UCHWAŁA NR XXVI/609/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 7 w Zespole Szkół Mechanicznych w Gdyni, ul. Morska 79 została przyjęta: 24 gł. za.
Ad 4.10 UCHWAŁA NR XXVI/610/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zamiaru likwidacji Technikum Uzupełniającego Nr 8 w Zespole Szkół Budownictwa Okrętowego w Gdyni, ul. Energetyków 13a została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 4.11 UCHWAŁA NR XXVI/611/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej Nr 7 w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni, ul. Sambora 48 została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 4.12 Projekt przedstawiła, zgodnie z treścią załącznika, Wiceprezydent E. Łowkiel.
UCHWAŁA NR XXVI/612/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany nazwy Przedszkola Samorządowego Nr 42 w Gdyni, ul. Płka Dąbka 199a została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za
Ad 4.13 Wiceprezydent Bogusław Stasiak- we wniosku występują błędne, w naszej ocenie, stwierdzenia. Rada tworzy jednostki budżetowe w celu realizacji zadań gminy, natomiast aparat pomocniczy jakim jest m. in. Urząd Miasta czy Zarząd Dróg i Zieleni, realizuje określone czynności w oparciu o pełnomocnictwo Prezydenta. ZDiZ posiada, naszym zdaniem, prawidłowe umocowanie do wydawania decyzji administracyjnych i do wykonywania zadań związanych z zarządzaniem drogami miejskimi.
Przewodniczący RMG stwierdził, iż dobrze, że są obywatele czy podmioty, które pilnie obserwują pracę radnych.
Opinia Komisji Samorządności- pozytywna
UCHWAŁA NR XXVI/613/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wezwania Rady Miasta Gdyni do usunięcia naruszenia prawa w Uchwale Nr XLV/1089/06 z dnia 27 września 2006 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej Zarząd Dróg i Zieleni została przyjęta jednogłośnie: 22 gł. za.
Ad 4.14 Wiceprezydent Marek Stępa- w skardze będącej przedmiotem projektu zawartych jest 7 zarzutów.
Wiceprezydent skomentował pokrótce każdy z zarzutów (pełna treść jak w załączniku).
Zarzut pierwszy- opracowanie zostało sporządzone zgodnie z przepisami prawa. Uchwała była przedmiotem kontroli organu nadzoru jakim jest Wojewoda Pomorski, który nie wniósł uwag.
Zarzut drugi- pewne uwagi obywateli rzeczywiście zostały uwzględnione, jest natomiast różnica w naszych poglądach i skarżącego co do tego, czy fakt uwzględnienia uwag powoduje konieczność ponownego wyłożenia planu. Przeprowadzona przez nas analiza zapisów ustawowych wykazała, że nie ma takiej potrzeby.
Zarzut trzeci- powtórzenie czynności ma miejsce wtedy, gdy Rada stwierdza konieczność dokonania zmian w stosunku do planu przedłożonego Radzie. Rada Miasta Gdyni nie stwierdziła takiej konieczności.
Zarzut czwarty- osiedle Milenium ma status jednorodzinnego na skutek twórczej interpretacji przepisów obowiązujących w czasie jego budowania. Wówczas za budynek jednorodzinny uznawano też taki, w skład którego wchodziło do 4. mieszkań, a także za jednorodzinne uchodziły budynki występujące w zabudowie szeregowej. Taka też jest zabudowa przedmiotowego osiedla. W świetle obecnie obowiązujących zapisów jest to zabudowa wielorodzinna.
Zarzut piąty- plan rzeczywiście narusza prawo własności, tyle że w tym zakresie organy gminy zostały upoważnione do takiej ingerencji. Jest to zgodne z porządkiem konstytucyjnym
Zarzut szósty, tj. kwestionowanie uzależnienia budowy osiedla na terenie nr 16 od wcześniejszego wybudowania drogi nr 45 – na mocy ustawy (art. 16 ustawy o drogach publicznych) takie uzależnienie jest jak najbardziej zasadne i możliwe. Pan mecenas dokonuje tu interpretacji „ad absurdum” – bez komentarza.
Zarzut siódmy- konkluzja zawarta w zarzucie byłaby prawdziwa wówczas, gdyby uznano za zasadny którykolwiek z sześciu poprzednich zarzutów, natomiast my twierdzimy, że te zarzuty nie są słuszne.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
UCHWAŁA NR XXVI/614/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie skargi z dnia 7 listopada 2008 roku, złożonej przez radcę prawnego Leszka Dacę w imieniu Jerzego Jankowskiego, na Uchwałę Nr XX//473/08 RMG z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Mały Kack, rejon ulic Wielkopolskiej, Spokojnej i Sopockiej została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.15. Wiceprezydent Michał Guć- projekt jest kierowany przede wszystkim do nauczycieli, którzy będą doskonalić metody interaktywnej, nowoczesnej edukacji. Całkowita wartość gdyńskiej części projektu wynosi 170 tys. EURO, z czego 85 % pochodziłoby z Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk. Warunkiem ubiegania się o te środki jest wyrażenie zgody przez Radę Miasta na przystąpienie do projektu.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
UCHWAŁA NR XXVI/615/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wystąpienia Gdyńskiego Centrum Innowacji – jednostki budżetowej z wnioskiem o dofinansowanie projektu „Balic active education network for development of people to people initiatives” (edu PEOPLE), w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk 2007-2013 została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 4.16 Prezentujący projekt Wiceprezydent M. Guć podkreślił, iż Środowiskowy Dom Samopomocy jest placówką niezwykle potrzebną, mimo że kilka placówek o takim charakterze Gdynia już posiada – dwa dzienne domy pomocy społecznej, ośrodek adaptacyjny i środowiskowy dom pomocy. Placówka planowana jest dla 50. osób. Przedsięwzięcie jest z punktu widzenia systemu pomocy społecznej niezwykle ważnym przedsięwzięciem.
Autopoprawka: ust. 2 paragrafu 3. otrzymuje nast. brzmienie: „Kwoty wynikające z przeliczeń dokonanych w oparciu o powyższą tabelę podlegają waloryzacji na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej”.
Opinie komisji:
Komisja Zdrowia- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Bezpieczeństwa- pozytywna
UCHWAŁA NR XXVI/616/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy w Gdyni, przy ul. Wąsowicza 3 została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.17 Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił Wiceprezydent Bogusław Stasiak.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej – pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna/wszystkie poniższe projekty – do punktu 4.24 włącznie - prezentowane przez p. B. Stasiaka, uzyskały pozytywne opinie w/w komisji/
UCHWAŁA NR XXVI/617/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w formie przetargu ustnego nieograniczonego, niezabudowanych nieruchomości położonych przy ul. Algierskiej 2A, stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za
Ad 4.18 Projekt – zgodnie z treścią załącznika - przedstawił Wiceprezydent B. Stasiak.
UCHWAŁA NR XXVI/618/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wryażenia zgody na sprzedaż w formie przetargu ustnego nieograniczonego, zabudowanej nieruchomości położonej przy ul Opata Hackiego, stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.19 Projekt – zgodnie z treścią załącznika - omówił Wiceprezydent B. Stasiak.
UCHWAŁA NR XXVI/619/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w formie przetargu ustnego nieograniczonego, niezabudowanych nieruchomości położonych przy ul. Macierewicza, została przyjęta jednogłośnie: 25 gł. za.
Ad 4.20 Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił Wiceprezydent B. Stasiak.
Przyjęcie planu miejscowego i zachowanie charakteru przyrodniczego oczka wodnego powoduje, iż proponujemy dwuetapowe procedowanie – sprzedaż gruntu, a następnie sprzedaż tego oczka wodnego w drodze przetargu ograniczonego do właścicieli działek okalających nieruchomość.
Reszta informacji jak w zał.UCHWAŁA NR XXVI/620/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż części nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Spokojnej, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego i wyrażenia zgody na sprzedaż części tej nieruchomości w trybie przetargu ustnego ograniczonego do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości przyległych została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 4.21 Projekt przedstawił Wiceprezydent B. Stasiak.
Nieodpłatne przejęcie od Skarbu Państwa nieruchomości spowoduje, że zmieni się stan prawny gruntu, na którym znajdują się elementy infrastruktury bezpośredniego ujęcia wody.
UCHWAŁA NR XXVI/621/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości przy ul. Źródło Marii została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za.
Ad 4.22 Prezentacja Wiceprezydenta B. Stasiaka zgodna z treścią załącznika.
UCHWAŁA NR XXVI/622/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa przez Gminę Miasta Gdyni nieruchomości poł. przy ul. Energetyków 16 została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 4.23 Prezentujący projekt Wiceprezydent B. Stasiak poinformował o autopoprawce korygującej błąd w paragrafie 1. – w miejsce numeru działki 11/001/11 wpisanie 11/01/11.
Dla budynku mieszkaniowego usytuowanego na działce, będącej przedmiotem projektu, wygaszony został zarząd sądu rejonowego, w związku z czym możliwe jest przejęcie budynku od Skarbu Państwa.
UCHWAŁA NR XXVI/623/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nieodpłatnego przejęcia od Skarbu Państwa na własność Gminy Miasta Gdyni nieruchomości przy ul. Wójta Radtkego 44 została przyjęta jednogłośnie: 27 gł.za
Ad 4.24 Przedstawił – zgodnie z treścią załącznika - Wiceprezydent B. Stasiak.
UCHWAŁA NR XXVI/624/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości zajętych pod pas drogowy ulicy Dickmana została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za
Ad 4.25 B. Stasiak- Zakład Usług Projektowych nie wykonuje żadnych czynności, a nie została podjęta uchwała o likwidacji zakładu, tak więc przedmiotowy projekt jest zadośćuczynieniem wymogom formalnym, szczególnie jego paragraf 2. (p. zał.). Wszystkie czynności likwidacyjne zostały wykonane, tak więc poza skutkami o charakterze porządkowym żadnych innych skutków przedmiotowy projekt nie wywołuje.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności- pozytywna
UCHWAŁA NR XXVI/625/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie likwidacji zakładu budżetowego „Zespół Usług Projektowych” została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 4.26 Jak wyjaśniał Wiceprezydent Marek Stępa, podjęcie przedmiotowej uchwały jest niezbędne dla mieszkańców osiedla, jak i dla prawidłowego wydatkowania środków z budżetu Miasta.Reszta informacji jak w zał.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
UCHWAŁA NR XXVI/626/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie:
a) zaliczenia ul. Jana Kamrowskiego i ul. Leona Staniszewskiego do kategorii drogi gminnej;
b) ustalenia przebiegu przedmiotowej drogi gminnejzostała przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 4.27 W imieniu projektodawców (Komisji Gospodarki Mieszkaniowej) wystąpił radny M. Horała, który na wstępie poinformował, iż w 4. akapicie uzasadnienia projektu występuje błąd: w miejsce słów „półrocznego horyzontu” należy wpisać: „3-miesięcznego horyzontu”.
Przechodząc do meritum radny Horała mówił: - Komisja opracowała projekt na bazie doświadczeń jakie stały się udziałem komisji jak i innych radnych ze zgłaszanymi pod rozwagę Wysokiej Rady projektami uchwał. Zdarzało się niestety, że projekty były de facto odrzucane bez zastosowania normalnego trybu procedowania na sesji, tylko poprzez zdjęcie z porządku obrad. Takie projekty pod obrady Rady już nie wracały, a więc de facto były w ten sposób odrzucane. Jest rzeczą oczywistą, że dobrym prawem większości w demokracji jest przyjmowanie lub odrzucanie projektów oraz kształtowanie porządku obrad, natomiast niedobrym zwyczajem jest nadużywanie tego prawa i traktowanie go jako super ścieżki (nadścieżki) odrzucania projektów. Uważamy, że zdjęcie z porządku obrad powinno być stosowane wobec projektów uchwał bzdurnych, zdezaktualizowanych, czy dotyczących tematów, których realizacja zależy od rozstrzygnięć innych instytucji, wreszcie wobec projektów nie spełniających kryteriów formalnych. Doświadczenie tej kadencji pokazuje jednak, że również projekty, które nie spełniały tych kryteriów, zdejmowane były z porządku i nie wracały pod obrady, a były przecież poprawnie złożone i nie były jawnie absurdalne. Uważamy, że każdy taki projekt zasługuje na pełne procedowanie, łącznie z dyskusją. Każdy z nas ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, które może realizować w określony w regulaminie sposób. W obecnym zwyczaju, jaki zapanował, to prawo jest efektywnie ograniczane przez dobrą wolę lub jej brak większości. Co do istoty inicjatywy uchwałodawczej nie chodzi o to tylko, żeby napisać projekt, ale też o to, aby przeszedł on całą procedurę, włącznie z rozpatrzeniem go na sesji. Tych możliwości de facto radni mniejszościowi są pozbawieni, a co najmniej niepewni, bo wszystko zależy od decyzji uznaniowej większości.
Proponujemy zachowanie prawa większości do kształtowania porządku obrad i oczywiście zachowanie prawa do odrzucania projektów, natomiast wyeliminowanie sytuacji, w których jedno z tych praw jest stosowane jako ścieżka realizacji drugiego prawa.
Zgodnie z przedmiotowym projektem zdjęty projekt uchwały, jeśli nie zostanie wycofany przez wnioskodawców, będzie musiał wrócić pod obrady Rady po 3. miesiącach i żeby go ostatecznie odrzucić, trzeba nad nim normalnie procedować. Praktyka jest taka, że każdy z radnych uczestniczy w omawianiu projektów przez 2., góra 3. komisje, szczególnie gdy są to projekty niestandardowe. Tak więc większość radnych zbierających się w dniu sesji nie miała pogłębionego kontaktu z meritum projektu, nie miała możliwości wysłuchania wnioskodawców, zgłoszenia im swoich uwag i wątpliwości oraz wysłuchania wyjaśnień. Uważamy, że bez tej wiedzy decydowanie o dalszym losie projektów, o ostatecznym ich odrzuceniu, jest błędem. Co więcej jest to też pewne nadużycie i uzurpacja. Apeluję o przyjęcie tej poprawki, bo sprawi to jedynie to, iż wszyscy radni będą dysponowali pełnią wiedzy na temat projektów.
Opinie komisji:
Komisja Statutowa- negatywna
Komisja Samorządności- negatywna
DEBATA:
Andrzej Bień- polemizowałem na forum Komisji Gospodarki Mieszkaniowej i innych komisji z tym wnioskiem. Tu nie ma nadużycia. Stosujemy normalne procedury demokratyczne. Nadużyciem jest właśnie stwierdzenie o nadużyciu. Mniejszość może zgłaszać projekty i one rzeczywiście są czasami zdejmowane z porządku obrad, ale np. przedmiotowy projekt nie jest z porządku zdjęty – dyskutujemy nad nim. Niedemokratyczne byłoby pozbawienie rady możliwości decydowania o obradowaniu nad dokumentem lub o nie obradowaniu. To byłoby ewidentnym lekceważeniem jednego z fundamentalnych elementów demokratycznej pracy. Wprowadzanie projektów furtką, zgodnie z propozycją zapisaną w projekcie (zapis mówiący o powrocie do odrzuconego projektu po 3. miesiącach), nie jest prawidłowe. Uważam, że ten projekt nie jest zasadny. Wnioskuję o odrzucenie projektu.
Rafał Geremek- sformułowania jakie tu padły są rzeczywiście mało szczęśliwe, natomiast zwracam uwagę na pewną lukę zarówno w zapisach regulaminowych, jak i w utartej praktyce stosowania tego prawa. Do tej pory pracowaliśmy tak, że projekt, któremu nie została nadana przez Pana Przewodniczącego klauzula wykonalności poprzez skierowanie go do określonych komisji, zawisał w próżni. Do tej pory było tak, że to wnioskodawcy wnosili projekty ponownie pod obrady Rady. Z punktu widzenia formalno - prawnego (nie jestem prawnikiem, mówię to na podstawie mojego doświadczenia) nie mamy wówczas do czynienia z tym samym projektem, tylko z wniesieniem nowego projektu, który powinien przejść całą, przewidzianą prawem procedurę. Tak więc, nie jest tak, że po zaopiniowaniu przez komisje projekt z automatu wraca na sesję, tylko jest tak, że ten projekt gdzieś znika. Rozumiem, że ideą projektodawców jest zlikwidowanie tej luki. Proszę się nie obrażać i nie koncentrować na niezręcznym sformułowaniu, tylko podjąć próbę wejścia w istotę pomysłu rozwiązania tego problemu, zgłoszonego przez Komisję Gospodarki Mieszkaniowej.
Radny A. Bień zwrócił się do przedmówcy stwierdzając: - Mówimy o 2. różnych sprawach. W tej chwili mówimy o zdjęciu projektu z porządku obrad, co nie jest tożsame z odesłaniem projektu do komisji.
R. Geremek- cofnięcie do komisji jest de facto zdjęciem z porządku. Tak ja to rozumiem.
Z. Zmuda Trzebiatowski- dwie kwestie są tu ważne. Za pewien porządek ustrojowy obowiązujący na forum Rady w jakimś sensie odpowiada Komisja Statutowa. Przypomnę, że ta komisja wydała negatywną opinię na temat projektu, co dla mnie osobiście, jako radnego nie śledzącego losów tej regulacji, jest już jakimś wyznacznikiem (w gronie tej komisji nie znalazła się ani jedna osoba, która uważałaby to rozwiązanie za właściwe). Druga sprawa: nie bardzo mogę sobie wyobrazić umieszczenie w porządku projektu zgłoszonego nieprawidłowo. Po to jest jasno określony tryb, aby go przestrzegać. Nigdy się chyba nie wydarzyło, aby jakiś projekt spełniający wymogi formalne nie znalazł się w porządku. Wreszcie decyzja Rady o zdjęciu projektu z porządku jest de facto oceną projektu. Rada ocenia, że zajmowanie się tą konkretną sprawą w sposób oczywisty nie jest potrzebne. Jeśli jest inaczej, jak np. w przypadku przedmiotowego projektu, to dyskutujemy i – jak widać – dyskutujemy „do bólu”. Potrafię sobie wyobrazić, że w wyniku przyjęcia projektu w porządku występować będzie np. 15. projektów bezprzedmiotowych, o których musielibyśmy dyskutować. A chyba nie o to chodzi. Na sesji powinniśmy dyskutować o sprawach, które dyskusji wymagają.
M. Bzdęga- rzeczywiście, z formalnego punktu widzenia możemy mieć dobre samopoczucie, ale czy nie jest nadużyciem zdejmowanie projektów z porządku bez dopuszczania nawet do dyskusji nad nimi? Jest to swoiste ukrywanie projektu przed mieszkańcami. Były już przypadki uzasadnionych projektów, które tak właśnie były z porządku zdejmowane. Czy więc nie mieliśmy do czynienia z pewnego rodzaju nadużyciem? Może nie było to nadużycie proceduralne, ale było to nadużycie merytoryczne.
Z. Zmuda Trzebiatowski- nie mogę się zgodzić, że coś jest ukrywane przed mieszkańcami, skoro o wszystkim decyduje się w głosowaniu jawnym, gdzie obserwatorami są właśnie mieszkańcy i dziennikarze. Projekt widnieje w zaplanowanym porządku obrad, jest też o tym informacja w „Ratuszu”. Mieszkańcy nie usłyszą jedynie dłuższego uzasadnienia, natomiast nie ma tu miejsca jakieś ukrywanie.
R. Geremek- mówimy o wykreślaniu z porządku projektów.
Ireneusz Bekisz- Pan Trzebiatowski powiedział, że opinia na temat projektu członków Komisji Statutowej była jednogłośnie negatywna. Czy Przewodniczący komisji zaprosił na posiedzenie wnioskodawcę, żeby uzasadnił wniesienie projektu pod obrady Rady? Może po wysłuchaniu argumentów decyzja nie byłaby jednogłośnie negatywna? Uważam, że przyzwoitość wymagała zaproszenia wnioskodawcy.
Bartosz Bartoszewicz- żaden projekt nie jest zdejmowany z porządku bez dyskusji. O takich projektach dyskutujemy w komisjach i to jest właśnie ten moment, kiedy możemy dyskutować. W punkcie dotyczącym projektu budżetu zaproponowano poprawkę, której nie można było dyskutować w komisjach. W przypadku przedmiotowego projektu dyskusja miała miejsce. Ja sam uczestniczyłem w takiej dyskusji na posiedzeniu Komisji Samorządności, kiedy to miała miejsce wymiana poglądów. Mnie nie przekonano, ponieważ jestem zdecydowanym zwolennikiem nie wprowadzania takiego rozwiązania, ponieważ właśnie wtedy bylibyśmy świadkami wprowadzania projektów do porządku bocznymi furtkami.
Stanisław Borski- materiały związane z sesją są ogólnie dostępne. Terminy zbierania się komisji są z reguły stałe. Każdy radny może uczestniczyć w posiedzeniach dowolnych komisji. Sesja jest dopełnieniem tego, co było przedmiotem pracy komisji.
Andrzej Kieszek- terminy sesji i posiedzeń komisji są jawne. Nic nie stało na przeszkodzie, aby zainteresowani przybyli na posiedzenie Komisji Statutowej.
M. Bzdęga- tak się składa, że część projektów była zdejmowana z porządku obrad RM, mimo że otrzymywały pozytywne rekomendacje komisji. Głosowali za nimi także radni „Samorządności”. Nie rozumiem więc, dlaczego potem zostały zdjęte. Prawdopodobnie potem zmieniliście z jakichś powodów zdanie.
T. Szemiot- nie można argumentować, że projektodawcy wiedzą o terminach posiedzeń komisji i mogą sobie przyjść. Czy Prezydenci nie są zapraszani na posiedzenia komisji? Zaprasza się autorów projektów, żeby przedstawili swoje stanowisko. Wnioskodawca ma wiedzieć, że komisja będzie się tą sprawą zajmowała? Uważam ten argument za oburzający.
Radny Marek Łucyk zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji.
Radny M. Horała polemizował z jednym z argumentów przedmówców, iż niespełnienie przez projekty wymogów formalnych wykluczyłoby ich umieszczenie w porządku sesji. - Po pierwsze Pan Przewodniczący RM też jest człowiekiem, a człowiek bywa omylny. Opinie prawne mogą być różne. Radcy prawni mogą się między sobą różnić.
Przywołano kwestię demokratycznego prawa Rady do decydowania o tym, czym będzie się na sesji zajmować – nie chcemy tego prawa naruszyć, chodzi tylko o to, aby to prawo nie było wykorzystywane do odrzucania projektów bez dyskusji nad nimi.
Padł argument, że podjęcie uchwały może spowodować sytuacje, w których Rada będzie musiała zajmować się 15. absurdalnymi projektami. Jestem w stanie wyobrazić sobie, ba – nawet przeczytać, 4. projekty uchwał nieabsurdalnych, którymi Rada nie zajęła się. Tutaj mam więc pewność, a tam jest tylko przypuszczenie (np. 15. absurdalnych projektów w porządku – p. wypowiedź radnego Z. Zmudy Trzebiatowskiego). Uważam, że dla Miasta lepsza będzie sytuacja, w której nawet dłużej posiedzimy na sesji i będziemy się zajmować absurdalnym projektem niż sytuacja, w której odrzuca się dobry projekt bez dyskusji, która może przekonałaby radnych do proponowanego rozwiązania (bo przecież nie dopuszczam myśli, że radni głosują zgodnie z wytycznymi, bez względu na własne przekonania). Na odrzuceniu dobrego projektu traci już całe Miasto.
Co do oceny projektu wystawionej przez Komisję Statutową, to oceny takiej dokonano bez zaproszenia wnioskodawców. Mnie, jako przewodniczącemu komisji, coś takiego nie zdarzyło się - poddanie pod głosowanie projektu bez uprzedniego wysłuchania wnioskodawcy. O ile wiem, w innych komisjach też się to nie zdarza.
Co do stwierdzenia, że odesłanie projektu do komisji jest de facto tym samym co zdjęcie go z porządku obrad, to jest ono słuszne. Mieliśmy przykład w postaci projektu złożonego przez klub radnych PO, a dotyczącego zmian w sposobie procedowania nad budżetem, gdzie jednym z argumentów była konieczność odesłania projektu do zaopiniowana przez Komisję Strategii. Ja przynajmniej miałem przeświadczenie, że głosuję nad zdjęciem z porządku projektu, który po zaopiniowaniu przez komisję wróci pod obrady Rady. Okazało się, że de facto jest to równoznaczne nie tylko ze zdjęciem, ale wręcz z odrzuceniem projektu, a był to projekt bardzo ważny.
Padło też stwierdzenie, że czas posiedzeń komisji to właściwy moment na prowadzenie dyskusji, a nie czas Sesji. Nie widzę żadnej podstawy ani w ustawodawstwie polskim, ani w Regulaminie do przyjęcia, że sesja nie jest czasem, w którym powinna toczyć się dyskusja. Jest to normalna forma procedowania. To, że czymś zajmuje się komisja, zawsze jednak stanowi tylko wycinek pracy Rady. Np. Komisja Gospodarki Mieszkaniowej dyskutuje na temat wycinki drzew, żeby postawić na jakimś terenie dom, a następnie odbywa się dyskusja, podczas które prezentuje się punkt widzenia wszystkich radnych, z wszystkich komisji. Zachowana jest wówczas także szeroka perspektywa patrzenia na dany problem, a nie tylko perspektywa wycinkowa, specjalistyczna.
Z. Zmuda Trzebiatowski- wydaje mi się, że Pan Przewodniczący nie mówił o obowiązku pojawiania się na posiedzeniach wnioskodawców, a mówił jedynie o takiej możliwości. Czy więc komisja musi wnioskodawcę zapraszać? Z drugiej strony to wnioskodawcy powinno zależeć na tym, aby jego projekt został omówiony. Wielokrotnie byłem świadkiem sytuacji, w których dany Prezydent dzwonił i prosił Przewodniczącego o uwzględnienie jego obecności na posiedzeniu celem przedstawienia projektu. Wszak proponowany porządek obrad komisji nie jest czczą formalnością. To członkowie komisji mogliby podczas posiedzenia ustalić ostatecznie, że danym projektem uchwały nie zajmą się lub zajmą się projektem, który nie wiąże się wprost z zakresem zainteresowań komisji. I co wtedy? Obecny wnioskodawca będzie miał szansę wypowiedzieć się. Jest, moim zdaniem, przejawem troski o losy swojego projektu obecność wnioskodawcy na posiedzeniach komisji.
Wniosek formalny o zamknięcie dyskusji został przyjęty: 21/2/1 Projekt uchwały w spr. zmiany Uchwały Nr XXIII/490/04 z 22 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Rady Miasta Gdyni nie został przyjęty: 9/15/0 Ad 4.28Wiceprezydent B. Stasiak przypomniał istotę projektu (uzasadnienie wniesienia projektu pod obrady – patrz pkt 2. porządku obrad)
Opinia Komisji Strategii- pozytywna
UCHWAŁA NR XXVI/627/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zamianę zabudowanej nieruchomości położonej przy ul. Redłowskiej 31, stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, na nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa została przyjęta jednogłośnie: 26 gł. za
Ad 4.29 Prezentujący projekt Wiceprezydent M. Stępa podkreślił, iż projekt jest wynikiem porozumienia zawartego przez gminę Gdynia z innymi samorządami, miastami i gminami. Reszta informacji jak w załączniku.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
UCHWAŁA NR XXVI//628/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wspólnego opracowania przez samorządy województwa pomorskiego projektu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT) została przyjęta jednogłośnie: 22 gł. za
Ad 4.30 Projekt uchwały omówił (zgodnie z treścią załącznika) Wiceprezydent M. Stępa.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Samorządności- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywna
UCHWAŁA NR XXVI/629/08 RADY MIASTA GDYNI w sprawie aktualności studium i planów miejscowych w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 27 gł. za.
Ad 5. Sprawozdanie z pracy Komisji Strategii przedstawił Przewodniczący Komisji, radny Marcin Wołek: - W okresie sprawozdawczym komisja odbyła 14 spotkań, w tym wspólnych z innymi komisjami - Komisją Gospodarki Komunalnej, Komisją Gospodarki Mieszkaniowej. Komisja odbyła dwa posiedzenia wyjazdowe – na terenie Stoczni Gdynia oraz w siedzibie Szybkiej Kolei Miejskiej.
Komisja zaopiniowała 122 projekty uchwał. Tematy podejmowane przez komisję, poza kwestiami bieżącymi, to m.in. funkcjonowanie i plany rozwoju Portu Gdynia, aktualizacja Strategii Rozwoju Miasta, prezentacja założeń do studium komunikacyjnego Śródmieścia Gdyni, a także sprawozdanie z wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2008 r.
Obecnie komisja opracowuje plan pracy na rok 2009. Chciałbym też poinformować i zaprosić Państwa na posiedzenie komisji w dniu 17 lutego, które – dzięki uprzejmości radnego Geremka – odbędzie się w budynku Akwarium gdyńskiego, o godz. 16. Posiedzenie poświęcone będzie projektom rozwojowym i możliwościom współpracy Miasta z Akwarium (Morskim Instytutem Rybackim) oraz zapoznanie się z funkcjonowaniem samego Akwarium, które należy do perełek naszego miasta.
Ad 6. St. Szwabski- 1 grudnia odbyło się Zgromadzenie związku, na którym jednogłośnie przyjęto budżet na rok 2009. O procedurze przyjmowania budżetu informowałem już Państwa wielokrotnie. Ta procedura okazała się bardzo skuteczna, ponieważ budżet został uchwalony jednogłośnie.
Na tym samym posiedzeniu Zgromadzenia przyjęte zostały ceny wody, którą firmy wodociągowe dostarczają mieszkańcom Gdyni. Do firm wodociągowych zaliczam również Port Gdynia, który także dostarcza wodę, tyle że małej ilości mieszkańców. Inną firmą, która nie jest PWiK-iem jest gdańska firma, która też dostarcza wodę małej ilości mieszkańców Gdyni. Także dla tej firmy uchwaliliśmy ceny wody, które są w przybliżeniu takie same jak ceny wody dostarczanej przez gdyńską firmę PWiK.
Zainteresowanych samym budżetem jak i uchwałami dotyczącymi cen zapraszam do siebie – chętnie to przedstawię. Dodam, że ceny wody w Gdyni rosną o około 6 %, co jest związane z inwestycjami prowadzonymi przez PWiK na terenie naszego miasta.
Ad 7. Odczytane przez radnych M. Horałę i B. Krzyżanowskiego interpelacje – patrz strona intern. http://www.gdynia.pl/wladze/rada/5581_51078.html?page=
Ad 8. Wiceprzewodniczący Jerzy Miotke poinformował o terminach i miejscach uroczystości jakie odbędą się w związku z rocznicą wydarzeń grudniowych w roku 1970, w Gdyni.
Wiceprzewodniczący poinformował także o swojej gotowości do udzielenia zainteresowanym informacji nt. reorganizacji Stoczni Gdynia, zgodnie z projektem ustawy o restrukturyzacji stoczni w Gdyni i Szczecinie. – Jej elementem jest system związany z dobrowolną rezygnacją z pracy, z przysługującym w takich sytuacjach odszkodowaniem. Do projektu są wprowadzane jeszcze poprawki.
Pan Miotke poinformował też o oświadczeniu Prezydenta RP, w którym zawarta jest deklaracja o sprawowaniu pieczy nad stoczniowym sektorem przemysłu.
Ad 9. Wolnych wniosków nie zgłoszono.
Ad 10.Termin kolejnej sesji: 28 stycznia 2009 r.
Ad 11. Zamknięcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG dr Stanisław Szwabski.
Stenogram:
Insp. Zofia Wnuczko
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Wprowadził informację: | Łukasz _Medycki |
Data udostępnienia informacji: | 04.12.2008 |