Sesja Nr XII z 26 września 2007 r.
SESJI RADY MIASTA GDYNIG
dynia, 26 września 2007 r.
- Otwarcie sesji Rady Miasta,
- Przyjęcie porządku obrad,
- Przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Miasta,
- Projekty uchwał w sprawach:
4.1. przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Orłowo w Gdyni, rejon Drogi Czerwonej - odczinek południowy
4.2. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Dąbrowa w Gdyni, rejon ulicy Miętowej i rzeki Kaczej
4.3. wezwania radcy prawnego Moniki Tarnowskiej - pełnomocnika Mirosława Bernatowicza do usunięcia naruszenia prawa dotyczącego uchwały nr XIX/622/2000 Rady Miasta Gdyni z dnia 24 maja 2000 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chylonia w Gdyni - Osiedla Meksyk
4.4. skargi Jana i Krystyny Głogowskich na uchwałę nr VI/128/07 Rady Miasta Gdyni z dnia 28 marca 2007 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Pustki Cisowskie w Gdyni, rejon ulicy Chabrowej i Jałowcowej
4.5. zmiany uchwały nr VII/159/07 Rady Miasta Gdyni z dnia 25 kwietnia 2007 w sprawie określenia zadań na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zmienionej uchwałą nr IX/257/07 Rady Miasta Gdyni z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznaca się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
4.6. wyrażenia zgody na pokrycie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Nordea Bank Polski Spółki Akcyjnej w Gdyni aportem w postaci praw własności nieruchomości
4.7. ustalenia regulaminu gospodarowania środkami finansowymi przeznaczonymi na pomoc zdrowotną dla nauczycieli gdyńskich samorządowych placówek oświatowych
4.8. ustanowienia Gdyńskiej Nagrody Literackiej w kategorii dramatu
4.9. wyrażenia zgody nabycia na rzecz gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych przeznaczonej pod budowę ul. Złotej
4.10. wyrażenia zgody na nabycie na rzecz gminy Miasta Gdyni nieruchomości przeznaczonej pod podsypnik położonej przy ul. Pokrzywowej
4.11. wyrażenia zgody na zbycie części niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność gminy Miasta Gdyni położonej przy ul. Miegonia w trybie przetargu ustnego nieograniczonego
4.12. wyrażenia zgody na bezprzetargową sprzedaż nieruchomości położonej w Gdyni przy ul. Chwaszczyńskiej 132 na rzecz jej użytkownika wieczystego
4.13. zamiany nieruchomości stanowiących własność gminy Miasta Gdyni będących w użytkowaniu wieczystym osób fizycznych - właścicieli lokali mieszkalnych w budynku przy ul. Śląskiej 44 na nieruchomość stanowiącą własność gminy Miasta Gdyni
4.14. wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości stanowiącej własność gminy Miasta Gdyni położonej przy ul. Władysława IV
4.15. nadania nazwy skwerowi w Gdyni
4.16. nadania nazwy basenowi portowemu oraz zmian nazw niektórych nabrzeży portowych w Gdyni - Sprawozdanie z prac Komisji Sportu.
- Informacja o działalności Związku Komunalnego.
- Interpelacje.
- Informacje.
- Wolne wnioski.
- Ustalenie terminu następnej sesji.
- Zakończenie obrad.
Lista obecności stanowi załącznik. Materiały związane z przedmiotem obrad stanowią załączniki. Pełne brzmienie opinii komisji – patrz biuletyn rady stanowiący zał. Przypisy protokolantki pisane są niepogrubioną kursywą. Wyniki głosowań każdorazowo podawane są w nast. kolejności: głosy „za”, „przeciw”, „wstrzymujące się” Wszyscy członkowie Kolegium Prezydenta wzięli udział w obradach.
Ad 1. Otwarcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, radny Stanisław Szwabski.
Ad 2.Wobec braku wniosków Przewodniczący St. Szwabski uznał przedłożony porządek obrad za przyjęty.
Ad 3. Wobec braku uwag i zastrzeżeń Przewodniczący RMG uznał protokół XI Sesji RMG za przyjęty.
Ad 4.1. Wniesienie projektu uchwały pod obrady RM uzasadniał Wiceprezydent Marek Stępa: - W listopadzie 2001 r. rada przyjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania planu dla obszaru pokrywającego się z obszarem przedmiotowego planu. Procedura została uruchomiona zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym z 94 r. W marcu 2003 r. weszły w życie nowe przepisy ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. W ramach przepisów przejściowych nowej ustawy procedura obowiązująca pod rządami starej ustawy mogła być stosowana do prac tylko nad tymi planami, co do których zawiadomiono już o terminach wyłożenia do publicznego wglądu. Tak się w tym przypadku nie stało i stąd w związku z koniecznością kontynuowania prac istnieje potrzeba ponownego uruchomienia procedury w postaci decyzji rady o przystąpieniu do sporządzania planu na mocy aktualnie obowiązującej ustawy.
Państwo śledzący dzieje tego przedsięwzięcia wiedzą, że był też okres zwątpienia co do celowości jakichkolwiek poczynań w tym względzie wobec nieprzejednanego stanowiska władz Sopotu, które kwestionowały zasadność budowy trasy. Dzisiaj to stanowisko uległo pozytywnej dla nas zmianie. Sopot akceptuje już fakt, że trasa musi przebiegać przez jego teren, natomiast władze Sopotu zastanawiały się nad minimalizacją uciążliwości trasy. Wybrano rozwiązanie w postaci tunelu. Naszym zdaniem są też inne możliwości, ale to już inna sprawa. Postępowanie związane z trasą musi przebiegać po obu stronach. Trójmiejska Trasa Średnicowa (primo voto: Droga Różowa) ma przebiegać przez tereny niezabudowane i stąd potrzeba sporządzenia przedmiotowego planu.
Autopoprawka: § 3 otrzymuje nast. brzmienie: Uchyla się Uchwałę RMG Nr XXXV/1138/01 z dnia 28 listopada 2001 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Orłowo w Gdyni, rejon Drogi Czerwonej – odcinek południowy.
Dotychczasowe § 3 i 4 otrzymują odpowiednio numery 4 i 5.
Opinie komisji:
Komisja Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa (dalej: Komisja Samorządności)- pozytywna.
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska (dalej: Komisja Gospodarki Komunalnej)- pozytywna
Komisja Strategii i Polityki Gospodarczej (dalej: Komisja Strategii)- pozytywna
UCHWAŁA NR XII/293/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Orłowo w Gdyni, rejon Drogi Czerwonej – odcinek południowy została przyjęta jednogłośnie: 21 gł. za.
Ad 4.2. Wiceprezydent M. Stępa- problematyka planu dotyczy określenia charakteru zabudowy mieszkaniowej przedmiotowej części dzielnicy. Istotne też jest zlokalizowanie urządzeń związanych z odprowadzaniem wód deszczowych. Rozwiązaliśmy też problem kanalizacji sanitarnej, kwestię przepompowni. Poza terenami o zabudowie mieszkaniowej wskazany jest też niewielki obszar usług, teren sportu. Plan zabezpiecza tereny leśne i zieleń wzdłuż rzeki Kaczej.
Uchwała o przystąpieniu do sporządzenia planu została podjęta w sierpniu 2006 r. Uzyskaliśmy wszystkie wymagane prawem opinie i uzgodnienia. Plan wyłożono do publicznego wglądu. 12 kwietnia b.r. odbyła się publiczna dyskusja, w której efekcie wpłynęło 5 uwag, a więc stosunkowo mało w przeliczeniu na wielkość jednostki. Spośród tych 5. uwag jedną Prezydent uwzględnił w całości, jedną w części, a trzech nie uwzględnił z przyczyn wyjaśnionych w materiałach (patrz zał.) i omówionych na posiedzeniach komisji, tj. bardzo szczegółowych problemów podnoszonych przez obywateli. Plan przeszedł w pełni przewidzianą dla tego typu opracowań procedurę.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XII/294/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Dąbrowa w Gdyni, rejon ulicy Miętowa i rzeki Kaczej została przyjęta jednogłośnie: 21 gł. za.
Ad 4.3. M. Stępa- historia związana z przedmiotowym projektem jest już dobrze znana Wysokiej Radzie. Sprawa ta zajmuje radę regularnie już od dłuższego czasu. Początek sprawy miał miejsce w maju 2000 r., kiedy to rada podjęła uchwałę o miejscowym planie części dzielnicy Chylonia - tzw. osiedle MEKSYK. Po upływie 7. lat bez mała wpłynęło wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, złożone przez radcę prawnego w imieniu jednego z mieszkańców. Wg stanu prawnego Pan M. Bernatowicz nabył działkę, na której już obowiązywał zakaz zabudowy, stąd zarzut o pozbawieniu możliwości w tym zakresie został uznany przez radę za niezasadny, wobec czego rada wezwania nie uwzględniła. Pani radca prawny postanowiła zaskarżyć tą decyzję rady, natomiast skarga ta została złożona do sądu w złym trybie, gdyż powinno się to odbyć za pośrednictwem organu, którego czynności są przedmiotem skargi, a więc Rady Miasta Gdyni. Rada kolejną uchwałą nie uwzględniła skargi, a odpowiedź na skargę z aktami została przekazana do wojewódzkiego sądu administracyjnego, który postanowieniem odrzucił skargę jako wniesioną po upływie przewidzianego prawem terminu. Państwo Bernatowicz postanowili jednak jeszcze raz zająć radę tym tematem i ponownie wpłynęło wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. W meritum sprawy nic się nie zmieniło. Rachuba jest taka, że albo Wysoka Rada uwzględni argumenty strony, a jeśli nie, to skarga zostanie już złożona w sądzie administracyjnym w dobrym terminie. Krótko mówiąc: co nie udało się w pierwszym podejściu, ma się udać w drugim. Co do meritum, to nie pojawiły się nowe argumenty, które przekonałyby nas do twierdzenia, że prawo zostało naruszone i stąd propozycja nieuwzględnienia nowego wezwania.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XII/295/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wezwania radcy prawnego Moniki Tarnowskiej – pełnomocnika Mirosława Bernatowicza do usunięcia naruszenia prawa dotyczącego Uchwały Nr XIX/622/2000 RMG z dnia 24 maja 2000 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chylonia w Gdyni – Osiedla Meksyk została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.4. M. Stępa- projekt dotyczy konsekwencji przyjęcia przez Wysoką Radę uchwały o planie, którego dotyczy skarga. Po długim okresie przygotowywania tego planu, rozstrzygnięciu szeregu kwestii proceduralnych, w marcu tego roku możliwe się stało przyjęcie planu, który został przekazany Wojewodzie Pomorskiemu i do publikacji. Tymczasem 30 kwietnia do urzędu wpłynęło wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Rada nie uwzględniła tego wezwania uchwałą z 27 czerwca tego roku, po czym uchwała została dostarczona Państwu Głogowskim. Państwo Głogowscy postanowili tę uchwałę zaskarżyć, ale popełnili błąd (tyle że nie są profesjonalistami – poprzednio mieliśmy do czynienia z błędem profesjonalisty) i skargę skierowali bezpośrednio do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który z kolei przekazał ją do Urzędu Miasta Gdyni. Analiza dat tych wydarzeń wskazuje, iż treść uchwały dostarczona została 3 lipca, a więc skarga powinna być złożona do 2 sierpnia. A zatem w sensie proceduralnym przekroczenie terminów ustawowych powoduje, że sąd ma podstawę do odrzucenia skargi bez badania jej treści. Proponuję Wysokiej Radzie nieuwzględnienie skargi.
Opinie komisji j.w. (z wyjątkiem Komisji Gospodarki Mieszkaniowej, której stanowisko nie zostało rozstrzygnięte w związku z następującym wynikiem głosowania: 2/2/0)
UCHWAŁA NR XII/296/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie skargi Jana i Krystyny Głogowskich na Uchwałę Nr VI/128/07 RMG z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Pustki Cisowskie w Gdyni, rejon ulic Chabrowej i Jałowcowej została przyjęta: 17/0/5.
Ad 4.5. Projekt omówił Wiceprezydent Michał Guć: - Zgodnie z tradycją uzyskujemy po raz kolejny w ciągu roku dodatkowe środki z PFRON na zadania związane z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych. Fundusz poinformował nas 7 sierpnia o przekazaniu do rozdysponowania przez radę dodatkowej kwoty w wysokości ponad 566 395 zł. Projekt jest propozycją, na jakie zadania można te środki przeznaczyć. Nauczeni doświadczeniem z wielu lat przedłożyliśmy radzie na początku roku wykaz tych zadań, które mogą być realizowane w dłuższym czasie z jednoczesnym niedoborem środków w tych zadaniach, które można realizować szybciej, ponieważ przewidywaliśmy, że taka sytuacja będzie miała miejsce. Obecnie proponujemy zwiększenie środków w trzech pozycjach, co do których jest pewność, że środki zostaną wykorzystane do końca roku.
Wiceprezydent wymienił przywołane wyżej zadania zgodnie z treścią załącznika.
Wiceprezydent poinformował też, iż proponowany podział środków został pozytywnie zaopiniowany przez Społeczną Radę ds. Osób Niepełnosprawnych.
Opinia Komisji Zdrowia, Opieki Społecznej i Rodziny (dalej: Komisja Zdrowia)- pozytywna
UCHWAŁA NR XII/297/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany Uchwały Nr VII/159/07 RMG z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zmienionej Uchwałą Nr IX/257/07 RMG z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr VII/159/07 RMG z dnia 25 kwietnia 2007 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 4.6. Projekt przedstawił Wiceprezydent Bogusław Stasiak: - Warto na wstępie wyjaśnić jaka jest pozycja banku NORDEA i dlaczego ważne jest, aby jego centrala pozostała w Gdyni. U progu tworzenia się samorządu pojawił się Gdyński Bank Komunalny. Konsolidacja banków postawiła bank przed szansą wejścia w skład grupy kapitałowej NORDEA. Jest to najsilniejsza grupa kapitałowa w rejonie basenu Morza Bałtyckiego i Skandynawii, o aktywach w wysokości 340 mld. EURO. Obecnie bank jest notowany na 18. pozycji w Polsce pod względem posiadanych aktywów. Bank ma określone zamierzenia inwestycyjne, np. zwiększenie liczby swoich placówek koncentrujących swoje działania w krajach wokół basenu Morza Bałtyckiego. Aby było to możliwe bank musi utworzyć podstawowe centrum logistyczne. Bank zabiegał i zabiega nadal o rozbudowę takiego centrum w Gdyni. Dla zobrazowania na ile jest to dla Miasta istotne, przytoczę dane ilustrujące, ile potrzebnych jest miejsc pracy dla obsługi centrali i poza nią. Jeżeli chodzi o bank NORDEA, to 56 % kredytów i 45 % depozytów, to transakcje realizowane w oparciu o centralę – jej obsługę i oprzyrządowanie. Stąd tak ważne jest, abyśmy mieli tę centralę u siebie. To wymaga zmierzenia się z konkurencją – Warszawą i Łodzią zwłaszcza, co do których istniały poważne przesłanki, że bank tam przeniesie swoją centralę. Podjęliśmy więc uchwałę o sprzedaży działki bezpośrednio sąsiadującej z bankiem, którą teraz proponujemy uchylić. Co proponujemy ponadto? Proponujemy objęcie akcji w zamian za rynkową wartość tej nieruchomości, w sprawie której procedujemy. Czy ta kwota jest atrakcyjna z punktu widzenia sprzedającego? Te 1200 m kw. zostało wycenione w operacie szacunkowym na kwotę ponad 2 400 000 zł., a więc jest to 1900 zł. za m kw. Jak to się ma do hitu transakcyjnego, czyli np. sprzedaży działki przy ul. Poznańskiej? Osiągnęliśmy tam cenę 1743 zł. za m kw. Widać więc, że kwota z operatu jest rzetelna. W zamian uzyskamy adresowane do nas imiennie akcje, które obejmiemy w banku jako akcje na okaziciela i będziemy mogli nimi swobodnie dysponować, oczywiśce po kilkumiesięcznej karencji, zgodnie z przepisami bankowymi. Będziemy je mogli np. zbyć bankowi za kwotę nie mniejszą niż cena ich objęcia, a będącą średnią z 12. miesięcy operacji na rynku publicznym papierów wartościowych i akcji, notowanych na giełdzie banku NORDEA. Jest to odpowiedź na jedno z pytań, jakie padło ze strony komisji - czy ta transakcja jest dla nas korzystna. Kolejne pytanie: jak przeniesienie tego gruntu do spółki może gwarantować, iż proces inwestycyjny będzie faktycznie zrealizowany? Po pierwsze bank – wnioskodawca, który wystąpił już o decyzję o warunkach zabudowy na realizację powierzchni biurowej. W sprawozdaniu zarządu banku NORDEI za 1. półrocze 2007 jest następujący zapis: „Decyzja o zlokalizowaniu centrali Bank Polska NORDEA S.A. w Gdyni jest spójna z koncepcją rozwoju biznesu grupy NORDEA, która mówi o istotnej roli obszaru wokół Morza Bałtyckiego„. Tak więc jest to potwierdzenie podjęcia już decyzji. Uzyskałem upoważnienie, aby oświadczyć, że jeśli rada wyrazi zgodę na podjęcie przedmiotowej uchwały, to Nadzwyczajne Zgromadzenie Akcjonariuszy podejmie decyzję o emisji tych akcji, które mielibyśmy objąć – jest to deklaracja przewodniczącego Rady Nadzorczej. Rada Nadzorcza przygotuje program i dokument na potwierdzenie programu inwestycyjnego, którego elementy leżą już na stole w postaci wniosku o zagospodarowaniu tego terenu. Wówczas przejdziemy do fazy realizacyjnej, czyli objęcia akcji. Padło też pytanie dotyczące cech tej nieruchomości. Zostało to opisane precyzyjnie w planie dla tego terenu. Wykluczone jest jej skomunikowanie od strony ulicy Kieleckiej. Komunikacja powinna się odbywać od ulicy Poznańskiej. Wykluczenie funkcji mieszkaniowej pozwala na zlokalizowanie tu usług ogólnomiejskich. Pierzeja została tak odsunięta, że grunt pomiędzy pętlą autobusową a przedmiotowym gruntem nie może być wykorzystany w inny sposób, ponieważ w planie jest zapisane rozwiązanie komunikacyjne.
Mamy więc wielką okazję do ustabilizowania funkcji banku NORDEA S.A. w Gdyni nie za wszelką, ale za bardzo dobrą cenę.
Opinie komisji:Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Strategii – pozytywna
DEBATA:
Tadeusz Szemiot- nawiążę do wątku dotyczącego Łodzi: czy można usłyszeć więcej jeśli chodzi o argumenty podnoszone w roku 2005 – co miałoby decydować o przeniesieniu centrali do Łodzi?
Paweł Nogalski- jaka była historia przetargu z 2005 r.? Czy były jakieś zapytania? Gdybyśmy ogłosili na nowo przetarg ustny nieograniczony, to czy nie uzyskalibyśmy więcej? W przypadku przetargu dotyczącego nieruchomości przy ul. Poznańskiej, do którego Pan Prezydent nawiązał, powierzchnia terenu była znacznie większa.
Marcin Wołek- mam uwagi bardziej ogólnej natury: dzisiaj posiadanie centali bankowej jest przywilejem i wyjątkiem. Uzyskałem następujące dane na stronie internetowej NBP: na 70 banków 55 ma swoje centrale w Warszawie. To obrazuje proces koncentracji, przejęć, fuzji i ciążenia central w kierunku Warszawy. Drugim ważnym miastem dla banków jest Wrocław (6 centrali), a dalej jest kilka miast, którym udało się utrzymać centrale bankowe na swoim terenie. Są to: Poznań – dwie centrale, Katowice – dwie centrale, Kraków – jedna, Lublin – jedna, Bydgoszcz – jedna. Gdańsk i Gdynia znajdują się w tym elitarnym gronie. Jest to ciągła walka o przyciąganie, ale i utrzymanie na swoim terenie tego rozwojowego biznesu. Ważne jest, abyśmy mogli powiedzieć, że zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy, aby ta centrala powstała w Gdyni. Biorąc pod uwagę nasze położenie i coraz silniejsze związki ze Skandynawią, o taką inwestycję warto walczyć.
B. Stasiak- Łódź stała się ośrodkiem rozwoju centrum produkcji produktów hipotecznych, weryfikacji kredytów i operacji przeprowadzanych z użyciem narzędzi informatycznych. Warszawa jest głównym miejscem realizacji kontaktów korporacyjnych, głównie z tego względu, że w stolicy znajduje się Departament Bankowości Skandynawskiej. Te trzy ośrodki (łącznie z Gdynią) zabiegały o zlokalizowanie na ich terenie centrali.
Jeśli chodzi o wartość gruntu przy ul. Kieleckiej, to wg wyceny biegłego jest to 1 905 zł. za m kw. Plan wskazuje, że linie zabudowy nieruchomości muszą być odsunięte od pętli autobusowej węzła im. Franciszki Cegielskiej na minimum 10 m. Powiązanie komunikacyjne może być realizowane w bezpośrednim sąsiedztwie banku NORDEA S.A. do ulicy Poznańskiej. Gdyby pojawił się tam odrębny budynek, to stroną byłaby tam NORDEA S.A. To wszystko wpłynęło na wycenę. Na sąsiedniej nieruchomości nie było ograniczeń planistycznych. Wycena, którą dysponujemy i skutki jakie przyniosłoby zaniechanie takich działań rekomenduje ten projekt. Jednym z komponentów tego działania jest przedmiotowa działka, niezwykle ważna dla rozwoju przede wszystkim banku i jego pozostania na terenie Gdyni, czego pożytek dla Miasta – jak sądzę – został wykazany. Proces inwestycyjny, w razie przyjęcia uchwały, powinien się zacząć już w przyszłym roku.
UCHWAŁA NR XII/298/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na pokrycie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Nordea Bank Polski Spółki Akcyjnej w Gdyni, aportem w postaci prawa własności nieruchomości została przyjęta jednogłośnie: 24 gł. za.
Ad 4.7. Prezentująca projekt Wiceprezydent Ewa Łowkiel poinformowała na wstępie o istocie zmian zapisów w Karcie Nauczyciela, skutkujących nałożeniem na gminy obowiązku wyodrębnienia w budżetach gmin środków na pomoc zdrowotną dla nauczycieli. W istocie taki fundusz istniał także w przeszłości, tyle że był wyodrębniany ze środków budżetowych szkół, z tzw. rzeczówki. Regulamin będących przedmiotem projektu uchwały ustala zasady dysponowania takimi środkami.
Jak dalej informowała Wiceprezydent, projekt został uzgodniony z 2. związkami zawodowymi działającymi w oświacie.
- Jesteśmy pierwszą gminą w Trójmieście – zaznaczyła p. E. Łowkiel – która taki regulamin przyjmuje.
Reszta informacji jak w zał.
Opinie komisji:
Komisja Oświaty- pozytywna
Komisja Zdrowia- pozytywna
UCHWAŁA NR XII/299/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustalenia regulaminu gospodarowania środkami finansowymi przeznaczonymi na pomoc zdrowotną dla nauczycieli gdyńskich samorządowych placówek oświatowych zotała przyjęta jednogłośnie: 20 gł. za.
Ad 4.8. Projekt rekomendowała Wiceprzewodnicząca RMG, radna Joanna Zielińska: - Projekt rozszerza zakres nagród związanych z twórczością literacką. Tym razem jest to nagroda w kategorii dramatu, ponieważ dla twórczości w tym gatunku dotąd żadnej nagrody nie przyznawano, a przecież w Gdyni odbył się już dwukrotnie przegląd form dramatycznych. Nagroda będzie przyznawana corocznie, za utwór napisany w języku polskim, przez żyjącego autora. Nagradzany utwór nie będzie mógł być wcześniej publikowany (nawet w internecie), jak i nie może być wystawiony w żadnym teatrze. Kwota nagrody to 50 tys. zł. Taka wysokość będzie kompatybilna z wysokością nagród przyznawanych za utwory należące do innych gatunków literackich. W skład kapituły przyznającej nagrodę będą wchodzić osoby zawodowo zajmujące się dramatem, a więc pracownicy uniwersyteccy, wydawcy i reżyserzy – na razie jest to propozycja. Jeśli poziom utworów nie będzie zadawalający, Prezydent będzie mógł odstąpić od jej przyznania.
Opinia Komisji Kultury- pozytywna
UCHWAŁA NR XII/300/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie ustanowienia GDYŃSKIEJ NAGRODY LITERACKIEJ W KATEGORII DRAMATU została przyjęta jednogłośnie: 22 gł. za.
Ad 4.9. Projekt – zgodnie z treścią załącznika – przedstawił Wiceprezydent B. Stasiak.
Opinie komisji:
Komisja Gospodarki Mieszkaniowej- pozytywna
Komisja Gospodarki Komunalnej- pozytywna
Komisja Strategii- pozytywnaPrzyp. prot.: powyższe komisje zaopiniowały pozytywnie wszystkie projekty dot. nieruchomości.
UCHWAŁA NR XII/301/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych, przeznaczonej pod budowę ul. Złotej została przyjęta jednogłośnie: 20 gł. za.
Ad 4.10 Projekt –zgodnie z treścią zał. – przedstawił wiceprezydent B. Stasiak.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XII/302/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na rzecz Gminy Miasta Gdyni nieruchomości przeznaczonej pod podsypnik, położonej przy ulicy Pokrzywowej została przyjęta jednogłośnie: 20 gł. za.
Ad 4.11. Wiceprezydent B. Stasiak przedstawił projekt zgodnie z treścią zał.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XII/303/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na zbycie części niezabudowanej nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej przy ul. Miegonia, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego została przyjęta jednogłośnie: 19 gł. za.
Ad 4.12 Prezentując projekt wiceprezydent B. Stasiak zwrócił uwagę, iż sprzedaż nieruchomości w przedmiotowym przypadku może mieć miejsce jedynie na rzecz użytkownika wieczystego. Osoba ta ma na przywołanej nieruchomości warsztat, który funkcjonuje od 95 r. Transakcja będzie więc polegała na przeniesieniu formy władania.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XII/304/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na bezprzetargową sprzedaż nieruchomości położonej w Gdyni, przy ul. Chwaszczyńskiej 132 na rzecz jej użytkownika wieczystego została przyjęta jednogłośnie: 20 gł. za.
Ad 4.13 B. Stasiak- zbywając lokale mieszkalne oddaje się równocześnie w użytkowanie wieczyste część ułamkową gruntu pod budynkiem, w którym te lokale są wyodrębnione. Jednocześnie ustawa o gospodarce nieruchomościami (art. 211) mówi też o przekazywaniu garażowiczom w użytkowanie wieczyste gruntów pod garażami. Czasami budynki, w których mieszczą się sprzedawane mieszkania, obejmują działki po obrysie tych budynków, ale czasami w działkach tych zawierają się też podwórka. W przedmiotowym przypadku nie możemy oddać w użytkowanie wieczyste gruntów pod garażami, ponieważ część gruntu jest przypisana do nieruchomości zabudowanej budynkiem z lokalami, które wcześniej zostały sprzedane. Musimy wobec tego poprawić błąd prawny polegający na tym, że nie uwzględniono garaży przy określaniu terytorium, co do którego ktoś uzyskał współużytkowanie wieczyste kupując mieszkanie.
Reszta informacji – patrz zał.
Opinie komisji j.w.
UCHWAŁA NR XII/305/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie zmiany nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasta Gdyni, będących w użytkowaniu wieczystym osób fizycznych – właścicieli lokali mieszkalnych w budynku, przy ul. Śląskiej 44, na nieruchomość stanowiącą własność Gminy Miasta Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 22 gł. za.
Ad 4.14 B. Stasiak – niuanse mające miejsce w poprzednim przypadku występują też odnośnie przedmiotowego projektu. Jest budynek, którego grunt został wydzielony po obrysie. Sprzedano lokal użytkowy usytuowany na parterze budynku. Właściciele chcą zrobić porządek z witryną od strony ul. Władysława IV. Chcą to zabudować przeszkloną przestrzenią, nawiązującą stylem do pierzei sąsiedniego budynku. Nie umiemy znaleźć innego sposobu niż proponowany na przekazanie we władanie gruntu znajdującego się przed lokalem. Nie można tej nieruchomości dołączyć, ponieważ jest z tym gruntem związany lokal mieszkaniowy w postaci współudziału w użytkowaniu wieczystym. Stąd, w świetle obowiązujących przepisów, możliwe jest do zastosowania tylko to rozwiązanie, które proponujemy, tj. wydzierżawienie działki na okres 10. lat.
UCHWAŁA NR XII/306/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie na okres 10 lat, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Gdyni, położonej w Gdyni, przy ul. Władysława IV została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 4.15
Przewodniczący Komisji Statutowej, radny Andrzej Kieszek, poinformował, iż z propozycją nadania skwerowi nazwy „Skwer Witomiński” wystąpiła Rada Dzielnicy.
- W poprzedniej kadencji Rada Dzielnicy Witomino Radiostacja – informował radny Kieszek – uczestniczyła w porządkowaniu przedmiotowego terenu.
Jak oświadczył radny A. Kieszek, Komisja Statutowa jednogłośnie wnosi o przyjęcie projektu uchwały.
UCHWAŁA NR XII/307/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nadania nazwy skwerowi w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 4.16 Przewodniczący Komisji Statutowej, radny Andrzej Kieszek, poinformował, iż z wnioskiem o nadanie nazwy jak w projekcie wystąpił Zarząd Portu Morskiego w Gdyni.
Reszta informacji jak w zał.
Opinia Komisji Statutowej- pozytywna
UCHWAŁA NR XII/308/07 RADY MIASTA GDYNI w sprawie nadania nazwy basenowi portowemu oraz zmian nazw niektórych nabrzeży portowych w Gdyni została przyjęta jednogłośnie: 23 gł. za.
Ad 5. Sprawozdanie odczytała przewodnicząca Komisji Sportu, radna Joanna Zielińska:
Komisja Sportu sprawozdaje po raz pierwszy w tej kadencji Rady, rozpoczętej w listopadzie 2006 r.
W okresie sprawozdawczym odbyło się 7 posiedzeń komisji. W zakresie zainteresowania Komisji Sportu znajdują się w szczególności:
- Inwestycja hali widowiskowo – sportowej w Gdyni.
- Projekt rozbudowy stadionu GOSiR-u.
- „Sport w dzielnicach” – obiekty sportowe (boiska, hale namiotowe) na terenach dzielnic, dostępne dla wszystkich mieszkańców.
- Sport szkolny – pływanie, zajęcia wf, treningi, udostępnianie obiektów przyszkolnych popołudniami, dotacje dla klubów szkolących młodzież.
- Gdyńskie żeglarstwo, rozbudowa i remont basenu jachtowego.
- Międzynarodowe wydarzenia sportowe.
- Bieżąca praca Rady (opiniowanie projektów uchwał na kolejne sesje).
Komisja na bieżąco monitoruje przebieg najwięcej obecnie sportowej inwestycji w mieście, budowy hali widowiskowo-sprtowej, interesuje się również kwestią rozbudowy stadionu piłkarskiego i stadionu rugby. Członkowie komisji na bieżąco spotykają się z Wiceprezydentem M. Stępą, odpowiedzialnym za inwestycje oraz z pracownikami Wydziału Inwestycji. Kilkakrotnie również komisja wizytowała inwestycje w terenie. Z komisją stale współpracuje i bierze udział w jej posiedzeniach p. J. Jałoszewski, dyrektor GOSiR oraz pan Dariusz Schwarz, wicedyrektor GOSiR.
Zdaniem komisji cenne i celowe jest, aby jak największa liczba mieszkańców Gdyni miała możliwość uprawiania sportu w pobliżu miejsca swojego miejsca zamieszkania. Stąd propozycje rozbudowywania bazy sportowej w dzielnicach, jak również zapewnienie nowym i istniejącym obiektom odpowiedniego utrzymania, sprzątania i drobnych napraw. Celom tym mogłyby służyć również boiska przyszkolne.
W ramach bieżącej pracy rady komisja opiniowała projekty uchwał merytorycznie znajdujące się w zakresie jej zainteresowania. W szczególności dotyczy to uchwał absolutoryjnych i budżetu miasta.
Ad 6. Stanisław Szwabski- 20 września odbyło się Zgromadzenie związku, na którym Zarząd związku przedstawił projekt budżetu na 2008 rok oraz założenia budżetowe na lata 2009 – 2011. Przedstawienie projektu na 2008 rok miało na celu dostarczenie gminom członkowskim podstawy do dyskusji nad ostatecznym kształtem budżetu. Ponadto podjęto inne istotne uchwały, a jedna z nich dotyczy przyjęcia wzorcowych zapisów do regulaminów utrzymania czystości i porządku w gminach. Stosowanie tych zasad nie będzie na gminach wymuszane, natomiast jest to rodzaj rekomendacji co do wprowadzenia określonych zmian do regulaminów przyjmowanych przez gminy. Inna uchwała dotyczyła wzorcowych zapisów decyzji dla firm zajmujących się odbiorem odpadów i ich transportem do miejsc składowania i utylizacji.
Przewodniczący związku poinformował o pracach związanych ze zbiórką odpadów niebezpiecznych. Dotyczy to szczególnie otwarcia punktów odbioru przy ul. Żeliwnej i Chylońskiej. Przekazano też informację o pracach związku związanych z nieodpłatnym odbieraniem zużytego sprzętu AGD. Dążymy do tego, aby mieszkaniec mógł zgłosić np. telefonicznie konieczność odbioru, co byłoby równoznaczne z faktycznym odbiorem.
W ostatnim okresie podjęto prace mające na celu zaopiniowanie wojewódzkiego programu ochrony środowiska oraz wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. Uwagi dotyczyły głównie budowy zakładu termicznego unieszkodliwiania odpadów, udziału gmin powiatu puckiego w naszym zakładzie EKO DOLINA i szczegółowych warunków segregacji odpadów w województwie.
Rozpoczęto pilotaż w zakresie zbiórki odpadów bio na osiedlu Janowo. Takie prace prowadzone już były na Osiedlu Zielonym.
Ad 7. Interpelacje odczytane na sesji:
Interpelacja radnego A. Gurazdy w spr. budowy kanalizacji sanitarnej w ul. Św. Mikołaja w związku z planowaną przebudową koryta rzeki Chylonki na odcinku od torów PKP do ul. Hutniczej:
Od kilku lat mieszkańcy ul. Św. Mikołaja w Gdyni bezskutecznie starają się uzyskać informację dotyczącą budowy kanalizacji sanitarnej w ul. Św. Mikołaja w związku z planowaną budową nowego koryta rzeki Chylonki na odcinku od torów PKP do ul. Hutniczej.
Z informacji uzyskanych od mieszkańców wynika, że rzeczka Chylonka na tym odcinku stanowi obecnie nielegalny odbiornik ścieków sanitarnych z zabudowań położonych wzdłuż obecnej trasy cieku. Likwidacja tego starego koryta rzeczki Chylonki powinna być więc poprzedzona realizacją kanalizacji sanitarnej w ul. Św. Mikołaja lub wykonaniem przez użytkowników nieruchomości zlokalizowanych przy tej ulicy bezodpływowych zbiorników na nieczystości. Ze względu jednak na istniejący sposób zagospodarowania działek, należy ocenić, że budowa nowych zbiorników na nieczystości będzie trudna do wyegzekwowania. Z tego powodu wskazana byłaby realizacja docelowej kanalizacji sanitarnej.
W tej samej sprawie listownie w dniu 21 lipca 2006 r. zwracała się do Pana Prezydenta mieszkanka tej ulicy i jak twierdzi, nie otrzymała od Pana żadnej odpowiedzi na ten list. Z treści listu wynika, że należało go potraktować jako skargę. Treść listu i dane personalne mieszkanki załączam do interpelacji.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Prezydenta z pytaniami:
Czy opracowane są kompleksowe plany, na podstawie których ma dojść do przebudowy koryta rzeczki Chylonki na tym odcinku?
Czy w planach uwzględniono potrzebę rozwiązania problemu odprowadzania w tym rejonie ścieków komunalnych?
Jakie działania podjęto w związku z listem mieszkanki ul. Św. Mikołaja a skierowanym do Pana Prezydenta w lipcu 2006 r.?
Interpelacja radnego B. Krzyżankowskiego w spr. ustalenia warunków zabudowy działki nr 242/23 km 64 położonej przy ul. Bursztynowej 2A dla inwestycji obejmującej budowę stacji paliw płynnych wraz z infrastrukturą techniczną:
Interpelacja jest jedną z form kontroli Rady Miasta nad władzą wykonawczą, jest podstawowym narzędziem pracy radnego, który nie będąc specjalistą w danej dziedzinie, może uzyskać wyczerpującą, profesjonalną odpowiedź. Na jej podstawie wyrabia sobie opinię o sprawie i uzyskuje niezbędną wiedzę, by w kontaktach z mieszkańcami umieć wytłumaczyć posunięcia władz miasta.
Tak rozumiejąc rolę interpelacji, w dniu 29.08.07 złożyłem zapytanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy działki nr 242/23 km 64 położonej przy ul. Bursztynowej 2A dla inwestycji obejmującej budowę stacji paliw płynnych wraz z infrastrukturą techniczną o treści:
Dnia 26.01.2005 r. Wydział Architektoniczno-Budowlany ustalił warunki zabudowy dla działki 242/23 km 64 położonej przy ul. Bursztynowej 2A dla inwestycji: budowa budynku jednorodzinnego dwukondygnacyjnego z garażem i infrastrukturą , następnie działka ta, jako własność Gminy Gdynia, została zbyta. Nowy właściciel po zakupie wystąpił do Urzędu Miasta o ustalenie warunków zabudowy ww. działki dla inwestycji obejmującej budowę stacji paliw płynnych wraz z infrastrukturą techniczną.
Podczas postępowania poprzedzającego wydanie decyzji sprzeciw zgłosili mieszkańcy ul. Bursztynowej , ul. Zielnej i Strażackiej.
Na opisywanym obszarze brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dlatego wydanie decyzji możliwe jest po spełnieniu warunków określonych w art. 61 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, jej pkt 1 wymaga, by co najmniej jedna działka sąsiednia dostępna z tej samej drogi publicznej była zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu.
Jedyna funkcja, która istnieje na obszarze ul. Bursztynowej to funkcja mieszkalna. Niespełnienie warunków zawartych w punkcie 1. stało się przyczyną wydania przez Urząd Miasta Gdyni decyzji odmownej.
Wnioskodawca odwołał się od tej decyzji do SKO, które ją uchyliło i przekazało organowi pierwszej instancji do ponownego rozpatrzenia, wskazując na uchybienia polegające głównie na niewłaściwym wyznaczeniu analizowanego obszaru. Nie zanegowano ani podstawy prawnej ani przyjętej interpretacji przepisu będącej przyczyną odmowy.
Ponieważ na całej ul. Bursztynowej (więc niezależnie od wielkości analizowanego obszaru) istnieje jako jedyna funkcja mieszkaniowa więc decyzja powinna być ponownie odmowna, jednak stało się inaczej i 01.08.07 r. Wydział Architektoniczno-Budowlany wydał decyzję o warunkach zabudowy dla budowy automatycznej stacji paliw płynnych z infrastrukturą techniczną.
W związku z tym, że planowana inwestycja została oprotestowana przerz niebędącymi stroną w sprawie mieszkańców ulic Bursztynowej, Zielnej, Strażackiej, którzy w jej realizacji widzieli znaczne pogorszenie warunków zamieszkania; wzrost natężenia hałasu, zanieczyszczenie środowiska, utrudnienia komunikacyjne, a także fakt, że pojawienie się na tym obszarze nowej funkcji „usługi” co przy braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego umożliwi lokowanie na tym terenie innych usług i zmieni całkowicie, w sposób niechciany przerz mieszkańców charakter tej okolicy oraz bliskie, zaledwie 40-metrowe oddalenie od skrzyżowania ulic: Witomińskiej, Rolniczej, Kieleckiej, Konwaliowej co może pogorszyć i tak słabą jego drożność zwracam się do Pana Prezydenta z następującymi pytaniami:
1. Czy w kontekście sprzeczności decyzji o warunkach zabudowy dla budowy stacji paliw płynnych wraz z infrastrukturą techniczną przy ul. Bursztynowej 2A z art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewiduje Pan uchylenie w.w. decyzji w trybie nadzoru prezydenckiego?
2. Jeżeli istnieją przepisy, które miały w tym przypadku zastosowanie i pozlwoliły na pominięcie art. 61 ust. 1 pkt 1, to proszę o podanie podstawy prawnej.
3. Jeżeli wydana decyzja jest zgodna z prawem, a lokalizacja stacji paliw przy ul. Bursztynowej 2A dopuszczalna, dlaczego Gmina Gdynia wystąpiła o ustalenie warunków zabudowy dla domu mieszkalnego, a nie zbywała tej działki z warunkami zabudowy dla stacji paliw, skoro w tym drugim przypadku uzyskany dochód byłby wielokrotnie większy?
W piśmie SOZ.B1.1310/2007 Pan Prezydent odpowiedział i to w sposób pośredni jedynie na pół pierwszego pytania, bo można się domyśleć, że nie zamierza uchylić kontrowersyjnej decyzji. Druga część dotycząca naruszenia art. 61. ust. 1 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym została pominięta, podobnie jak cała odpowiedź na pytanie drugie, o istnienie innych przepisów pozwalających pominąć art. 61 w.w. ustawy. Urząd Miasta dysponuje zespołem radców prawnych, którzy bez trudu mogą dokonać takiej analizy.
Odpowiedź na pytanie 3. jest nie na temat, a żartobliwy ton niczym nieuzasadniony, bo zaniechania planistyczne nie tylko znacznie zmniejszyły dochód miasta, ale również stworzyły warunki do spekulacji ziemią. Decyzje tak głęboko zmieniające funkcję i architekturę danego obszaru powinny być podejmowane w trybie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a nie arbitralnie przez miejskich urzędników. Niepokój budzi również daleko idący brak precyzji. Interpelacja dotyczyła ustalenia warunków zabudowy działki nr 242/23 km 64 położonej przy ul. Bursztynowej 2A dla inwestycji obejmującej budowę stacji paliw płynnych, a nie dla budowy stacji paliw u zbiegu ulic Witomińskiej i Kieleckiej. Być może odpowiedź dotyczy zupełnie innej działki i to co pozornie mogłoby wydać się lekceważeniem faktycznie jest wynikiem nieporozumienia.
Dlatego proszę o ponowną, tym razem wyczerpującą i bardziej precyzyjną odpowiedź na wyżej wymienione pytania.
Radny B. Krzyżankowski odnosząc się do przywołanej w interpelacji odpowiedzi Wiceprezydenta M. Gucia stwierdził: - Odpowiedź Pana Prezydenta jest krótka i bardzo znamienna i pozwolę sobie odczytać ją Państwu w całości:
„W odpowiedzi na pytania zawarte w interpelacji z dnia 29.08.2007 r. informuję, że podtrzymuję stanowisko, które przedstawiłem w tej sprawie na Komisji Gospodarki Mieszkaniowej.
Decyzja o warunkach zabudowy dla budowy stacji paliw u zbiegu ulic Witomińskiej i Kieleckiej wydana została zgodnie z zapisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Odpowiadając na sugestię Pana Radnego, by gmina podjęła działalność gospodarczą polegającą na przygotowywaniu działek pod budowę stacji benzynowych, uprzejmie informuję, iż takie działania byłyby sprzeczne z przepisami prawa, w szczególności ustawą o samorządzie gminnym i ustawą o gospodarce komunalniej”.
Na koniec radny B. Krzyżankowski stwierdził: - Zwracam się do Pana Przewodniczącego Stanisława Szwabskiego, żeby – korzystając ze swojego autorytetu – zwrócił się do władz miejskich z prośbą, aby odpowiedzi na interpelacje były bardziej wyczerpujące, bardziej precyzyjne i tym samym bardziej przydatne radnym w ich pracy.
Interpelacja radnego M. Bzdęgi w sprawie przeprowadzenia remontu nawierzchni drogi wewnątrzosiedlowej przy ulicy Śląskiej 51.: Szanowny Panie Prezydencie! Od kilkunastu lat mieszkańcy bloków Śląska 51, Śląska 51 A i Śląska 51 B borykają się z problemem zniszczonej nawierzchni drogi asfaltowej we wnętrzu międzyblokowym ul. Śląskiej 51. Nawierzchnia jest w złym stanie. W kilku miejscach droga zapada się, a po opadach deszczu gromadzi się tam woda. Teren należy do Gminy Gdynia. Zarządy Wspólnoty wielokrotnie zwracały się do władz miasta z prośbą o uwzględnienie remontu nawierzchni drogowej w kolejnych budżetach. Tymczasem droga wewnątrzosiedlowa jest bardzo intensywnie używana – w budynkach ul. Śląskiej 51, 51A i 51B mieszka około 800 mieszkańców. Wspólnota 51B dokonywała juz na swój własny koszt prowizorycznych napraw nawierzchni. Były to jednak działania doraźne. Dodatkowo na drodze przylegającej do budynku wspólnoty Śląska 51 B miasto wadliwie zainstalowano dwa progi zwalniające, które uszkadzają podwozia samochodów mieszkańców. Wspólnoty mieszkaniowe przy ul. Śląskiej 51 są w trudnej sytuacji finansowej. Z uwagi na fakt zamieszkiwania w nich dużej grupy osób niezamożnych (emerytów i rencistów) możliwości inwestowania wspólnot w tereny należące do Gminy Gdynia są mocno ograniczone. Budynki położone są przy bardzo ruchliwym węźle Franciszki Cegielskiej, co mocno obniża standard życia mieszkańców. W związku z zapytaniami skierowanymi przez Zarządy Wspólnot Mieszkaniowych Śląska 51 i Śląska 51 B uprzejmie proszę o udzielenie następujących informacji:
- Czy w budżecie miasta Gdyni na rok 2008 przewiduje się przeznaczyć środki na remonty dróg wewnątrzosiedlowych?
- Czy istnieje możliwość przekazania środków na likwidację zapadliska na drodze wewnątrzosiedlowej przylegającej do bloku Śląska 51 i Śląska 51A z rezerwy budżetowej na rok 2007?
Ze swojej strony pragnę również zwrócić się do Pana Prezydenta z uprzejmą prośbą o zarezerwowanie środków na remont drogi wewnątrzosiedlowej Śląska 51 w budżecie na rok 2008 oraz podjęcie pilnych działań w celu wymiany wadliwie zamontowanych dwóch progów zwalniających na drodze przylegającej do budynku Śląska 51 B. Z poważaniem, Mariusz BzdęgaRadny Miasta Gdyni Załączniki: zdjęcia drogi wewnątrzosiedlowej Śląska 51.
Ad 8. Wiceprzewodniczący J. Miotke zaprosił radnych do wzięcia udziału w uroczystościach związanych z rocznicą ustanowienia Polskiego Państwa Podziemnego.
Pan Wiceprzewodniczący poinformował też o terminie międzynarodowej konferencji naukowej poświęconej modernizmowi w architekturze, dziękując przy okazji Wiceprezydentowi M. Stępie za jej przygotowanie. – Mamy nadzieję – oświadczył r. Miotke – że w przyszłości takie konferencje obejmą swoim zasięgiem nie tylko obiekty w centrum miasta, ale np. na Oksywiu – patrz całe centrum Dowództwa i Akademii Marynarki Wojennej.
Wiceprzewodnicząca J. Zielińska poinformowała, iż jednym z punktów porządku obrad kolejnej sesji będzie wybór ławników.
Radna Zielińska zaproponowała odebranie przez radnych listy kandydatów na ławników zawierających wszystkie niezbędne dane i wyraziła nadzieję, że wiedza uzyskana dzięki listom pomoże w wyborze właściwych osób.
Do jednej z powyższych informacji odniósł się Wiceprezydent M. Stępa: - Zostały już rozdane zaproszenia radnym na konferencję „Modernizm w Gdyni, modernizm w Europie”. Chciałbym też osobiście serdecznie zaprosić do wzięcia udziału w tej konferencji, która – jak na razie – będzie unikalnym wydarzeniem naukowym. Myślę, że osoby, które z niedowierzaniem słuchały o zabytkowej zabudowie Gdyni powinny posłuchać, jak eksperci z Europy do tej zabudowy odnoszą się. Konferencja dotyczy modernizmu nie tylko w Gdyni, ale i w całej Europie i mówić się będzie także o przedmieściach od Babich Dołów do Orłowa. Nie ma terytorialnego ograniczenia. Każdy modernistyczny obiekt jest przedmiotem naszego zainteresowania. Załączona do zaproszenia mapka zawiera informację w pigułce o gdyńskim moderniźmie, a pigułka nie może być zbyt wielka i dlatego ogranicza się do trasy spacerów po Śródmieściu.
J. Miotke- jest to kolejny materiał promujący miasto, ograniczający się swoim zasięgiem do Śródmieścia i Kamiennej Góry.
Ad 9. Radny Paweł Stolarczyk odczytał następujący wniosek:
W nawiązaniu do złożonego przeze mnie i Powiernictwo Polskie na ręce Pana Prezydenta, pół roku temu apelu dotyczącego oszacowania osobowych i materialnych strat wojennych Miasta Gdyni, powstałych w czasie okupacji niemieckiej w latach 1939 – 1945 zapytuję, jakie działania zostały podjęte w tej sprawie?
Prezydent Wojciech Szczurek- oczywiście odpowiem Panu Stolarczykowi także na piśmie. Do kierowania projektem dotyczącym oszacowania strat powołałem Naczelnika Ryszarda Toczka. Kieruje on pracami zespołu skupiającego organizacje pozarządowe. Zespół ten dokonał już oszacowania strat w ludziach. To była praca pasjonatów. To jest dobry punkt wyjścia. Dzisiaj już wiadomo, że straty te trzeba też oszacować w oparciu o archiwa zdeponowane zarówno w archiwum państwowym jak i w muzeum Sztuthof, a także archiwa niemieckie. Celowość takiego działania będzie miała miejsce tylko wtedy, gdy odbędą się kompleksowe prace. Zaprosimy do współpracy Archiwum Państwowe, IPN i Muzeum w Sztuthofie, które otrzymało od Ministra Kultury grant na opracowanie takich danych. Niezależnie też będą trwały prace w celu oszacowania strat materialnych. Myślę, że ta praca potrwa wiele miesięcy. Myślę, że nie pomylę się, jeśli powiem, że taki kompleksowy dokument będzie opracowany w ciągu roku. Będziemy też korzystać z zaplecza naukowego jeśli chodzi o warsztat historyczny. Po zakończeniu prac Wysoka Rada zostanie poiformowana o formule zaprezentowania takiego dokumentu.
Ad 10. Termin kolejnej Sesji RMG: 24 października b.r.; godz. 12
Ad 11. Zamknięcie obrad ogłosił Przewodniczący RMG, dr Stanisław Szwabski.
Stenogram:
Zofia Wnuczko
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Wprowadził informację: | Łukasz _Medycki |
Data udostępnienia informacji: | 21.09.2007 |