2015 rok
URZĄD MIASTA GDYNI
WYDZIAŁ POLITYKI GOSPODARCZEJ
UL. 10 LUTEGO 24, 81-364 GDYNIA
58 668 21 23, 58 668 21 21
statystyka@gdynia.pl
Gdynia 17.05.2016 r.
„Gdynia w liczbach„[1] – Rok 2015
1. Mieszkańcy Gdyni
1.1. Liczba mieszkańców
Pod względem liczby ludności Gdynia plasuje się na 12 miejscu wśród miast w Polsce.
Wg danych GUS na koniec 2015 r. Gdynia liczyła 247 478 mieszkańców, o 342 osoby mniej niż na koniec 2014 r. Jest to wynik ujemnego przyrostu naturalnego (-219), co oznacza, że więcej mieszkańców umarło w minionym roku niż się urodziło. Dodatkowo odpływ migracyjny zmniejszył populację gdynian (o 23 osoby), gdyż więcej osób opuściło miasto niż zdecydowało się w nim osiedlić.
Proces obniżenia się liczby mieszkańców Gdyni trwa od 2003 r. Odwrócenie tendencji nastąpiło jednorazowo w 2010 r. , kiedy to ludność wzrosła, ale już od 2011 r. obserwuje się powrót do trendu spadkowego. Od 2005 r. notuje się nieprzerwanie odpływ migracyjny z Gdyni, co przy ujemnym przyroście naturalnym, gdy ubytek ludności z powodu zgonów nie jest równoważony liczbą urodzeń, powoduje zmniejszenie populacji.
1.2. Struktura płci
W strukturze płci dominują kobiety, w końcu 2015 r. stanowiły one 52,7% populacji miasta. Na 100 mężczyzn przypadało w dalszym ciągu 111 kobiet. Różnice liczebności pomiędzy obu płciami nasilają się wraz z wiekiem (patrz piramida wieku), o ile w populacji do 25 lat obserwuje się przewagę liczebną mężczyzn, to powyżej tego wieku występuje ona sporadycznie, a w okolicach 50 lat zanika całkowicie. Nadwyżka liczby kobiet w starszych rocznikach stanowi dwu, a nawet trzykrotność populacji mężczyzn.
1.3 Struktura wieku
Pogłębia się proces starzenia mieszkańców Gdyni.
Tabl. 1. Ludność według wieku w wybranych latach (stan w dniu 31 XII)
Wyszczególnienie | 1990 | 2000 | 2010 | 2015 |
w osobach | ||||
Ludność ogółem | 251 498 | 253 387 | 249 461 | 247 478 |
przedprodukcyjnym | 67 514 | 51 005 | 40 477 | 39 720 |
produkcyjnym | 154 039 | 162 657 | 159 438 | 149 112 |
poprodukcyjnym | 29 945 | 39 725 | 49 546 | 58 646 |
w % | ||||
Ludność ogółem | 100 | 100 | 100 | 100 |
przedprodukcyjnym | 26,8 | 20,1 | 16,2 | 16,0 |
produkcyjnym | 61,2 | 64,2 | 63,9 | 60,3 |
poprodukcyjnym | 11,9 | 15,7 | 19,9 | 23,7 |
Źródło: dane GUS .
2. Bezrobocie
2.1. Liczba bezrobotnych
W PUP w Gdyni, na koniec grudnia 2015 r. zarejestrowanych było 5 163 osób bezrobotnych (w tym 2 992 kobiety) tj. o 848 osób (tj. o 14,1%) mniej niż w 2014 r.

Stopa bezrobocia spadła, wyniosła 5,0% (w 2014 r. 5,8/%). Analogiczny wskaźnik dla województwa pomorskiego wyniósł 9,0%, a dla Polski 9,8%.
W końcu 2015 r. prawa do zasiłku nie posiadało 84,9% (tj. 4 383 osoby).
2.2. Struktura bezrobocia
Wśród bezrobotnych odsetek kobiet wyniósł 58,0%.
Na koniec 2015 r. najliczniejszą grupę wśród bezrobotnych stanowiły osoby w wieku 25-34 lata (1 389 osób), a ich udział w ogólnej liczbie bezrobotnych wyniósł 26,9%. Bezrobotni w wieku 35-44 lata stanowili 25,9%. Najmłodsi bezrobotni (w wieku do 24 lat) stanowili 8,1%.
Bezrobotni o niskich kwalifikacjach lub bez przygotowania zawodowego stanowili 49,4% zarejestrowanych w PUP.
Liczba osób długotrwale poszukujących pracy (tzn. przez okres powyżej 12 miesięcy) wyniosła 1 807 osób, a ich udział w ogólnej liczbie bezrobotnych wyniósł 35,0%. W szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy na koniec 2015 r. byli bezrobotni:
- powyżej 50. roku życia – 1 586 osób,
- niepełnosprawni – 512.
2.3. Płynność bezrobocia
O stanie bezrobocia decyduje “płynność bezrobocia”, czyli wzajemne relacje „napływu i odpływu bezrobotnych”. W Gdyni w 2015 r. relacje te kształtowały się korzystnie, do rejestrów bezrobotnych trafiło bowiem mniej osób niż udało się wyłączyć z ewidencji (zarejestrowano 9 333 osoby bezrobotne, a wyrejestrowano 10 181).
Najczęstszą przyczyną „odpływu z bezrobocia” było podjęcie pracy. W omawianym okresie pracę podjęło 5 045 osób tj. 49,6% bezrobotnych wyrejestrowanych z ewidencji.
Drugą przyczyną pod względem częstości występowania było skreślenie z ewidencji z powodu nie potwierdzenia gotowości do podjęcia pracy. W 2015 r. – 3 155 bezrobotnych (31.0%) nie potwierdziło gotowości do podjęcia pracy.
Z pozostałych przyczyn „odpływu z bezrobocia” można wymienić: rozpoczęcie szkolenia lub stażu u pracodawcy –625 osób i dobrowolną rezygnację ze statusu bezrobotnego –479 osób.
2.4. Bezrobocie w dzielnicach
Problem bezrobocia dotyka najgłębiej dzielnice: Chylonia, Śródmieście i Witominio Radiostacja. Tam zamieszkuje stosunkowo dużo osób w wieku produkcyjnym, które nie mogą znaleźć zatrudnienia. Nieco lepiej wyglądała sytuacja w Grabówku, Leszczynkach i Cisowej. Niewielki odsetek bezrobotnych (poniżej 3 osoby na 100 osób w wieku produkcyjnym) występuje w dzielnicach: Babie Doły, Kamienna Góra, Witomino Leśniczówka, Dąbrowa i Wielki Kack.

3. Liczba pojazdów samochodowych
4. Przestępczość i wypadki
W 2015 r. zarejestrowano w Gdyni 6 012 przestępstw, o 1 889 (tj. o 23,9%) mniej niż w 2014 r.
Wskaźnik wykrywalności przestępstw wyniósł w Gdyni 55,1%. Najlepszą wykrywalność miały przestępstwa drogowe (98,5%) i komunikacyjne (98,4%), najniższą zaś przestępstwa kryminalne (wykryte w 42,1%).
W 2015 r. wszczęto 81 postępowań dotyczących kradzieży samochodów w Gdyni, mniej o 44 (o 35,2%) od tego typu przestępstw dokonanych w 2014 r.
| |
Osobny problem stanowią wypadki drogowe z ofiarami w ludziach (138) w rejonie gdyńskim, ich liczba była o 11 wyższa w porównaniu do 2014 r. W wypadkach poszkodowanych zostało 167 osób (jedna zabite na miejscu i 166 rannych).
5. Zagrożenia miejscowe i pożary
W 2015 r. wystąpiło 2 387 zdarzeń (610 pożarów, 1 658 zagrożeń miejscowych i 119 fałszywych alarmów), w których interweniowały gdyńskie jednostki ochrony przeciwpożarowej tj. o 8 razy mniej w porównaniu do 2014 r.
Straty w pożarach oszacowano na 4,7 mln zł, a uratowane mienie na 3,1 mln zł.
6. Podmioty gospodarcze
Liczba podmiotów gospodarczych wzrosła. W systemie REGON zarejestrowane były 38 623 podmioty gospodarcze mające swą siedzibę na terenie Gdyni (o 819, czyli o 2,2% więcej niż przed rokiem), w tym 25 918 zakładów osób fizycznych.
Na 100 nowopowstałych podmiotów gospodarczych w ciągu 2015 r. miało miejsce 75 likwidacji (w 2014 r. – 85; w 2013 r. – 70).
Tabl. 2. Liczba podmiotów gospodarczych wg sekcji wg sekcji PKD 2007
Wyszczególnienie | 2013 | 2014 | 2015 | 2013=100 |
handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle | 8 241 | 8 109 | 8049 | 97,7 |
działalność profesjonalna, naukowa i techniczna | 4 665 | 4 802 | 5015 | 107,5 |
przemysł | 4 443 | 4 472 | 4532 | 102,0 |
budownictwo | 3 425 | 3 380 | 3406 | 99,4 |
transport i gospodarka magazynowa | 2 758 | 2 764 | 2835 | 102,8 |
działalność związana z obsługą rynku nieruchomości | 2 405 | 2 496 | 2587 | 107,6 |
opieka zdrowotna i pomoc społeczna | 2 025 | 2 097 | 2195 | 108,4 |
pozostała działalność usługowa | 1 933 | 1 989 | 2035 | 105,3 |
działalność finansowa i ubezpieczeniowa | 1 662 | 1 641 | 1614 | 97,1 |
informacja i komunikacja | 1 374 | 1 452 | 1580 | 115,0 |
edukacja | 1 295 | 1 322 | 1371 | 105,9 |
działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi | 1 181 | 1 202 | 1202 | 101,8 |
działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca | 1 179 | 1 266 | 1340 | 113,7 |
pozostałe | 822 | 812 | 862 | 104,9 |
Razem | 37 408 | 37 804 | 38 623 | 103,2 |
Źródło: Opracowanie własne na podst. danych GUS
Największą aktywność gospodarczą gdynianie w dalszym ciągu lokowali w handlu, naprawie pojazdów samochodowych, w działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej, przemyśle i budownictwie.
Tabl. 3. Podmioty gospodarki narodowej wg przewidywanej liczby pracujących
Lata | 0-9 | 10-49 | 50-249 | 250-999 | 1000 i więcej | Ogółem |
2 013 | 35 812 | 1 288 | 259 | 42 | 7 | 37 408 |
2014 | 36 191 | 1 303 | 261 | 42 | 7 | 37 804 |
2015 | 37 006 | 1 305 | 264 | 42 | 6 | 38 623 |
2013=100 | 103,3 | 101,3 | 101,9 | 100,0 | 85,7 | 103,2 |
Źródło: Opracowanie własne na podst. danych GUS
7. Gospodarka morska
7.1. Przewozy ładunków promami
Przewieziono promami 97,7 tys. szt. samochodów osobowych (o 9,0% więcej), samochodów ciężarowych 114,3 tys. szt. ( o 5,8% więcej), autobusów 1 307 (o 17,3% więcej), a rolltrailerów 1000 szt. (o 90,1% mniej).
7.2. Przeładunki
W porównaniu do 2014 r. nastąpił spadek obrotów ładunkowych. Wg GUS[2] w 2015 r. przeładowano łącznie 15,5 mln ton ładunków (o 8,5% mniej), a wg Zarządu Portu w Gdyni 18,2 mln ton brutto (o 6,2% mniej). Największe straty poniósł port w przeładunku kontenerów, zanotowano spadek obrotów o 22,1% w porównaniu do 2014 r.
7.3. Przewozy pasażerów
Promy przewiozły 592,8 tys. osób (o 6,1% więcej), co nastąpiło na jednej linii promowej do Karlskrony, obsługiwanej przez armatora Stena Line. Gdynia zajmuje drugą, po Świnoujściu, pozycję na rynku obsługi ruchu promowego. Statki pasażerskie w 2015 r. zawijały do Gdyni 66 razy, przewiozły łącznie 74,8 tys. pasażerów. Gdynia jest głównym portem wycieczkowym w Polsce. Łącznie liczba pasażerów przewiezionych drogą morską wyniosła 667,4 tys. osób i była o 2,3% wyższa niż w 2014 r.
7.4.Budowa i remonty statków
W 2015 r. stocznie działające w Gdyni dokonały remontów 190 jednostek, co określa ich udział w polskim rynku remontów statków na poziomie 31%. Ponadto zbudowanych zostało 8 kadłubów statków z przeznaczeniem na eksport.
8. Pozwolenia na budowę
Wydano 215 pozwoleń na budowę, (w 2014 r. - 182). W kategorii budynków mieszkalnych, jednorodzinnych liczba pozwoleń wyniosła 78, a w przypadku budynków wielorodzinnych 37.
9. Mieszkania
W 2015 r. oddano do użytkowania 1 109 mieszkań. Jest to o 177 mieszkań (o 19,0%) więcej niż w 2014r. Przeciętna powierzchnia użytkowa mieszkania oddanego do eksploatacji wyniosła 72,1 m2 tj. obniżyła się o 11,5 m2.
W puli nowooddanych mieszkań udział inwestorów indywidualnych wyniósł 14,2%, wybudowali 158 mieszkań, o przeciętnej powierzchni 130,4 m2
10. Ważniejsze obiekty przekazane do użytkowania
Obok nowych budynków zwiększających komfort zamieszkiwania w Gdyni w 2015 r. zrealizowane były inwestycje drogowe: rozbudowa ul. Dickmana, Harcerskiej, Izydy i Apollona, uzupełnianie oświetlenia i sieci kanalizacyjnej w mieście. Atrakcyjność turystyczną podniosło zbudowanie kolejki na Kamienną Górę, a wydarzenia kulturalne mogą być realizowane w obiektach Gdyńskiej Szkoły Filmowej.
Inwestycje, które najbardziej przyczyniły się do rozwoju Miasta zostały uhonorowane nagrodą „Czas Gdyni 2015 ”.
W kategorii inwestycje:
Nagroda:
· Budynek biurowy i budynek hotelowy „Gdynia Waterfront” przy ul. Waszyngtona.
· Ośrodek konferencyjno-szkoleniowy QUADRILLE CONFERENCE&SPA”, ul. Folwarczna,
· Budynek produkcyjno-składowy firmy MOREX, ul. Przemysłowa.
· Przebudowa i rozbudowa hali produkcyjno-magazynowo-biurowej oraz przebudowa budynku biurowo-magazynowego TEKNOS OLIVA, ul. Chwaszczyńska 149.
W kategorii architektura:
Nagroda
· BJK Architekci-Projektant Tomasz Janiszewski, za projekt Biurowca ENTER , ul. Śląska.
Wyróżnienia:
- BJK Architekci-Projektant Tomasz Janiszewski oraz Incest Komfort za projekt i realizację budynku „Silver House”, ul. Zygmunta Augusta.
Skróty:
PUP- Powiatowy Urząd Pracy,
GUS Główny Urząd Statystyczny,
US Urząd Statystyczny.
PODSTAWOWE DANE O SYTUACJI SPOŁECZNO-GOSPODARCZEJ
GDYNI W LATACH 2000 – 2015
Załącznik Nr 1

Opracowanie:
Barbara Zakrzewska, Iwona Milewska
Wydział Polityki Gospodarczej UM Gdyni
[1] Ukazuje się od czerwca 1996 r. Źródłem danych statystycznych są: jednostki organizacyjne Miasta Gdyni, GUS, US w Gdańsku, Komenda Miejska Policji, Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej oraz przedsiębiorstwa i instytucje z terenu Gdyni.
Niektóre dane liczbowe mają charakter tymczasowy i mogą ulec zmianom.
[2] Prezentowane dane GUS o przeładunkach w porcie w Gdyni są zgodne z metodologią UE (dyrektywa 95/64/WE dot. statystyki transportu morskiego), różnią się od podawanych przez Zarząd Portu Gdyni gdyż nie obejmują one:
1) statków o pojemności brutto (GT) mniejszej niż 100,
2) załadunku bunkru (tj. paliwa dla statków),
3) obrotu wewnątrzkrajowego z wyjątkiem kabotażu (tj. ładunków przewożonych drogą morską pomiędzy polskimi portami morskimi),
4) wagi własnej załadowanych i wyładowanych jednostek ładunkowych (np. kontenerów oraz samochodów i wagonów przewożonych w ruchu promowym).
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Odpowiedzialny za treść: | Agnieszka Kukiełko |
Wprowadził informację: | Iwona _Milewska |
Ostatnio zmodyfikował: | Iwona Milewska |
Data wytworzenia informacji: | 17.05.2016 |
Data udostępnienia informacji: | 03.06.2016 |
Ostatnia aktualizacja: | 28.07.2016 |
Data aktualizacji | Czynność | Osoba |
---|---|---|
28.07.2016 10:29 | Aktualizacja treści | Iwona Milewska |
28.07.2016 10:18 | Aktualizacja treści | Iwona Milewska |
07.06.2016 09:54 | Aktualizacja treści | Iwona Milewska |
03.06.2016 12:25 | Aktualizacja treści | Iwona Milewska |
03.06.2016 10:40 | Dodanie informacji | Iwona Milewska |
03.06.2016 10:25 | Dodanie informacji | Iwona Milewska |