2014 rok
URZĄD MIASTA GDYNI
Biuro Rozwoju Miasta
ul. 10 Lutego 24;
81-364 Gdynia
(58) 668-21-23, (58) 668-21-21,
statystyka@gdynia.pl
http://www.gdynia.pl/wszystko/o/gdyni/liczby/101_.html
„Gdynia w liczbach„[1] - Rok 2014
A. Mieszkańcy Gdyni
•1. Liczba mieszkańców
Tabl. 1. Mieszkańcy w dzielnicach Gdyni według wieku w 2014 r. /stan w dniu 31 grudnia /
Wyszczególnienie | Ogółem | W wieku | |||
przed -produkcyjnym | produkcyjnym | po - produkcyjnym | |||
w osobach | |||||
Babie Doły | 2 169 | 330 | 1 486 | 353 | |
Chwarzno-Wiczlino | 9 625 | 2 255 | 6 112 | 1 258 | |
Chylonia | 24 026 | 3 113 | 13 558 | 7 355 | |
Cisowa | 12 528 | 1 789 | 7 159 | 3 580 | |
Dąbrowa | 14 654 | 2 619 | 10 141 | 1 894 | |
Działki Leśne | 8 204 | 1 028 | 4 692 | 2 484 | |
Grabówek | 9 704 | 1 278 | 6 090 | 2 336 | |
Kamienna Góra | 4 210 | 557 | 2 221 | 1 432 | |
Karwiny | 10 627 | 1 382 | 6 323 | 2 922 | |
Leszczynki | 8 546 | 1 353 | 5 257 | 1 936 | |
Mały Kack | 8 580 | 1 627 | 5 293 | 1 660 | |
Obłuże | 19 312 | 3 091 | 10 391 | 5 830 | |
Oksywie | 15 106 | 2 798 | 9 121 | 3 187 | |
Orłowo | 7 045 | 1 086 | 4 196 | 1 763 | |
Pogórze | 13 532 | 2 088 | 8 889 | 2 555 | |
Pustki Cisowskie-Demptowo | 8 519 | 1 382 | 4 988 | 2 149 | |
Redłowo | 8 177 | 1 088 | 4 689 | 2 400 | |
Śródmieście | 12 933 | 1 520 | 7 002 | 4 411 | |
Wielki Kack | 11 010 | 2 480 | 7 190 | 1 340 | |
Witomino Leśniczówka | 8 535 | 1 245 | 4 577 | 2 713 | |
Witomino Radiostacja | 9 998 | 1 296 | 5 396 | 3 306 | |
Wzgórze Św. Maksymiliana | 11 859 | 1 632 | 6 864 | 3 363 | |
Gdynia ogółem | 238 899 | 37 037 | 141 635 | 60 227 |
W 2014 roku liczba mieszkańców zmniejszyła się o 1 397 osób, wskutek odpływu migracyjnego (zameldowano 3 123 osoby, a wymeldowano 4 520) i o 116 osób w wyniku ujemnego przyrostu naturalnego (urodziło się 2 250 dzieci, a zmarło 2 366 mieszkańców miasta).
Od 2003 roku utrzymuje się spadek liczby ludności, który - jak wskazują prognozy do 2050 r. będzie się pogłębiał.

•1.1. Prognoza demograficzna
Według najnowszej prognozy demograficznej liczba ludności w Gdyni będzie się stale zmniejszać, by w 2050 r. osiągnąć poziom poniżej 200 tys. mieszkańców (197 941 osób).
Ludność w wieku produkcyjnym i przedprodukcyjnym do roku 2050 spadnie do poziomu 70% i 71% (stanu z roku 2013). Zwiększy się natomiast o 13,5% liczba Gdynian w wieku poprodukcyjnym Problem starzenia społeczeństwa nasili się na przestrzeni najbliższych 35 lat, zwiększając o ponad 104% liczbę ludności w wieku powyżej 80 lat. Tendencje te pokazuje poniższa tablica.
Tabl. 2 Prognoza demograficzna ludności Gdyni.
Wyszczególnienie: | 2020 | 2025 | 2030 | 2035 | 2040 | 2045 | 2050 |
Ogółem | 240 044 | 233 793 | 226 825 | 219 517 | 212 096 | 204 850 | 197 941 |
mężczyźni | 113 159 | 109 822 | 106 305 | 102 769 | 99 404 | 96 298 | 93 386 |
kobiety | 126 885 | 123 917 | 120 520 | 116 748 | 112 692 | 108 552 | 104 555 |
Funkcjonalne grupy wieku | |||||||
wiek przedprodukcyjny | 37 922 | 36 252 | 32 987 | 31 130 | 29 597 | 28 703 | 28 058 |
mężczyźni | 19 414 | 18 546 | 16 864 | 15 931 | 15 147 | 14 690 | 14 360 |
kobiety | 18 508 | 17 706 | 16 123 | 15 199 | 14 450 | 14 013 | 13 698 |
wiek produkcyjny | 144 637 | 138 535 | 136 273 | 133 049 | 127 866 | 117 964 | 107 405 |
mężczyźni | 74 930 | 70 224 | 68 104 | 65 696 | 62 372 | 57 767 | 52 827 |
kobiety | 69 707 | 68 311 | 68 169 | 67 353 | 65 494 | 60 197 | 54 578 |
wiek poprodukcyjny | 57 485 | 58 925 | 57 565 | 55 338 | 54 633 | 58 183 | 62 478 |
mężczyźni | 18 815 | 21 052 | 21 337 | 21 142 | 21 885 | 23 841 | 26 199 |
kobiety | 38 670 | 37 900 | 36 228 | 34 196 | 32 748 | 34 342 | 36 279 |
Ruch naturalny * | |||||||
urodzenia | 1 948 | 1 760 | 1 596 | 1 541 | 1 552 | 1 529 | 1 448 |
zgony | 2 775 | 2 793 | 2 812 | 2 870 | 2 887 | 2 808 | 2 651 |
przyrost naturalny | -827 | -1 033 | -1 216 | -1 329 | -1 335 | -1 279 | -1 203 |
Migracje wewnętrzne na pobyt stały * | |||||||
napływ | 2 423 | 2 238 | 2 096 | 2 026 | 2 023 | 2 022 | 2 022 |
odpływ | 2 849 | 2 629 | 2 460 | 2 374 | 2 374 | 2 375 | 2 374 |
osoby powyżej 80 roku życia | 13 526 | 13 668 | 18 029 | 22 323 | 24 237 | 23 396 | 23 045 |
* dane dla danego roku | | | | | | | |
Dane pokazują, że mieszkańców Gdyni będzie ubywać nie ze względu na saldo migracji, ale ze względu na zdecydowanie niższy przyrost naturalny.

•2. Bezrobocie
•2.1. Liczba bezrobotnych
W PUP w Gdyni, w końcu grudnia 2014 r. zarejestrowanych było 6 011 osób bezrobotnych (w tym 3 447 kobiet) tj. o 556 osób (tj. o 8,5%) mniej niż w 2013 r.

Stopa bezrobocia spadła, wyniosła 5,8% (w 2013 r. 6,4%). Analogiczny wskaźnik dla województwa pomorskiego wyniósł 11,3%, a dla Polski 11,4%.
W końcu 2014 r. prawa do zasiłku nie posiadało 85,7% (5 150 osób), przed rokiem odsetek bezrobotnych pozostających bez zasiłku wyniósł 83,9%.
•2.2. Struktura bezrobocia
Wśród bezrobotnych odsetek kobiet wyniósł 57,3%.
W końcu 2014 r. najliczniejszą grupę wśród bezrobotnych stanowiły osoby w wieku 25-34 lata (1 633 osoby), a ich udział w ogólnej liczbie bezrobotnych wyniósł 27,2%. Bezrobotni w wieku 35-44 lata stanowili 24,9%. Najmłodsi bezrobotni (w wieku do 24 lat) stanowili 9,1%.
Bezrobotni o niskich kwalifikacjach lub bez przygotowania zawodowego stanowili 51,0% zarejestrowanych w PUP.

Liczba osób długotrwale poszukujących pracy (tzn. przez okres powyżej 12 miesięcy) wyniosła 2 019 osób, a ich udział w ogólnej liczbie bezrobotnych wyniósł 33,6%. W szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy w końcu 2014 r. byli bezrobotni:
- powyżej 50. roku życia - 1 835 osób,
- bez doświadczenia zawodowego - 857,
- bez kwalifikacji zawodowych -1 264,
- samotnie wychowujący co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia - 681,
- niepełnosprawni - 600,
- osoby po odbyciu kary pozbawienia wolności - 182.
2.3. Płynność bezrobocia
O stanie bezrobocia decyduje "płynność bezrobocia", czyli wzajemne relacje „napływu i odpływu bezrobotnych". W Gdyni w 2014 r. relacje te kształtowały się korzystnie, trafiło bowiem do rejestrów bezrobotnych mniej osób niż udało się wyłączyć z ewidencji (zarejestrowano 10 132 osoby bezrobotne, a wyrejestrowano 10 688).
Najczęstszą przyczyną „odpływu z bezrobocia" było podjęcie pracy. W omawianym okresie pracę podjęły 4 322 osoby tj. 40,4% bezrobotnych wyrejestrowanych z ewidencji.
Drugą przyczyną pod względem częstości występowania było. skreślenie z ewidencji z powodu nie potwierdzenia gotowości do podjęcia pracy. W 2014 r. - 4 042 bezrobotnych (37,8%) nie potwierdziło gotowości do podjęcia pracy.
Z pozostałych przyczyn odpływu z bezrobocia można wymienić: rozpoczęcie szkolenia lub stażu u pracodawcy -849 osób i dobrowolną rezygnację ze statusu bezrobotnego -542 osoby.
3. Liczba pojazdów samochodowych

4. Przestępczość i wypadki
W 2014r. zarejestrowano w Gdyni 7 901 przestępstw, o 788 (tj. o 9,1%) mniej niż w 2013 r.
Wskaźnik wykrywalności przestępstw wyniósł w Gdyni 63,8%. Najlepszą wykrywalność miały przestępstwa drogowe (97,4%) i gospodarcze (87,2%), najniższą zaś przestępstwa kryminalne (wykryte w 49,9%).
W 2014 r. wszczęto 125 postępowań dotyczących kradzieży samochodów w Gdyni, mniej o 22 (o 15,0%) od tego typu przestępstw dokonanych w 2013 r.
![]() | ![]() |
Osobny problem stanowią wypadki drogowe z ofiarami w ludziach (127) w rejonie gdyńskim, ich liczba była o 33 wyższa w porównaniu do 2013 r. W wypadkach poszkodowane zostało 150 osób (4 zabite na miejscu i 146 rannych).
•5. Zagrożenia miejscowe i pożary
W 2014 r. wystąpiło 2 395 zdarzeń (654 pożary, 1 613 zagrożeń miejscowych i 128 fałszywych alarmów), w których interweniowały gdyńskie jednostki ochrony przeciwpożarowej tj. o 77 razy mniej w porównaniu do 2013 r.
St

B. Gospodarka miasta
•1. Podmioty gospodarcze
Liczba podmiotów gospodarczych wzrosła. W systemie REGON zarejestrowano 37 804 podmioty gospodarcze mające swą siedzibę na terenie Gdyni (o 396, o 1,1% więcej niż przed rokiem), w tym 25 746 zakładów osób fizycznych.

Na 100 nowopowstałych podmiotów gospodarczych w ciągu 2014 r. miało miejsce 85 likwidacji ( w 2013 - 70; w 2012 r.- 50).
Tabl. 3. Liczba podmiotów gospodarczych wg sekcji wg sekcji PKD 2007
Liczba podmiotów gospodarczych | 2013 | 2014 | 2013=100 |
handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle | 8 241 | 8 109 | 98,4 |
działalność profesjonalna, naukowa i techniczna | 4 665 | 4 802 | 102,9 |
przemysł | 4 443 | 4 472 | 100,7 |
budownictwo | 3 425 | 3 380 | 98,7 |
transport i gospodarka magazynowa | 2 758 | 2 764 | 100,2 |
działalność związana z obsługą rynku nieruchomości | 2 405 | 2 496 | 103,8 |
opieka zdrowotna i pomoc społeczna | 2 025 | 2 097 | 103,6 |
pozostała działalność usługowa | 1 933 | 1 989 | 102,9 |
działalność finansowa i ubezpieczeniowa | 1 662 | 1 641 | 98,7 |
informacja i komunikacja | 1 374 | 1 452 | 105,7 |
edukacja | 1 295 | 1 322 | 102,1 |
działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi | 1 181 | 1 202 | 101,8 |
działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca | 1 179 | 1 266 | 107,4 |
pozostałe | 822 | 812 | 98,8 |
Razem | 37 408 | 37 804 | 101,1 |
Największą aktywność gospodarczą gdynianie w dalszym ciągu lokowali w handlu, naprawie pojazdów samochodowych, przemyśle i budownictwie.
Tabl. 4. Podmioty gospodarki narodowej wg przewidywanej liczby pracujących
Lata | 0-9 | 10-49 | 50-249 | 250-999 | 1000 i więcej | Ogółem |
2 013 | 35 812 | 1 288 | 259 | 42 | 7 | 37 408 |
2014 | 36.191 | 1.303 | 261 | 42 | 7 | 37 804 |
2013=100 | 101,1 | 101,2 | 100,8 | 100,0 | 100,0 | 101,1 |
•2. Gospodarka morska
•2.1. Przewozy ładunków promami (połączenia promowe:
Gdynia-Karlskrona,
Helsinki-Gdynia)
Wśród ładunków przewiezionych promami dominowała drobnica (wzrost przewozów o 11.3% w stosunku do 2013 r.).
Samochodów osobowych przewieziono promami 89,7 tys. szt. (o 2,7% więcej), samochodów ciężarowych 108,0 tys. szt. ( o 13,1% więcej), autobusów 1 114 (o 4,9% więcej), a rolltrailerów 526 szt. (o 11,9% mniej).
2.2. Przeładunki
W porównaniu do 2013 r. nastąpił wzrost obrotów ładunkowych. Wg GUS[2] przeładowano łącznie 17,0 mln ton ładunków (o 12,8% więcej), a wg Zarządu Portu w Gdyni 19,4 mln ton brutto (o 11,7% więcej).

•2.3. Przewozy pasażerów
Statki pasażerskie przewiozły 93,7 tys. osób (o 14,2% więcej), a promy 558,8 tys. osób (o 9,2% więcej). Łącznie liczba pasażerów przewiezionych drogą morską wyniosła 652,6 tys. osób i była o 9,9% wyższa niż w 2013 r.

•2.4. Budowa statków
W 2014 r. stocznie działające w Gdyni zbudowały 2 statki o nośności 5 968 t, dokonały remontów 165 jednostek, co określa ich udział w polskim rynku remontu statków na poziomie 27%. Ponadto wyprodukowanych zostało 12 kadłubów statków.
C. Przestrzeń miasta
•1. Pozwolenia na budowę
Wydano 182 pozwolenia na budowę, (w 2013 r. - 141). W kategorii budynków mieszkalnych, jednorodzinnych liczba pozwoleń wyniosła 50, a w przypadku budynków wielorodzinnych 27.
Realizacja pozwoleń spowoduje wzrost zasobów mieszkaniowych w dzielnicach: Chylonia,Cisowa, Obłuże, Śródmieście, Orłowo, Wielki i Mały Kack, Dąbrowa i Chwarzno-Wiczlino.

•2. Mieszkania
W 2014 r. oddano do użytkowania 932 mieszkania. Jest to o 134 mieszkania (o 12,6%) mniej niż w 2013 r. Przeciętna powierzchnia użytkowa mieszkania oddanego do eksploatacji wyniosła 83,6 m2 tj. wzrosła o 6,8 m2.
W puli nowooddanych mieszkań udział inwestorów indywidualnych wyniósł 14,2%, wybudowali 132 mieszkania, o przeciętnej powierzchni 143,9 m2
•3. Ważniejsze obiekty przekazane do użytkowania
Obok nowych budynków zwiększających komfort zamieszkiwania w Gdyni w 2014 r. zrealizowane były inwestycje drogowe: rozbudowa ul. Kcyńskiej, Lipowej, Stryjskiej, Puckiej i Chylońskiej, budowa wiaduktu na ul. Chwarznieńskiej, parkingu rowerowego przy ul. Zakręt do Oksywia.
W zakresie obiektów oświatowych dokonano rozbudowy szkoły przy ul. Wiczlińskiej 93 i sali gimnastycznej przy Cechowej 22.
Dla upamiętnienia dramatu mieszkańców przesiedlonych podczas II Wojny Światowej zbudowano pomnik na pl. Gdynian Wysiedlonych.
Inwestycje, które najbardziej przyczyniły się do rozwoju Miasta zostały uhonorowane nagrodą „Czas Gdyni 2014 ".
W kategorii inwestycje:
Nagroda:
•· Budynek biurowy Łużycka Plus ul. Łużycka 3 C, realizowany przez Łużycka Plus Investment sp.z o.o. SKA
Wyróżnienia:
•· Invest Mariusz Swendrowski za realizację hali montażowo- magazynowo- biurowej przy ulicy Chwaszczyńskiej
•· VISTAL GDYNIA S.A grupa kapitałowa, Vistal Offshore sp. z o.o. za budynek produkcyjny na Nabrzeżu Indyjskim
W kategorii architektura:
Nagroda
•· Pracownia architektoniczna Jerzy Wilanowski PPR „Oś" - za projekt salonu samochodowego BMW przy ulicy Druskiennickiej
Wyróżnienia:
•· Pracownia Architektoniczna Maciej Mariusz Magda za budynek mieszkalny Marco Polo przy ulicy Beniowskiego 28
•· Zespół projektowy Wiesławy Martyńskiej -Ostrowskiej za budynek biurowy Kielecka 5
PODSTAWOWE DANE O SYTUACJI SPOŁECZNO-GOSPODARCZEJ
GDYNI W LATACH 2000 - 2014







[1] Ukazuje się od czerwca 1996 r. Źródłem danych statystycznych są: jednostki organizacyjne Miasta Gdyni, GUS, US w Gdańsku, Komenda Miejska Policji, Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej oraz przedsiębiorstwa i instytucje z terenu Gdyni.
Niektóre dane liczbowe mają charakter tymczasowy i mogą ulec zmianom.
[2] Prezentowane dane GUS o przeładunkach w porcie w Gdyni są zgodne z metodologią UE (dyrektywa 95/64/WE dot. statystyki transportu morskiego), różnią się od podawanych przez Zarząd Portu Gdyni gdyż nie obejmują one:
•1) statków o pojemności brutto (GT) mniejszej niż 100,
•2) załadunku bunkru (tj. paliwa dla statków),
•3) obrotu wewnątrzkrajowego z wyjątkiem kabotażu (tj. ładunków przewożonych drogą morską pomiędzy polskimi portami morskimi),
•4) wagi własnej załadowanych i wyładowanych jednostek ładunkowych (np. kontenerów oraz samochodów i wagonów przewożonych w ruchu promowym).
Skróty: PUP- Powiatowy Urząd Pracy, GUS Główny Urząd Statystyczny, US Urząd Statystyczny.
GDYNI W LATACH 2000 - 2014








[1] Ukazuje się od czerwca 1996 r. Źródłem danych statystycznych są: jednostki organizacyjne Miasta Gdyni, GUS, US w Gdańsku, Komenda Miejska Policji, Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej oraz przedsiębiorstwa i instytucje z terenu Gdyni.
Niektóre dane liczbowe mają charakter tymczasowy i mogą ulec zmianom.
[2] Prezentowane dane GUS o przeładunkach w porcie w Gdyni są zgodne z metodologią UE (dyrektywa 95/64/WE dot. statystyki transportu morskiego), różnią się od podawanych przez Zarząd Portu Gdyni gdyż nie obejmują one:
•1) statków o pojemności brutto (GT) mniejszej niż 100,
•2) załadunku bunkru (tj. paliwa dla statków),
•3) obrotu wewnątrzkrajowego z wyjątkiem kabotażu (tj. ładunków przewożonych drogą morską pomiędzy polskimi portami morskimi),
•4) wagi własnej załadowanych i wyładowanych jednostek ładunkowych (np. kontenerów oraz samochodów i wagonów przewożonych w ruchu promowym).
Skróty: PUP- Powiatowy Urząd Pracy, GUS Główny Urząd Statystyczny, US Urząd Statystyczny.
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający: | Urząd Miasta Gdyni |
Odpowiedzialny za treść: | Ryszard Toczek |
Wprowadził informację: | Iwona _Milewska |
Ostatnio zmodyfikował: | Iwona Milewska |
Data wytworzenia informacji: | 17.03.2015 |
Data udostępnienia informacji: | 31.03.2015 |
Ostatnia aktualizacja: | 31.03.2015 |
Data aktualizacji | Czynność | Osoba |
---|---|---|
31.03.2015 11:34 | Korekta | Iwona Milewska |
31.03.2015 11:29 | Korekta | Michał Kowalski |
31.03.2015 11:22 | Aktualizacja treści | Iwona Milewska |
31.03.2015 11:09 | Dodanie informacji | Iwona Milewska |